[HUN] AERO L-39NG Albatrosz

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Status
Not open for further replies.

hunemperor

Well-Known Member
2020. június 14.
808
2 097
93
Aero Vodochody L–39NG látogatás Kecskeméten

"Köszönhetően a típus kiváló tervezési koncepciónak és egyszerű üzemeltetési eljárásának az L–39NG-vel nagy tempóban lehet a kiképzési repüléseket tervezni és végrehajtani, s akár évi 350 órás repülési időt is nyugodtan be lehet tervezni gépenként, hasonlóan a nagy elődhöz, az L–39 Albatroshoz."
Végül is, komoly fejlesztéseket ígérnek, ami azért érdekes, mert az ALCA valóban sokkal jobb lett, mint az Albatrosz, ha ennél a gépnél is megvalósítható lenne az upgrade, akkor sztem megérdemelne egy kis bizalmat, különösen, ha a későbbiekben gazdasági potenciált is jelenthetne magyar beszállítókkal.
Nagy előnye a repülési idő növekedése, ami sztem jelenleg a gépszámnál is nagyobb probléma.

De azért a 24 Gripenes eredeti koncepciót is végre kellene hajtani, na ez az a része a haderő-fejlesztésnek, amit minden áron ki kellene hajtani a kormánytól.
 

Gyurma

Well-Known Member
2019. január 30.
949
1 666
93
Üdvözlöm!

https://www.newsy-today.com/aero-tested-new-l-39-ng-aircraft-in-hungary/

“Costs come first, training Hungarian pilots is extremely expensive. It is more economical for them to train in Hungary than in Canada or other training centers. With the L-39NG, our government can save in the long run, “added the expert.

Ha ez az angol nyelvű verzió jól adja vissza az eredetit, akkor kérdezem, miért éri meg anyagilag (nem Tombor úréknak, hanem az adófizetőknek), hogy 14 darab bérelt vadászgép mellé saját kiképzőbázist kell létrehozni és fenntartani? Évente vajon hány új kiképzett vadászpilótára van szükség a gépállományunk, és az azokkal repült óraszám mellett?

Nem lenne-e rentábilisebb más, környező ország kiképzési programjába bekapcsolódni? Pl a visegrádi összefogásnak lehetne egy konkrét közös programja. Nem a távoli Kanada, de mondjuk a közeli és baráti Lengyelország, akik nemrég vettek az L-39NG-nél sokkal potensebb kiképzőgépeket, ill a sokkal nagyobb gépszámú légierejük miatt a kiképzőprogramjuk is valószinűleg rutinosabb, felkészültebb?
Látom ész, logika kevés maradt itt. Szerinted először pl. 30db vadászgépet vegyünk és haddjuk rohadni a betonon 10 évig, mivel amig rohadnak csak akkor kell megrendelni akár V4 együttműködés létrehozandó kiképzést az Aero-val.
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 652
97 944
113
Kedves SilvioD,

A cseh cikk az első bekezdésben ír a 12 gép megvásárlásáról. Szó szerint annyit állít, hogy az ő (E15) információik szerint, egy tucat gép beszerzését tervezi az ország.

Az írásban megszólal Tobiáš Tvrdík és David Jahoda az AERO-tól, valamint Kilián Nándor (HUAF).

A tőlem idézett utolsó két bekezdés egy korábbi - 2020. október 31-es - interjú részlete és nem közvetlenül ehhez az anyaghoz készült.

A fentiekből következően tehát - nevezetesen, hogy az E15 információja a tucat gép - a tőlem idézett rész a vásárlás indokoltságára (költséghatékonyság) és nem a mennyiségre vonatkozik.

Egy tucat gép "kicsit" sok lenne egy ekkora ország, ekkora Gripen flottája mellé. Ez józan ésszel is belátható.

Üdvözlettel,

Lázát Zsolt
Én is meglepődtem, de eléggé összemossa a cikk a kettőt, ha rádobom a google fordítót.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 652
97 944
113
Illetve elég furcsa a sztoriban, hogy előbb egy NER társaság megveszi a repülőgyárat, majd ezután (!) kezdjük kipróbálni a gépet, meg azon gondolkodni, hogy ez mire is lehet jó, meg mennyi kéne? Nem úgy tűnik, hogy nekünk, adófizetőknek ebből a gépből mindenféleképpen venni kell, függetlenül a képességétől, meg a tényleges igényektől?
Lesz itt még utánrendelés is, sőt ne legyen igazam, de még az is kiderülhet pár év múlva, hogy jók lesznek ezekből újabb példányok a Gripen helyett is, különösen ha az L-39NG iránt nem lesz más komoly nemzetközi érdeklődés.
Ez a cseh gyártó már az előző rezsim alatt is célkereszben volt. Másik típust, ez akkor még nem létezett, anno majdnem vettünk.
Ezt a gépet már évekkel ezelőtt kinézték. Az évekkel korábbi videókon is feltűnik a magyar küldöttség. A 2016 Zrínyi program kevés konkrét céljainak egyike ilyen típúsú gép beszerzése. Tehát előbb volt az elképzelés utólag a vétel.
Van sansz rá, hogy nyerünk a magyar tulajdonon, ha vmit itthonra kiszerveznek. Meglátjuk, mi lesz a vége. A Maróth féle hivatalos kommunikációban nem szerepel, mint a magyar hadiipar része, pedig igazából az.

Nem Gripen helyett lesz, az sztem felejtős.
 

hunemperor

Well-Known Member
2020. június 14.
808
2 097
93
Ha ennyire jó ez a gép vegyünk máris vagy 200-at!!! :)

Bár én az interjúból azt vettem ki, hogy a fazon egyre inkább elbizonytalanodott ahogy kapta az újabb és újabb kérdéseket.
Olyan kérdést meg nem is kapott, hogy: "Mit gondol mekkora harcértéke van a gép engedélyezési eljárás alatt álló könnyűvadász változatának?"
Valószínűleg azt válaszolta volna: "What??!"
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 618
6 112
113

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 158
9 342
113
A döntés már megszületett, csak el akarják adni. gyakorlatilag a gép egy fostalicska. Oda való ahol legalább 3-4 harci századnak kéne hazai alapon repkiképzést biztosítani. Ilyen nincs. A tehergép pilótáknak nincs értelme egyhajtóműves jet típuson gyakorolni. (Sem a Boeing sem az Airbus) gépeknél nincs ilyen képzési szint közforgalomban sem. A Falcon-ra sem kell. Amit a kiképzési repülésen kíüvl tud a gép, az célt repülni GBAD és griffeknek. Az évi 200 pilóta igényben az összes repülőeszköz benne van. Nos helikopterre kurva fontos jeten oktatni. Harcra nem alkalmas, nincs semmilyen önvédelmi rendszere, se aktív, se passzív, nincs megfelelő fegyverterhelés teljesítmény. Lokátor nélkül célfelderítésre sem alkalmas. Szerintem még azokat fogják reptetni ismét, akik kikopnak a griff-ről, tehergépekről, hogy legyen repülési pótlék.. Eddig meg voltak lőve. A volt ANCSA pilóták is ott tolonganak a Zlineknél, hogy meglegyen a repidő, ezért kevés jut a tényleges növendékekre..
Sajnos nem minden beszerzést lehet dícsérni. L-159 (modernizált) jobb lett volna, ha már Aero és tulajok vagyunk. Az már más kategória...
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 652
97 944
113
Semmi szükség nincs a népet meggyőzni, eddig sem történt ilyen kísérlet, mivel teljesen értelmetlen. Falra hányt borsó. Soha nem volt a kormány célja.

A hirdetések inkább a hazai szakfolyóiratok pénzügyi helyzetét javítják. Ez is csatolt mellékzöngéje a beszerzésnek.
A promó úgy néz ki, mint amit az RM meg a GDELS nyomat a cseh oldalakon.

Abban sem vagyok biztos, hogy az újságíró nem kopizta a cikket, mert gyanúsan vagy cseh vagy más nemzetközi oldalon már olvastam.

Sztem az L-159 sincs kizárva az L39NG mellé.

Nem azért veszünk L39NG-t, mert kormánybarát vállalkozó vette meg a céget, hanem pont fordítva. Azért vetették meg vele a céget, mert a Honvédség akart ilyen típusú gépet és a kormány nem akart minden zsét külföldre lapátolni, sőt hazai ipari kapacitásokat is akar kiépíteni. Ehhez kell a cég és állami vétel nem volt lehetséges.

A gép tök új még a fejlesztései sem fejeződtek be. Nem fos, a célnak tökéletesen megfelel. Olcsó mind a beszerzése, mind a fenntartása és a honvédségi igényeket faszán kiszolgálja. Semmi elöl nem veszi el a pénzt, nem kell bexarni.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 189
14 424
113
A döntés már megszületett, csak el akarják adni. gyakorlatilag a gép egy fostalicska. Oda való ahol legalább 3-4 harci századnak kéne hazai alapon repkiképzést biztosítani. Ilyen nincs. A tehergép pilótáknak nincs értelme egyhajtóműves jet típuson gyakorolni. (Sem a Boeing sem az Airbus) gépeknél nincs ilyen képzési szint közforgalomban sem. A Falcon-ra sem kell. Amit a kiképzési repülésen kíüvl tud a gép, az célt repülni GBAD és griffeknek. Az évi 200 pilóta igényben az összes repülőeszköz benne van. Nos helikopterre kurva fontos jeten oktatni. Harcra nem alkalmas, nincs semmilyen önvédelmi rendszere, se aktív, se passzív, nincs megfelelő fegyverterhelés teljesítmény. Lokátor nélkül célfelderítésre sem alkalmas. Szerintem még azokat fogják reptetni ismét, akik kikopnak a griff-ről, tehergépekről, hogy legyen repülési pótlék.. Eddig meg voltak lőve. A volt ANCSA pilóták is ott tolonganak a Zlineknél, hogy meglegyen a repidő, ezért kevés jut a tényleges növendékekre..
Sajnos nem minden beszerzést lehet dícsérni. L-159 (modernizált) jobb lett volna, ha már Aero és tulajok vagyunk. Az már más kategória...


Egy "AUV/UCAV-kamion" feladatkörben, ilyet "cipelve":

Escribano-LISS-drone-800x534.jpg



egy L-39NG "fostalicska" pont qrva jó ár/érték arányban.


Egy ilyen légi indítású, --alkamáshoz kismértékben módosított-- föld-föld precíziós rakéta az L-39NG-ről indítva a kb. 50 km helyett kb. 150 km-tud. Undorító "fostalicska".

Használt 100e $-s verziókból épített zavaró/megtévesztő/csali-drón szerepben 5-10-szeres árú eszközöket pazaroltatni/légvédelmet túlterhelni gombokért, szerintem is "fostalicska".

Csapásmérő drónként 500km-es, kamikaze-drónként 1.000 km körüli célokat érhet el a pár millió $-os árkategóriában, egy nagyságrenddel drágább, --külföldi függőséget jelentő-- (ballisztikus)rakétatüzérséghez képest.
Hazai fejlesztési, piaci, gyártási potenciált létrehozva. ...ja, és "fostalicska"!


Mondjuk valóban nem csili-vili gyártó, csilliárd-milliós "kirakat-/díszszemle eszköze", kemény " ̶v̶e̶s̶z̶t̶e̶g̶e̶t̶é̶s̶i̶̶ rendszerbe állítási költségekkel ".

Tud együttműködni a Griffjeinkkel, 1-2 tonna terhet cipelve helyettük, --ha ezt majd felfedezik a részükre-- nagyobb hatósugarat nagyobb (összesített)fegyverterhelést és kisebb radar-visszaverést lehetővé téve a pont ezekben "szerény" Gripen-eknek.
...mert "fostalicska".


Összegezve "tisztán szakmai szempontok alapján": abszolút "fostalicska".
Értem én! ( :rolleyes: )



A "mostanában" gyorsan változó haditechnika világában sok régi technika szerepe értékelődik át, mert új technikai lehetőségekkel ötvözik.
"Valami", drónok, alternatív("un-ortodox") alkalmazások, hálózatos megoldások és egyéb kulcs-szavakat szoktak emlegetni.
Hagyjuk a fenébe a saját lehetőségeket, vegyünk megint/mindig valamit, qrva"-olcsón"/-keveset.

...értem @kelepisti: "fostalicska".

Nem értünk egyet, semmi gond! :hadonaszos:
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Autodidaktakatona

Well-Known Member
2019. január 13.
1 572
7 040
113
Nem arról volt szó, hogy az Embraer KC-390nek is alkatrész beszállítója ez csehszlovák :) cég.... szóval egyáltalán nem biztos, hogy a fő csapásirány az L39.. bar a valós válaszokra azért én is kiváncsi vagyok... nekem is ez a legbizonytalanabb befektetés. De itt valamiért nem is az állam szerződött, mint pl. a Hirtenberger-nél....
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 652
97 944
113
Nem arról volt szó, hogy az Embraer KC-390nek is alkatrész beszállítója ez csehszlovák :) cég.... szóval egyáltalán nem biztos, hogy a fő csapásirány az L39.. bar a valós válaszokra azért én is kiváncsi vagyok... nekem is ez a legbizonytalanabb befektetés. De itt valamiért nem is az állam szerződött, mint pl. a Hirtenberger-nél....
Mert a csehek a 2000-es években privatizálták. Most a magyar állami tulajdont, hogy adják el otthon? Sehogy. Így lett ez a köztes megoldás.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

luperator

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
1 062
1 671
113
Ez egy örök vitatéma lesz, pedig sokan sejtik, hogy nem véletlen lett tulajdoni rész vásárolva a gyárba. Én is úgy tekintem, hogy lesz, x darab és sokszor körbe lett járva a kiképzés módszertana és az aggályok körülötte. A szándékot érti szerintem mindenki, csak azt is, hogy ez baromi sokba kerül. Minden fillér, amit az NG harcászati képességeire költenének, menjen a Gripenekbe inkább, ez kiképzőgépnek lett tervezve meg "Afrikába".
Annak viszont nagyon örülök és remélem folytatódni fog, ha a gyár beszállítóként részt vehet más folyamatokban, mint a Millennium esetében, még ha ez pár alkatrész is. Később meg ott lehetne a pilóta nélküli eszközök gyártása, legyen munkája az üzemnek. De szerintem fent is valami hasonló szándék szülte ezt a megoldást.
 
Status
Not open for further replies.