[HUN] Airbus Helicopters H145M HForce

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 582
97 720
113
A fejlődés azonban nem állhatott le, s a modern forgószárnyasok magyarországi megrendelését (2018 júniusában a H145M, míg 2018 decemberében a H225M közepes szállítóhelikopter) követően mindenki számára egyértelművé vált, hogy a kiképzés területén is lépni kell, méghozzá nagyot és digitálisat. Ennek ékes bizonyítéka a 2019 februárjában a Helikopter Bázison ünnepélyes körülmények között átadott, közel egymilliárd forintos beruházással kialakított harcászati szimulátor. Az Európai Védelmi Ügynökség (EDA) helikopteres projektjeit támogató Multinational Helicopter Initiative (MHI) program keretében, a francia Thales cég bevonásával megtervezett, majd kivitelezett, modern Helicopter Crew Tactical Trainer (HTCC) Közép-Európában egyedülálló képességet varázsolt Szolnokra.

A kiképzőkomplexumot a célnak megfelelően felújított és átalakított épületrészbe 2018. október 4-én kezdték el telepíteni, s a munkálatokkal november 21-ére végeztek. Ezután kezdődhettek meg a rendszerpróbák, majd a kezelők kiképzése. Volt mit tanítani számukra is, hiszen az új berendezéssel gyakorlatilag szinte korlátlan lehetőségek nyíltak meg a képzésben. A nagyteljesítményű számítógépekkel vezérelt „álhelikopterek” elé egy teljes, szárazföldi, légi és vízfelszíni területeket is magába foglaló komplex hadszíntér építhető fel, amelyen a begyakorlandó feladatnak megfelelő harcászati helyzet is beállítható. Adott esetben például egy misszióra felkészülés megfelelő forgatókönyve ugyancsak illusztrálható, benne a várható ellenséges erőkkel, fegyverzettel, veszélyforrásokkal és a végrehajtandó teendőkkel. A kezelők a kiképzési mozzanatok előkészítése, beállítása és indítása mellett mindezt valós időben megfigyelhetik, s egy váratlan támadás esetén módosíthatják is: például minden helikoptervezető (rém)álma a csalitosból váratlanul elinduló, infravörös vezérlésű légvédelmi rakéta… De éppen ez a harcászati szimulátor legnagyobb erőssége, hogy olyan életveszélyes helyzeteket lehet vele gép- és emberveszteség kockázata nélkül gyakorolni, amely a valóságban is várhat a különböző missziós hadszínterekre induló állományra. Éles helyzetben tehát életeket menthet a virtuális világban eltöltött hosszú órák sora, a készségszintre begyakorolt manőverek helyes kiválasztása és villámgyorvégrehajtási.

A Szolnokon is alkalmazott számítógép-alapú, több képernyős instruktori munkaállomás a biztosíték arra, hogy az oktató és a munkáját segítő alájátszó képes legyen áttekinteni az adott személyzet tevékenységét, valós időben követni tudja a közben történő kommunikációt és maga is adhasson utasításokat, információkat a bent ülőknek.

S ha már az információáramlás került szóba, érdemes megemlíteni: természetesen lehetőség van a különböző harcászati szimulátorok összekötésére, együttes használatára is. Nem véletlenül, hiszen napjainkban ritka már az olyan művelet, amit csak és kizárólag forgószárnyasokkal, más katonai képesség bevonása nélkül hajtanak végre egy hadszíntéren vagy egy (virtuális) hadgyakorlaton. Ha csak a múlt magyar vonatkozású missziós küldetéseit, például Irakot és Afganisztánt - vagy a közeljövőre tekintve az afrikai Malit - vesszük figyelembe, könnyen belátható, hogy nem csupán merev- és forgószárnyas technikákkal teljesítették küldetéseiket a szövetséges erők, hanem többnyire más haderőnemek különböző eszközeinek bevonására is szükség volt. Miként egy esetleges országvédelmi feladat során is együtt kellene dolgozni a kecskeméti Gripen-pilótának, a tatai harckocsizónak, a hódmezővásárhelyi gépesített lövésznek, a debreceni Skylark-I LEX-et használó felderítőnek és a szolnoki hajózó és előretolt repülésirányítónak. Ideális esetben tehát a már meglévő szolnoki rendszereket (hiszen az ERICS is rendelkezik egy, speciálisan az ő feladataikra szabott „virtuális világgal”) és a szárazföldi haderőnem leendő, távoli harcászati szimulátorait össze lehetne kötni. Ezáltal pedig egységes komplexumba szervezve valós repülések és mozzanatok nélkül, költséghatékonyan lennének végrehajthatók a hazai vagy akár nemzetközi szintű, összhaderőnemi gyakorlatok is.

Külön érdekesség - melyet a cikkírónak is volt szerencséje kipróbálni - az ajtólövészek képzését segítő berendezés. A virtuális valóságot generáló szemüvegek felhelyezését követően egy FN MAG 58-as közepes géppuskát megmarkolva indulhat a bevetés. A látvány valóban szédítő: egy AS332 Super Puma ajtajában ülünk, alattunk pedig suhan a táj. Az igazi ajtólövészek számára azonban mindez (ha egyelőre csak a MI-17-eseken is, de) megszokott „iroda” és egyben a csapatmunka fontos eleme. A pilóták és az ajtólövészek együttes, összecsiszolt munkája szavatolja az életben maradást és a feladat biztonságos teljesítését. Ehhez azonban az is kell, hogy mondjuk egy szárazföldi menetoszlop légi kísérete, fedezete esetén mind a nyílt terepen, mind a városi környezetben alkalmazandó, eltérő eljárásokat ismerjék és begyakorolják a lövészek. Például azt, hogy miként ne tegyenek kárt az esetleges éles manőverek közben a saját vagy a velük együtt repülő többi baráti helikopterben, sem pedig a kísért és általuk oltalmazott menetoszlopban.

A számítógép mindent lát és mindent számol, még a kilőtt géppuskalövedékek pályáját is, mi több figyelembe veszi a gravitáció, a repülési sebesség, a szél és a páratartalom hatását a röppályára. Sőt, azt is érzékeli, ha a fegyverhasználat miatt a lőszerrakasz kiürül. Ennek cseréjét ugyan fizikailag nem lehet elvégezni, de a géppuska felhúzását, tűzkésszé tételét már igen. E nélkül nincs is mód új lövést kiváltani - itt nincs „öröklőszer”, mint a számítógépes játékokban...

 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 301
43 533
113
A fejlődés azonban nem állhatott le, s a modern forgószárnyasok magyarországi megrendelését (2018 júniusában a H145M, míg 2018 decemberében a H225M közepes szállítóhelikopter) követően mindenki számára egyértelművé vált, hogy a kiképzés területén is lépni kell, méghozzá nagyot és digitálisat. Ennek ékes bizonyítéka a 2019 februárjában a Helikopter Bázison ünnepélyes körülmények között átadott, közel egymilliárd forintos beruházással kialakított harcászati szimulátor. Az Európai Védelmi Ügynökség (EDA) helikopteres projektjeit támogató Multinational Helicopter Initiative (MHI) program keretében, a francia Thales cég bevonásával megtervezett, majd kivitelezett, modern Helicopter Crew Tactical Trainer (HTCC) Közép-Európában egyedülálló képességet varázsolt Szolnokra.

A kiképzőkomplexumot a célnak megfelelően felújított és átalakított épületrészbe 2018. október 4-én kezdték el telepíteni, s a munkálatokkal november 21-ére végeztek. Ezután kezdődhettek meg a rendszerpróbák, majd a kezelők kiképzése. Volt mit tanítani számukra is, hiszen az új berendezéssel gyakorlatilag szinte korlátlan lehetőségek nyíltak meg a képzésben. A nagyteljesítményű számítógépekkel vezérelt „álhelikopterek” elé egy teljes, szárazföldi, légi és vízfelszíni területeket is magába foglaló komplex hadszíntér építhető fel, amelyen a begyakorlandó feladatnak megfelelő harcászati helyzet is beállítható. Adott esetben például egy misszióra felkészülés megfelelő forgatókönyve ugyancsak illusztrálható, benne a várható ellenséges erőkkel, fegyverzettel, veszélyforrásokkal és a végrehajtandó teendőkkel. A kezelők a kiképzési mozzanatok előkészítése, beállítása és indítása mellett mindezt valós időben megfigyelhetik, s egy váratlan támadás esetén módosíthatják is: például minden helikoptervezető (rém)álma a csalitosból váratlanul elinduló, infravörös vezérlésű légvédelmi rakéta… De éppen ez a harcászati szimulátor legnagyobb erőssége, hogy olyan életveszélyes helyzeteket lehet vele gép- és emberveszteség kockázata nélkül gyakorolni, amely a valóságban is várhat a különböző missziós hadszínterekre induló állományra. Éles helyzetben tehát életeket menthet a virtuális világban eltöltött hosszú órák sora, a készségszintre begyakorolt manőverek helyes kiválasztása és villámgyorvégrehajtási.

A Szolnokon is alkalmazott számítógép-alapú, több képernyős instruktori munkaállomás a biztosíték arra, hogy az oktató és a munkáját segítő alájátszó képes legyen áttekinteni az adott személyzet tevékenységét, valós időben követni tudja a közben történő kommunikációt és maga is adhasson utasításokat, információkat a bent ülőknek.

S ha már az információáramlás került szóba, érdemes megemlíteni: természetesen lehetőség van a különböző harcászati szimulátorok összekötésére, együttes használatára is. Nem véletlenül, hiszen napjainkban ritka már az olyan művelet, amit csak és kizárólag forgószárnyasokkal, más katonai képesség bevonása nélkül hajtanak végre egy hadszíntéren vagy egy (virtuális) hadgyakorlaton. Ha csak a múlt magyar vonatkozású missziós küldetéseit, például Irakot és Afganisztánt - vagy a közeljövőre tekintve az afrikai Malit - vesszük figyelembe, könnyen belátható, hogy nem csupán merev- és forgószárnyas technikákkal teljesítették küldetéseiket a szövetséges erők, hanem többnyire más haderőnemek különböző eszközeinek bevonására is szükség volt. Miként egy esetleges országvédelmi feladat során is együtt kellene dolgozni a kecskeméti Gripen-pilótának, a tatai harckocsizónak, a hódmezővásárhelyi gépesített lövésznek, a debreceni Skylark-I LEX-et használó felderítőnek és a szolnoki hajózó és előretolt repülésirányítónak. Ideális esetben tehát a már meglévő szolnoki rendszereket (hiszen az ERICS is rendelkezik egy, speciálisan az ő feladataikra szabott „virtuális világgal”) és a szárazföldi haderőnem leendő, távoli harcászati szimulátorait össze lehetne kötni. Ezáltal pedig egységes komplexumba szervezve valós repülések és mozzanatok nélkül, költséghatékonyan lennének végrehajthatók a hazai vagy akár nemzetközi szintű, összhaderőnemi gyakorlatok is.

Külön érdekesség - melyet a cikkírónak is volt szerencséje kipróbálni - az ajtólövészek képzését segítő berendezés. A virtuális valóságot generáló szemüvegek felhelyezését követően egy FN MAG 58-as közepes géppuskát megmarkolva indulhat a bevetés. A látvány valóban szédítő: egy AS332 Super Puma ajtajában ülünk, alattunk pedig suhan a táj. Az igazi ajtólövészek számára azonban mindez (ha egyelőre csak a MI-17-eseken is, de) megszokott „iroda” és egyben a csapatmunka fontos eleme. A pilóták és az ajtólövészek együttes, összecsiszolt munkája szavatolja az életben maradást és a feladat biztonságos teljesítését. Ehhez azonban az is kell, hogy mondjuk egy szárazföldi menetoszlop légi kísérete, fedezete esetén mind a nyílt terepen, mind a városi környezetben alkalmazandó, eltérő eljárásokat ismerjék és begyakorolják a lövészek. Például azt, hogy miként ne tegyenek kárt az esetleges éles manőverek közben a saját vagy a velük együtt repülő többi baráti helikopterben, sem pedig a kísért és általuk oltalmazott menetoszlopban.

A számítógép mindent lát és mindent számol, még a kilőtt géppuskalövedékek pályáját is, mi több figyelembe veszi a gravitáció, a repülési sebesség, a szél és a páratartalom hatását a röppályára. Sőt, azt is érzékeli, ha a fegyverhasználat miatt a lőszerrakasz kiürül. Ennek cseréjét ugyan fizikailag nem lehet elvégezni, de a géppuska felhúzását, tűzkésszé tételét már igen. E nélkül nincs is mód új lövést kiváltani - itt nincs „öröklőszer”, mint a számítógépes játékokban...

Jó lenne ha az ajtó géppuska a H145M-en nem csak virtuálisan létezne: filléres dolog a géppuska meg az állvány is, aztán még sincs...
Ezt a gáppuska szimulátort évekkel ezelőtt beszerezték, mutogatták, csak nem tudom mire tréningetnek vele: egy helikopoterünkön sincs MAG géppuska - egyelőre.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 826
82 335
113
x61f290047db82791208977.jpg.pagespeed.ic.PT0hm6bjTz.webp

2017 óta különleges kapcsolat van Csernák Dorina és az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis között. Abban az évben súlyos tűzeset történt Dorináék otthonában. A szerencsétlenséget követően az alakulat azonnal összefogott és gyűjtést szervezett a bajba jutott család számára...
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 582
97 720
113
Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis előtt elhelyezett emlékműnél ma gyertyagyújtással emlékeztek a 2008. január 31-én helikopter-balesetben elhunyt Lükő Zsolt posztumusz hadnagyra, majd a nap folyamán pedig nyolcgépes kötelékrepüléssel gyakoroltak a katonák - úgy tudjuk - a teljessé vált H145M flotta napokban megrendezendő, nem sajtónyilvános átadó ünnepségére.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 301
43 533
113
Meg megy Maliba. Nem xaroznak.
Mondjuk a hír úgy szólt hogy vizsgálják, hogy "megy-e Maliba"

"Az üzemeltetéssel kapcsolatban azt is elmondta, hogy a legszélesebb körben ki akarják próbálni az új technikát, ha lehetséges, missziós területen is. Ennek fényében is vizsgálják, hogy a Takuba művelet részeként Maliba küldendő magyar kontingensnél milyen eszközök és képességek jöhetnek szóba."

Mondjuk remek gyakorlás lenne és légvédelem hiányában nem lenne annyira veszélyes sem...
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 521
132 314
113
Mondjuk a hír úgy szólt hogy vizsgálják, hogy "megy-e Maliba"

"Az üzemeltetéssel kapcsolatban azt is elmondta, hogy a legszélesebb körben ki akarják próbálni az új technikát, ha lehetséges, missziós területen is. Ennek fényében is vizsgálják, hogy a Takuba művelet részeként Maliba küldendő magyar kontingensnél milyen eszközök és képességek jöhetnek szóba."

Mondjuk remek gyakorlás lenne és légvédelem hiányában nem lenne annyira veszélyes sem...
Egyelőre még az is kérdéses, hogy bárki is megy maliba.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 301
43 533
113
Egyelőre még az is kérdéses, hogy bárki is megy maliba.
azt hittem már ott vagyunk - egy csomó honvédelem.hu riport volt erről.

 
  • Vicces
Reactions: SilvioD

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 521
132 314
113
azt hittem már ott vagyunk - egy csomó honvédelem.hu riport volt erről.

Az előkészítése zajlik a teljes kontingensnek, ami viszont érdekes helyzetben van mert a Mali kormány haza akar zavarni mindenkit is.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 301
43 533
113
Az előkészítése zajlik a teljes kontingensnek, ami viszont érdekes helyzetben van mert a Mali kormány haza akar zavarni mindenkit is.
remélem nem arról fog akkor szólni a misszió, hogy az EU-task force meg a Mali kormányát akarja elzavarni...
Ezt a Mali sztorit nem érzem a mi problémánknak. Ott a Földközi-tenger: azt kell keményen őrizni, kipukkasztani a gumicsónakokat, aztán nem jut át senki! A Török irányt kell szárazföldön jobban őrizni és megvenni észak-frikában mindenk kormányt, hadurat 'kilóra" hogy ne engedjen át senkit.
Sokkal hatékonyabb mint Maliban szarakodni...pláne nekünk.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 521
132 314
113
remélem nem arról fog akkor szólni a misszió, hogy az EU-task force meg a Mali kormányát akarja elzavarni...
Ezt a Mali sztorit nem érzem a mi problémánknak. Ott a Földközi-tenger: azt kell keményen őrizni, kipukkasztani a gumicsónakokat, aztán nem jut át senki! A Török irányt kell szárazföldön jobban őrizni és megvenni észak-frikában mindenk kormányt, hadurat 'kilóra" hogy ne engedjen át senkit.
Sokkal hatékonyabb mint Maliban szarakodni...pláne nekünk.
Tibi bácsi beszél amúgy erről, közben azért el lehet olvasni.
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 582
97 720
113
A jövő flottája
Egy Airbus góré is itt volt az ünnepségen.

Matthieu Louvot, az Airbus Helicopters ügyvezető alelnöke. Mint fogalmazott: a gyorsköteles kijuttató rendszerrel, nagy teljesítményű kamerákkal, ballisztikus védelemmel és elektronikai önvédelmi eszközökkel felszerelt helikopter kategóriájának legjobbja.