[HUN] Airbus Helicopters H145M HForce

Lehet, hogy rotorlapát ért hozzá vagy a farok. A drótvágók nem minden esetben hasznosak...
Nyilván nem ismerem a szerencsétlenül járt pilótákat, de kétlem. Egy pilóta -pláne forgószárnyas- nem úgy gondolkodik, mint egy merevszárnyas. Itt ha pici bibi is van, rögtön nagy esélye van a komolyabb katasztrófának. Ráadásul az ilyen kötélpályák (hiába vannak jelölve) nagyon nehezen észlelhető tereptárgyak...egyszer csak ott van a "semmiből". Nagyon sajnálom a honvédeinket, együttérzek a családtagjaikkal.
Plusz ott van a kanyon jelentette alapprobléma is, hogy ott a puszta terep miatt is sokkalta nehezebb és korlátozottabb a manőverezés (lásd Rainbow kanyon Kaliforniában)
 
Ugyanakkor a honvédelmi miniszter jelezte: a vizsgálat időtartamára a balesetben érintett H145-ös típusú helikopterek repülését felfüggesztik.

Igen szokatak ilyet, de itt inkább pilótahibának tűnik az ok - már ha tényleg kábelnek ütközés történt, szóval kisebb valószínűséggel a típus hibája.
 
Látszanak a kötelek.
b0ab0b9c-64e8-49f0-b0ca-c75211f6b4c0.jpg
 
Igen szokatak ilyet, de itt inkább pilótahibának tűnik az ok - már ha tényleg kábelnek ütközés történt, szóval kisebb valószínűséggel a típus hibája.

Pilótahiba: ha nincs a térképeden jelölve a kábel, akkor kb lehetetlen, hogy ilyen fehér sziklás terepen, napsütésben ilyen vékony ziplane kötelet észre vegyél egy helikopterből. A linkelt képen is elég jól beleolvad a környezetbe. Olaszban, a sokkal szembetűnőbb kabinos felvonót is elkaszálták már, nem egyszer.
 
Pilótahiba: ha nincs a térképeden jelölve a kábel, akkor kb lehetetlen, hogy ilyen fehér sziklás terepen, napsütésben ilyen vékony ziplane kötelet észre vegyél egy helikopterből. A linkelt képen is elég jól beleolvad a környezetbe. Olaszban, a sokkal szembetűnőbb kabinos felvonót is elkaszálták már, nem egyszer.
Az előbb itt berakott valaki egy térképet ahol szerepelt a kábel - ha jól értettem.
 
Tragikus esemény, részvétem a családoknak!
"A dandárparancsnok prezentációja bővelkedett autentikus, szakmai információkban, melyek segítségével kis betekintést nyerhettünk a dandár életének eddig nem publikált mindennapjaiba. Ezek közül elsőként emelte ki, hogy az orosz-ukrán háború miatt számtalan változás lépett életbe, ami kihat többek között a kiképzési repülésekre is: eddig 15 méter alatt nem repültek, most pedig 15 méter a teteje, efölé nem repülnek, ami óriási változás (igazából 18 méter/60 láb). Aki az említett magasság fölé repül háborús helyzetben, azt a mai technikai eszközökkel lelövik, így az összes harceljárásukat újra kellett írni, majd mindezt el kellett kezdeni gyakorolni, elsőként a pilótákat egyesével kiképezve: napjainkban már a kiképzés része pl. a vezetékek alatti átrepülés is. Terepkövetésben repülnek éjszaka is, kétféle NVG-vel (Night Vision Goggles): alkalmaznak negyedik generációs zöldképes, illetve rosszabb időjárási körülmények (pl. párás a levegő) esetén a jobb kontrasztarányú, fekete-fehér képet adó Sentinel éjjellátó készüléket. Éjszaka repülnek már földközelben, kötelékben is, ez a kötelék-képesség szükséges a mostani, rajtaütési műveletekhez."
Meg kellene fontolni, hogy mi értelme van kanyonba berepülni. Tulajdonképpen ha a kanyon legmagasabb pontja felett repülnek 15 méterrel, az is az említett határ alatt van. Csakúgy, mint a kanyon belsejében, de nem fordulhat elő, hogy drótkötélpálya kerül az útjukba. Ráadásul ha bent repülnek, akkor kis kaliberű fegyvereknek és Manpads-nak jobban ki vannak szolgáltatva, amik alul - felül - oldalról egyaránt tüzelhetnek. Szóval megérné doktrinális szempontból alaposan újragondolni ezt a módszert.
Ha arra készülnek, hogy ismeretlen ellenséges területen repüljenek a kanyonban az még rosszabb, mert nem biztos, hogy ilyen váratlan akadályokat mint egy drótkötélpálya fel tudnak-e térképezni előre.
Rendkívül sajnálatos, hogy a gépen lévő huzalvágó nem tudott segíteni. De persze az sem lett volna jobb, ha elvágnak egy huzalt, amin turisták csüngenek... Ez mindenképp rossz szituáció.