[HUN] Airbus Helicopters H145M HForce

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

laca

Well-Known Member
2013. november 6.
849
2 233
93
Ez miért is jó nekünk?
Jól sejtem, hogy ez nem teljesen önköltséges buli?
Mert ha igen, akkor ez jó lehetőség intenzív használatra, gyakorlatszerzésre is az @ms07 által említetteken kívül.
És szerintem a balkáni imázsépítés is szerepet játszik. OV-ék egyfajta jóságos nagytestvér szerepre törnek, ami aztán gazdasági eredményeket is hozhat.
 

fitom

Well-Known Member
2020. szeptember 30.
2 981
5 302
113
Mivel a Balkán itt van a szomszédban, biztonságilag, gazdaságilag is az az érdekünk, hogy ott ne legyen káosz, ez már kb Hende óta mondogatják, hogy a Balkán a prioritás. Sokkal több értelme van, mint pl Afganisztánnak.
A Balkáni káosz marhára nem tőlünk függ! Semmi beleszólásunk nincs és nem is lesz...! Az hogy ott repked 3 helikopter (nem kevés pénzért) a kutyát nem fogja érdekelni...
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 361
96 810
113
A Balkáni káosz marhára nem tőlünk függ! Semmi beleszólásunk nincs és nem is lesz...!
Már most van.
A Bosznia szerb köztársaságnak magyar bankok hiteleznek a működéshez.
Montenegróban és Albániában a Telekom szektor jelentős hányada magyar kézben van.
A legnagyobb horvát energetikai vállalat, akik Boszniaban is jelen vannak,többségi magyar tulajdonban van.
Az egyik legnézettebb szlovén tévécsatorna és médiavállalat magyar tulajdonban van.
 

fitom

Well-Known Member
2020. szeptember 30.
2 981
5 302
113
Már most van.
A Bosznia szerb köztársaságnak magyar bankok hiteleznek a működéshez.
Montenegróban és Albániában a Telekom szektor jelentős hányada magyar kézben van.
A legnagyobb horvát energetikai vállalat, akik Boszniaban is jelen vannak,többségi magyar tulajdonban van.
Az egyik legnézettebb szlovén tévécsatorna és médiavállalat magyar tulajdonban van.
Étem! És ezt szerinted kit fog érdekelni amikor a szerbek megindulnak a horvátok vagy koszovó ellen ?
 

szasa30

Well-Known Member
2013. augusztus 9.
245
868
93
Már most van.
A Bosznia szerb köztársaságnak magyar bankok hiteleznek a működéshez.
Montenegróban és Albániában a Telekom szektor jelentős hányada magyar kézben van.
A legnagyobb horvát energetikai vállalat, akik Boszniaban is jelen vannak,többségi magyar tulajdonban van.
Az egyik legnézettebb szlovén tévécsatorna és médiavállalat magyar tulajdonban van.
Amit leírsz, az ok! De hogy mindezt meg is tudd védeni, ahhoz érdekérvényesítő erő kell. Politikai vagy katonai. Na nekünk egyik sincs!!!
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 815
8 760
113
Jól sejtem, hogy ez nem teljesen önköltséges buli?
Mert ha igen, akkor ez jó lehetőség intenzív használatra, gyakorlatszerzésre is az @ms07 által említetteken kívül.
És szerintem a balkáni imázsépítés is szerepet játszik. OV-ék egyfajta jóságos nagytestvér szerepre törnek, ami aztán gazdasági eredményeket is hozhat.
Azzal, hogy Dodikot finanszírozzuk, már el is basztuk a renoménkat a szövetségeseink felé, ha még vannak ilyenek.
Ja persze, vannak, Moszkva és Minszk.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 361
96 810
113

Ahhoz, hogy ez a kétfős csapat a H145M helikopterekre kerüljön, létre kellett hozni a honvédség légimentő képességét. A jelenlegi állás szerint két olyan orvosra, dr. Kiss Attila századosra és dr. Dobos Attila főhadnagyra esett a választás, akik amellett, hogy főállásban a Honvédkórház (MH EK - Magyar Honvédség Egészségügyi Központ) intenzív osztályán dolgoznak, a kórházi környezeten kívüli mentésben is van a légimentők helikopterein illetve az Országos Mentőszolgálat mentőautóin szerzett tapasztalatuk. A légimentő képesség kialakításához szabad kezet kaptak és gyakorlatilag a nulláról építették fel azt az MH EK és háttérintézményei segítségével. A feladathoz adott volt a H145M helikopter, mint platform, adott a gyártó által a helikoptertípusra jóváhagyott felszerelés, a parancs pedig az volt, hogy szereljenek fel egy gépet és töltsék meg egészségügyi szakmai tartalommal. Magyarországon a helikopteres légimentést a Légimentő Nonprofit Kft. látja el EC 135P2-es helikopterekkel, ezért a feladat egyedisége miatt a szakfelkészítést ők végezték, és a honvédségi rendszert is a civil változat mintájára hozták létre.

med-05.jpg

A gyári ajánlás szerinti kéthordágyas elrendezés

A légimentésben fontos szempont a helikopter mérete, mivel egy kisebb gép korlátozott méretű helyen is le tud szállni, és a leszállóhely szinte bárhol lehet. Ugyanakkor a szükséges felszerelés és a szakszemélyzet elhelyezése a túl kicsi gép utasterében problémás lehet. A légimentők által használt helikoptereknél a H145M valamivel nagyobb, maximális felszállósúlya egy tonnával nehezebb, a hajtóművei erősebbek, több üzemanyagot vihet magával és nagyobb a hatótávolsága. Terhelés szempontjából ez nagyobb rugalmasságot ad. A gyári ajánlás szerint a H145M légi kiürítő (Medevac) változata két hordágy plusz két ülés kialakítású, de ezzel a kialakítással nem tudták volna betenni a szükséges felszerelést. Kompromisszumos megoldás, ha az egyik ülés helyére kerül az egészségügyi felszerelés, de akkor csak egy fő fért volna el hátul. Figyelembe véve, hogy a hazai tapasztalat szerint a légimentésben egy fekvő sérült a jellemző, és a legoptimálisabb az a felállás, hogy a kétfős team csak egy sérülttel foglalkozik, a gyári ajánlást elvetve, az egy hordágyas kialakítás mellett döntöttek.
med-02.jpg
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 361
96 810
113

Ahhoz, hogy ez a kétfős csapat a H145M helikopterekre kerüljön, létre kellett hozni a honvédség légimentő képességét. A jelenlegi állás szerint két olyan orvosra, dr. Kiss Attila századosra és dr. Dobos Attila főhadnagyra esett a választás, akik amellett, hogy főállásban a Honvédkórház (MH EK - Magyar Honvédség Egészségügyi Központ) intenzív osztályán dolgoznak, a kórházi környezeten kívüli mentésben is van a légimentők helikopterein illetve az Országos Mentőszolgálat mentőautóin szerzett tapasztalatuk. A légimentő képesség kialakításához szabad kezet kaptak és gyakorlatilag a nulláról építették fel azt az MH EK és háttérintézményei segítségével. A feladathoz adott volt a H145M helikopter, mint platform, adott a gyártó által a helikoptertípusra jóváhagyott felszerelés, a parancs pedig az volt, hogy szereljenek fel egy gépet és töltsék meg egészségügyi szakmai tartalommal. Magyarországon a helikopteres légimentést a Légimentő Nonprofit Kft. látja el EC 135P2-es helikopterekkel, ezért a feladat egyedisége miatt a szakfelkészítést ők végezték, és a honvédségi rendszert is a civil változat mintájára hozták létre.

med-05.jpg

A gyári ajánlás szerinti kéthordágyas elrendezés

A légimentésben fontos szempont a helikopter mérete, mivel egy kisebb gép korlátozott méretű helyen is le tud szállni, és a leszállóhely szinte bárhol lehet. Ugyanakkor a szükséges felszerelés és a szakszemélyzet elhelyezése a túl kicsi gép utasterében problémás lehet. A légimentők által használt helikoptereknél a H145M valamivel nagyobb, maximális felszállósúlya egy tonnával nehezebb, a hajtóművei erősebbek, több üzemanyagot vihet magával és nagyobb a hatótávolsága. Terhelés szempontjából ez nagyobb rugalmasságot ad. A gyári ajánlás szerint a H145M légi kiürítő (Medevac) változata két hordágy plusz két ülés kialakítású, de ezzel a kialakítással nem tudták volna betenni a szükséges felszerelést. Kompromisszumos megoldás, ha az egyik ülés helyére kerül az egészségügyi felszerelés, de akkor csak egy fő fért volna el hátul. Figyelembe véve, hogy a hazai tapasztalat szerint a légimentésben egy fekvő sérült a jellemző, és a legoptimálisabb az a felállás, hogy a kétfős team csak egy sérülttel foglalkozik, a gyári ajánlást elvetve, az egy hordágyas kialakítás mellett döntöttek.
med-02.jpg
EC 135-ös belső teréhez nagyon hasonló kialakítást végeztek a H145M-en. A műszakiak összevetették azt, amire az orvosoknak szükségünk volt azzal, amit a gyártó engedélyez és így sikerült kialakítani egy hordágy és két ülés, az egészségügyi felszerelést tartalmazó hátizsák és két táska, a monitor, a defibrillátor egység, a kesztyű- és veszélyes hulladék dobozok és a ballisztikai védelem elhelyezését. A könnyű helikopter kategóriánál a súly mindig kényes pont. A felszereléseket egyesével mérték le és utána rögzítették a helikopterben, a hordágy és az ülések esetében a szállító változat három üléssorának rögzítési pontjait használva. Az EUFOR nem kért csörlőt a Quick Response-ra kitelepült gépeken, de amikor a tervek szerint 2024-ben a Magyar Honvédség átveszi az osztrákoktól a légi kiürítő, légimentő és kutató-mentő feladatköröket Bosznia-Hercegovinában, akkor kell majd a csörlő.
med-03.jpg


Egy hordágy és két ülés mellett is jut hely komolyabb egészségügyi felszerelésnek

A helikopter legnagyobb előnye a sebessége, ez a hozzáadott értéke a földi mentéshez képest. Két olyan betegcsoport van - katonaiban három - ahol ez a hozzáadott érték kiemelt fontossággal bír. Az első csoportba a magas időfaktorú betegségek, például infarktus, sztrók tartoznak. Ezek általában vérrögök miatt kialakult elzáródások, amelyeket vérrögoldóval kezelni lehet és helyreállítani a keringést, de a betegnek minél hamarabb el kell jutnia olyan helyre, ahol további kezelést kaphat, mert az elzáródás mögötti területen időarányosan fokozódik a sejtpusztulás / szervkárosodás mértéke. A másik csoport a trauma kapcsán kialakult súlyos sérülések, amelyek esetében a definitív ellátást a sebészi vérzéskontroll jelenti, tehát műtőbe kell juttatni a beteget. Ez egy hegyvidéki országban különösen fontos, de Magyarországon is van jelentősége: például az Északi-középhegység településeiről a leggyorsabban légi úton lehet egy megfelelő háttérrel rendelkező célintézménybe juttatni a sérültet. A harmadik csoport a hosszú távú Medevac. A Quick Response gyakorlat ideje alatt foglalkoztak a lehetőséggel, hogy ha magyar katonát kell hazaszállítani, akkor a H145M-mel Pécs jöhetett volna szóba, vagy időjárástól függően akár Szolnok vagy Budapest is. Volt egy arra vonatkozó elképzelés is, hogy, ha olyan sérülés történik, amellyel sürgősen egy komolyabb egészségügyi centrumba kell juttatni a sérültet és az helyben nem áll rendelkezésre, akkor egy nagyjából két és fél órás repüléssel a Honvédkórház tetőleszállója elérhető lett volna. A helikopter egyetlen hátránya, hogy függ az időjárástól, de a műszerezettség és az éjjellátó (NVG) képesség sokat ad a mentés biztonságához. Az MH Egészségügyi Központ pedig abban a szerencsés helyzetben van, hogy széles szakmai profillal, azon belül széles akut profillal rendelkező kórház.

A Quick Response 2022 feladatrendszere egyértelműen megfogalmazta, hogy a katonai feladat elsőbbséget élvez, tehát szükség esetén először a koalíciós katonát mentik, de ha civil részről is felmerül igény a légimentésre, és van hozzá erőforrás, akkor az EUFOR parancsnok engedélye alapján végrehajtható. A gyakorlat ideje alatt mindkettőre volt példa, de nem csak itt volt alapelv az először a katona aztán a civil ellátási séma. Ez jellemzően a műveleti területen alkalmazott eljárás (MedRoE – Medical Rules of Engagement), amely segíti a priorizálást olyan esetekben, amikor dönteni kell.

med-04.jpg

A Quick Response 2022 gyakorlatra kitelepült Medevac konfigurációjú H145M

A magyar kontingens kitelepülését követően az állandó jelleggel települő osztrák fél három gyakorlatot szervezett, hogy megismerje és ellenőrizze a magyar rendszert, felmérje a lehetőségeket és a felkészültséget. Például ki kellett repülni egy meghatározott leszállópontra egy imitált autóbalesethez és megoldani a szituációt, vagyis a sérültet az ellátás után helikopteres úton egy egészségügyi intézménybe kellett juttatni. A magyar orvosok és paramedikusok ezt a saját eljárásrendjük alapján hajtották végre, amit az ellenőrző osztrákok a saját eljárásrendjükkel vetettek össze. A két eljárásrendben vannak eltérések, de főbb vonalakban ugyanazok. A magyarok tevékenységét az osztrák fél kiválóra értékelte, és zöld utat adott a légimentő készenlétre.

A polgári légimentés és a Magyar Honvédség közötti kapcsot jelenleg a már említett dr. Kiss Attila százados valamint azok a civil orvosok jelentik, akik főállásban a Honvédkórházban és másodállásban a légimentésben dolgoznak. (A légimentők negyvenkét orvosa közül öten az intenzív osztályon, négyen pedig a sürgősségi osztályon dolgoznak.) Az igazi támogatást a Honvédkórházban is dolgozó légimentő szakmai vezetés jelentette, akik lehetővé tették, hogy a katonaorvosok az infrastruktúrájukat használva készüljenek fel a feladatra. A kérdésre, hogy mennyire vonzó ez a beosztás, a válasz az, hogy nagyon is, de az elvárásszint leszűkíti a légimentőkhöz jelentkezők körét. Elvárás egy bizonyos szemléletmód, egy olyan hozzáállás, amit jellégéből adódóan az intenzív és a sürgősségi terület kiemelten képvisel. Ez nem azt jelenti, hogy például egy sebész vagy idegsebész nem dolgozhat a helikoptereken, de a gárda gerincét mégis az intenzív és a sürgősségi vonal adja, ha úgy tetszik egy válogatott csapat.
...
A honvédség H145M helikopterein légimentő jártassággal egyelőre a már említett két orvos rendelkezik, de mivel két főre nem lehet egy rendszert felépíteni, a képesség fenntartásához és fejlesztéséhez több orvos bevonása és az utánpótlás biztosítása lesz szükséges. A légimentők továbbra is biztosítják a gyakorlás és az éves orvosszakmai továbbképzés lehetőségét. Ha van egy új eljárás a sürgősségi ellátásban - például kórházon kívüli vérátömlesztés vagy ugyancsak a kórházon kívüli ultrahang vizsgálat - akkor azt elsőként egyszerűbb bevezetni a légimentőknél, ahol van hét gép, hét bázissal, mint a hétezer főt foglalkoztató és hétszáz mentőautót működtető mentőszolgálatnál. A helikopterek a kiemeltnek vélt esetekhez repülnek, és az eljárásokat lehet is alkalmazni, ezért ennek a munkakörnek az orvosszakmai vonzereje és megtartóereje is jelentős.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
EC 135-ös belső teréhez nagyon hasonló kialakítást végeztek a H145M-en. A műszakiak összevetették azt, amire az orvosoknak szükségünk volt azzal, amit a gyártó engedélyez és így sikerült kialakítani egy hordágy és két ülés, az egészségügyi felszerelést tartalmazó hátizsák és két táska, a monitor, a defibrillátor egység, a kesztyű- és veszélyes hulladék dobozok és a ballisztikai védelem elhelyezését. A könnyű helikopter kategóriánál a súly mindig kényes pont. A felszereléseket egyesével mérték le és utána rögzítették a helikopterben, a hordágy és az ülések esetében a szállító változat három üléssorának rögzítési pontjait használva. Az EUFOR nem kért csörlőt a Quick Response-ra kitelepült gépeken, de amikor a tervek szerint 2024-ben a Magyar Honvédség átveszi az osztrákoktól a légi kiürítő, légimentő és kutató-mentő feladatköröket Bosznia-Hercegovinában, akkor kell majd a csörlő.
med-03.jpg


Egy hordágy és két ülés mellett is jut hely komolyabb egészségügyi felszerelésnek

A helikopter legnagyobb előnye a sebessége, ez a hozzáadott értéke a földi mentéshez képest. Két olyan betegcsoport van - katonaiban három - ahol ez a hozzáadott érték kiemelt fontossággal bír. Az első csoportba a magas időfaktorú betegségek, például infarktus, sztrók tartoznak. Ezek általában vérrögök miatt kialakult elzáródások, amelyeket vérrögoldóval kezelni lehet és helyreállítani a keringést, de a betegnek minél hamarabb el kell jutnia olyan helyre, ahol további kezelést kaphat, mert az elzáródás mögötti területen időarányosan fokozódik a sejtpusztulás / szervkárosodás mértéke. A másik csoport a trauma kapcsán kialakult súlyos sérülések, amelyek esetében a definitív ellátást a sebészi vérzéskontroll jelenti, tehát műtőbe kell juttatni a beteget. Ez egy hegyvidéki országban különösen fontos, de Magyarországon is van jelentősége: például az Északi-középhegység településeiről a leggyorsabban légi úton lehet egy megfelelő háttérrel rendelkező célintézménybe juttatni a sérültet. A harmadik csoport a hosszú távú Medevac. A Quick Response gyakorlat ideje alatt foglalkoztak a lehetőséggel, hogy ha magyar katonát kell hazaszállítani, akkor a H145M-mel Pécs jöhetett volna szóba, vagy időjárástól függően akár Szolnok vagy Budapest is. Volt egy arra vonatkozó elképzelés is, hogy, ha olyan sérülés történik, amellyel sürgősen egy komolyabb egészségügyi centrumba kell juttatni a sérültet és az helyben nem áll rendelkezésre, akkor egy nagyjából két és fél órás repüléssel a Honvédkórház tetőleszállója elérhető lett volna. A helikopter egyetlen hátránya, hogy függ az időjárástól, de a műszerezettség és az éjjellátó (NVG) képesség sokat ad a mentés biztonságához. Az MH Egészségügyi Központ pedig abban a szerencsés helyzetben van, hogy széles szakmai profillal, azon belül széles akut profillal rendelkező kórház.

A Quick Response 2022 feladatrendszere egyértelműen megfogalmazta, hogy a katonai feladat elsőbbséget élvez, tehát szükség esetén először a koalíciós katonát mentik, de ha civil részről is felmerül igény a légimentésre, és van hozzá erőforrás, akkor az EUFOR parancsnok engedélye alapján végrehajtható. A gyakorlat ideje alatt mindkettőre volt példa, de nem csak itt volt alapelv az először a katona aztán a civil ellátási séma. Ez jellemzően a műveleti területen alkalmazott eljárás (MedRoE – Medical Rules of Engagement), amely segíti a priorizálást olyan esetekben, amikor dönteni kell.

med-04.jpg

A Quick Response 2022 gyakorlatra kitelepült Medevac konfigurációjú H145M

A magyar kontingens kitelepülését követően az állandó jelleggel települő osztrák fél három gyakorlatot szervezett, hogy megismerje és ellenőrizze a magyar rendszert, felmérje a lehetőségeket és a felkészültséget. Például ki kellett repülni egy meghatározott leszállópontra egy imitált autóbalesethez és megoldani a szituációt, vagyis a sérültet az ellátás után helikopteres úton egy egészségügyi intézménybe kellett juttatni. A magyar orvosok és paramedikusok ezt a saját eljárásrendjük alapján hajtották végre, amit az ellenőrző osztrákok a saját eljárásrendjükkel vetettek össze. A két eljárásrendben vannak eltérések, de főbb vonalakban ugyanazok. A magyarok tevékenységét az osztrák fél kiválóra értékelte, és zöld utat adott a légimentő készenlétre.

A polgári légimentés és a Magyar Honvédség közötti kapcsot jelenleg a már említett dr. Kiss Attila százados valamint azok a civil orvosok jelentik, akik főállásban a Honvédkórházban és másodállásban a légimentésben dolgoznak. (A légimentők negyvenkét orvosa közül öten az intenzív osztályon, négyen pedig a sürgősségi osztályon dolgoznak.) Az igazi támogatást a Honvédkórházban is dolgozó légimentő szakmai vezetés jelentette, akik lehetővé tették, hogy a katonaorvosok az infrastruktúrájukat használva készüljenek fel a feladatra. A kérdésre, hogy mennyire vonzó ez a beosztás, a válasz az, hogy nagyon is, de az elvárásszint leszűkíti a légimentőkhöz jelentkezők körét. Elvárás egy bizonyos szemléletmód, egy olyan hozzáállás, amit jellégéből adódóan az intenzív és a sürgősségi terület kiemelten képvisel. Ez nem azt jelenti, hogy például egy sebész vagy idegsebész nem dolgozhat a helikoptereken, de a gárda gerincét mégis az intenzív és a sürgősségi vonal adja, ha úgy tetszik egy válogatott csapat.
...
A honvédség H145M helikopterein légimentő jártassággal egyelőre a már említett két orvos rendelkezik, de mivel két főre nem lehet egy rendszert felépíteni, a képesség fenntartásához és fejlesztéséhez több orvos bevonása és az utánpótlás biztosítása lesz szükséges. A légimentők továbbra is biztosítják a gyakorlás és az éves orvosszakmai továbbképzés lehetőségét. Ha van egy új eljárás a sürgősségi ellátásban - például kórházon kívüli vérátömlesztés vagy ugyancsak a kórházon kívüli ultrahang vizsgálat - akkor azt elsőként egyszerűbb bevezetni a légimentőknél, ahol van hét gép, hét bázissal, mint a hétezer főt foglalkoztató és hétszáz mentőautót működtető mentőszolgálatnál. A helikopterek a kiemeltnek vélt esetekhez repülnek, és az eljárásokat lehet is alkalmazni, ezért ennek a munkakörnek az orvosszakmai vonzereje és megtartóereje is jelentős.
Az kimondottan üdvözlendő lenne, ha a katonai gépeket (személyzettel együtt) is bevonnák időről időre a hazai normál légimentésbe is. Ezzel folyamatosan magas fokon lehetne tartani az állomány képességeit.
 

Venom85

Well-Known Member
2020. augusztus 20.
7 254
20 696
113
Az kimondottan üdvözlendő lenne, ha a katonai gépeket (személyzettel együtt) is bevonnák időről időre a hazai normál légimentésbe is. Ezzel folyamatosan magas fokon lehetne tartani az állomány képességeit.
Ez egy nagyon jó ötlet! Volna is feladat bőven, lehetne fejlődni gyorsan! A masik meg, hogy a szakma irányelveket egytől egyig at lehet venni a légi mentőktől, minden adott hiszen évek óta kidolgozott, működő, nemzetközileg elfogadott HEMS eljárásrendek vannak!
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 925
14 789
113

Ahhoz, hogy ez a kétfős csapat a H145M helikopterekre kerüljön, létre kellett hozni a honvédség légimentő képességét. A jelenlegi állás szerint két olyan orvosra, dr. Kiss Attila századosra és dr. Dobos Attila főhadnagyra esett a választás, akik amellett, hogy főállásban a Honvédkórház (MH EK - Magyar Honvédség Egészségügyi Központ) intenzív osztályán dolgoznak, a kórházi környezeten kívüli mentésben is van a légimentők helikopterein illetve az Országos Mentőszolgálat mentőautóin szerzett tapasztalatuk. A légimentő képesség kialakításához szabad kezet kaptak és gyakorlatilag a nulláról építették fel azt az MH EK és háttérintézményei segítségével. A feladathoz adott volt a H145M helikopter, mint platform, adott a gyártó által a helikoptertípusra jóváhagyott felszerelés, a parancs pedig az volt, hogy szereljenek fel egy gépet és töltsék meg egészségügyi szakmai tartalommal. Magyarországon a helikopteres légimentést a Légimentő Nonprofit Kft. látja el EC 135P2-es helikopterekkel, ezért a feladat egyedisége miatt a szakfelkészítést ők végezték, és a honvédségi rendszert is a civil változat mintájára hozták létre.

med-05.jpg

A gyári ajánlás szerinti kéthordágyas elrendezés

A légimentésben fontos szempont a helikopter mérete, mivel egy kisebb gép korlátozott méretű helyen is le tud szállni, és a leszállóhely szinte bárhol lehet. Ugyanakkor a szükséges felszerelés és a szakszemélyzet elhelyezése a túl kicsi gép utasterében problémás lehet. A légimentők által használt helikoptereknél a H145M valamivel nagyobb, maximális felszállósúlya egy tonnával nehezebb, a hajtóművei erősebbek, több üzemanyagot vihet magával és nagyobb a hatótávolsága. Terhelés szempontjából ez nagyobb rugalmasságot ad. A gyári ajánlás szerint a H145M légi kiürítő (Medevac) változata két hordágy plusz két ülés kialakítású, de ezzel a kialakítással nem tudták volna betenni a szükséges felszerelést. Kompromisszumos megoldás, ha az egyik ülés helyére kerül az egészségügyi felszerelés, de akkor csak egy fő fért volna el hátul. Figyelembe véve, hogy a hazai tapasztalat szerint a légimentésben egy fekvő sérült a jellemző, és a legoptimálisabb az a felállás, hogy a kétfős team csak egy sérülttel foglalkozik, a gyári ajánlást elvetve, az egy hordágyas kialakítás mellett döntöttek.
med-02.jpg
Az csak a magfajta tudatlannak jut eszébe, hogy lehetne az ágyakat egymás fölé is helyezni, így hely is lesz a cuccoknak és 2 fő továbbra is szállítható marad
 
  • Tetszik
Reactions: éber

éber

Well-Known Member
2020. december 15.
781
2 301
93
Az csak a magfajta tudatlannak jut eszébe, hogy lehetne az ágyakat egymás fölé is helyezni, így hely is lesz a cuccoknak és 2 fő továbbra is szállítható marad
Pont ez jutott nekem is eszembe. És mindjárt itt egy PÉLDA is!
Több méretben van,szétszedhető elemeire,ha nincs rá szükség egy hordtáskában is elfér precízen tárolható,csak akkor kell összerakni ha szükséges,és simán applikálható lenne...Kiváló helykihasználást tesz lehetővé,egyszerű nagyszerű,semmi plusz dolgot nem kíván,csak a padló rögzítést kell megoldani.
Persze nem pont ezt kellene,csak jó látni hogy semmi új nincs a nap alatt.
És olvastam a fentebbi cikket...nem hiszem hogy a plusz egy fő fogja felborítani a ballasztot a heliben,azt ki lehet balanszírozni egész biztos. De lehet olyan szituáció,ahol igenis szükséges minden talpalatnyi hely kihasználása. Ezt gondolom..
 

Venom85

Well-Known Member
2020. augusztus 20.
7 254
20 696
113
Pont ez jutott nekem is eszembe. És mindjárt itt egy PÉLDA is!
Több méretben van,szétszedhető elemeire,ha nincs rá szükség egy hordtáskában is elfér precízen tárolható,csak akkor kell összerakni ha szükséges,és simán applikálható lenne...Kiváló helykihasználást tesz lehetővé,egyszerű nagyszerű,semmi plusz dolgot nem kíván,csak a padló rögzítést kell megoldani.
Persze nem pont ezt kellene,csak jó látni hogy semmi új nincs a nap alatt.
És olvastam a fentebbi cikket...nem hiszem hogy a plusz egy fő fogja felborítani a ballasztot a heliben,azt ki lehet balanszírozni egész biztos. De lehet olyan szituáció,ahol igenis szükséges minden talpalatnyi hely kihasználása. Ezt gondolom..
Ez mind szép és jó csak nem állja meg a helyét! Szakmailag nem, orvosszakmailag! És szerintem a 145m-be nem fér el ez a konfiguráció!
 
  • Tetszik
Reactions: pela3 and yangwenli

éber

Well-Known Member
2020. december 15.
781
2 301
93
Ez mind szép és jó csak nem állja meg a helyét! Szakmailag nem, orvosszakmailag! És szerintem a 145m-be nem fér el ez a konfiguráció!
Miért nem? Csak kérdezem..tudom te mentős vagy! :rolleyes:
Mint konfiguráció biztos elférne.
Arra célzol hogy esetleg nem tudod "bekötni" a felsőt!?
Erre én is gondoltam,de az enyhébben sebesültet lehetne a felsőre tenni...vagy nem?
 
  • Tetszik
Reactions: Venom85

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 868
6 071
113
Pont ez jutott nekem is eszembe. És mindjárt itt egy PÉLDA is!
Több méretben van,szétszedhető elemeire,ha nincs rá szükség egy hordtáskában is elfér precízen tárolható,csak akkor kell összerakni ha szükséges,és simán applikálható lenne...Kiváló helykihasználást tesz lehetővé,egyszerű nagyszerű,semmi plusz dolgot nem kíván,csak a padló rögzítést kell megoldani.
Persze nem pont ezt kellene,csak jó látni hogy semmi új nincs a nap alatt.
És olvastam a fentebbi cikket...nem hiszem hogy a plusz egy fő fogja felborítani a ballasztot a heliben,azt ki lehet balanszírozni egész biztos. De lehet olyan szituáció,ahol igenis szükséges minden talpalatnyi hely kihasználása. Ezt gondolom..

Oldalra és felfelé is rögzíteni kellene, és mivel a gyári ajánlás a 2 egymás melletti ágy, így a heli oldalán, tetején biztos hogy nincs hozzá rögzítési pont.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Miért nem? Csak kérdezem..tudom te mentős vagy! :rolleyes:
Mint konfiguráció biztos elférne.
Arra célzol hogy esetleg nem tudod "bekötni" a felsőt!?
Erre én is gondoltam,de az enyhébben sebesültet lehetne a felsőre tenni...vagy nem?
Ad 1: Azért írta az orvosszakmait, mert egy emeletes ágy egyik szintjén sem tudsz megfelelő ellátást adni egy életveszélyes sérültnek sem.
Egy traumás sérült felé kell hajolni hogy intubáld, hogy vénát köss be neki, hogy felhelyezd a defibrillátort, stb.
Ad 2: Fizikailag sem valószínű, hogy elférne kényelmesen a kabinba, egy ilyen emeletes hordágy.
Ad 3: a helikopter kibalanszolása lenne talán a legkisebb probléma. A fő gond a súllyal van. Ahogy már ebben a topicban is le lett írva, 600kg-mal játszhatnak a terhelés szintjén. És ahogy a cikkben is le volt írva, komoly matekolás folyt már csak azon is, hogy az 1 hordággyal, és 2 EÜ személyzettel (+ értelem szerűen 1 sérülttel) hogyan fogják a szükséges felszerelést felpakolni. Megoldották. Szerintem ne akarjunk okosabbak lenni a srácoknál.
Akik komoly oxiológiai gyakorlattal kell, hogy rendelkezzenek, és gyanítom, hogy a pár gépes flottánál "pénz nem számít alapon" rakták össze a legkönnyebb, de fasz@ packkot.
De számoljunk:
2 fő repszemélyzet: 2x 90-100kg (lifteknél 80kg-mal számolnak, itt ráhagytam)
2 fő eü: 2x 90-100kg
hordágy+sérült: 130-140kg (ebbe azért szerintem az esetek 95%-ában bele lehet férni)
2 ülés: 30-40kg
felszerelés: 40-50kg (a kép alapján)
Ez összesen: 560- 630kg (és a csörlőt még nem is számoltam!)

Ebbe nagyon nem tudsz belepaszírozni még egyszer 100+kg-ot egy további hordágyas sérültre.

A magyar katonai felhasználásnál 2 repülő személyzet tartozik a géphez, ami azért érdekes, mert ugye maga a gép 1 pilótás. A német ajánlás valószínűleg azért tartalmaz 2 hordágyat, mert ott csak 1 pilótával számolnak a SAR gépeken (nem tudom, csak tippelek).
Tehát a 2 hordágy még 1 pilótával is csücskös lenne.

Ad 4: Alapvetően - ahogy a cikkben is le van írva - az esetek majdnem 100%-ában, az itthoni felhasználás mellett 1 fő sérülttel kell számolni.
Ha nagyobb esemény van, akkor úgy is indítva lesz a H225M. De nagyobb események idején az is elképzelhető, hogy egy H145M úgy működik, mint egy motoros mentőorvos, amelyik nem végez szállítást, csak a szakképzett mentőorvosokat eljuttatja a havária helyszínére, hogy ott koordinálják a helyzetet.
Ha csak CASEVACról van szó, akkor speciális esetekben simán belecsapják (háborús körülmények között) a 2 hordágyat. De ha kell, még az egyik EÜ katona helyére is mehet egy járóképes sérült.
Ha olyat látsz, ahol be van bútorozva tokától bokáig a helikopter hordágyakkal, akkor ott általában már stabilizált, ellátott sérülteket szállítanak ROLE 2-ből a "hátországba".
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 296
33 663
113
Megjegyzem,hogy vietnamban az UH-1 D es H modellek ketoldalt egymas felett harmadsaval hat sebesultet tudtak szallitani.Koztuk ket-harom ulokepes sebesult,1-2 szaniteccel.
Katonai sebesultszallitas kicsit mas szempontú valos haboruban,mint a bekebeli polgari mentes .A helyszinen nincs orvos,az a mogottes yeruleten van a sebesultellato helyen,meg tabori korhazban .A cel,hogy a szanitec elsosegelye utan minnel gyorsabban jussanak a sebesultek a jol felszerelt ellatohelyre.Nins kapacitas szallitas kozbeni ellatasra,maguknak a sebesulteknek kell a szallitoter.
Polgari mintaju sebesultmentesre csak alacsony intenzitasu konfliktusban van mód.
 
  • Tetszik
Reactions: yangwenli

éber

Well-Known Member
2020. december 15.
781
2 301
93
@pöcshuszár
Köszönöm a válaszod,elfogadom.
Mivel nekem is hihetetlen volt kicsit a hasznos megengedett terhelés,ezért kicsit kutakodtam hogy miért is csak ennyi,itt a válasz.
A kutatás -mentés összes kelléke után,nem marad több mint 548KG! Igen ez valóban nem sok,esetleg ha nappal indul,a kereső reflektort lehet felejtősbe rakni,de egyebet nem igazán. Szóval alább a lista,hiánypótlás is egyben,mert látom,te is csak tapogatóztál mi mennyi lehet.
Kutató-mentő változatú helikopter :
Önsúly 2446,7 kg + csörlő 70,8 kg + Trakka kutató fényszóró 38 kg + EOS4 56,5 kg + 2 db ülés a tehertérbe 24,8 kg
Összesen : 2636,8 kg
Feltöltendő olajok :
Főreduktor: 12,25 kg
Végreduktor: 0,64 kg
Hidraulikaolaj: 2,04 kg
Hajtóműolaj: 5,39 kg
Forgószárnyagy-olaj: 1,86 kg
Összesen : 22.2 kg
Gépszemélyzet : 4 fő, személyenként 90 kg
Összesen : 360 kg
Egészségügyi felszerelés:
A szerződésben foglalt egészségügyi anyagok: „Disaster management kit” 32,4 kg (1 db összehajtható hordággyal számolva)
+ „Medical kit” 28,3 kg
Kiegészítő felszerelés: Medevac II hordágy 10 kg + Laerdal (LSU) motoros leszívó 4 kg, Vákuummatrac 8 kg
Összesen : 82,7
Személymentő felszerelés : Akkumulátoros (kompakt erővágó) Holmatro: 15 kg, alpinfelszerelés: 25 kg, Vízfelszíni mentőfelszerelés: 10 kg
Összesen : 60 kg
ÖSSZESÍTETT SÚLY : 3152 kg!
A fenti táblázatból látható, hogy a helikopter hasznos terhelhetősége 3700 kg-os maximális felszállótömegre számítva: 548 kg!
Azt nem tudom ,esetleg mit lehet ezekből nélkülözni,de gyanítom nem sok mindent. Ezért is centizett mindent a hozzáértő MEDIC...
Számomra,és gondolom más számára megint csak egy tanulság,hogy nem tudunk okosabbak lenni mint akik benne vannak.