[HUN] Airbus Helicopters H145M HForce

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

R

Ruby de Puteaux

Guest
Tehát a legrosszabb feltételezéseink jönnek be....
Az hogy a mai technikát nem lehet a tyúkól mellett tárolni szarban-fagyban?

ez nem nagy gond szerintem, most érted, mit kell meglepődni hogy egy modern nyugati gép picivel igényesebb mint a szovjet vas? grifnél mikor jöttek a h135-ök ugyan ez volt kezdetben a gond szóval nem meglepetés. Nincs semmi baj, csaka ttól félek hogy ezért most pár vészmadár majd itt már figyeld meg hogy fogja temetni a heliket... (remélem nem)
A lengyelek is megküzdöttek ezzel, meg a szerbek is, baltiak is. Ez van ha ugrasz 20-30 évet az időben.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and SilvioD

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
Nem számítottunk rá, hogy az időjárás változásaira ennyire érzékeny lesz a régi típushoz képest. A párás időt nehezen viseli, és a sok elektronika miatt megérzi a gép, ha nem szellőzik a tároló hely.

Az első megmérettetés az volt, amikor az igazi téli időjárás bejött, ugyanis a típuson nincsen jégtelenítő rendszer. "
Ha jól tudom, akkor ez a nyugati helikopterek esetében általános, hogy az alapfelszereltségben nem kapsz jégtelenítőrendszert. Általában „extra”-ként lehet kérni. a Medicopternél nem tudom, hogy árulnak-e plusz pénzért hozzá.
Bár nem említi a cikk, de remélem, van valamiféle „telemetria”, amivel felfelé fel lehet küldeni a meteorológiai helyzetképet repülés közben is.
( Legrosszabb esetben kiraknak az oldalablak mellé egy „jegesedésjelző-tüskét”, mint a Mi-8/17-eseken van. :p )

Szerintem feleslegesen aggódnak itt néhányan.. esemény meg egész biztos nem lesz belőle. (százával, talán ezrével repkednek jégtelenítőrendszer nélkül helikopterek a világban)

A másik, ami nem szokott alapfelszereltségben lenni a nyugati helikoptereken, az a forgószárnyfék, de anélkül is el lehet azért éldegélni... ( De pl. a Mi-17-esen meg alap a porkiválasztó is, ugye.. a Medicopteren meg csak ilyen papír légszűrőbetét van oszt csá... )

Szóval az orosz gépeken a jégtelenítés, meg a forgószárnyfék is jár hozzá alapból (már a Mi-1-esen is volt), de ők számítank is rá, hogy ütni-vágni fogják a gépeiket „me' bírja...” Más tervezési / üzemeltetési filozófia. (szerintem egyik se rosszabb, vagy alább való a másiknál.... a most divatból lenézett orosz üzemeltetési rendszer sem)

A párás reggelekhez meg annyit, hogy ha lesz rendes hangár ( nem ez a genye-gonya sátor [ahol eső után másnap, ha felhúzatod az elején a ponyvát és később feltámad a szél, akkor a legváratlanabb pillanatban kaphatsz 8 vödör hideg vizet a nyakadba, ha épp rossz helyen vagy :D]), ahol rendesen fűtenek rájuk, akkor nem fog gondot okozni a rendszerek élesztésekor a nedvesség...
Csak ugye itt is kapkodva előregondolkodás nélkül, gyorsba' kellett felhúzni valami szart, mert hamar elszaladt az egy-másfél év, mire ideért a rengeteg technika.
Elcsépelt szöveg, de az orosz gépek is meghálálták volna még ezt a sátrat is anno...

Amúgy nem lesznek ezek rossz biciglik. :)
(vannak ennek is korlátai... meg persze előnyei is, az bőven...)
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 835
12 553
113
Ha jól tudom, akkor ez a nyugati helikopterek esetében általános, hogy az alapfelszereltségben nem kapsz jégtelenítőrendszert. Általában „extra”-ként lehet kérni. a Medicopternél nem tudom, hogy árulnak-e plusz pénzért hozzá.
Bár nem említi a cikk, de remélem, van valamiféle „telemetria”, amivel felfelé fel lehet küldeni a meteorológiai helyzetképet repülés közben is.
( Legrosszabb esetben kiraknak az oldalablak mellé egy „jegesedésjelző-tüskét”, mint a Mi-8/17-eseken van. :p )

Szerintem feleslegesen aggódnak itt néhányan.. esemény meg egész biztos nem lesz belőle. (százával, talán ezrével repkednek jégtelenítőrendszer nélkül helikopterek a világban)

A másik, ami nem szokott alapfelszereltségben lenni a nyugati helikoptereken, az a forgószárnyfék, de anélkül is el lehet azért éldegélni... ( De pl. a Mi-17-esen meg alap a porkiválasztó is, ugye.. a Medicopteren meg csak ilyen papír légszűrőbetét van oszt csá... )

Szóval az orosz gépeken a jégtelenítés, meg a forgószárnyfék is jár hozzá alapból (már a Mi-1-esen is volt), de ők számítank is rá, hogy ütni-vágni fogják a gépeiket „me' bírja...” Más tervezési / üzemeltetési filozófia. (szerintem egyik se rosszabb, vagy alább való a másiknál.... a most divatból lenézett orosz üzemeltetési rendszer sem)

A párás reggelekhez meg annyit, hogy ha lesz rendes hangár ( nem ez a genye-gonya sátor [ahol eső után másnap, ha felhúzatod az elején a ponyvát és később feltámad a szél, akkor a legváratlanabb pillanatban kaphatsz 8 vödör hideg vizet a nyakadba, ha épp rossz helyen vagy :D]), ahol rendesen fűtenek rájuk, akkor nem fog gondot okozni a rendszerek élesztésekor a nedvesség...
Csak ugye itt is kapkodva előregondolkodás nélkül, gyorsba' kellett felhúzni valami szart, mert hamar elszaladt az egy-másfél év, mire ideért a rengeteg technika.
Elcsépelt szöveg, de az orosz gépek is meghálálták volna még ezt a sátrat is anno...

Amúgy nem lesznek ezek rossz biciglik. :)
(vannak ennek is korlátai... meg persze előnyei is, az bőven...)

Cserébe nem egy órán át kurblizod indításkor, mint a Minyókat.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 841
4 183
113
Kínos...zuhant már le magyarországon helikopter jegesedés miatt...
Repüléstudományi közlemények - 12. évf. 29. sz. (2000/1.) (epa.uz.ua)

Az év hat hónapjában bármikor előfordulhat ilyen időjárási helyzet...


Ha minden igaz (de majd a nálam jobban hozzáértők kijavítanak, ha mégsem), SEMMILYEN 4 tonnásnál könnyebb (tehát light utility kategóriás) helikopteren nincs rotorlapát jégtelenítő (fűtő) rendszer. Tudomásom szerint jelenleg a legkisebb-legkönnyebb heli, amin már van, az a 4.8 tonnás AW169.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 490
16 443
113
Ha minden igaz (de majd a nálam jobban hozzáértők kijavítanak, ha mégsem), SEMMILYEN 4 tonnásnál könnyebb (tehát light utility kategóriás) helikopteren nincs rotorlapát jégtelenítő (fűtő) rendszer. Tudomásom szerint jelenleg a legkisebb-legkönnyebb heli, amin már van, az a 4.8 tonnás AW169.

Nem is igazán az MTOW számít, hanem hogy milyen kategória (civil transport, stb...) illetve az utasszám.
A lényeg, hogy gyakorlatilag minden komolyabb gép, ami nem csak VFR-ben akar repkedni, az fel van szerelve minimum rotorlapát és pitot cső (+static) jégtelenítővel, illetve ablaktörlővel (vagy lepergetővel).

Igazából a helikopter ebből a szempontból jobban el van engedve, mint egy repülőgép, hiszen légtértől függetlenül el tudja kerülni mind a moderate (közepes), mind a severe (erős) jegesedési helyzeteket. Ennek ellenére nem hiszem, hogy bármilyen, komolyabb eszköz ma már nincs ellátva villamos jégtelenítéssel, hiszen egyrészt nem egy drága cucc, másrészt a jegesedés életveszélyes. Helire mást amúgy sem tesznek, max régebbieken volt forró levegős.

Amúgy ide sorolom a jegesedés jelzőket is, hiszen figyelmeztetni kell a személyzetet a körülményekre, bár azt érezni is lehet (meg látni a megfelelő helyeken), csak akkor már rendszerint késő...

Nem számítottunk rá, hogy az időjárás változásaira ennyire érzékeny lesz a régi típushoz képest. A párás időt nehezen viseli, és a sok elektronika miatt megérzi a gép, ha nem szellőzik a tároló hely.
Akkor rákötöd a földi tápra és bekapcsolod a főkapcsolót, ami egyből indítja a műszereket meg a számítógépeket - amitől azok melegednek, mire bekapcsolna a hűtőventik adott hőmérséklet fölött. Ezek együtt remekül kiszárítják az avionikai teret.

Nem ördögtől való, ha néha kinn van a gép az ég alatt (csak ne legyen ebből rendszer), csak akkor kicsit jobban rá kell nézni, maga az elektronika azért nem olyan érzékeny. Civil gépeket is kinn lehet hagyni hetekre, csak utána földi táp kell rá és átfuvatni a kondirendszerrel.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
EMMILYEN 4 tonnásnál könnyebb (tehát light utility kategóriás) helikopteren nincs rotorlapát jégtelenítő (fűtő) rendszer.
AS 350 - hólapát nyele :):confused:
Amúgy szerintem talán nem is a rotorlapátok a kritikus elem hanem a hajtómű beömlők..
Az MD 500-on tudtommal volt / van inlet barrier fűtés. A balesetet szenvedett magyar rendőr helin sajnos pont nem volt bekapcsolva...
A könnyebbek közül tudtommal még az EC 155 (4.9 t) is FIKI minősítésű
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 826
82 335
113
H145M átképzés Szolnokon...

Elindult a Magyar Honvédség első H145M elméleti átképző tanfolyama április 12-én, hétfőn, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison.

Miközben még javában zajlik Donauwörthben, a több mint egy éve elkezdődött átképzési tanfolyamsorozat a repülőműszaki szakemberek és a pilóták számára, a mostani szolnoki felkészítés beíródik a hazai helikopterképzés történelmébe.

Az elmúlt hetekben Szolnokra érkezett HATS (Helicopter Aircrew Training System) oktatási segédeszköznek köszönhetően új képességgel gazdagodott a hazai felkészítés, így annak színvonala mára megközelíti a német, gyári átképzés minőségét. A jelentős tapasztalatot szerzett magyar helikopter oktatók a felkészültségük és az immár nélkülözhetetlen technikai háttér birtokában, magabiztosan kezdtek hozzá az átképzés első napjához.

Az első tanfolyam résztvevői többnyire a tapasztalt és jelentős repült órával rendelkező állományból kerültek ki, ezzel is hozzájárulva ahhoz, hogy a megszerezett tudásukkal, javaslataikkal a későbbi átképzések színvonalát is emelni tudják.


x60759acd880cf594328553.jpg.pagespeed.ic.wLhVC2BrND.webp


x60759acd51a44159021704.jpg.pagespeed.ic.Z6EgR9fDh2.webp
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 826
82 335
113
Közbeszerzési értesítőből...

Ajánlati/részvételi felhívás

Adásvételi keretszerződés „H145M helikopterek fenntartása 2021–2026" tárgyban

Keretösszeg: nettó 433 070 862 HUF (bruttó 549 999 994 HUF)

Keretösszeg tervezett éves felhasználása:
2021. évben nettó: 39 370 079 HUF (bruttó 50 000.000 HUF)
2022. évben nettó: 39 370 079 HUF (bruttó 50 000.000 HUF)
2023. évben nettó: 78 740 156, HUF (bruttó 99 999.998 HUF)
2024. évben nettó: 78 740 156 HUF (bruttó 99 999.998 HUF)
2025. évben nettó: 78 740 156 HUF (bruttó 99 999.998 HUF)
2026. évben nettó: 118 110 236 HUF (bruttó 150 000 000 HUF)

Ajánlatkérő nem vállal kötelezettséget a keretösszeg kitöltésére.

A szerződés időtartama:
Kezdés 1.7.2021.
Befejezés 31.3.2027

Alkalmatlan a Részvételre jelentkező, ha nem rendelkezik az eljárást megindító felhívás feladásától visszafelé számított 36 hónapban légijárművek javítására, karbantartására vonatkozó összesen legalább nettó 100 000 000 HUF értékű, szerződésszerűen és az előírásoknak megfelelően teljesített referenciával.

Bírálati szempontok
Az összességében legelőnyösebb ajánlat az alábbiak szerint az alábbiakban megadott részszempontok
1. Ajánlati ár (nettó, HUF). Súlyszám 7
2. Jutalék (%). Súlyszám 3
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 581
97 719
113
Közbeszerzési értesítőből...

Ajánlati/részvételi felhívás

Adásvételi keretszerződés „H145M helikopterek fenntartása 2021–2026" tárgyban

Keretösszeg: nettó 433 070 862 HUF (bruttó 549 999 994 HUF)

Keretösszeg tervezett éves felhasználása:
2021. évben nettó: 39 370 079 HUF (bruttó 50 000.000 HUF)
2022. évben nettó: 39 370 079 HUF (bruttó 50 000.000 HUF)
2023. évben nettó: 78 740 156, HUF (bruttó 99 999.998 HUF)
2024. évben nettó: 78 740 156 HUF (bruttó 99 999.998 HUF)
2025. évben nettó: 78 740 156 HUF (bruttó 99 999.998 HUF)
2026. évben nettó: 118 110 236 HUF (bruttó 150 000 000 HUF)

Ajánlatkérő nem vállal kötelezettséget a keretösszeg kitöltésére.

A szerződés időtartama:
Kezdés 1.7.2021.
Befejezés 31.3.2027

Alkalmatlan a Részvételre jelentkező, ha nem rendelkezik az eljárást megindító felhívás feladásától visszafelé számított 36 hónapban légijárművek javítására, karbantartására vonatkozó összesen legalább nettó 100 000 000 HUF értékű, szerződésszerűen és az előírásoknak megfelelően teljesített referenciával.

Bírálati szempontok
Az összességében legelőnyösebb ajánlat az alábbiak szerint az alábbiakban megadott részszempontok
1. Ajánlati ár (nettó, HUF). Súlyszám 7
2. Jutalék (%). Súlyszám 3
Szépen megtriplázódik 5 év alatt a karbantartási költség.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 826
82 335
113
Nem 5 év teljes támogatással vettük a gépeket? Ez nem volt benne a szerződésben?
A szükséges alkatrészt nem az Airbus logisztikai rendszerén keresztül rendelik és a szolnokiak szerelik be?
Amit meg nem tudnak megcsinálni, azt a gyártó emberei végzik el helyben vagy a gyárban?
Vagy miért kell ez a szerződés?
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and Blitz97

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 111
113
Nem 5 év teljes támogatással vettük a gépeket? Ez nem volt benne a szerződésben?
A szükséges alkatrészt nem az Airbus logisztikai rendszerén keresztül rendelik és a szolnokiak szerelik be?
Amit meg nem tudnak megcsinálni, azt a gyártó emberei végzik el helyben vagy a gyárban?
Vagy miért kell ez a szerződés?
Nekem ezek az összegek gyanúsan kicsinek tűnnek. Szerintem itt valami kiegészítő dologról lehet szó.
Éves szinten 16-18-20 gép bármilyen szerződése 50, 100, vagy 150M HUF? Bruttó???
Ennél üzemanyagra több fog elmenni!