• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 784
35 979
113
Nekem meg az jutott eszembe, hogy lehet hogy erre gondoltak az idénre beígért "precíziós csapásmérő képesség"-nél, de idénre sem lett kész vele az Airbus...
2023-2025 közé "ígérték" a helikopter fegyverzet beszerzését. Lehet hogy csak 2025-re lesznek meg a Spike-ok, szóval az Airbus sem siet. Egyelőre nem irányított rakétákat sem sikerült venni (legalábbis nem tudunk róla), pedig az egy filléres eszköz!
Egyébként Böröndi többször mélységi csapásmérésről beszélt a "precíziós csapásmérő képesség" szinonímájaként - ez tuti hogy rakétatűzérség és nem a Spike.
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 132
73 664
113
2023-2025 közé "ígérték" a helikopter fegyverzet beszerzését. Lehet hogy csak 2025-re lesznek meg a Spike-ok, szóval az Airbus sem siet. Egyelőre nem irányított rakétákat sem sikerült venni (legalábbis nem tudunk róla), pedig az egy filléres eszköz!
Egyébként Böröndi többször mélységi csapásmérésről beszélt a "precíziós csapásmérő képesség" szinonímájaként - ez tuti hogy rakétatűzérség és nem a Spike.
3 hét van még az évből, meglátjuk mi lesz belőle...
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 873
91 399
113
225-13.jpg


Az Airbus tartja a vállalt ütemet, valamennyi magyar H225M a gyártósoron van már. A 225-ösök „születése” három helyszínen történik. Az első hangárban az alkatrészhalmazok öltenek helikopterformát, majd a sárkány átkerül a következő hangárba, ahol a forgószárny lapátok kivételével be- és ráépítenek mindent, amit a megrendelő kért, végül valamennyi berendezést letesztelik. Innen a végső rendszerellenőrzés és a berepülés helyszínére kerül a helikopter és a hajtóműpróbák után megtörténik a tesztrepülés. A gyári átadás-átvétel vegyes személyzettel, egy gyári és egy magyar berepülő pilóta, valamint egy ugyancsak magyar fedélzeti technikus részvételével történik. A tüzetes gépátvétel után hajtóműpróbát és rendszer ellenőrzést hajtanak végre, majd a másfél órás repülési program alatt letesztelik a hajtómű valamennyi üzemmódját, a fedélzeti berendezések működését, és ha mindent rendben találnak, következik a papírmunka, az adminisztráció. A repülőműszakiak is megszállják a gépet és folyás, szivárgás, vagy bármilyen egyéb rendellenesség után kutatva ellenőrzik azt. Az ellenőrzés nem csak a gépre, hanem tartozékaira is kiterjed, a sisaktól a fedélzeti géppuskáig. Az átvételi procedúrán a magyar légügyi hatóság is jelen van. Két H225M átvétele körülbelül egy hétig tart, és ha minden rendben van, és a hatóság is rábólint, a gépek jöhetnek Magyarországra. Miután a gyártó fél is elkészül az átadás rá eső részével, egy francia-magyar vegyes személyzet még francia lajstrommal átrepüli a helikoptereket Szolnokra. A helikopterdandárnál ismételten ellenőrzik a teljes dokumentációt, és a magyar hatóság állami légijármű lajstromba veszi az új helikoptereket. Ekkor történik a vételár végleges pénzügyi teljesítése is és a H225M-ek magyar tulajdonba kerülnek. Ezután a folyamatos légialkalmasság fenntartó szervezet (CAMO) szakemberei felviszik a gépeket és valamennyi részegységüket a számítógépes rendszerbe. Ezt részben már előre elvégzik, de a befejezéshez kell, hogy a helikopterek kézzelfoghatóan Szolnokon legyenek. A folyamat nem egyszerű, mert egy komplex, bonyolult technikáról lévén szó, sokféle aspektusból kell körbejárni, de ha minden rendben van, akkor ez egy nap alatt lezajlik, a helikopterek repülhetnek és betervezhetőek a kiképzési feladatokba.

225-04.jpg

Az elektrooptikai szenzor megegyezik a H145M-eken használtakkal

225-07.jpg

A pilótákat felül kevlárlap, alul az ülés kialakítása védi a kézifegyverek tüzétől


A nyár folyamán leszállított két H225M mellé novemberben két szállító (TTH), decemberben két fegyveres (SOF) változat érkezett. Eredetileg a hat fegyveres változattal zárult volna a gépek leszállítása, de az egyedi fegyver- és szenzorrendszer engedélyeztetési eljárása miatt kérte a gyártó, hogy ezek a helikopterek megelőzzék a többi szállító változatot. Ez a leszállítás-ütemezés meglehetősen sűrűnek mondható és fontos, mert a jártasságok mihamarabbi megszerzéséhez minél több gépre van szükség. Ugyanakkor az üzemeltetés szempontjából kevésbé szerencsés, mert a helikopterek egyszerre érkeznek majd el az időszakos karbantartáshoz. Ennek időtartama több hónap, és ezzel a hat gép egyszerre eshet ki a kiképzési repülésből. ezért a kiképzési igények mellett ezt is szem előtt tartva kell gazdálkodni a gépek üzemidejével. A Szolnokra érkező helikopterek egyelőre a felújított hangárokban kapnak helyet, de ez nem sokáig lesz így. A helikopterdandárnál hatalmas földmunka zajlik, elkezdődött annak a komplexumnak az építése, ahol külön helye lesz a H225M-eknek, a H145M-eknek, az AS350-eseknek és a Zlineknek is. A szükséges infrastruktúrával ellátott tároló és üzemeltető hangárok mellett lesz egy karbantartó komplexum, ahol a meghibásodásokat javíthatják vagy az időszakos karbantartásokat végezhetik el az összes típuson. A hangárokhoz speciális műhelyek és raktárak kapcsolódnak majd, valamint a műszakiak elhelyezése is itt lesz. A komplexum kiegészül egy új tűzoltóállomással is, amely biztosítja a készenlétet adó tűzoltókocsik és eszközök gyors reagálását és azonnali bevethetőségét.
Az ősz folyamán már a harmadik hajózócsoport érkezett haza Marignane-ból, még tavaly kiutazott a negyedik, idén év elején pedig az ötödik csoport megy, és ezzel befejeződik a típusátképzések franciaországi fejezete. Marignane-ban elméleti és szimulátoros oktatást kapnak a magyarok, a képzés további gyári moduljaira itthon kerül sor. Aki a gyári képzést befejezte, csak a szimulátoros megújító képzésre fog visszamenni Franciaországba. A gyári modulokkal májusra végeznek, azután jön még a harci alkalmazási képzés, a saját szabályzatok fejlesztése és a rendszerbe állítás. Két olyan magyar oktató-berepülő pilóta van a típuson, akik teljeskörű képzést kaptak Franciaországban, szakszolgálati engedéllyel rendelkeznek, de nekik is hátravan még az éjjellátóra (NVG), a HForce fegyverrendszerre, és az elektronikai harceszközökre vonatkozó képzés. A hajózók továbbképzését és a harci alkalmazási képzést egy katonai múlttal, különleges műveleti gyakorlattal és hatalmas 225-ös tapasztalattal rendelkező mentor segíti Szolnokon és a különböző gyári modulokra is mindig jön egy-egy további oktató.

A H225M-en sem haszontalan az orosz típusokon szerzett évtizedes tapasztalat, de a két típuscsalád annyira más világ, hogy a hajózóknak újra kellett tanulni mindent. A két Airbus típus közötti átállás már másfajta figyelmet igényel, mert van, ami hasonló a két gépen, de mégsem ugyanaz. Nem nagy, de meghatározó különbségekről van szó: például egy gomb a botkormányon nem ugyanazt jelenti a 225-ösön, mint a 145-ösön, megnyomva más történik az egyik típuson, mint a másikon. A rendszerek között is van különbség, még ha papíron nagyrészt ugyanazok is, egy-két paraméterükben mégis mások. A két Airbus típust felváltva repülni több tapasztalatot jelent, de nagyobb odafigyelést is igényel. Olyan kockázata nincs, ami ellehetetlenítené, hogy több típust repüljenek a pilóták, de repülésbiztonsági okokból kiképzési repülésen egy nap csak egy típust repülnek. A H225M és a H145M feladatrendszere hasonló és az állományt fel kell tölteni a hadműveleti szorzóban meghatározott létszámra, ezért aki a H145M-en hadrafogható, az mehet H225M képzésre is. Lassan olvad az a hiány, amit a hazai intézményes helikoptervezető képzésben fennállt közel két évtizedes szünet okozott. A Nemzeti Közszolgálati Egyetemről az utánpótlás folyamatos és hosszú távon is biztosítottnak tűnik.

225-09.jpg

A hajtóművek és a forgószárny lapátok emelésére használható daru bekötése

225-12.jpg


Három ponton megemelt 225-ös hátulnézetből. Leengedett helyzetben a kerekek felső íve a futógondolákban van
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 873
91 399
113
A repülőműszakiak alapvetően sárkányos és avionikus csoportokban kapnak képzést, de a dolog tovább bontható. A sárkányosoknál van, aki hajtóműves képzést is kap, vagy a harci sérülések javítását tanulja meg, az avionikusoknál pedig számos olyan kiegészítő képzés van, ami ahhoz kell, hogy a 225-ösök összes berendezését üzemeltetni és javítani tudják (ha javítható egyáltalán). A gyakorlati tapasztalatszerzés ideje a mérnök tiszteknek három hónap, a mechanikus altiszteknek hat hónap. A műszakiaknál szintén külföldi mentorok segítik a tanulást logisztikai, CAMO, karbantartó (hangár) és repülést kiszolgáló vonalon egyaránt. A repülőműszakiak esetében van egy tapasztaltabb állomány, amelynek az angol nyelv ismerete talán egy kicsit gyengébb, de tapasztalatuk segíti őket a tananyag elsajátításában. Ők azok, akik például egy hidraulikarendszer-tablóra rápillantva is azonnal képben vannak a rendszer működésével. A fiatalabb állomány általában jól beszél angolul, de nekik még nincs tapasztalatuk, először meg kell érteniük egy villamos hálózat vagy hidraulikarendszer felépítését. A típustanfolyam tartalma egyébként annyira sűrű, olyan tempóban kell több ezer oldalnyi anyagot megismerni, hogy nem is ajánlható kezdőknek. A frissen végzett mechanikus altiszteknek és mérnök tiszteknek kell a forgószárnyas tapasztalatszerzés a gyári tanfolyam előtt, hogy azután hat-nyolc hét alatt az összes rendszerét megtanulja egy olyan komplex típusnak, mint a H225M. Az üzemeltetés és a karbantartás is munkapontok szerint történik. Egy olajfolyást például nem rutinból oldanak meg, ahogy korábban az orosz típusokon, hanem a hibajelenség alapján a CAMO kikeresi a karbantartási utasításból, hogy mit kell csinálni. Azt munkapontokra bontják, átadják a mechanikusnak, aki pontról pontra végrehajtja.

225-06.jpg



225-08.jpg


A szerelőplatform körbeöleli a karbantartáson lévő H225M-et, a kép előterében a másik helikopterről leszerelt forgószárny lapátok vannak

A H145M-hez hasonlóan repülés előtt a H225M-nél is előre kell tervezni, hogy milyen felszereltséggel menjen a gép, mennyi ülés kell, kell-e fegyver, csörlő, lecsúszó keret, horog, vagy elektrooptikai szenzor. A gépeket elég a repülés előtt feltölteni, egyébként nem kell tele tankkal tárolni, mint az orosz típusokat. A három hajózó a repülés előtti, utáni és a két repülés közötti ismételt ellenőrzést elvégezheti, de azokat a karbantartásokat, amelyeket a száz órás karbantartásból kiemelve osztanak el a repülés előtti ellenőrzésre, a repültető műszakiak végzik el, ez már nem a hajózók kompetenciája. Az Airbus helikopterein a repültetés nem igényel olyan szintű átvizsgálást, mint az orosz típusoknál, nem kell kilemezelni, nem kell átnézni a hajtóművet és a reduktort, de ahol van előrehozott munkapont, azt megcsinálják a repültetés alatt. Új helikopterekről lévén szó, az első ötven óráig további kötelező munkapontok vannak. Ilyen a főreduktor mágnesdetektorának ellenőrzése, hogy nincs-e rajta fémforgács, mert a reduktor forgórészeinek is össze kell kopniuk. Ezt minden repülés után ellenőrzik a repülőműszakiak. Ugyancsak minden repülés után kiértékelik az adatrögzítőt és feltöltik egy szerverre, amit az Airbus is lát. Ha az értékek között olyan a tendencia, ami várhatóan káros következményekre utal, akkor arra odafigyelnek. Például, ha egy bizonyos vibrációval együtt járó manőverezés után a vibráció nem áll vissza, hanem a magasabb értéken marad, akkor arra a rendszer figyelmeztet. Ezzel az alkatrészek élettartamát is figyelemmel kísérik, utána tudnak keresni, hogy mitől van a rezgés, és cserélik a kérdéses alkatrészt mielőtt bajt okozna.

*

A továbbképzések vonatkozásában van, amit az Airbus biztosít, és van, amit az egyes rendszerek gyártója. Az éjjellátós képzés után a 2024 tavaszán kezdődő HForce képzésnél az a helyzet áll elő, hogy mindkét fél a birtokában lesz olyan ismereteknek, amelynek a másik még nem. Néhány magyar pilótának több, a H145M-en szerzett HForce tapasztalata lesz, mint francia oktatójának, aki csak mostanában kapott ilyen képzést.

225-05.jpg

A fedélzeti technikus kezelőpultja, ahonnan a csörlést és a gép mozgását egyaránt irányíthatja

Az elmúlt ősz folyamán a kutató-mentő kiképzés volt soron. A H225M új lehetőséget nyit a kutatás-mentésben és egyben új feladatot ró a fedélzeti technikusra, aki egy bizonyos keretek között vezetheti is a helikoptert. A jövőben mindkét Airbus típus ad majd kutató-mentő szolgálatot. A Mi-17-esek szolgálati idejük vége felé járnak, és már most is a 145-ösök egészítik ki a hiányzó kapacitást. A 225-öshöz minden olyan képesség rendelkezésre áll itthon, ami ahhoz kell, hogy hatékony kutató és mentő gép legyen. Ha a helikoptervezető kijelöl egy helyet, és a függési magasságot, a tűpontos robot felépíti a megközelítési profilt majd a megadott pontnál megfügg úgy, hogy a jobb oldali pilóta és a csörlőkezelő lássa a helyszínt. Ettől kezdve többféle módon lehet dolgozni. Amíg a pilóta látja a helyszínt, objektumot vagy a kimentendő személyt, addig a kézre eső, kisméretű, elforgatható kerekekkel finoman oda tudja navigálni a helikoptert. A két kerék egyikével előre-hátra, a másikkal jobbra-balra lehet manőverezni. Ezek a kerekek hátul, a tehertérben is megvannak plusz egy joystick is, amely kiszélesíti a fedélzeti technikus lehetőségeit. A berendezéssel nagyon precízen lehet dolgozni, a pilóták tíz csomós, a fedélzeti technikus öt csomós sebességgel tud repülni minden irányba. Amikor a pilóta már nem látja a helyszínt, mert az a gép alá kerül, átadja a helikoptert a fedélzeti technikusnak, vagy tovább finomít. A botkormányon van egy kapcsoló, amelyen egy kattintás egy méternyi elmozdulást jelent előre, hátra, jobbra vagy balra és a helikopter pontosan beáll a helyszín fölé. A gép egyik fedélzeti kamerája közvetlenül a csörlő alá néz, a farokrészen lévő másik kamera pedig a gép alatti teret mutatja. A kameraképeket a kijelzőkre lehet tenni, így a pilóták is látják a kiemelés helyét és a gép alatt lejátszódó mozzanatokat. A fedélzeti technikus egy dolgot nem tud ezzel a berendezéssel, a magasságon változtatni, ezért azt, hogy milyen magasan függve dolgoznak majd, előre egyezteti a pilótákkal. A csörlőkötél közel száz méter hosszú, oda már a forgószárnyszél sem ér le. A csörlő kezelőpultján van egy számláló, ami mutatja, hogy mennyi kötél ment ki. A pilóta látja a magasságmérőn, hogy a gép tartja a magasságot, és ha a fedélzeti technikus kéri, akkor a robottal finoman pontosíthatja a magasságot. A robot két üzemmód alapján tudja stabilizálni a függést: a terephez viszonyítva vagy a légnyomás alapján. Ha a domborzat hullámzik, akkor a bejöveteli irányon a gép ahhoz viszonyítva repül – emelkedik és süllyed - de ha nyomásmagasság alapján közelít, akkor szépen tartja a siklópályát, és megfügg a pont felett. Már megfüggve is lehet változtatni, hogy terep szerint vagy légnyomás szerint tartsa a magasságot és mindezt nagy szélben is képes biztosítani. Ugyanakkor a robot manőverezni csak korlátozottan tud, nem harci alkalmazásra való, de manőver közben is figyel és jelez, ha például emelkedni kell. A beépített védelem révén, az egyik hajtómű leállása esetén automatikusan, beavatkozás nélkül megőrzi a forgószárny-fordulatot, ami az életet jelenti. A H225M a világ egyik legjobb robotjával rendelkezik, megelőzve más korszerűbb helikoptert és ez a jégtelenítővel és az időjárásradarral együtt jelentősen kitolja a rossz idős üzemelés határait.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 042
11 949
113
Egy kis kivonat a 64. oldali táblázatból.

HelikoptertípusH225MMi-17Mi-171Sh
Maximális vízszintes sebesség [km/h]262250280
Utazósebesség [km/h]262210260
Maximális sebesség [km/h]324300n.a.*
Hatótávolság [km]920495610
Üzemanyag-mennyiség + póttartály [l]2846 + 9801870 + 915n.a.
Statikus csúcsmagasság [m]193518704000
Szállítható katonák száma [fő]282437282437**

Nahát-nahát, milyen érdekességek derülnek ki!

Végre van egy táblázat, amely a Karakállal összevethető Mi-171Sh adatait is tartalmazza!

Azzal adták el nekünk ezt a francia csodát, hogy jaj mennyivel gyorsabb az ósdi Mi-17-nél!
Csak azt nem tették hozzá, hogy a 324 km/h sebességet zuhanórepülésben, nem-túlléphető (never exceed speed) sebességben értették (másként nem értelmezhető), nem pedig maximális vízszintes sebességben!
Ja, hogy úgy már a ruszki nyer???
Kis hazugság - nagy hazugság - statisztika...

Aztán.
Úgy látszik, hogy a Karakál a világ egyetlen repülőszerkezete, ahol a maximális vízszintes sebesség és az utazósebesség megegyezik...

Aztán.
hatótávolság -üzemanyag.
A Mi-171 Sh-nál nem ír értéket, de feltételezem, hogy belső üzemanyag mennyisége nem változott.
Ha ez igaz, akkor gyakorlatilag ugyanazt az értéket kapjuk az 1 kilométerre eső üa fogyasztásnak (~3 L/km) - csakhogy ezt kb 15% nagyobb teljesítmény mellett!!!
Azaz, az elavult ruszki tyehnyika ráver fajlagos fogyasztásban az "Egyszerű, kiforrott konstrukció"-jú (értsd: elavult szar) Makilára.
Hivatkozik arra, hogy milyen áramvonalas a Karakál, milyen keskeny, stb, de azt enm említi, hogy a rohamdeszant variáns esetében mi a *-ért merőleges a repülési irányra a fegyverfelfüggesztő!?

Aztán.
Statikus csúcsmagasság.
Hát itt gondban leszünk, ha a Kárpátok bérceire pályázunk:
Leszállni még talán tudunk, ha nem a legmagasabb helyeket nézzük ki magunknak, na de felszállni... főleg teherrel...

Aztán.
kitér arra, hogy a Karakál milyen modern avionikával rendelkezik, színes kijelző, meg minden.
Ugyanezt a Mi-171 Sh esetén nem részletezi, pedig biztos ott is elléptek már az analóg szinttől, lévén ott is színes kijelzők vannak.

Aztán:
** "Paratroopers carried in cargo cabin" az orosz forrásban, tehát teljesen felfegyverzett ejtőernyősökről van szó, míg a H225M esetében a 28 csomag nélküli katonákról! Ott az ejtőernyősök száma 20!

Hozzátenném, hogy a Mi-171Sh adatait az orosz gyári oldalról szerezte be, más oldalakon az értékek kedvezőtlenebbek. De feltételezem, hogy egy doktori fokozattal rendelkező szerző tudja, hogy melyik a valós érték.
 

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
2 170
7 099
113
Egy kis kivonat a 64. oldali táblázatból.

HelikoptertípusH225MMi-17Mi-171Sh
Maximális vízszintes sebesség [km/h]262250280
Utazósebesség [km/h]262210260
Maximális sebesség [km/h]324300n.a.*
Hatótávolság [km]920495610
Üzemanyag-mennyiség + póttartály [l]2846 + 9801870 + 915n.a.
Statikus csúcsmagasság [m]193518704000
Szállítható katonák száma [fő]282437282437**

Nahát-nahát, milyen érdekességek derülnek ki!

Végre van egy táblázat, amely a Karakállal összevethető Mi-171Sh adatait is tartalmazza!

Azzal adták el nekünk ezt a francia csodát, hogy jaj mennyivel gyorsabb az ósdi Mi-17-nél!
Csak azt nem tették hozzá, hogy a 324 km/h sebességet zuhanórepülésben, nem-túlléphető (never exceed speed) sebességben értették (másként nem értelmezhető), nem pedig maximális vízszintes sebességben!
Ja, hogy úgy már a ruszki nyer???
Kis hazugság - nagy hazugság - statisztika...

Aztán.
Úgy látszik, hogy a Karakál a világ egyetlen repülőszerkezete, ahol a maximális vízszintes sebesség és az utazósebesség megegyezik...

Aztán.
hatótávolság -üzemanyag.
A Mi-171 Sh-nál nem ír értéket, de feltételezem, hogy belső üzemanyag mennyisége nem változott.
Ha ez igaz, akkor gyakorlatilag ugyanazt az értéket kapjuk az 1 kilométerre eső üa fogyasztásnak (~3 L/km) - csakhogy ezt kb 15% nagyobb teljesítmény mellett!!!
Azaz, az elavult ruszki tyehnyika ráver fajlagos fogyasztásban az "Egyszerű, kiforrott konstrukció"-jú (értsd: elavult szar) Makilára.
Hivatkozik arra, hogy milyen áramvonalas a Karakál, milyen keskeny, stb, de azt enm említi, hogy a rohamdeszant variáns esetében mi a *-ért merőleges a repülési irányra a fegyverfelfüggesztő!?

Aztán.
Statikus csúcsmagasság.
Hát itt gondban leszünk, ha a Kárpátok bérceire pályázunk:
Leszállni még talán tudunk, ha nem a legmagasabb helyeket nézzük ki magunknak, na de felszállni... főleg teherrel...

Aztán.
kitér arra, hogy a Karakál milyen modern avionikával rendelkezik, színes kijelző, meg minden.
Ugyanezt a Mi-171 Sh esetén nem részletezi, pedig biztos ott is elléptek már az analóg szinttől, lévén ott is színes kijelzők vannak.

Aztán:
** "Paratroopers carried in cargo cabin" az orosz forrásban, tehát teljesen felfegyverzett ejtőernyősökről van szó, míg a H225M esetében a 28 csomag nélküli katonákról! Ott az ejtőernyősök száma 20!

Hozzátenném, hogy a Mi-171Sh adatait az orosz gyári oldalról szerezte be, más oldalakon az értékek kedvezőtlenebbek. De feltételezem, hogy egy doktori fokozattal rendelkező szerző tudja, hogy melyik a valós érték.
Nem tudom mi a bajod a h225m-el az nyilvánvaló hogy a mi-171sh-nak a teljesítménye jobb és közel áll a szivedhez is valószínűleg de a NATO szivehez nem annyira, hogy nekünk meglegyen engedve esetleges vásárlása és rendszeresitese :)
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 283
120 124
113
Egy kis kivonat a 64. oldali táblázatból.

HelikoptertípusH225MMi-17Mi-171Sh
Maximális vízszintes sebesség [km/h]262250280
Utazósebesség [km/h]262210260
Maximális sebesség [km/h]324300n.a.*
Hatótávolság [km]920495610
Üzemanyag-mennyiség + póttartály [l]2846 + 9801870 + 915n.a.
Statikus csúcsmagasság [m]193518704000
Szállítható katonák száma [fő]282437282437**

Nahát-nahát, milyen érdekességek derülnek ki!

Végre van egy táblázat, amely a Karakállal összevethető Mi-171Sh adatait is tartalmazza!

Azzal adták el nekünk ezt a francia csodát, hogy jaj mennyivel gyorsabb az ósdi Mi-17-nél!
Csak azt nem tették hozzá, hogy a 324 km/h sebességet zuhanórepülésben, nem-túlléphető (never exceed speed) sebességben értették (másként nem értelmezhető), nem pedig maximális vízszintes sebességben!
Ja, hogy úgy már a ruszki nyer???
Kis hazugság - nagy hazugság

Nem tudom mi a bajod a h225m-el az nyilvánvaló hogy a mi-171sh-nak a teljesítménye jobb és közel áll a szivedhez is valószínűleg de a NATO szivehez nem annyira, hogy nekünk meglegyen engedve esetleges vásárlása és rendszeresitese :)
Csak szokásosan egy paraméter alapjàn mond véleményt valamiről a teljes hozzá illeszkedő külső környezetet és következményeit teljes mértékben negligálva.
 

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
2 170
7 099
113
Csak szokásosan egy paraméter alapjàn mond véleményt valamiről a teljes hozzá illeszkedő külső környezetet és következményeit teljes mértékben negligálva.
Trabanthoz egy táblázatba én is le írok olyan dolgokat hogy szem szárazon nem marad, csak akkor ne próbáljátok meg az alapján hasonló kategóriában indítani :)
 
  • Tetszik
Reactions: arcas and Venom85

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 042
11 949
113
Csak szokásosan egy paraméter alapjàn mond véleményt valamiről a teljes hozzá illeszkedő külső környezetet és következményeit teljes mértékben negligálva.
Legalább 3 paraméter alapján mondtam véleményt, és a korábban bíráltakat még nem is említettem.
Gyakorlatilag csak 1 paraméterben, a hatótávolság tekintetében van előnyben a Karakál, minden másban rosszabb, mint a Mi-171Sh.
 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
2 170
7 099
113
Legalább 3 paraméter alapján mondtam véleményt, és a korábban bíráltakat még nem is említettem.
Gyakorlatilag csak 1 paraméterben, a hatótávolság tekintetében van előnyben a Karakál, minden másban rosszabb, mint a Mi-171Sh.
Az lehet de nem értem miért hasonlítsd egy olyan géppel amit tuti fix nem vehetünk.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 283
120 124
113
Legalább 3 paraméter alapján mondtam véleményt, és a korábban bíráltakat még nem is említettem.
Gyakorlatilag csak 1 paraméterben, a hatótávolság tekintetében van előnyben a Karakál, minden másban rosszabb, mint a Mi-171Sh.
Megválaszolták helyettem. Nem opció az orosz technika ezen meg lehet durrogni vagy sem, attól még ez a helyzet.
Helikopter fronton inkább a leonardo felé mozogtam volna egyébként.
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
8 839
35 413
113
Legalább 3 paraméter alapján mondtam véleményt, és a korábban bíráltakat még nem is említettem.
Gyakorlatilag csak 1 paraméterben, a hatótávolság tekintetében van előnyben a Karakál, minden másban rosszabb, mint a Mi-171Sh.
Árban mi a különbség?
 

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
2 170
7 099
113
Megválaszolták helyettem. Nem opció az orosz technika ezen meg lehet durrogni vagy sem, attól még ez a helyzet.
Helikopter fronton inkább a leonardo felé mozogtam volna egyébként.
Nagyon sokáig lobbiztak is itt aztán végül valamiért nem ok lettek a befutók gondolom nem vettek komolyan akkor meg a magyar beszerzést és nem akartak nagyobb ellentételezési csomagot adni
 

Giskard

Well-Known Member
2021. szeptember 25.
4 177
13 650
113
Legalább 3 paraméter alapján mondtam véleményt, és a korábban bíráltakat még nem is említettem.
Gyakorlatilag csak 1 paraméterben, a hatótávolság tekintetében van előnyben a Karakál, minden másban rosszabb, mint a Mi-171Sh.
Mi a problémád a Mi 17 eseink még itt lesznek egy darabig, valszeg a szerbek vagy a grúzok (persze orosz segítséggel) még karban is tudják tartani. :rolleyes:
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 132
73 664
113
2023. június 22.

Közbeszerzési értesítőből...

Részvételi felhívás

Multifunkciós hangársátor beszerzése

A beszerzés 4 készlet (mennyiségi eltéréssel + 1 készlet) multifunkciós hangársátor beszerzésére, telepítésére és a kapcsolódó felkészítés megtartására irányul.

Főbb műszaki, technikai követelmények:
A multifunkcionális hangársátor H225M típusú helikopterek egyedi elhelyezését, tárolását biztosítja.
A sátor teherhordó szerkezetét rozsdamentesen, fém anyagból kell készíteni.
Minimum hosszúság 20m (belső)
Minimum szélesség 10m (belső)
Minimum vállmagasság és szabad belmagasság: 5,5m

Ajánlattevő feladatát képezi 15-20 fő kezelő állomány elméleti és gyakorlati képzése telepítésre, karbantartásra és üzemeltetésre, továbbá a teljesítési helyen kijelölt konkrét telepítési helyen minden leszállított készlet telepítése, valamint a beépített eszközök és berendezések mindegyikének üzembehelyezése.

A részletes műszaki leírást és követelményrendszert a közbeszerzési dokumentumok tartalmazzák.

Ajánlatok benyújtásának határideje: 20/07/2023

Közbeszerzési értesítőből...

Tájékoztató az eljárás eredményéről

Multifunkciós hangársátor beszerzése

A termékek vételára a szerződés hatálya alatt változatlan. Az ajánlati ár tartalmazza a telepítés és a kapcsolódó képzés költségét, illetve minden járulékos költséget, függetlenül azok formájától és forrásától.
A teljesítési határidő: 2 készlet multifunkciós hangársátor átadása, telepítése és a kapcsolódó képzés megtartása esetében a szerződéskötéstől számított 3 hónap, a további a további 2 készlet (amennyiben Ajánlatkérő él a mennyiségi eltéréssel, akkor + 1 készlet ) multifunkciós hangársátor átadása, telepítése esetében a szerződéskötéstől számított 4 hónap.

A beérkezett ajánlatok száma: 5

A nyertes ajánlattevő neve: Suppline Kereskedelmi Korlátolt Felelősségű Társaság

A beszerzés végleges összértéke (áfa nélkül) : 167 155 000.00 HUF
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD