[HUN] BTR-80 korszerűsítés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 106
31 051
113
Katonai valtozatu nyugati motorok ma is rendelhetok Eu3 szinten.Se AbBlue,se ERG,es mechanikus adagolassal.
Tuningolt motorok mindig joval kevesebbet birnak idoben.
Harcjarmube épített motor soha nem fog annyit bírni,mint a közúti tarsa.Mas a terheles jellege.
Kamaz motorra is vonatkozik,harcjarmube epitve meg hamarabb kipurcan.
Vezettem Zilt,Uralt,KRAZt,MAZt,tudom milyenek.Folyton butykol i kellett oket,korantsem voltak olyan megbizhatok,mont a legenda tartja.
Masik,hogy a BTR nem eg hk vaz.Joval kisebb a szerkezet yeherbirasa.Egy komoly pancelozast egyszeruen nem bir el a konstrukció.A sulynovekedesyol meg elvesztene az egyetlen elonyet,az uszokepesseget.
Semmikeppen nem koltenek rajuk sokat.Csak olyan szikseges korszerusitest csinálnék,ami elemeit aztan kiszerelve fel lehet hasznalni mashol.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 233
33 697
113
Katonai valtozatu nyugati motorok ma is rendelhetok Eu3 szinten.Se AbBlue,se ERG,es mechanikus adagolassal.
Tuningolt motorok mindig joval kevesebbet birnak idoben.
Harcjarmube épített motor soha nem fog annyit bírni,mint a közúti tarsa.Mas a terheles jellege.
Kamaz motorra is vonatkozik,harcjarmube epitve meg hamarabb kipurcan.
Vezettem Zilt,Uralt,KRAZt,MAZt,tudom milyenek.Folyton butykol i kellett oket,korantsem voltak olyan megbizhatok,mont a legenda tartja.
Masik,hogy a BTR nem eg hk vaz.Joval kisebb a szerkezet yeherbirasa.Egy komoly pancelozast egyszeruen nem bir el a konstrukció.A sulynovekedesyol meg elvesztene az egyetlen elonyet,az uszokepesseget.
Semmikeppen nem koltenek rajuk sokat.Csak olyan szikseges korszerusitest csinálnék,ami elemeit aztan kiszerelve fel lehet hasznalni mashol.
én első lépésként (nem költés) de növellni a hasznosságát. Utánfutót akasztanék rájuk van elég a raktárakba. az utánfutók tartalmán agyalnék hogy mi az ami feltétlenül szükséges lenne és akkor menyi szabad hely maradna.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 233
33 697
113
R.f8d9a9bcb5d2c27e89cdc85efee8c8e1

hasonló kis hídkészletet akár mi is létre tudnánk hozni (ufos-tól) és ezt más jármű is vontathatná. de a meglévő utánfutó készleteink VSZ szabványúak azok vontatására a BTR alkalmas tehát első lépésben elég lenne csak a kisméretű mobilhíd kifelylesztése (ez akár katasztrófa helyzetben is hasznos lehet) ezt igazán nem mondhatja senki hogy meghaladná a tudásunkat (igazábol egy egetemistának házifeladatként mek kellene tudnia tervezni ahogy az előállítása semigényel különösebb teknikai kihívásokat) egy új utánfutó tervezése gyártása más tészta ott komplett családot kellene kifejleszteni hazai alkatrészbázisra építve. ez is egyféle modernizáció
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 233
33 697
113
a fenti kis híd ha egy készlet állna teszem azt 3 elemből és egy lábból és megoldható lenne a toldás. (mk2 es verziónál) alap verziónál elég lenne elsőnek csak a hídelemeket gyártásba venni. máris hasznossá vállnának a sima 80 asok. akár a meglévő utánfutókészlet egy részére építve. ezeknek nem kellene állandó személyzet hanem a műszaki alakulatok állományába ha szükséges alkalmazható eszközök.

ha megfelelő számú variációjú műszaki tartalmú utánfutó jönne létre az hatalmas előrrelépés lenne műszaki szempontból. és idővel maga a vontatójármű minden gond nélkül cserélhető lenne. de addig is lenne valós képesség szükség esetén tartalék képesség. és ha a vontatót másra kellene használni másra is használható. az ilyen mobilhidak nem csak arra jók hogy árkok csatormnák legyenek áthidalva hanem megrongált vagy kis teherbírású hídak átereszek megerősítésére is. ha a btr ek egy része daruval is rendelkezzne az mégkomolyabb előrrelépést jelentene. természetesen a daruknak többféle felyrésszel kellene hogy rendelkezzenek (akár villa fejrésszel raklapok plattírozott áru mozgatásához
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 704
6 487
113
Kedves @fedett_mókus : Ilyen az, amikor valakit felb@ctok a nyilvánvaló hülyeségeitekkel, és veszi a fáradságot: mindjárt szembe jön a Valóság!
:oops:
nem elég hogy hülyeség még az arcod is nagy? áruld már el ez hogy lenne valóság
Na jó de az egy meggymagkopkodo. Gyakorlatilag egy legpuska, nem fegyver. 7.62 mm VS 30mm.
van rajta fegyver vagy nincs? minek rá nagyobb? az egy apc, fegyveréhez viszonyítva kell használni és pont
 
  • Vicces
Reactions: fip7 and LMzek 2.0

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 233
33 697
113
nem elég hogy hülyeség még az arcod is nagy? áruld már el ez hogy lenne valóság

van rajta fegyver vagy nincs? minek rá nagyobb? az egy apc, fegyveréhez viszonyítva kell használni és pont
a 30 mm es torony ha eladásra kerülne és nem vasárba akkor az jelentős bevételt jelentene ami hogyha a harcjármű "modernozálásaba" kerülne visszaforgatásra akkor nagyfokú költségmegtakarítási tényező. ugyan ez igaz a KPVT re is. meg ugye a lőszer a javítóanyagok és a többi.

a kérdés hogy az így kapott modernizált eszközök milyen feladatkörben alkalmazhatóak. én nem ragadnák le és nem erőltetném még az apc konstrukciót sem. hanem számos más szükséges és hasznos feladatkört találnák az eszköznek. egyébként az esetlegesen kiberhelt motorok is értékesíthetőek nagyszámú pótalkatrésszel vagy pótalkatrész gyanánt eladásra kínált járművek mellé. ez színtén csökkentené az erőforrás cserélyének költségeit.

de ez esetben a harcjárművek modern típussal történő pótlásáról gondoskodni kellene.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 471
46 395
113
Ez egy szempont de nekem viszonylag rövid időn belül van szükségem a termékre és nincs kedvem 2035-ig fejlesztgetni.

Harcérték és rendszerszintű üzemeltetés kb 2040-ig.
Alapvetően különben nem hülyeség ez az irány sem.
Egy soros hibrid rendszerre való átalakítás gyakorlatilag hónapok alatt megvalósítható lenne.
Már meglévő alkatrészeket kellene belepakolni. Nem kellene messzire sem menni. A buszokban használt rendszerek minimális felskálázással teljesen alkalmasak lehetnének. A Merci Citaro G buszai 19t önsúllyal, és 28t maximális tömeggel rendelkeznek. A rendszerek modulárisak. Ha kell a modulokkal bővíthetők is. A rendszer összteljesítménye folyamatos üzemben 240kW, korlátozott ideig 320kW, pillanatokra elérheti a 480kW-ot is.
Pl. 6 modulból rak össze egy 340kg-os akkupackot. Ennek összesen 26kWh a kapacitása. Ha megduplázod ezt, akkor is csak a Kamaz motor felénél jársz tömegben.
Az egészet egy 160kW-os dízelmotor/generátor kombó tölti. Nyilván ezeknek is van egy tömege, de cserébe nincs sebváltó, osztómű, kardánozás.
A Citaroban alkalmazott 4,8l-es motor helyett akár lehet nagyobbat alkalmazni, vagy két kisebbet, ha úgy célszerűbb a motortérben történő rendezkedésnél. Ha éppen valakinek baja van a városi körülményekre tervezett 160kW-os erőforrással, akkor egyszerűen a polcról le lehet emelni egy 170kW-os OM 934 LA motort, ami szerintem elég jól teljesít a szarabb körülményeken is az Unimogban. Nyilván ehhez egy 170kW-os generátor dukál.
Az a vicces, hogy ebben az esetben a fos fékek is maradhatnának a helyükön a futóművel egészen a difikig, hiszen a fékezés jelentős részét átveszi a visszatápláló módba kapcsolt elektromotor. A kardán bekötési pontokra kell feltenni a méretezett elektromos motorokat.
Ez az egyszerűbb átalakítási rendszer. Lehetne a Citaro-k inwheel meghajtását is átvenni, de akkor komolyabban bele kellene nyúlni a futóműbe.
Ugye küzdőtér alatt mennek előre a kardánok az első 2 tengelyhez. Namost abba a térbe felszabadulna egy csomó hely, mivel a motorokat közvetlenül lehetne illeszteni a differenciálművekre.
Ebben az esetben is ki lehetne dobni a waterjet meghajtást, de cserébe meg elektromos propelleresre (2 a test két hátsó végében) lehet váltani.
A vicces, hogy a MAN-nak is van "kész" hibrid rendszere akár katonai felhasználásokra is.

Mit nyersz az egésszel?
Nagyobb, és jobban variálható gépészeti rész - és persze küzdőtér. Egészen biztosan jelentős tömegnyereség, amit az úszóképesség megtartása mellett is a páncélzat erősítésére lehet használni. Nagyobb nyomaték a tengelyeken. Jobb terepjáró képesség. Jobb fékhatás. Igen jelentős üzemanyag megtakarítás. A szükséges hatótáv (vagy még nagyobb) biztosítása jóval kevesebb üzemanyaggal megvalósítható (további tömegnyereség). A komolyabb elektromos igényt a rendszer nyilván kapásból támogatja. A nagy méretű akkuknak a hatására akár több kilométeren keresztül is tisztán elektromos meghajtásra képes - ennek minden harcászati előnyével. A rendszer modularitásából adódóan kisebb a valószínűsége, hogy mozgásképtelenné válik a jármű meghibásodás esetén.
A Citarós infók ebből a preziből vannak.
Érdemes megnézni, hogy a buszon hol és mekkora a helyigény:
slide_3.jpg
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 704
6 487
113
a 30 mm es torony ha eladásra kerülne és nem vasárba akkor az jelentős bevételt jelentene ami hogyha a harcjármű "modernozálásaba" kerülne visszaforgatásra akkor nagyfokú költségmegtakarítási tényező. ugyan ez igaz a KPVT re is. meg ugye a lőszer a javítóanyagok és a többi.

a kérdés hogy az így kapott modernizált eszközök milyen feladatkörben alkalmazhatóak. én nem ragadnák le és nem erőltetném még az apc konstrukciót sem. hanem számos más szükséges és hasznos feladatkört találnák az eszköznek. egyébként az esetlegesen kiberhelt motorok is értékesíthetőek nagyszámú pótalkatrésszel vagy pótalkatrész gyanánt eladásra kínált járművek mellé. ez színtén csökkentené az erőforrás cserélyének költségeit.
Te Szittya, minden tisztelettel, de ez hogy a tökömbe jön ahhoz amiről írtam? fuchs vs btr / van e rajta fegyver vagy nincs, mit hogy kéne használna meg persze lmzek megint a felhők felett és onnan néz le ránk dologról van szó, ha arra gondolsz hogy a btr-en a 30-as tornyot adjuk el, az oké, azt megértem, remélem erre gondoltál (?)
 
  • Tetszik
Reactions: Catles and Szittya

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 471
46 395
113
Bocs az előbb nem tudtam már szerkeszteni. A Citarós rendszer átvételeesetén a teljesítményadatok csak a motorok teljesítmény összegéből jöttek ki. Az akku csak 258kW-ot tud leadni maximum 10s erejéig. Mondjuk a BTR 190kW-jához képest ez is tök elegendő lenne.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 471
46 395
113
Te Szittya, minden tisztelettel, de ez hogy a tökömbe jön ahhoz amiről írtam? fuchs vs btr / van e rajta fegyver vagy nincs, mit hogy kéne használna meg persze lmzek megint a felhők felett és onnan néz le ránk dologról van szó, ha arra gondolsz hogy a btr-en a 30-as tornyot adjuk el, az oké, azt megértem, remélem erre gondoltál (?)
sehogy, csak szerintem szimplán benne hagyta az idézésedet. :rolleyes:
 

Busho3301

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2021. április 26.
2 357
9 947
113
Alapvetően különben nem hülyeség ez az irány sem.
Egy soros hibrid rendszerre való átalakítás gyakorlatilag hónapok alatt megvalósítható lenne.
Már meglévő alkatrészeket kellene belepakolni. Nem kellene messzire sem menni. A buszokban használt rendszerek minimális felskálázással teljesen alkalmasak lehetnének. A Merci Citaro G buszai 19t önsúllyal, és 28t maximális tömeggel rendelkeznek. A rendszerek modulárisak. Ha kell a modulokkal bővíthetők is. A rendszer összteljesítménye folyamatos üzemben 240kW, korlátozott ideig 320kW, pillanatokra elérheti a 480kW-ot is.
Pl. 6 modulból rak össze egy 340kg-os akkupackot. Ennek összesen 26kWh a kapacitása. Ha megduplázod ezt, akkor is csak a Kamaz motor felénél jársz tömegben.
Az egészet egy 160kW-os dízelmotor/generátor kombó tölti. Nyilván ezeknek is van egy tömege, de cserébe nincs sebváltó, osztómű, kardánozás.
A Citaroban alkalmazott 4,8l-es motor helyett akár lehet nagyobbat alkalmazni, vagy két kisebbet, ha úgy célszerűbb a motortérben történő rendezkedésnél. Ha éppen valakinek baja van a városi körülményekre tervezett 160kW-os erőforrással, akkor egyszerűen a polcról le lehet emelni egy 170kW-os OM 934 LA motort, ami szerintem elég jól teljesít a szarabb körülményeken is az Unimogban. Nyilván ehhez egy 170kW-os generátor dukál.
Az a vicces, hogy ebben az esetben a fos fékek is maradhatnának a helyükön a futóművel egészen a difikig, hiszen a fékezés jelentős részét átveszi a visszatápláló módba kapcsolt elektromotor. A kardán bekötési pontokra kell feltenni a méretezett elektromos motorokat.
Ez az egyszerűbb átalakítási rendszer. Lehetne a Citaro-k inwheel meghajtását is átvenni, de akkor komolyabban bele kellene nyúlni a futóműbe.
Ugye küzdőtér alatt mennek előre a kardánok az első 2 tengelyhez. Namost abba a térbe felszabadulna egy csomó hely, mivel a motorokat közvetlenül lehetne illeszteni a differenciálművekre.
Ebben az esetben is ki lehetne dobni a waterjet meghajtást, de cserébe meg elektromos propelleresre (2 a test két hátsó végében) lehet váltani.
A vicces, hogy a MAN-nak is van "kész" hibrid rendszere akár katonai felhasználásokra is.

Mit nyersz az egésszel?
Nagyobb, és jobban variálható gépészeti rész - és persze küzdőtér. Egészen biztosan jelentős tömegnyereség, amit az úszóképesség megtartása mellett is a páncélzat erősítésére lehet használni. Nagyobb nyomaték a tengelyeken. Jobb terepjáró képesség. Jobb fékhatás. Igen jelentős üzemanyag megtakarítás. A szükséges hatótáv (vagy még nagyobb) biztosítása jóval kevesebb üzemanyaggal megvalósítható (további tömegnyereség). A komolyabb elektromos igényt a rendszer nyilván kapásból támogatja. A nagy méretű akkuknak a hatására akár több kilométeren keresztül is tisztán elektromos meghajtásra képes - ennek minden harcászati előnyével. A rendszer modularitásából adódóan kisebb a valószínűsége, hogy mozgásképtelenné válik a jármű meghibásodás esetén.
A Citarós infók ebből a preziből vannak.
Érdemes megnézni, hogy a buszon hol és mekkora a helyigény:
slide_3.jpg
Ez egy nagyon jó megoldás lenne, csak:

-készletgazdálkodás: a páncéltestek élettartama miatt kifutó BTR-ek után miben használod? A Cummins motoroknak azonnal lenne helye.
-ár: biztos nem annyi, mint a Cummins. Cserébe később nem vált ki pótalkatrészt a készletekben (fentebbi pont), elvonja az anyagi forrást a többi alrendszertől.
-védettség: biztosan egy papírvékony gépbe akarunk komoly akkupakkokat tenni? (Lehet azokat külön védelemmel is ellátni, csak plusz hely, plusz tömeg, stb.-de működhet)
-kompromisszumok: a BTR alváz egy sz@r ami ránk maradt. Ehhez a meghajtáshoz akkor már gyártatnék modern V testeket ami nem limitálja. De ezzel offtopikba (és további költségekbe, hosszú lead time-okba, stb.) is lépnénk, maradjunk a BTR-ek átalakításánál.


van rajta fegyver vagy nincs? minek rá nagyobb? az egy apc, fegyveréhez viszonyítva kell használni és pont
Ebben mondjuk pont igaza van. A mozgékonyság-védettség-tűzerő hármasból a védettség kapásból kiesik, nem javítható érdemben. Marad a tűzerő és a mozgékonyság növelése.
Az meg közel sem biztos, hogy ha a németek szerint az APC feladatkör a gyakorlatban is értelmezhető, és nekik elég a kis kaliber a tetejére, akkor igazuk is van.
A háborúk jellemzően nem arról szólnak, hogy minden papírforma szerint történik, és mindent úgy tudsz használni, ahogy azt előre kigondoltad.


a 30 mm es torony ha eladásra kerülne és nem vasárba akkor az jelentős bevételt jelentene ami hogyha a harcjármű "modernozálásaba" kerülne visszaforgatásra akkor nagyfokú költségmegtakarítási tényező. ugyan ez igaz a KPVT re is. meg ugye a lőszer a javítóanyagok és a többi.
Nem tudsz ennyi fegyvert beszerezni rövid idő alatt, jó helyen van az itthon.
Más platformon (ami mondjuk a kiszerelt Kamaz motorokkal megy) elférne ;)
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 845
65 537
113
Egyfajta alkatrész kéne hozzà egyfajta tárolással raktározással,egyfajta szerviz stb. És nem kell embargó miatt aggódni hogy baszkurálnak minket miatta.

A szerbek minden modernizált cuccukba cumminst vagy deutzot tesznek
A Deutzot lehet hogy gyártják.
90 előtt Deutz és Massey Ferguson traktorokat gyártottak Jugoszláviában licensz alapján. Persze az már rég volt.
A Deutznak léghűtéses dízel motorjai vannak. Jó hangos, de nem folyik el a hutoviz. :rolleyes: :)
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 704
6 487
113
Ebben mondjuk pont igaza van. A mozgékonyság-védettség-tűzerő hármasból a védettség kapásból kiesik, nem javítható érdemben. Marad a tűzerő és a mozgékonyság növelése.
Az meg közel sem biztos, hogy ha a németek szerint az APC feladatkör a gyakorlatban is értelmezhető, és nekik elég a kis kaliber a tetejére, akkor igazuk is van.
A háborúk jellemzően nem arról szólnak, hogy minden papírforma szerint történik, és mindent úgy tudsz használni, ahogy azt előre kigondoltad.
uhum, nézd már meg mennyi a különbség a fuchs2 meg a btr védettsége között, mennyi extra páncélt lehet a kettőre rakni? mennyi srácot képes szállítani? mennyire lehet variálni rajta a dolgokat?
most az apc feladatkörbe annyira ne menjünk bele mert a bw-s kollégával én sem mentem, nekik amire kellett a fuchs, tökéletesen elég volt rá a dupla mg3-as
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 233
33 697
113
uhum, nézd már meg mennyi a különbség a fuchs2 meg a btr védettsége között, mennyi extra páncélt lehet a kettőre rakni? mennyi srácot képes szállítani? mennyire lehet variálni rajta a dolgokat?
most az apc feladatkörbe annyira ne menjünk bele mert a bw-s kollégával én sem mentem, nekik amire kellett a fuchs, tökéletesen elég volt rá a dupla mg3-as
ha meg már fuchsot vennénk annak az árából törököt kapni komolyabb fegyverzettel.
 

Busho3301

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2021. április 26.
2 357
9 947
113
uhum, nézd már meg mennyi a különbség a fuchs2 meg a btr védettsége között, mennyi extra páncélt lehet a kettőre rakni? mennyi srácot képes szállítani? mennyire lehet variálni rajta a dolgokat?
most az apc feladatkörbe annyira ne menjünk bele mert a bw-s kollégával én sem mentem, nekik amire kellett a fuchs, tökéletesen elég volt rá a dupla mg3-as
Nekünk BTR-ünk van, teljesen irreleváns, hogy egy megkérdőjelezhető koncepció alapján konfigurált német járművön 7,62 van-e. Főleg, hogy a nagyobb védettség miatt az APC feladatkör esetükben könnyebben értelmezhető.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 471
46 395
113
Ez egy nagyon jó megoldás lenne, csak:

-készletgazdálkodás: a páncéltestek élettartama miatt kifutó BTR-ek után miben használod? A Cummins motoroknak azonnal lenne helye.
Ha egy az egyben buszból sikerülne átemelni a rendszert, akkor ugyan oda fel is tudod használni. Ha a 170kW-os motort az Unimogból, akkor meg abba mehet vissza. Nem is a komplett motor hasznosításáról kell gondoskodni, hanem arról, hogy a hozzá tartozó fogyóeszközöket, tartalék alkatrészeket hogyan készletezed. A civil felhasználásból való átvétel ezen segíthet.
-ár: biztos nem annyi, mint a Cummins. Cserébe később nem vált ki pótalkatrészt a készletekben (fentebbi pont), elvonja az anyagi forrást a többi alrendszertől.
Viszont pl. nem kellene hozzányúlni a futóműhöz. És később az üzemanyagon azért lehetne spórolni.
10 év gyaktéri használat után a Cummins motor sem mutatna olyan nagyon jól, hogy azonnal át lehessen tenni egy Gidránba.
10 évvel ezelőtt egy ilyen hibrid busz 563e euró volt. A komplett busz. Szerintem ezen már finomítottak. Ráadásul itt csak a hibrid rendszert kellene felhasználni.
-védettség: biztosan egy papírvékony gépbe akarunk komoly akkupakkokat tenni? (Lehet azokat külön védelemmel is ellátni, csak plusz hely, plusz tömeg, stb.-de működhet)
Ha az elhelyezésnél figyelsz erre, akkor nem hiszem, hogy külön védelem kellene neki.
Gondolj bele: ha a küzdőtér alatti részbe bele lehetne pakolni pár akku modult, akkor ott azért eléggé védve lehetne. Nem csak a páncéltest, de a síkban előtte lévő 1-2 tengely is védi a szemből érkező találattól. Alapvetően a gép alját mindenképpen erősíteni kellene az akna elleni védelem miatt.
A másik opció a mostani motortér aljába való elhelyezés. Az akku különben ég, de nem robban. Azaz ha találatot kap, akkor intenzív égést produkál, de jobban lehet ellene védekezni, mint mondjuk egy lőszertároló berobbanása ellen.
Ha az akkupakkok kerülnek a mostani motortérbe, az inverterek, motorok, vezérlők a küzdőtér alá, akkor egy esetleges találat esetén az akkuk el lennének szeparálva a küzdőtértől. Nyilván ilyenkor kuka a gép, de a túlélési arány javul.
Jelzem, az új német Wisel utód is viszi magával az akkupakkot. De pl. a UGV-kben is azt alkalmazzák, még akkor is, ha sebesültszállításra tervezik őket.