[HUN] Egyéb radartípusok

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 947
91 759
113
Harminc év használat után szétbontották az MRL-5 típusú meteorológiai lokátort az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison...

x6242e664ae9d5422215767.jpg.pagespeed.ic.xPm5v5lbEG.webp
x6242e6e06c79a565317697.jpg.pagespeed.ic.W5-y53jMt9.webp


"Még az 1970-es évek technikai újításai közé tartozott az MRL-5-ös lokátor, amely hosszú időn át szolgált kiemelt fontosságú katonameteorológiai eszközként a Magyar Honvédség minden légibázisán. A szovjet fejlesztésű, nagypotenciálú időjárási radar eredeti állapotában analóg jelfeldolgozással működött, majd a kétezres évek elején elvégzett korszerűsítés után lehetővé tette a jel digitalizációját. Automatizálás előtti állapotában ötfős személyzet támogatta a radaregység munkáját: többek között mérnökök, kommunikációs szakemberek figyelték folyamatosan a legkörből érkező adatokat.

Érdekessége, hogy a rendszer két hullámhosszon működött és biztonságosabban jelezte a légkörben kialakuló esetleges zivatar- vagy jégeső gócokat, mint elődjei. A lokátor 300 kilométeren belül képes volt észlelni és detektálni azokat a meteorológiai jelenségeket, amelyek sok esetben veszélyessé tették volna a repülést. A rendszer frissítése után a munkafolyamatok nagy részét már számítógépek végezték, ám kétfős személyzet még akkor is segítette a gépek méréseit. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis MRL-5 lokátora még Taszárról került át Szolnokra, majd közel harminc év használat után bontották szét."
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
9 428
13 776
113
Érdekessége, hogy a rendszer két hullámhosszon működött és biztonságosabban jelezte a légkörben kialakuló esetleges zivatar- vagy jégeső gócokat, mint elődjei.

Mekkora érdekesség már, hogy megbízhatóbb volt az előrejelzése, mint a korábbinak!
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
10 039
30 630
113
Azt mondják, hogy inkább az oldalszögek pontosságával van probléma és alapvetően az a fő feladat, hogy érzékelje a már elindított légi célokat. Magyarországon a magyar rádiótechnikai csapatok két darab P-14 távolfelderítő lokátor állomással rendelkeztek. Ezek méteres hullámtartományban üzemeltek és sokszor a Le Bourget-i repülőtérről felszálló repülőgépeket is detektálni tudták. Az RSZP lokátorokat a javítások után (hiába tökéletesen be voltak hangolva), a telepítési helyen mindig berepülték helikopterrel, vagy néha repülőgéppel nekünk.
 
  • Tetszik
Reactions: tarzaan and fishbed

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
21 114
36 892
113
Azt mondják, hogy inkább az oldalszögek pontosságával van probléma és alapvetően az a fő feladat, hogy érzékelje a már elindított légi célokat. Magyarországon a magyar rádiótechnikai csapatok két darab P-14 távolfelderítő lokátor állomással rendelkeztek. Ezek méteres hullámtartományban üzemeltek és sokszor a Le Bourget-i repülőtérről felszálló repülőgépeket is detektálni tudták. Az RSZP lokátorokat a javítások után (hiába tökéletesen be voltak hangolva), a telepítési helyen mindig berepülték helikopterrel, vagy néha repülőgéppel nekünk.
Ezt spec tanusitani tudom,mert láttam ilyet az oborona "csövén".A felszálló gépeket ugyan nem lehetett látni (horizont hatás),de a 100 hm magasság felettieket be lehetett fogni vele Párizs térségében.Kabinával meg kb Subenig
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 249
19 595
113
Ezt spec tanusitani tudom,mert láttam ilyet az oborona "csövén".A felszálló gépeket ugyan nem lehetett látni (horizont hatás),de a 100 hm magasság felettieket be lehetett fogni vele Párizs térségében.Kabinával meg kb Subenig
Biztos, hogy Párizsi ~1500km gépeket láttál a P14 ~400km észlelési képességű Radaral? Keresztül az Alpokon?
Találtam egy jobb Horizont kalkulátort ahol a szem magasság is megadható;

500m magasságból 1500km távnál a target felszín 156km van a horizont alatt (az alpokkal nem számolva) Egy utasszállító 10-11ezer méteren repül.
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
21 114
36 892
113
Biztos, hogy Párizsi ~1500km gépeket láttál a P14 ~400km észlelési képességű Radaral? Keresztül az Alpokon?
Találtam egy jobb Horizont kalkulátort ahol a szem magasság is megadható;

500m magasságból 1500km távnál a target felszín 156km van a horizont alatt (az alpokkal nem számolva) Egy utasszállító 10-11ezer méteren repül.
Oboronán állitani lehetett az időkapu határolót,ezzel kitolni a felderitési távolságot.Szerencsés körülmények között igy nagyon messze ellátott.Igy 30pár év távlatábol a magasságadatra nem vennék mérget (főleg,hogy én nem is voltam oborona kezelő,csak bejárásom volt a műszerbe),de nagy magasságban lévő gépeket be tudta fogni abban a távban is.
Egyébként ez az elállitás hivatalossan tilos volt,de a hivatásosok (is) csinálták,szorakozásbol.Versenyeztek,hogy ki tud messzebre lévő célt bemérni.
Más lokátorokra is jellemző volt ez.Pl P15 hivatalossan közelfelderitő,kb 70km-ig látott.De ha szerencsések voltak a viszonyok,100+ km-ről is be tudott fogni célt.(P15el különben be lehetett mérni a sinen mozgó vonatot is,ha ügyes volt a kezelő)
Ezek régi lokátorok voltak.Nincs számitógép,kezelők mindent kézzel állitottak rajtuk.Ha jó volt a kezelő,jó volt a karbantartás,beállitás,simán többet tudtek,mint a hivatalos adat.Ha meg nem volt jó,akkor a felét se.(VP soför voltam-és a VP nem megy sehova.Igy gyakran átvezényeltek másik laktanyába,vagy a határra.Volt alkalmam látni,hogy két ugyanolyan tipusú műszer teljesitménye között milyen döbbenetesen nagy különbség tud lenni ezek miatt)
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 249
19 595
113
Oboronán állitani lehetett az időkapu határolót,ezzel kitolni a felderitési távolságot.Szerencsés körülmények között igy nagyon messze ellátott.Igy 30pár év távlatábol a magasságadatra nem vennék mérget (főleg,hogy én nem is voltam oborona kezelő,csak bejárásom volt a műszerbe),de nagy magasságban lévő gépeket be tudta fogni abban a távban is.
Egyébként ez az elállitás hivatalossan tilos volt,de a hivatásosok (is) csinálták,szorakozásbol.Versenyeztek,hogy ki tud messzebre lévő célt bemérni.
Más lokátorokra is jellemző volt ez.Pl P15 hivatalossan közelfelderitő,kb 70km-ig látott.De ha szerencsések voltak a viszonyok,100+ km-ről is be tudott fogni célt.(P15el különben be lehetett mérni a sinen mozgó vonatot is,ha ügyes volt a kezelő)
Ezek régi lokátorok voltak.Nincs számitógép,kezelők mindent kézzel állitottak rajtuk.Ha jó volt a kezelő,jó volt a karbantartás,beállitás,simán többet tudtek,mint a hivatalos adat.Ha meg nem volt jó,akkor a felét se.(VP soför voltam-és a VP nem megy sehova.Igy gyakran átvezényeltek másik laktanyába,vagy a határra.Volt alkalmam látni,hogy két ugyanolyan tipusú műszer teljesitménye között milyen döbbenetesen nagy különbség tud lenni ezek miatt)
Aha, szoval vagy az időkapu, vagy a kezelő mondott egy nagyot, hogy elámitsa a kopaszt.
Messzire ellátni egyébként nem is akkora kunszt, nézz csak fel a Holdra. Átlátni az Alpokon, na az már valami.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
21 114
36 892
113
Aha, szoval vagy az időkapu, vagy a kezelő mondott egy nagyot, hogy elámitsa a kopaszt.
Messzire ellátni egyébként nem is akkora kunszt, nézz csak fel a Holdra. Átlátni az Alpokon, na az már valami.
Duna völgyén látsz át.Földrajz behatárolta az ilyen szórakozásokat.
Ez a határon jött ki jol.Szerb pilóták a Szerémi gerinc radarárnyékában gyűjtöttek sebességet,és onnan kitörve csaptak rá a magyar határ menti horvát célokra.Mire a magyar készültség felszállt,már húztek vissza a repterükre (illetve nem tudtunk időben szolni a krabótoknak,hogy jönnek a rác gépek).Az ilyen határközeli csapásoknál különben elég gyakran megsértették a határt.
Mai füllel furcsaság,hogy egy kiskatona mennyi minden infóhoz hozzájuthatott egy laktanyában.De akkor sorkatonaság volt,és mindenüt voltak kiskatonák.A HÁP-on éppen úgy,mint a hirközponban.Lehetetlen volt úgy csinálni valamit,hogy arrol a sorkatonák ne tudjanak.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
9 428
13 776
113
Biztos, hogy Párizsi ~1500km gépeket láttál a P14 ~400km észlelési képességű Radaral? Keresztül az Alpokon?
Találtam egy jobb Horizont kalkulátort ahol a szem magasság is megadható;

500m magasságból 1500km távnál a target felszín 156km van a horizont alatt (az alpokkal nem számolva) Egy utasszállító 10-11ezer méteren repül.

Nekem is egyből gyanús lett, hogy hogy látott át az Alpokon?
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
30 125
106 420
113
Hát nem is tudom hova tegyem, tán ide. Bontják Korishegyet.
Kupolacsere – Csak egy időre tűnt el a Bakony legmagasabb pontját jelző fehér gömb


A HungaroControl válasza szerint a Kőris-hegyi radar és a védőkupola fejlesztése elengedhetetlen, mivel a repülésbiztonság szavatolása a vállalat legfontosabb feladata. Olvasónk, Somogyi Dávid pedig vasárnap este azt is lencsevégre kapta, hogy a megbontott, régi gömbformát tartó torony mellett ott van már egy kupola a talajon, ami felkerülhet a radarra, hogy azt védje.

A HungaroControl honlapjának magyarázata szerint a hófehér kupola Magyarország egyik távolkörzeti radarállomását rejtette, és hamarosan megint így lesz. Ez az állomás a polgári légtér ellenőrzését teszi lehetővé. A dunántúli helyszín keresésekor a választás azért esett a Kőris-hegyre, mivel több pontnál magasabban, 709 méteres magasságban van. Ám így az építésben résztvevőknek nem kevés kihívással kellett szembenézniük. A felépítményt érintetlen, erdei környezetben kellett létrehozni annak idején.

A gömbölyű kupola természetesen nem esztétikai megfontolásból került fel a radarra, ugyanis az alatta forgó óriási parabolaszeletet, vagyis az antennát védi az időjárás viszontagságaitól. Formája miatt a téli időszakban a hó könnyebben leolvad róla, így az sem csillapítja a szükséges sugárzást, ami a radar pontos működésének előfeltétele. Továbbá a hegy tetején rendszeresen előforduló erős széllökésektől is kiválóan megóvja a rendszert.
A Kőris-hegyen lévő távolkörzeti radarállomás 1978 óta biztosítja a magyarországi polgári repülés zavartalan működését, azóta már a harmadik radarberendezés lakik a toronyplatform tetején – írta még 2021-ben a HungaroControl.

aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzA1MDlhYTJmOWYzZDQ4OWViOTYxZjI5MjNmYmJjNmY4.jpg


Daruk a Kőris tetején. Fejlesztik az itt lévő radart és a védőkupoláját is

aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzkyNTRhYjEzYThmNjRlYzA4ZDYxNWYzOTQ5NzlhZDU0.jpg



Vasárnap este kapta lencsevégre olvasónk, hogy már ott van a nagy hatótávolságú radarállomás telephelyén az a kupola, ami hamarosan felkerülhet a toronyra
 
  • Tetszik
Reactions: PFZ and antigonosz

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 905
4 457
113
Valószínűleg be lett már téve korábban, mert 10 éves a dokumentum, de nem baj, ha megvan itt még egyszer, a modernizált P-18-as radarjaink publikus adatai:





Ez biztos? A napokban kinéztem a szemem, mikor arra jártam, de nem láttam...

Ebben az országban csak az a biztos, ami már elmúlt, vagy néha még az sem....
Úgy emlékszem, hogy valami HM-nyilatkozatban szerepelt úgy 2-3 éve, hogy a P-18-asok maradnak hosszabb távon is, de most nem találom. Így visszagondolva, az Oboronát már nem merem kijelenteni, azt már lehet, hogy csak én képzeltem hozzá, hogy az is szerepelt benne. Pedig jó lenne, ha az is maradna.