[HUN] Egyéb radartípusok

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
40 145
77 458
113
Harminc év használat után szétbontották az MRL-5 típusú meteorológiai lokátort az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison...

x6242e664ae9d5422215767.jpg.pagespeed.ic.xPm5v5lbEG.webp
x6242e6e06c79a565317697.jpg.pagespeed.ic.W5-y53jMt9.webp


"Még az 1970-es évek technikai újításai közé tartozott az MRL-5-ös lokátor, amely hosszú időn át szolgált kiemelt fontosságú katonameteorológiai eszközként a Magyar Honvédség minden légibázisán. A szovjet fejlesztésű, nagypotenciálú időjárási radar eredeti állapotában analóg jelfeldolgozással működött, majd a kétezres évek elején elvégzett korszerűsítés után lehetővé tette a jel digitalizációját. Automatizálás előtti állapotában ötfős személyzet támogatta a radaregység munkáját: többek között mérnökök, kommunikációs szakemberek figyelték folyamatosan a legkörből érkező adatokat.

Érdekessége, hogy a rendszer két hullámhosszon működött és biztonságosabban jelezte a légkörben kialakuló esetleges zivatar- vagy jégeső gócokat, mint elődjei. A lokátor 300 kilométeren belül képes volt észlelni és detektálni azokat a meteorológiai jelenségeket, amelyek sok esetben veszélyessé tették volna a repülést. A rendszer frissítése után a munkafolyamatok nagy részét már számítógépek végezték, ám kétfős személyzet még akkor is segítette a gépek méréseit. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis MRL-5 lokátora még Taszárról került át Szolnokra, majd közel harminc év használat után bontották szét."
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 491
11 627
113
Érdekessége, hogy a rendszer két hullámhosszon működött és biztonságosabban jelezte a légkörben kialakuló esetleges zivatar- vagy jégeső gócokat, mint elődjei.

Mekkora érdekesség már, hogy megbízhatóbb volt az előrejelzése, mint a korábbinak!
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 462
27 221
113
Azt mondják, hogy inkább az oldalszögek pontosságával van probléma és alapvetően az a fő feladat, hogy érzékelje a már elindított légi célokat. Magyarországon a magyar rádiótechnikai csapatok két darab P-14 távolfelderítő lokátor állomással rendelkeztek. Ezek méteres hullámtartományban üzemeltek és sokszor a Le Bourget-i repülőtérről felszálló repülőgépeket is detektálni tudták. Az RSZP lokátorokat a javítások után (hiába tökéletesen be voltak hangolva), a telepítési helyen mindig berepülték helikopterrel, vagy néha repülőgéppel nekünk.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 093
33 226
113
Azt mondják, hogy inkább az oldalszögek pontosságával van probléma és alapvetően az a fő feladat, hogy érzékelje a már elindított légi célokat. Magyarországon a magyar rádiótechnikai csapatok két darab P-14 távolfelderítő lokátor állomással rendelkeztek. Ezek méteres hullámtartományban üzemeltek és sokszor a Le Bourget-i repülőtérről felszálló repülőgépeket is detektálni tudták. Az RSZP lokátorokat a javítások után (hiába tökéletesen be voltak hangolva), a telepítési helyen mindig berepülték helikopterrel, vagy néha repülőgéppel nekünk.
Ezt spec tanusitani tudom,mert láttam ilyet az oborona "csövén".A felszálló gépeket ugyan nem lehetett látni (horizont hatás),de a 100 hm magasság felettieket be lehetett fogni vele Párizs térségében.Kabinával meg kb Subenig
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 261
15 147
113
Ezt spec tanusitani tudom,mert láttam ilyet az oborona "csövén".A felszálló gépeket ugyan nem lehetett látni (horizont hatás),de a 100 hm magasság felettieket be lehetett fogni vele Párizs térségében.Kabinával meg kb Subenig
Biztos, hogy Párizsi ~1500km gépeket láttál a P14 ~400km észlelési képességű Radaral? Keresztül az Alpokon?
Találtam egy jobb Horizont kalkulátort ahol a szem magasság is megadható;

500m magasságból 1500km távnál a target felszín 156km van a horizont alatt (az alpokkal nem számolva) Egy utasszállító 10-11ezer méteren repül.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 093
33 226
113
Biztos, hogy Párizsi ~1500km gépeket láttál a P14 ~400km észlelési képességű Radaral? Keresztül az Alpokon?
Találtam egy jobb Horizont kalkulátort ahol a szem magasság is megadható;

500m magasságból 1500km távnál a target felszín 156km van a horizont alatt (az alpokkal nem számolva) Egy utasszállító 10-11ezer méteren repül.
Oboronán állitani lehetett az időkapu határolót,ezzel kitolni a felderitési távolságot.Szerencsés körülmények között igy nagyon messze ellátott.Igy 30pár év távlatábol a magasságadatra nem vennék mérget (főleg,hogy én nem is voltam oborona kezelő,csak bejárásom volt a műszerbe),de nagy magasságban lévő gépeket be tudta fogni abban a távban is.
Egyébként ez az elállitás hivatalossan tilos volt,de a hivatásosok (is) csinálták,szorakozásbol.Versenyeztek,hogy ki tud messzebre lévő célt bemérni.
Más lokátorokra is jellemző volt ez.Pl P15 hivatalossan közelfelderitő,kb 70km-ig látott.De ha szerencsések voltak a viszonyok,100+ km-ről is be tudott fogni célt.(P15el különben be lehetett mérni a sinen mozgó vonatot is,ha ügyes volt a kezelő)
Ezek régi lokátorok voltak.Nincs számitógép,kezelők mindent kézzel állitottak rajtuk.Ha jó volt a kezelő,jó volt a karbantartás,beállitás,simán többet tudtek,mint a hivatalos adat.Ha meg nem volt jó,akkor a felét se.(VP soför voltam-és a VP nem megy sehova.Igy gyakran átvezényeltek másik laktanyába,vagy a határra.Volt alkalmam látni,hogy két ugyanolyan tipusú műszer teljesitménye között milyen döbbenetesen nagy különbség tud lenni ezek miatt)
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 261
15 147
113
Oboronán állitani lehetett az időkapu határolót,ezzel kitolni a felderitési távolságot.Szerencsés körülmények között igy nagyon messze ellátott.Igy 30pár év távlatábol a magasságadatra nem vennék mérget (főleg,hogy én nem is voltam oborona kezelő,csak bejárásom volt a műszerbe),de nagy magasságban lévő gépeket be tudta fogni abban a távban is.
Egyébként ez az elállitás hivatalossan tilos volt,de a hivatásosok (is) csinálták,szorakozásbol.Versenyeztek,hogy ki tud messzebre lévő célt bemérni.
Más lokátorokra is jellemző volt ez.Pl P15 hivatalossan közelfelderitő,kb 70km-ig látott.De ha szerencsések voltak a viszonyok,100+ km-ről is be tudott fogni célt.(P15el különben be lehetett mérni a sinen mozgó vonatot is,ha ügyes volt a kezelő)
Ezek régi lokátorok voltak.Nincs számitógép,kezelők mindent kézzel állitottak rajtuk.Ha jó volt a kezelő,jó volt a karbantartás,beállitás,simán többet tudtek,mint a hivatalos adat.Ha meg nem volt jó,akkor a felét se.(VP soför voltam-és a VP nem megy sehova.Igy gyakran átvezényeltek másik laktanyába,vagy a határra.Volt alkalmam látni,hogy két ugyanolyan tipusú műszer teljesitménye között milyen döbbenetesen nagy különbség tud lenni ezek miatt)
Aha, szoval vagy az időkapu, vagy a kezelő mondott egy nagyot, hogy elámitsa a kopaszt.
Messzire ellátni egyébként nem is akkora kunszt, nézz csak fel a Holdra. Átlátni az Alpokon, na az már valami.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 093
33 226
113
Aha, szoval vagy az időkapu, vagy a kezelő mondott egy nagyot, hogy elámitsa a kopaszt.
Messzire ellátni egyébként nem is akkora kunszt, nézz csak fel a Holdra. Átlátni az Alpokon, na az már valami.
Duna völgyén látsz át.Földrajz behatárolta az ilyen szórakozásokat.
Ez a határon jött ki jol.Szerb pilóták a Szerémi gerinc radarárnyékában gyűjtöttek sebességet,és onnan kitörve csaptak rá a magyar határ menti horvát célokra.Mire a magyar készültség felszállt,már húztek vissza a repterükre (illetve nem tudtunk időben szolni a krabótoknak,hogy jönnek a rác gépek).Az ilyen határközeli csapásoknál különben elég gyakran megsértették a határt.
Mai füllel furcsaság,hogy egy kiskatona mennyi minden infóhoz hozzájuthatott egy laktanyában.De akkor sorkatonaság volt,és mindenüt voltak kiskatonák.A HÁP-on éppen úgy,mint a hirközponban.Lehetetlen volt úgy csinálni valamit,hogy arrol a sorkatonák ne tudjanak.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 491
11 627
113
Biztos, hogy Párizsi ~1500km gépeket láttál a P14 ~400km észlelési képességű Radaral? Keresztül az Alpokon?
Találtam egy jobb Horizont kalkulátort ahol a szem magasság is megadható;

500m magasságból 1500km távnál a target felszín 156km van a horizont alatt (az alpokkal nem számolva) Egy utasszállító 10-11ezer méteren repül.

Nekem is egyből gyanús lett, hogy hogy látott át az Alpokon?
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 594
70 246
113
Hát nem is tudom hova tegyem, tán ide. Bontják Korishegyet.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 895
95 096
113
Hát nem is tudom hova tegyem, tán ide. Bontják Korishegyet.
Kupolacsere – Csak egy időre tűnt el a Bakony legmagasabb pontját jelző fehér gömb


A HungaroControl válasza szerint a Kőris-hegyi radar és a védőkupola fejlesztése elengedhetetlen, mivel a repülésbiztonság szavatolása a vállalat legfontosabb feladata. Olvasónk, Somogyi Dávid pedig vasárnap este azt is lencsevégre kapta, hogy a megbontott, régi gömbformát tartó torony mellett ott van már egy kupola a talajon, ami felkerülhet a radarra, hogy azt védje.

A HungaroControl honlapjának magyarázata szerint a hófehér kupola Magyarország egyik távolkörzeti radarállomását rejtette, és hamarosan megint így lesz. Ez az állomás a polgári légtér ellenőrzését teszi lehetővé. A dunántúli helyszín keresésekor a választás azért esett a Kőris-hegyre, mivel több pontnál magasabban, 709 méteres magasságban van. Ám így az építésben résztvevőknek nem kevés kihívással kellett szembenézniük. A felépítményt érintetlen, erdei környezetben kellett létrehozni annak idején.

A gömbölyű kupola természetesen nem esztétikai megfontolásból került fel a radarra, ugyanis az alatta forgó óriási parabolaszeletet, vagyis az antennát védi az időjárás viszontagságaitól. Formája miatt a téli időszakban a hó könnyebben leolvad róla, így az sem csillapítja a szükséges sugárzást, ami a radar pontos működésének előfeltétele. Továbbá a hegy tetején rendszeresen előforduló erős széllökésektől is kiválóan megóvja a rendszert.
A Kőris-hegyen lévő távolkörzeti radarállomás 1978 óta biztosítja a magyarországi polgári repülés zavartalan működését, azóta már a harmadik radarberendezés lakik a toronyplatform tetején – írta még 2021-ben a HungaroControl.

aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzA1MDlhYTJmOWYzZDQ4OWViOTYxZjI5MjNmYmJjNmY4.jpg


Daruk a Kőris tetején. Fejlesztik az itt lévő radart és a védőkupoláját is

aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzkyNTRhYjEzYThmNjRlYzA4ZDYxNWYzOTQ5NzlhZDU0.jpg



Vasárnap este kapta lencsevégre olvasónk, hogy már ott van a nagy hatótávolságú radarállomás telephelyén az a kupola, ami hamarosan felkerülhet a toronyra
 
  • Tetszik
Reactions: PFZ and antigonosz