Erre gondoltam en is, hogy az NMS - ami 10-12t - peldaul szinte mindenre jo, amire az Unimog, sőt, jobb (platot kiveve.)
Felearban sincs, mint a 14-16t Jelcin, kisebb, viszont 7 szemelyig jo es szinte minden rolera megfelel pl recon, ATGM stb.
A G Mercit nem is igazan ertem, minek van...? Hiluxokra meg semmi szukseg szerintem a Vitarak mellett; ha civil 4x4 akarsz, akkor a Suzuki tobb, mint kepes nagyon korrekt 4x4 csinalni ugy ~50 eve - a Vitara/Grand Vitara ill Jimmy/Samurai vonalbol gondolom lesz olyan, ami olcsobban meguti a G Merci szintjet es esztergomi gyártású...?
Ahogy igy leirtad, 3-4 tipus 2 platformon siman lefedheti a "standard" 4x4 igenyeket (platos stb kiveve):
Gidran/Jelcin $500k range
NMS $200k range
Vmi terepes Grand Vitara 4WD $50-80k range
Standard Suzuki hibrid akarmi, szaladgalni $30k range
A Vitara nem terepjáró. Igazság szerint ezek ügyintézős szolgálati autók. Mondom, az Opel Astra-k leváltására hivatottak. Pontosan annyit terepeznek velük, mint egy Astraval tennék.
Nagyon hasznos, mert hazai, itthon tucatautó. Olcsó fenntartani. Meg még nem is szar.
A Hilux már terepjáró. Azt arra vették, hogy terepen olyan feladatokat lássanak el velük, aminél elengedhetetlen az időnkénti terepezés. A határon ilyenekkel kóricálnak a járőrök. Nincs aszfalt út, és nem esik kétségbe, ha le kell hajtani időnként a gazba.
Ez még mindig nem katonai terepjáró, csak katonák használják
Igazság szerint a Hilux kategóriáját szerzik be mostanában több európai hadseregben is mint páncélozás nélküli 4x4-et.
Pl. a lengyelek is hiluxot vettek, a franciák a Ford alapú Arquus Trappert, a szlovákoknál felmerült az új Defender.
És itt merül fel a kérdés, hogy a G Mercinek nulla páncélozással lesz-e értelme. Terepezni biztosan jobb mint a Hilux, de elég kicsi a rövid verzió.
A mentő verziója hasznos volt, amig nem volt másik.
De azóta már van.
Szóval ha marad is a G Merci, csökkenni fog a száma, és nem azt fogják - szerintem - mindenre is használni.
A harctérre meg ma már nem szabad stanag 2 alatt kiengedni bármit is.
Én sima futár/liaison járműből is páncélozottat vennék, mert sűrűbb lesz bármilyen szimmetrikus és asszimetrikus konfliktusban is a repesz és kiskaliberű lövedék "eső" mint a tipikus angol időjárásban a csapadék.
Sebesültkihordónak kerekes dandárba tökéletes a Gidrán ilyen verziója. A láncoshoz ott lesz a Lynx ilyen verziója, vagy ahogy a nyugati seregekben a szekcionált utility jármű, olcsóbban ( direkt nem írok típust
)
Szóval harctérre terepre általános utilitynek, liaisonnak, nem az ellenséggel való direkt érintkezésre mindenképpen kell egy jó terepjáró képességgel rendelkező, de már pancélozott jármű.
Na erre lenne értelme a 6-8 tonnás kategóriának. Ennek nem biztos, hogy komoly aknavédelem kell, elegendő a ballisztikus, hogy a repkedő repeszek ellen védjen.
Ide jöhetnének számításba azok a jármű típusok, amiket korábban írtam.
(Ilgaz, LAPV, LMV)
Fel is lehet fegyverezni akár egy kis méretű automata toronnyal (mondjuk 7,62-es kaliberrel), ha nagyon akarjuk, de alapvetően nem szükséges.
Csak, hogy teljes legyen a range:
Az ultra kategóriára ott az MRZR.
Ezen felül én még beleraknék a portfolioba egy általános quad típust erősebb motorral aztán slussz.