[HUN] ELM-2084 (IAI - Elta)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
10 792
36 812
113
dQchPe08dXvgDbtrH8OZI4fv47vyrgGNL9JjvOE-h8MeuTi6d1A7SGBTwUIdR7gChZXPoxiBjVhM=s640-c-fcrop64=1,20000000dfffffff-rw-nd-v1
 

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
10 792
36 812
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
44 477
85 710
113
Különleges légvédelmi rendszert helyeztek üzembe Magyarországon - Háromdimenziós légtérellenőrző lokátort adtak át...



"Pietro Mazzei, a Rheinmetall Canada vezérigazgatója az együttműködések fontosságáról szólva az ipar és kormány közti partnerséget méltatta.
Tájékoztatása szerint Magyarországon egy olyan összeszerelő-, integrációs és tesztelő-bevizsgáló bázist tudtak létrehozni, amelynek eredményei az átadott eszközök. Köszönetet mondott azért, hogy a Magyar Honvédség nemcsak időt szánt a technológia megtanulására, de integrálták is azt napi műveleteikbe.."
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
44 477
85 710
113
„Az ELM-2084 típusú háromdimenziós radarok jelfeldolgozása már sokkal professzionálisabb, mint a régebbi eszközöknél” – mondta Dömötör Mónika főhadnagy, az MH Légi Műveleti Vezetési és Irányítási Központ radarmérnöke a Magyar Honvédség új háromdimenziós légtérellenőrző lokátorának átadóján, Veszprémben, június 7-én, pénteken.

Mint elmondta, a hazai légi vezetéssel és irányítással foglalkozó szakemberek jelenleg még a régi technikát üzemeltetik, de az izraeli IAI ELTA cég és a Rheinmetall Canada által gyártott ELM-2084 típusú mobil, háromdimenziós, réskitöltő radar minőségi változást hozhat a területen. „„Nagyon vártuk, ez igazi előrelépés, modernizáció a Magyar Honvédség ezen képességét tekintve is. Nagyon örültünk az új eszköznek és nagy lelkesedéssel kezdtünk neki a felfedezésének és tanulmányozásának” – sorolta.

Az eredetileg 2010-ben, Izraelben kifejlesztett, napjaink legmodernebb radarjának tartott eszköz három komplexumból áll: antennarendszerből, hadműveleti-kezelői kabinból és az áramellátást biztosító rendszerből.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 389
16 202
113
"A jelenleg használt radaroknál háromszor nagyobb antennaforgási sebessége háromszoros adatfrissítést eredményez, a technológia egy időben képes felderíteni – a nagy méretű, nagy sebességű szállítógépektől a közepes méretű, kis sebességű drónokig – minden típusú légi járművet, valamint a ballisztikus tüzérségi lövedékeket is."

https://hirado.hu/belfold/cikk/2024...boru-emberi-dontesek-eredmenyekeppen-indul-el
 
  • Tetszik
Reactions: Venom85 and Aladeen

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
44 477
85 710
113
"A jelenleg használt radaroknál háromszor nagyobb antennaforgási sebessége háromszoros adatfrissítést eredményez, a technológia egy időben képes felderíteni – a nagy méretű, nagy sebességű szállítógépektől a közepes méretű, kis sebességű drónokig – minden típusú légi járművet, valamint a ballisztikus tüzérségi lövedékeket is."

https://hirado.hu/belfold/cikk/2024...boru-emberi-dontesek-eredmenyekeppen-indul-el

Mielőtt valaki örülni kezd hogy egy újabb radar érkezett meg, ez a cikk 3 hónapos... ( 2024.06.07).
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
23 300
45 868
113
Ezek azonosak a mi megrendelt radarjainkkal.
A cseheknek 2 gondjuk van. Késve szállították és a leszállított radarok műszaki paraméterei nem megfelelőek. A kilátásba helyezett 1mrd HUF körüli kötbér a vételár kevesebb mint 2%-a. 8 radart vettek kb. 60 mrd HUF-ért.
2019-ben rendelték, 23 középére kellett volna mindet leszállítani, de a cseh hadsereg még csak 4-et vett át.
Elég sokrétű probléma van. Dokumentációs, szoftveres, cseh szabváynyoknak meg nem felelés, illetve a víz beszivargasa az antennába.
Sivatagi klímához lettek tervezve... :p
Hogy mi nem közvetlenül a gyártótól, mint a csehek, hanem az RM Canadataol vettük nem tudom mennyiben javított vagy rontott a magyar beszerzésen.
Hallottam olyan pletykát, hogy mi ELTA radarjainkkal is van némi gond, de nem tudom ez mennyire komoly...

Izraeli gyártókról azt mondják, hogy jó -árérték arányú cuccaik vannak, de a terméktámogatásuk rettenetes: nehéz belőlük kirugdosni, hogy jól megcsináljanak dolgokat meg elég lazán értelmezik a szerződéseiket...
 
  • Dühítő
  • Tetszik
Reactions: Pogány and Tumpek

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
44 477
85 710
113
Previous experience of our soldiers with the MADR radar...

Google fordítóval...

"Similar radars are procured by, for example, Slovakia and Hungary, is there cooperation with these partners as well?
At the moment, both countries are going through the phase of introducing this technology into their Armed Forces, and therefore the cooperation is narrowed down to the sharing of implementation experience, integration into command and control systems or fire means. Joint procurement of spare parts or service is also a much-discussed topic. This initiative is already being discussed at NATO, specifically NSPA, which approached individual countries to see if they would be interested. Further negotiations on this issue are already underway and will continue."
 

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
10 792
36 812
113
"megérkezett minden megrendelt PzH 2000-es önjáró tüzérségi löveg és a Carl Gustav páncéltörők, a NASAMS légvédelmi rendszerek, valamint az ELTA radarok."

Ennyi ami talán érdekes Bobo mondókájából. Amúgy meg a problémákat leszámítva minden fasza! ;)
Megérkezett az összes NASAMS meg elta ?
 
  • Hűha
Reactions: vasszekely

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
23 300
45 868
113
Bobo: minden ELTA radar megérkezett.

 
  • Tetszik
Reactions: arcas

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
44 477
85 710
113
Megérkezett az összes NASAMS meg elta ?
Hát persze... a NASAMS-szel kapcsolatban november végén még ki voltak akadva hogy a késés miatt nem fogják tudni teljesíteni a 2028-as NATO vállalást. Az utolsó radarok beérkezése pedig az eredeti tervek szerint is 2027-re volt tervezve, ha időarányosan jól állnának, akkor is hiányozna még kb. öt radar. De a hírekből látható hogy itt is csúszás van. SzBK 2022 novemberében bemutatott prezentációjában pedig már 2028 vége volt a radarok beérkezésére bejelölve. (az a prezi, amiben a +4 Gripen beérkezése volt 2024-re írva, nem pedig a szerződéskötésé)
Bobo ezt mondja...
Remélhetőleg ez nem azt jelenti hogy csak annyi lesz belőlük amennyi már beérkezett...
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 430
14 629
113

"És sötétség lesz."​

Milliáros radarok nem működnek, múzeumi szovjet rendszerek mentik meg Csehországot​


Még öt évvel azután is, hogy a MADR radarokat verseny nélkül, 3,5 milliárdért megvásárolták, a nyolc megvásárolt rendszerből négyet nem helyeztek üzembe. Hogy a katonák ne veszítsék el az uralmat a cseh légtér felett, üzemben kell tartaniuk az elavult szovjet radarokat, amelyeket már negyedszázada selejtezni kellett volna. Prága nyomást gyakorol Izraelre, hogy oldja meg ezt a biztonsági kockázatot. Eddig sikertelenül.

Ha összeállítanák az elmúlt tíz év leghibásabb fegyverkezési szerződéseinek rangsorát, az izraeli MADR mobilradarok beszerzése nagyon előkelő helyen állna. Több miniszter sem tudot vele mit kezdeni, köztük Martin Stropnický (ANO), Karla Šlechtová (ANO), Lubomír Metnar (ANO), sőt most még Janá Černochová (ODS) sem.

"Csehország erős támogatója Izraelnek, és remélhetjük, hogy jobb bánásmódban részesülünk, mint mások" - kommentálta maga Černochová az Aktuálně.cz-nek adott decemberi interjújában.

Bár a Tatra alvázon mind a nyolc mobil izraeli MADR rendszer már több mint egy éve Csehországban van, a szakemberek még mindig nem tudják, hogyan bánjanak velük. Néhány közülük még mindig nem működik. "Még nem vettük át a négy MADR 3D radart" - mondja Simona Cigánková, a Védelmi Minisztérium szóvivője.

"Nem felelnek meg a szerződésben meghatározott műszaki paramétereknek és képességeknek. Az izraeli védelmi minisztérium és az Elta rendszerek gyártója a radarok kivitelezése során felmerült problémákat a vállalt határidőn belül nem tudja megszüntetni" - mondta Lubor Koudelka, a Védelmi Minisztérium fegyverkezési osztályának vezetője korábban az Aktuálně.cz-nek. Tavaly novemberben, amikor tájékoztatta a képviselőt a parancsban lévő problémákról, említette például a radarantennába szivárgó víz vagy a modul stabilizáló lábaival kapcsolatos problémákat.

Az Aktuálně.cz információi szerint ezért néhány napja újabb találkozót tartottak Prágában. Lubor Koudelka és Petr Milčický, a Védelmi Minisztérium haderőfejlesztési vezetője találkozott a Sibat izraeli kormányhivatal igazgatóhelyettesével és a radargyártó Elta fegyvergyártó cég vezetőjével. „A megbeszélés eredménye többek között a MADR radarok átadásának jóváhagyott ütemezése és a projekt befejezési dátuma lett” – teszi hozzá Simona Cigánková félreérthetően, pontos dátumokat nem közölve.

Izrael már több időpontot is megadott. Egyiket sem tartotta be.

Amint azonban a cseh védelmi minisztérium már többször meggyőzte magát ebben a sorrendben, még a pontosan meghatározott "menetrend" sem kötelező az izraeliek számára. "A kivitelező több ütemtervet javasolt a kivitelezés befejezésére, de egyszer sem sikerült betartani a kitűzött határidőket" - mondta korábban Lubor Koudelka.

Az Aktuálně.cz néhány hete már megírta, hogy Csehország is ezért kezdett tavaly októberben Izrael után a szerződéses kötbéreket érvényesíteni a szerződéssel eleve együtt járó folyamatos késés miatt. Most Prága 65 millió koronát követel, maximum 150 milliót kérhet az adásvételi szerződésben foglalt feltételek szerint.

"Az izraeli fél levélben válaszolt a felhívásra, amelyben megerősítették, hogy hajlandók tárgyalni a bírságokról" - magyarázza Cigánková szóvivő, hogyan reagál Izrael a kiszabott büntetésekre. "Ezek a tárgyalások az utolsó radar átadása után kezdődnek. Ez az eljárás - a szerződéses bírságról szóló tárgyalások csak a teljes szállítások után kezdődnek - minden olyan projektnél is általános, ahol késés van" - mondja Cigánková.

Műszaki bemutató, működő radarok a 70-es évekből

Annak ellenére, hogy a minisztérium nem részletezte, hogy az összes beszerzett radar mikor lesz üzemképes – az idei évről nagyon általánosan beszélnek – a honvédségnek a rendszereket mielőbb üzembe kell helyeznie. Ellenkező esetben fennáll annak a veszélye, hogy elveszítjük a nyomát annak, ami háromezer méter alatti magasságban történik.

Míg a légtér magasabb szintjeit közös szövetségi légvédelmi technológiák fedik le, addig az „alsó szinteket” minden ország egyedül őrzi. És ebben a tekintetben Csehország még mindig a rendkívül elavult hidegháborús szovjet rendszerektől függ. Azt, hogy mégis sikerül üzemben tartani őket, egyes szakértők szinte technikai csodának minősítik.

Aleš Opata, a vezérkar akkori főnöke például 2018-ban jelentette be az újságíróknak, hogy a hetvenes évekből származó szovjet radarok már legalább tizenöt évesek. És hogy ha felmondja a szolgálatát, a hadsereg egyszerűen elveszíti a nyomát annak, ami Csehország felett, alacsonyabb magasságban történik. "Fennáll a veszély, hogy két éven belül sötétség lesz" - jelentette be akkor Opata.

Ami hét éve még nevetségesnek tűnt, de ma, egy hatalmas katonai konfliktus idején Európában, viszonylag alapvető biztonsági kockázatot jelent.

Pavel Lipka, a vezérkari főnök helyettese szerint a nyolc új MADR radar pontosan annyi, amennyi teljes mértékben biztosítja majd Csehország légterét. „Az, hogy késik, bonyodalmat okoz nekünk, fenn kell tartani a régi rendszereket” – magyarázta Lipka tavaly novemberben a honvédelmi bizottság képviselőinek.

Karla Šlechtová „rendkívül komoly leletei”.

Ugyanakkor 2012-ben láthatóan megkezdődött az új radarok beszerzésére irányuló projekt. 2016 decemberében a Martin Stropnický vezette minisztérium izraeli rendszerek vásárlásáról döntött. A szerződés aláírását azonban olyan sokáig halogatta, hogy az osztály élén akkori párttársa, Karla Šlechtová váltotta.

Ő sem tudta befejezni az üzletet. Ellenkezőleg. Bejelentette, hogy ellenőrzése "rendkívül súlyos megállapításokat" talált a szerződésben. A Katonai Rendőrség ezért a vásárlásra koncentrált, de később elhalasztotta az ügyet.

A MADR radarokat Lubomír Metnar vásárolta meg. Olyannyira, hogy lemondta az eredeti kiválasztást, és közvetlenül megegyezett Izraellel - a 3,5 milliárd koronás szerződést verseny nélkül csak a 2019 decemberében aláírt kormányközi megállapodás alapján ítélték oda. a katonai tesztek menete gyorsan késett.

Tavaly februárban az Elta gyártó cég és cseh beszállító cégei húszéves szerződést nyertek radarok karbantartására, amelyért további 4,3 milliárd koronát fizet a védelem.
A magyar radarokkal is van gond vagy csak a csehek balf@szkodnak ennyit?