[HUN] ELM-2084 (IAI - Elta)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 328
14 102
113

"És sötétség lesz."​

Milliáros radarok nem működnek, múzeumi szovjet rendszerek mentik meg Csehországot​


Még öt évvel azután is, hogy a MADR radarokat verseny nélkül, 3,5 milliárdért megvásárolták, a nyolc megvásárolt rendszerből négyet nem helyeztek üzembe. Hogy a katonák ne veszítsék el az uralmat a cseh légtér felett, üzemben kell tartaniuk az elavult szovjet radarokat, amelyeket már negyedszázada selejtezni kellett volna. Prága nyomást gyakorol Izraelre, hogy oldja meg ezt a biztonsági kockázatot. Eddig sikertelenül.

Ha összeállítanák az elmúlt tíz év leghibásabb fegyverkezési szerződéseinek rangsorát, az izraeli MADR mobilradarok beszerzése nagyon előkelő helyen állna. Több miniszter sem tudot vele mit kezdeni, köztük Martin Stropnický (ANO), Karla Šlechtová (ANO), Lubomír Metnar (ANO), sőt most még Janá Černochová (ODS) sem.

"Csehország erős támogatója Izraelnek, és remélhetjük, hogy jobb bánásmódban részesülünk, mint mások" - kommentálta maga Černochová az Aktuálně.cz-nek adott decemberi interjújában.

Bár a Tatra alvázon mind a nyolc mobil izraeli MADR rendszer már több mint egy éve Csehországban van, a szakemberek még mindig nem tudják, hogyan bánjanak velük. Néhány közülük még mindig nem működik. "Még nem vettük át a négy MADR 3D radart" - mondja Simona Cigánková, a Védelmi Minisztérium szóvivője.

"Nem felelnek meg a szerződésben meghatározott műszaki paramétereknek és képességeknek. Az izraeli védelmi minisztérium és az Elta rendszerek gyártója a radarok kivitelezése során felmerült problémákat a vállalt határidőn belül nem tudja megszüntetni" - mondta Lubor Koudelka, a Védelmi Minisztérium fegyverkezési osztályának vezetője korábban az Aktuálně.cz-nek. Tavaly novemberben, amikor tájékoztatta a képviselőt a parancsban lévő problémákról, említette például a radarantennába szivárgó víz vagy a modul stabilizáló lábaival kapcsolatos problémákat.

Az Aktuálně.cz információi szerint ezért néhány napja újabb találkozót tartottak Prágában. Lubor Koudelka és Petr Milčický, a Védelmi Minisztérium haderőfejlesztési vezetője találkozott a Sibat izraeli kormányhivatal igazgatóhelyettesével és a radargyártó Elta fegyvergyártó cég vezetőjével. „A megbeszélés eredménye többek között a MADR radarok átadásának jóváhagyott ütemezése és a projekt befejezési dátuma lett” – teszi hozzá Simona Cigánková félreérthetően, pontos dátumokat nem közölve.

Izrael már több időpontot is megadott. Egyiket sem tartotta be.

Amint azonban a cseh védelmi minisztérium már többször meggyőzte magát ebben a sorrendben, még a pontosan meghatározott "menetrend" sem kötelező az izraeliek számára. "A kivitelező több ütemtervet javasolt a kivitelezés befejezésére, de egyszer sem sikerült betartani a kitűzött határidőket" - mondta korábban Lubor Koudelka.

Az Aktuálně.cz néhány hete már megírta, hogy Csehország is ezért kezdett tavaly októberben Izrael után a szerződéses kötbéreket érvényesíteni a szerződéssel eleve együtt járó folyamatos késés miatt. Most Prága 65 millió koronát követel, maximum 150 milliót kérhet az adásvételi szerződésben foglalt feltételek szerint.

"Az izraeli fél levélben válaszolt a felhívásra, amelyben megerősítették, hogy hajlandók tárgyalni a bírságokról" - magyarázza Cigánková szóvivő, hogyan reagál Izrael a kiszabott büntetésekre. "Ezek a tárgyalások az utolsó radar átadása után kezdődnek. Ez az eljárás - a szerződéses bírságról szóló tárgyalások csak a teljes szállítások után kezdődnek - minden olyan projektnél is általános, ahol késés van" - mondja Cigánková.

Műszaki bemutató, működő radarok a 70-es évekből

Annak ellenére, hogy a minisztérium nem részletezte, hogy az összes beszerzett radar mikor lesz üzemképes – az idei évről nagyon általánosan beszélnek – a honvédségnek a rendszereket mielőbb üzembe kell helyeznie. Ellenkező esetben fennáll annak a veszélye, hogy elveszítjük a nyomát annak, ami háromezer méter alatti magasságban történik.

Míg a légtér magasabb szintjeit közös szövetségi légvédelmi technológiák fedik le, addig az „alsó szinteket” minden ország egyedül őrzi. És ebben a tekintetben Csehország még mindig a rendkívül elavult hidegháborús szovjet rendszerektől függ. Azt, hogy mégis sikerül üzemben tartani őket, egyes szakértők szinte technikai csodának minősítik.

Aleš Opata, a vezérkar akkori főnöke például 2018-ban jelentette be az újságíróknak, hogy a hetvenes évekből származó szovjet radarok már legalább tizenöt évesek. És hogy ha felmondja a szolgálatát, a hadsereg egyszerűen elveszíti a nyomát annak, ami Csehország felett, alacsonyabb magasságban történik. "Fennáll a veszély, hogy két éven belül sötétség lesz" - jelentette be akkor Opata.

Ami hét éve még nevetségesnek tűnt, de ma, egy hatalmas katonai konfliktus idején Európában, viszonylag alapvető biztonsági kockázatot jelent.

Pavel Lipka, a vezérkari főnök helyettese szerint a nyolc új MADR radar pontosan annyi, amennyi teljes mértékben biztosítja majd Csehország légterét. „Az, hogy késik, bonyodalmat okoz nekünk, fenn kell tartani a régi rendszereket” – magyarázta Lipka tavaly novemberben a honvédelmi bizottság képviselőinek.

Karla Šlechtová „rendkívül komoly leletei”.

Ugyanakkor 2012-ben láthatóan megkezdődött az új radarok beszerzésére irányuló projekt. 2016 decemberében a Martin Stropnický vezette minisztérium izraeli rendszerek vásárlásáról döntött. A szerződés aláírását azonban olyan sokáig halogatta, hogy az osztály élén akkori párttársa, Karla Šlechtová váltotta.

Ő sem tudta befejezni az üzletet. Ellenkezőleg. Bejelentette, hogy ellenőrzése "rendkívül súlyos megállapításokat" talált a szerződésben. A Katonai Rendőrség ezért a vásárlásra koncentrált, de később elhalasztotta az ügyet.

A MADR radarokat Lubomír Metnar vásárolta meg. Olyannyira, hogy lemondta az eredeti kiválasztást, és közvetlenül megegyezett Izraellel - a 3,5 milliárd koronás szerződést verseny nélkül csak a 2019 decemberében aláírt kormányközi megállapodás alapján ítélték oda. a katonai tesztek menete gyorsan késett.

Tavaly februárban az Elta gyártó cég és cseh beszállító cégei húszéves szerződést nyertek radarok karbantartására, amelyért további 4,3 milliárd koronát fizet a védelem.
A magyar radarokkal is van gond vagy csak a csehek balf@szkodnak ennyit?
 

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
674
1 032
93
A magyar radarokkal is van gond vagy csak a csehek balf@szkodnak ennyit?
Lehet, azért vettük a kanadai Rheinmetall-on keresztül, hogy nekünk ne legyenek ezek a problémáink, más problémákkal egyetemben. A kanadaiak már végigszenvedték ezt helyettünk. Továbbá a mieink hazai összeszerelésűek, lehet ez segít.
 
  • Tetszik
Reactions: Lokkancs

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
674
1 032
93
Ez egy jó hír. De jó lenne azt is tudni, hogy megvettük-e legalább néhányhoz a multiszenzor-csomagot is, vagy pedig a lehető legolcsóbb, fapados verzió lesz az összes, szokás szerint...
Józan paraszti ésszel én azt gondolom, hogy a multiszenzor csomagnak semmi keresnivalója a radarantennán. Szerintem ez egy marketing bullshit, illetve aszimmetrikus hadviselésre megfelelő elképzelés. A radar aktív, ebből kifolyólag egy normálisan felszerelt ellenség számára célpont, ami működés közben jól látható számára. Sajnos fogyóeszköz (bizony több kellene, a megrendelt mennyiség kevés). A multiszenzor csomag nagy része meg passzív, sokkal nagyobb túlélőképességgel. Minek raknánk rá egy nagy túlélőképességű eszközt egy kis túlélőképességűre? Hogy az is vesszen vele? A multiszenzor csomag passzív összetevőinek egy külön járművön és árbócon a helye.
 
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 494
83 733
113
Lehet, azért vettük a kanadai Rheinmetall-on keresztül, hogy nekünk ne legyenek ezek a problémáink, más problémákkal egyetemben. A kanadaiak már végigszenvedték ezt helyettünk.
Az hogy láthatóan csúszás van a rendszerbe állítással és lassabban érkezenek a tervezettnél, nem ezt sugallja...
Továbbá a mieink hazai összeszerelésűek, lehet ez segít.
Még a terület mentesítését sem végezték el eddig, ahová a gyár épülne, ha épül valaha egyáltalán. Néhányan azt mondják hogy Nyírteleken már meglévő épületben lesz valami, de nincs semmi arra utaló jel hogy összeszereléssel vagy részegységgyártással kapcsolatban bármi történt volna az elmúlt 4 évben. Eredetileg 2025-re tervezték a második fázist, a hazai összeszerelés megkezdését.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 800
44 693
113
Az hogy láthatóan csúszás van a rendszerbe állítással és lassabban érkezenek a tervezettnél, nem ezt sugallja...

Még a terület mentesítését sem végezték el eddig, ahová a gyár épülne, ha épül valaha egyáltalán. Néhányan azt mondják hogy Nyírteleken már meglévő épületben lesz valami, de nincs semmi arra utaló jel hogy összeszereléssel vagy részegységgyártással kapcsolatban bármi történt volna az elmúlt 4 évben. Eredetileg 2025-re tervezték a második fázist, a hazai összeszerelés megkezdését.
Bobo azt mondta, hogy már minden ELTA-radar itt van!
Vagyis nincs mit összeszerelni: projekt lezárult.

Hülyeség is lett volna egy tucat radarra üzemet létrehozni. Max javító üzemnek van értelme...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 494
83 733
113
Hülyeség is lett volna egy tucat radarra üzemet létrehozni. Max javító üzemnek van értelme...
Minden beszerzésnél az volt a terv, hogy hozzanak létre egy gyárat is, amivel be tudunk kerülni a nagy gyártó beszállítói láncába. Először hozzanak ide valamilyen részegység gyártást, majd késztermékgyártást, majd közös fejlesztéssel jöjjön létre valamilyen termék, amit már itt gyártanak és innen exportálnak. Hogy legyen belőle export bevétel, amit majd később a haderőfejlszetésre lehet költeni. Illetve az önellátás képessége.
 

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
674
1 032
93
Még a terület mentesítését sem végezték el eddig, ahová a gyár épülne, ha épül valaha egyáltalán. Néhányan azt mondják hogy Nyírteleken már meglévő épületben lesz valami, de nincs semmi arra utaló jel hogy összeszereléssel vagy részegységgyártással kapcsolatban bármi történt volna az elmúlt 4 évben. Eredetileg 2025-re tervezték a második fázist, a hazai összeszerelés megkezdését.
Ez a történet is olyan magyaros...
Az hogy láthatóan csúszás van a rendszerbe állítással és lassabban érkezenek a tervezettnél, nem ezt sugallja...
Viszont kanada nagyrésze sem a száraz időjárásáról ismert. Nem hiszem, hogy a kanadai radarok beáznának és nem csinálnának vele semmit. A letalpalási probléma meg lehet, hogy a Tatra platformmal függ össze. Persze ez csak elmélkedés.

A csúszás meg lehet, pont azzal indokolható, hogy azt a részt amit mi gyártottunk volna, azt is az Izraelieknek kell helyettünk.
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 494
83 733
113
A csúszás meg lehet, pont azzal indokolható, hogy azt a részt amit mi gyártottunk volna, azt is az Izraelieknek kell helyettünk.
Én meg épp azon gondolkozom, hogy ha mégis megkezdődne 2025-től a hazai összeszerelés, akkor még jól is járnánk az eddigi csúszás miatt, mert akkor 1-3 radarral több lenne itthon összeszerelve.
 
  • Tetszik
Reactions: zulu

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 800
44 693
113
Minden beszerzésnél az volt a terv, hogy hozzanak létre egy gyárat is, amivel be tudunk kerülni a nagy gyártó beszállítói láncába. Először hozzanak ide valamilyen részegység gyártást, majd késztermékgyártást, majd közös fejlesztéssel jöjjön létre valamilyen termék, amit már itt gyártanak és innen exportálnak. Hogy legyen belőle export bevétel, amit majd később a haderőfejlszetésre lehet költeni. Illetve az önellátás képessége.
Ez csak egy terv - ki tudja él-e a még. Sok hadiipari beruházás csúszik vagy meg sem valósul.

Pont az ELTA radaroknál sztem baromira nem életképes: nincs rájuk akkor a igény hogy ne tudná Izrael maga leszállítani őket.
 
  • Tetszik
Reactions: J.G.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 494
83 733
113
Ez csak egy terv - ki tudja él-e a még. Sok hadiipari beruházás csúszik vagy meg sem valósul.
Épp arról beszélgetünk hogy négy év alatt mintha semmi sem történt volna ezzel kapcsolatban.
Pont az ELTA radaroknál sztem baromira nem életképes: nincs rájuk akkor a igény hogy ne tudná Izrael maga leszállítani őket.
Úgy tűnik hogy eddig több helyen is jelentősen csúsztak a szállítással.
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 862
4 267
113
Józan paraszti ésszel én azt gondolom, hogy a multiszenzor csomagnak semmi keresnivalója a radarantennán. Szerintem ez egy marketing bullshit, illetve aszimmetrikus hadviselésre megfelelő elképzelés. A radar aktív, ebből kifolyólag egy normálisan felszerelt ellenség számára célpont, ami működés közben jól látható számára. Sajnos fogyóeszköz (bizony több kellene, a megrendelt mennyiség kevés). A multiszenzor csomag nagy része meg passzív, sokkal nagyobb túlélőképességgel. Minek raknánk rá egy nagy túlélőképességű eszközt egy kis túlélőképességűre? Hogy az is vesszen vele? A multiszenzor csomag passzív összetevőinek egy külön járművön és árbócon a helye.

A nagyfrekvenciás radar 4 tömbje, meg az IFF, ami aktív a multiszenzoros csomagban. Az EO/IR, az LDS és a SIGINT rész szerintem is jobb lenne külön platformon. Csak legyenek ilyen cuccok is elegendő mennyiségben.
 
  • Tetszik
Reactions: zulu