"És sötétség lesz."
Milliáros radarok nem működnek, múzeumi szovjet rendszerek mentik meg Csehországot
Čtyři z osmi izraelských radarů MADR nakoupené v roce 2019 za celkových 3,5 miliardy korun se stále nedaří zprovoznit.
zpravy.aktualne.cz
Még öt évvel azután is, hogy a MADR radarokat verseny nélkül, 3,5 milliárdért megvásárolták, a nyolc megvásárolt rendszerből négyet nem helyeztek üzembe. Hogy a katonák ne veszítsék el az uralmat a cseh légtér felett, üzemben kell tartaniuk az elavult szovjet radarokat, amelyeket már negyedszázada selejtezni kellett volna. Prága nyomást gyakorol Izraelre, hogy oldja meg ezt a biztonsági kockázatot. Eddig sikertelenül.
Ha összeállítanák az elmúlt tíz év leghibásabb fegyverkezési szerződéseinek rangsorát, az izraeli MADR mobilradarok beszerzése nagyon előkelő helyen állna. Több miniszter sem tudot vele mit kezdeni, köztük Martin Stropnický (ANO), Karla Šlechtová (ANO), Lubomír Metnar (ANO), sőt most még Janá Černochová (ODS) sem.
"Csehország erős támogatója Izraelnek, és remélhetjük, hogy jobb bánásmódban részesülünk, mint mások" - kommentálta maga Černochová az Aktuálně.cz-nek adott decemberi interjújában.
Bár a Tatra alvázon mind a nyolc mobil izraeli MADR rendszer már több mint egy éve Csehországban van, a szakemberek még mindig nem tudják, hogyan bánjanak velük. Néhány közülük még mindig nem működik. "Még nem vettük át a négy MADR 3D radart" - mondja Simona Cigánková, a Védelmi Minisztérium szóvivője.
"Nem felelnek meg a szerződésben meghatározott műszaki paramétereknek és képességeknek. Az izraeli védelmi minisztérium és az Elta rendszerek gyártója a radarok kivitelezése során felmerült problémákat a vállalt határidőn belül nem tudja megszüntetni" - mondta Lubor Koudelka, a Védelmi Minisztérium fegyverkezési osztályának vezetője korábban az Aktuálně.cz-nek. Tavaly novemberben, amikor tájékoztatta a képviselőt a parancsban lévő problémákról, említette például a radarantennába szivárgó víz vagy a modul stabilizáló lábaival kapcsolatos problémákat.
Az Aktuálně.cz információi szerint ezért néhány napja újabb találkozót tartottak Prágában. Lubor Koudelka és Petr Milčický, a Védelmi Minisztérium haderőfejlesztési vezetője találkozott a Sibat izraeli kormányhivatal igazgatóhelyettesével és a radargyártó Elta fegyvergyártó cég vezetőjével. „A megbeszélés eredménye többek között a MADR radarok átadásának jóváhagyott ütemezése és a projekt befejezési dátuma lett” – teszi hozzá Simona Cigánková félreérthetően, pontos dátumokat nem közölve.
Izrael már több időpontot is megadott. Egyiket sem tartotta be.
Amint azonban a cseh védelmi minisztérium már többször meggyőzte magát ebben a sorrendben, még a pontosan meghatározott "menetrend" sem kötelező az izraeliek számára. "A kivitelező több ütemtervet javasolt a kivitelezés befejezésére, de egyszer sem sikerült betartani a kitűzött határidőket" - mondta korábban Lubor Koudelka.
Az Aktuálně.cz néhány hete már megírta, hogy Csehország is ezért kezdett tavaly októberben Izrael után a szerződéses kötbéreket érvényesíteni a szerződéssel eleve együtt járó folyamatos késés miatt. Most Prága 65 millió koronát követel, maximum 150 milliót kérhet az adásvételi szerződésben foglalt feltételek szerint.
"Az izraeli fél levélben válaszolt a felhívásra, amelyben megerősítették, hogy hajlandók tárgyalni a bírságokról" - magyarázza Cigánková szóvivő, hogyan reagál Izrael a kiszabott büntetésekre. "Ezek a tárgyalások az utolsó radar átadása után kezdődnek. Ez az eljárás - a szerződéses bírságról szóló tárgyalások csak a teljes szállítások után kezdődnek - minden olyan projektnél is általános, ahol késés van" - mondja Cigánková.
Műszaki bemutató, működő radarok a 70-es évekből
Annak ellenére, hogy a minisztérium nem részletezte, hogy az összes beszerzett radar mikor lesz üzemképes – az idei évről nagyon általánosan beszélnek – a honvédségnek a rendszereket mielőbb üzembe kell helyeznie. Ellenkező esetben fennáll annak a veszélye, hogy elveszítjük a nyomát annak, ami háromezer méter alatti magasságban történik.
Míg a légtér magasabb szintjeit közös szövetségi légvédelmi technológiák fedik le, addig az „alsó szinteket” minden ország egyedül őrzi. És ebben a tekintetben Csehország még mindig a rendkívül elavult hidegháborús szovjet rendszerektől függ. Azt, hogy mégis sikerül üzemben tartani őket, egyes szakértők szinte technikai csodának minősítik.
Aleš Opata, a vezérkar akkori főnöke például 2018-ban jelentette be az újságíróknak, hogy a hetvenes évekből származó szovjet radarok már legalább tizenöt évesek. És hogy ha felmondja a szolgálatát, a hadsereg egyszerűen elveszíti a nyomát annak, ami Csehország felett, alacsonyabb magasságban történik. "Fennáll a veszély, hogy két éven belül sötétség lesz" - jelentette be akkor Opata.
Ami hét éve még nevetségesnek tűnt, de ma, egy hatalmas katonai konfliktus idején Európában, viszonylag alapvető biztonsági kockázatot jelent.
Pavel Lipka, a vezérkari főnök helyettese szerint a nyolc új MADR radar pontosan annyi, amennyi teljes mértékben biztosítja majd Csehország légterét. „Az, hogy késik, bonyodalmat okoz nekünk, fenn kell tartani a régi rendszereket” – magyarázta Lipka tavaly novemberben a honvédelmi bizottság képviselőinek.
Karla Šlechtová „rendkívül komoly leletei”.
Ugyanakkor 2012-ben láthatóan megkezdődött az új radarok beszerzésére irányuló projekt. 2016 decemberében a Martin Stropnický vezette minisztérium izraeli rendszerek vásárlásáról döntött. A szerződés aláírását azonban olyan sokáig halogatta, hogy az osztály élén akkori párttársa, Karla Šlechtová váltotta.
Ő sem tudta befejezni az üzletet. Ellenkezőleg. Bejelentette, hogy ellenőrzése "rendkívül súlyos megállapításokat" talált a szerződésben. A Katonai Rendőrség ezért a vásárlásra koncentrált, de később elhalasztotta az ügyet.
A MADR radarokat Lubomír Metnar vásárolta meg. Olyannyira, hogy lemondta az eredeti kiválasztást, és közvetlenül megegyezett Izraellel - a 3,5 milliárd koronás szerződést verseny nélkül csak a 2019 decemberében aláírt kormányközi megállapodás alapján ítélték oda. a katonai tesztek menete gyorsan késett.
Tavaly februárban az Elta gyártó cég és cseh beszállító cégei húszéves szerződést nyertek radarok karbantartására, amelyért további 4,3 milliárd koronát fizet a védelem.