Itt a fordítása a portugál szövegnek:
"A Brazil Légierő szerda este (május 26-án) hivatalos közleményt adott ki, amely nem túl biztató híreket közöl a KC-390-es típussal kapcsolatban. A FAB a Covid-19 járvány elleni küzdelem miatti forráshiányra hivatkozva részben lemondja a 28 repülőgép megrendelését.
A FAB nem közölte, hogy a megrendelt 28 repülőgépből hányat törölnek, de a hivatalos közleményében közölte, hogy a cél ennek a számnak a csökkentése. A szöveg szerint az elképzelés az, hogy évente két repülőgépet gyártsanak le.
Ma négy KC-390-es áll szolgálatban az Anápolis légibázison (GO). A jelenlegi ütemterv szerint 2021-ben további három, 2022-ben három, 2023-ban négy, 2024-ben három, 2025-ben négy, 2026-ban négy, 2027-ben pedig három repülőgépet kellett volna leszállítani. Ezt az ütemterv a közlemény szerint nem fog megvalósulni.
A döntés meglepő: a KC-390 fejlesztésére vonatkozó szerződés aláírása óta,( a 2009-es LAAD védelmi kiállítás óta) a Brazil Légierő mindig is kiemelte a repülőgépet, mint az egyik kiemelt projektjét.
A védelmi minisztérium által tavaly november 13-án szervezett nemzeti védelmi szemináriumon a légierő akkori parancsnoka, Bermudez dandártábornok optimista volt a KC-390 beszerzésével kapcsolatban. "A gép a projektmenedzsment kiválóságának mérföldköve" - fogalmazott a volt parancsnok, aki hangsúlyozta, hogy ez egy olyan kezdeményezés, amely gazdasági, társadalmi, technológiai, intézményi és stratégiai előnyökkel jár.
2019-ben a légierő akkori vezérkari főnöke, Carlos Augusto Amaral Oliveira dandártábornok egy parlamenti képviselőkkel folytatott megbeszélésen a képviselőházban azt mondta, hogy Brazília nagy lehetőséget kapott a KC-390-es repülőgéppel, de elveszítheti azt. "A források áramlása ehhez a projekthez alapvető fontosságú, főként a globális piacon ebben a szegmensben létező lehetőségek miatt" - figyelmeztetett. A hadsereg akkoriban már azt kommunikálta, hogy a kormányzati finanszírozás már nem megfelelő.
Ma a KC-390 teljesítményének dicsérete ellenére a Repülésügyi Társadalmi Kommunikációs Központ hivatalos feljegyzésének szövege világossá teszi, hogy a szövetségi kormány egyéb követeléseivel szemben most már elfogadják a költségvetési megszorításokat. "A Légügyi Parancsnokság megérti, hogy a szerződéses hatályát újra kell értékelni, a legjobb termelési megfelelőségre és a közérdekekre összpontosítva" - áll a feljegyzésben.
A szerdán kiadott hivatalos közleményben arra is rámutattak, hogy az ilyen típusú projektek leépítése nem ritka. "Figyelemre méltó, hogy még stabil gazdasági forgatókönyv esetén is gyakran előfordulnak átértékelések és szerződésmódosítások a nemzetközi légi közlekedési piacon, mivel ez egy dinamikus terület, és nagy összegeket érint" - teszi hozzá a jegyzet.
A 28 repülőgép megvásárlásáról szóló szerződést 2014-ben írta alá a köztársasági elnökség. Bár ma a FAB hivatalos feljegyzésében idézte a kormány Covid-19-járványra fordított kiadásait, azt is elmondta, hogy 2019 óta egy sor költségvetési elemzés és operatív tanulmány született.
A projekt "gazdája", Brazília megrendeléseinek részleges törléséről szóló hírek visszaesést jelenthetnek az Embraer azon törekvésében, hogy több exportra tegyen szert. Eddig két eladás történt, Portugáliába (5 darab) és Magyarországra (2 darab). Mindkét ország 2023-tól veszi át a KC-390-ket.
A beszerzések egy részének törlése a KC-390 gyártásában részt vevő mintegy 50 nemzeti vállalatot érinti. A projekt már több mint 8000 közvetlen és közvetett munkahelyet teremtett. Még mindig nincs becslés arról, hogy ezeket ez a változás hogyan fogja érinteni.
A 2019 vége óta a világot sújtó egészségügyi válság a világgazdasági helyzetet is átrendezte, ami a brazil költségvetési és költségvetési helyzetre is hatással van. Ennek következtében a védelmi ágazatra szánt források olyan korlátozásoknak vannak kitéve, amelyek közvetlen megszorításokat okoznak a fegyveres erők stratégiai projektjeire nézve.
Ebben az összefüggésben a Brazil Légierő, fenntartva a költségvetési célok iránti elkötelezettségét és a jelenlegi forgatókönyvvel összhangban, úgy döntött, hogy felülvizsgálja az Embraerrel kötött KC-390-es repülőgépek gyártására vonatkozó szerződés folytatása során követendő utakat. A kérdés összetettsége miatt szükséges megvizsgálni azokat a különböző szempontokat, amelyek közvetlenül befolyásolták ezt a döntéshozatalt.
A fő kérdés a jelenlegi szerződés alapján várható 28 repülőgép számával kapcsolatos, amely jelenleg magasabbnak bizonyult, mint a haderő költségvetési realitása, mind a beszerzés, mind a logisztikai támogatás tekintetében.
Működésének kezdete óta a KC-390 flotta kivételes rendelkezésre állási és bevethetőségi arányokat mutat, ami sokkal nagyobb kapacitást eredményez a teher- és személyszállítási volumenben és az agilitásban,ezek olyan tényezők, amelyekre a 2020 és 2021 során végrehajtott különböző küldetések során során szolgáltatott számszerű bizonyítékokat a gép.
Így a jelenlegi társadalmi-gazdasági helyzetet és a már leszállított egységek magas teljesítményét figyelembe véve a Légügyi Parancsnokság úgy véli, hogy a szerződéses kört újra kell értékelni, a termelés megfelelőségére és a közérdekekre összpontosítva.
Érdemes megjegyezni, hogy még egy gazdaságilag stabil forgatókönyv esetén is gyakran előfordulnak átértékelések és szerződésmódosítások a nemzetközi légi közlekedési piacon, mivel ez egy dinamikus terület, és nagy pénzösszegeket érint.
Összefoglalva, a 2019-ben kezdeményezett költségvetési elemzések és üzemeltetési tanulmányok sorozata után, a hatályos jogi rendelkezések alapján a Légügyi Főparancsnokság meghatározta az Embraerrel való szerződéses tárgyalási folyamat megkezdését. A cél az lesz, hogy a jelenlegi szerződés alapján csökkentsék a leszállított repülőgépek teljes számát, és törekedjenek az évi két repülőgép gyártásának ütemére, ami a működési, logisztikai és pénzügyi szempontok alapján megfelelőnek tekinthető tényező.
Végül a Brazil Légierő megerősíti, hogy az Embraert stratégiai partnerének tekinti a megoldások megvalósításában és a technológiai termékek fejlesztésében, amelyek alapvető fontosságúak alkotmányos küldetésének teljes körű teljesítéséhez. Ezt a tényt bizonyítják a folyamatban lévő közös projektek, mint például a pilóta nélküli légi járművek tervezésére vonatkozó tanulmány és egy új könnyű szállító repülőgép koncepcionális fejlesztése.
Brazilia, 2021. május 26.
Repülésügyi Társadalmi Kommunikációs Központ