[HUN] Helikopterbeszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Biztos nem kapja meg a TEK. A rendőrségnek is selejteznie kell az egy hajtóműves gépeit az említett előírás miatt.
Azt pedig nem látom túl ésszerűnek, hogy 2db helikoptert a Honvédség nyakába sózzanak

Miért kellene selejtezni az egyhajtóműves rendőrségi helikoptereket, miért lenne kötelező ezeknek lakott terület fölött repülni? A police-helik túlnyomóan útellenőrzést, autópálya-felügyeletet, nyáron Balaton/strand-felügyeletet repülnek, eltűnt személyek után kutatnak, egyiket se lakott területen! Legfeljebb a TEK-nek kellene 2-3 új, kéthajtóműves gép, hogy szükség esetén lakott területen is képesek legyenek akciózni.
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 649
953
113
<blockquote rel="alfa74">Biztos nem kapja meg a TEK. A rendőrségnek is selejteznie kell az egy hajtóműves gépeit az említett előírás miatt.
Azt pedig nem látom túl ésszerűnek, hogy 2db helikoptert a Honvédség nyakába sózzanak

Miért kellene selejtezni az egyhajtóműves rendőrségi helikoptereket, miért lenne kötelező ezeknek lakott terület fölött repülni? A police-helik túlnyomóan útellenőrzést, autópálya-felügyeletet, nyáron Balaton/strand-felügyeletet repülnek, eltűnt személyek után kutatnak, egyiket se lakott területen! Legfeljebb a TEK-nek kellene 2-3 új, kéthajtóműves gép, hogy szükség esetén lakott területen is képesek legyenek akciózni.</blockquote>

Azért,mert bármilyen hihetetlen amikor ellenőrzik / megfigyelik az utat a helikopterrel, lakott területek felett is átrepülnek. A budapesti forgalom-ellenőrzésről nem is beszélve. De a határmenti települések felett is repkednek. A TEK szerintem meg továbbra is a KR-től fog helitkapni.

Amúgy ha jól tudom a románoknál osztozik a rendőrség és a mentőszolgálat (kivéve a SMURD), azt viszont nem tudom mi van,ha egy időben kéne az adott helikopter...
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ezt már leírtam párszor, de a sok léhűtő jogász egyszer végre hasznossá tehetné magát és ácsolhatnának valami kiskaput erre az egyhajtóműves előírásra, mert úgy faszság ahogy van. Sajnos az akarat hiányzik. Amúgy szerintem is inkább a sereghez kerüljön az a két gép, minthogy rátegye a mancsát a tek.

Kiskapu nincs, nem azért vannak szabályok a repülésben, hogy kerülgessük azokat!
A TEK-nek eleve alkalmatlan, mert ha nekik élesben akciózni kell, akkor nagy a valószínűsége, hogy az lakott területen lesz, ahonnan az egyhajtóműves gépek ki lesznek tiltva. A Honvédségnek helikopteres alapkiképzésre valószínűleg jó lenne (olcsóbb is lenne, mint rögtön nagy gépen kezdeni, a Forma 1 pilóta is leginkább gokarton kezd). A két gép viszont kiképzésre mindenképpen kevés, kellene legalább még kettő, hogy min. három állandóan repülőképes legyen.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 245
113
Értem én emel hogy 2 kép kiképzésre kevés. De mire képezzünk ki pilótát? Van 3-4 repképes helikopterünk. 3-4 kiképző heli kell 3-4 normál helihez? Amúgy szerintem eladják őket, áron alul és kész. Még az is lehet 10 évig rohadnak majd egy reptéren gazdátlanul, mint általában szoktak.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Értem én emel hogy 2 kép kiképzésre kevés. De mire képezzünk ki pilótát? Van 3-4 repképes helikopterünk. 3-4 kiképző heli kell 3-4 normál helihez? Amúgy szerintem eladják őket, áron alul és kész. Még az is lehet 10 évig rohadnak majd egy reptéren gazdátlanul, mint általában szoktak.

Nem a jelenlegi helyzetről írtam, hanem a reménybeli helikopter-beszerzés utáni helyzetről. Ha ez elmarad, akkor adják oda a gépeket játszani valamelyik óvodának, vagy tegyék ki dísznek egyik stadion közepébe......
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
emel:

Ez a szabály nem a repülésről szól, hanem a bürokráciáról/ valakinek a gazdasági érdekeiről.
( repülésbiztonsági indokokkal nehéz lenne alátámasztani )
A lényeget antigonosz már leírta. A legrosszabbra kell felkészülni, és a kb. 6-7 Mi-8/17 mellé jól jön bármi, ami képes repülni. Egyébként az ilyen könnyű helikoptereknek nem csak az alap kiképzés a dolga. Az osztrákoknak sem véletlenül van vagy 30 alouette-3 + OH-58. A legutóbbi nagyobb árvíznél is ténykedett civil Bo-105 is.

ettől függetlenül az jutott még eszembe, hogy ha a horvátok elpattintják valami 14 gépüket az ukránoknak, abban kell lennie néhány Mi-8MTV-nek is. Ha ebből kb. 4-5db-ot sikerülne megszerezni, akkor mostanában elég lenne csak könnyűhelikopteres tendert kiírni, a ~10 gépesre hizlalt „minyó” flotta mellé.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
vilmoci
A szabály repülésbiztonságról, és az ezt biztosító helikoptergyártók érdekeiről egyaránt szól! Ha egyhajtóműves géppel lakott terület felett repülve leáll a hajtómű, akkor annak a gépnek és utasainak erősen a lehetetlen kategória a túlélés, na meg azoknak is, akiknek a fejére fog zuhanni. Kéthajtóműves gépnél felettébb ritka, hogy mindkét hajtómű egyszerre álljon le, tehát a másik, még működő hajtóművel ki lehet mászni a csávából.
A horvátok meg maguktól nem akarnak lemondani a Minyókról, ez csak USA-sugallat hogy az ukriknak legyen egy azonnal bevethető technikai támogatás, szó se volt róla, hogy mi azokból csak egy csavart is kapjunk.
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
„ Ha egyhajtóműves géppel lakott terület felett repülve leáll a hajtómű, akkor annak a gépnek és utasainak erősen a lehetetlen kategória a túlélés, na meg azoknak is, akiknek a fejére fog zuhanni. ”
Ezt mire alapozod? Tapasztalat, vagy csak úgy jött a semmiből?
Tudsz valami kimutatást mutatni arról, hogy hány egy hajtóműves helikopter zuhant városokra és milyen károk keletkeztek emiatt?
Az ilyen jellemzően kis helikopterek mekkora pusztítást tudnak okozni ott, ahová lezuhannak (esetleg repült órákra vetítve)?
Attól, hogy leáll a hajtómű, még nem fog baltaként zuhanni a gép, a becsapódási sebességét viszonylag kis értéken lehet tartani, szóval akkor lehet komolyabb baj, ha földetéréskor valamiben megakad a forgószárny (az mondjuk esélyes, hogy a légvezetékeket nem tudja szétszaggatni). Akkor meg bepördül és felborul.
Ha nem hajtóműhiba következik, be, akkor meg a két hműves helikopterek ugyan ott vannak, mint az egy hajtóművesek.

A két hajtómű megléte sem garancia:
http://www.kbsz.hu/dokumentumok/2008-226-4P%20zarojelentes.pdf

A horvát gépekről meg nem állítottam, hogy szó volt bármiről is, hanem hogy legalább egy próbát megérne.
 

therob

Well-Known Member
2012. december 26.
925
256
63
„ Ha egyhajtóműves géppel lakott terület felett repülve leáll a hajtómű, akkor annak a gépnek és utasainak erősen a lehetetlen kategória a túlélés, na meg azoknak is, akiknek a fejére fog zuhanni. ”
Ezt mire alapozod? Tapasztalat, vagy csak úgy jött a semmiből?
Tudsz valami kimutatást mutatni arról, hogy hány egy hajtóműves helikopter zuhant városokra és milyen károk keletkeztek emiatt?
Az ilyen jellemzően kis helikopterek mekkora pusztítást tudnak okozni ott, ahová lezuhannak (esetleg repült órákra vetítve)?
Attól, hogy leáll a hajtómű, még nem fog baltaként zuhanni a gép, a becsapódási sebességét viszonylag kis értéken lehet tartani, szóval akkor lehet komolyabb baj, ha földetéréskor valamiben megakad a forgószárny (az mondjuk esélyes, hogy a légvezetékeket nem tudja szétszaggatni). Akkor meg bepördül és felborul.
Ha nem hajtóműhiba következik, be, akkor meg a két hműves helikopterek ugyan ott vannak, mint az egy hajtóművesek.

A két hajtómű megléte sem garancia:
http://www.kbsz.hu/dokumentumok/2008-226-4P%20zarojelentes.pdf

A horvát gépekről meg nem állítottam, hogy szó volt bármiről is, hanem hogy legalább egy próbát megérne.

Most ezen hiába pörögsz. Ez az előírás és kész. A biztonság miatt találták ki ennyi.
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 649
953
113
A 2 hajtómű biztonságosabb, én ettől nyugodtabb vagyok. A szabályokat lehet kritizálni, jogosan is. De a hatósági gépeknél szerintem alap a 2 hajtómű...
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
„ Ha egyhajtóműves géppel lakott terület felett repülve leáll a hajtómű, akkor annak a gépnek és utasainak erősen a lehetetlen kategória a túlélés, na meg azoknak is, akiknek a fejére fog zuhanni. ”
Ezt mire alapozod? Tapasztalat, vagy csak úgy jött a semmiből?
Tudsz valami kimutatást mutatni arról, hogy hány egy hajtóműves helikopter zuhant városokra és milyen károk keletkeztek emiatt?
Az ilyen jellemzően kis helikopterek mekkora pusztítást tudnak okozni ott, ahová lezuhannak (esetleg repült órákra vetítve)?
Attól, hogy leáll a hajtómű, még nem fog baltaként zuhanni a gép, a becsapódási sebességét viszonylag kis értéken lehet tartani, szóval akkor lehet komolyabb baj, ha földetéréskor valamiben megakad a forgószárny (az mondjuk esélyes, hogy a légvezetékeket nem tudja szétszaggatni). Akkor meg bepördül és felborul.
Ha nem hajtóműhiba következik, be, akkor meg a két hműves helikopterek ugyan ott vannak, mint az egy hajtóművesek.

A két hajtómű megléte sem garancia:
http://www.kbsz.hu/dokumentumok/2008-226-4P%20zarojelentes.pdf

A horvát gépekről meg nem állítottam, hogy szó volt bármiről is, hanem hogy legalább egy próbát megérne.

1., Nem tudom, emlékszel-e, hogyan veszett el egy rendőrségi MD-500 gép Bp. légterében, nem volt túlélő (emlékeim szerint két áldozat volt), annyi volt a szerencse, hogy nem lakott részre, hanem erdős területre zuhant.
2., Pécsen felszállás közben - kéthajtóműves létére (mégis gyenge!) - visszazuhant egy Mi-2 mentőgép. Ha pár tíz méterrel arrább köt ki, "beköszönt " volna abba a kórházba, ahová beteget szállított. Túlélő azért volt, mert még nem volt túl nagy vizszintes sebessége.
Szóval szerintem szükséges a megfelelő teljesítmény-tartalék és a két hajtómű, ha rendszeresen repülnek lakott terület fölött.
3., Ha végigolvastad a jegyzőkönyvet, tudhatod, hogy akkor nem garancia a két hajtómű, ha a hiba miatt leállt hajtómű mellett a pilóta a stresszhelyzet miatt/tévedésből/bármi okból leállítja a jól működő hajtóművet is, amivel ha továbbrepülni nem biztos hogy tudtak volna, de a veszélytelen kényszerleszálláshoz bőven elég lett volna.
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 649
953
113
Én is a duplahajtómű mellett vagyok.

De azért pontosítsunk:

1. Ferihegyen történt és pár métert zuhant kb,de az tropára is vágta a kishelit, szerencsére túlélték.

2. Az pedig pilóta hiba volt, jogerősen, bár a törvény szerint a Mi2 sem repülhet, hálistennek.

3. Ezek a tényezők meglesznek, pilóta, műszakiak/ karbantartás hiánya / megléte...
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Én is a duplahajtómű mellett vagyok.

De azért pontosítsunk:

1. Ferihegyen történt és pár métert zuhant kb,de az tropára is vágta a kishelit, szerencsére túlélték.

2. Az pedig pilóta hiba volt, jogerősen, bár a törvény szerint a Mi2 sem repülhet, hálistennek.

3. Ezek a tényezők meglesznek, pilóta, műszakiak/ karbantartás hiánya / megléte...

1., Pontosítsunk: Ferihegy közelében történt a Kozma utcai temető melletti kiserdőben 1994.nov. 22.-én, "kicsit" nagyobbat zuhantak sajnos, Guba József rendőr-alezredes és Székely Dénes rendőr-főhadnagy nem élték túl a lezuhanást. Nekem azért is emlékezetes az eset, mert Guba József fia korábban a tanítványom volt.
2., Így igaz, de egy "fickósabb", vagyis több teljesítmény-tartalékkal rendelkező géppel lehet, hogy nem történt volna meg az a baleset. Volt már akkor is ilyen gép a világon és Európában is, csak nekünk nem volt sajnos.
 

marton

Well-Known Member
2013. április 16.
1 035
702
113
A heli-beszerzésnél már ugye évek óta megy a töketlenkedés. Mi itt már végigvezettünk minden opciót tövirül-hegyire. Gazdaság/társ.elfogadottság/USA,EU, mindent számításba vettünk már. nem is írok már ide semmit régóta, mert csak azt látom, hogy a bolha hírekből csinálunk elefántot,, ami rendben is van, hisz várjuk, mert épp ésszel felfogtuk, hogy, kell!
Eltekintek most a típustól, az EC-t csak példának hozom fel. Oké, nincs pénz, oké, társadalom torkán nem lehet lenyomni egy 100 milliárdos beszerzést (mindkettő f@szság, ezt tudjuk mi is), akkor miért nem csinálnak egy olyant, hogy legyen is heli képesség, meg ne is legyen hirtelen nagy lóvé. Arra gondolok, hogy mondjuk berendelnek 4-6db EC145-öst a mentőknek, kettőt a seriffeknek, 2-3 Cougart meg a katonaságnak, +opcióra bejelnteni igényt. Az összeg, amivel hvg/index féle posványok dobálozhatnának nem volna viszonylag nagy, azt is rá lehetne hárítani a mentőkre, mert azt ugye még az ultra libsik sem kérdőjelezik meg, hogy az bizony kell. Azt tudjuk, hogy a rendszerbe állítás, kiképzés stb. évek. ezzel a 3 géppel elindulhatna a folyamat, kiképzés stb. 2 év alatt mire itt lenne a 3 gép, kiképzett állománnyal, már meg is lenne az rendelés +5-6-7 gépre,, akár több részletben leadni, hogy a közvélemény eméssze.
Szerintem ez volna a legjobb megoldás azokra a problémákra, amikkel itt eddig próbáltuk megmagyarázni a késlekedést.