[HUN] Helikopterbeszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 648
951
113
<blockquote rel="pela3">Én meg AH (EC) párti vagyok, a Cougar fegyverezhető is, elég keményen, ahogy a románok már megtették.

Volt szerencsém tavaly részt venni a Bukaresti repülőnapon és hát...
https://www.youtube.com/watch?v=CMnFSaZ716Q elég keményen néznek ki és eléggé elszégyeltem magam..

Ez a videó szerintem Aranyosgyéresen (Campia Turzii) készült... (Én ott voltam és ezt élőben láttam.)

Bukarestben mit láttál? </blockquote>

* Bocsi tavaly előtt voltam.. :D

Igazad van, ha jobban megnézem a videót ez tényleg Aranyosgyéres.

Hát lehet picit offos, de elég sok mindent. Valahogy nem egy Kecskeméti színvonal volt, hanem más, de jól meg volt komponálva.

Alapból a statikus bemutatónál voltak a román gyártású cuccok + külföldi vendégek.

Pár jó minőségű kép:

http://bias.aero/bias-2014/?lang=en

Nekem is van a laptopomon valahol, majd megkeresem a héten..

Amúgy nem csak a levegőben volt bemutató, hanem a földön is BTR-ekkel ... elég durva volt. (Még off-abb, nőt ne vigyél magaddal ha mész!! :D Én megtettem ezt a hibát.. :( )


Mindenesetre engem ott nagyon meggyőztek a Cougarral kapcsolatban.
 

telak

Member
2013. június 26.
365
5
18
Többször bebizonyosodott ugyanakkor, hogy ha egy heli, vagy más repülőeszköz nincs teljesen kihasználva, az biztos hogy baj, sőt! Kevésbé jelennek meg az elhasználtság jelei, és a fáradásos repedések. Nem véletlen, hogy sokszor lehet az élettartamukat is meghosszabbítani.
Egyébként az AW101 és EC645 páros szerintem is jó kombó lehet, ha megfelelő felszereléssel alakítjuk ki őket. Bár ismerve vezéreink szakértelmét... Mondjuk a korrupció is bevett módszer az európai gyártóknál, ami nálunk is fontos paraméter, talán fontosabb a tényleges paramétereknél :D
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 206
81 089
113
"Szerintem egy Merlinnek elsősorban nem a frontvonalban kell mozognia, a front mögé kell utánpótlást szállítania, csapatokat, járműveket, műszaki eszközöket mozgatnia. Erre kell a kapacitás és ekkor hasznos a rámpa is."


Szerintem kicsit félremagyarázzátok ezt a "gazdaságos" dolgot...


A D-20-ast külső függesztéssel elbírja a Merlin vagy a Mi-8/17?

(A Blackhawkok és a Merlinek is csak 105mm-est szoktak vinni külső függesztéssel.)


A Mi-8/17-be Szolnokon néhányszor beleerőltettek egy átalakított UAZ-t. A Rover is csak így fér bele Merlinbe:

full


A Toyota pedig így...

140904-2.jpg


140904-3.jpg


Külső függesztéssel pedig már nem sokkal gyorsabb, mintha saját keréken menne a Rover/Toyota.

A nagyobb helikopter egy kör alatt több katonát, több lőszeres ládát és egyéb kisméretű ládázott anyagot visz. Ha nem 400 km-re visszük (oda-vissza 800 km, ~3 óra fordulóidő) és nem a frontvonalba akkor mindegy hogy 1 nagy helikopterrel vagy 2-3 kisebbel visszük. Mert a gazdaságosság ilyenkor nem számít.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 206
81 089
113
<blockquote rel="Terminator"><blockquote rel="pela3">Én meg AH (EC) párti vagyok, a Cougar fegyverezhető is, elég keményen, ahogy a románok már megtették.

Volt szerencsém tavaly részt venni a Bukaresti repülőnapon és hát...
https://www.youtube.com/watch?v=CMnFSaZ716Q elég keményen néznek ki és eléggé elszégyeltem magam..

Ez a videó szerintem Aranyosgyéresen (Campia Turzii) készült... (Én ott voltam és ezt élőben láttam.)

Bukarestben mit láttál? </blockquote>

* Bocsi tavaly előtt voltam.. :D

Igazad van, ha jobban megnézem a videót ez tényleg Aranyosgyéres.

Hát lehet picit offos, de elég sok mindent. Valahogy nem egy Kecskeméti színvonal volt, hanem más, de jól meg volt komponálva.

Alapból a statikus bemutatónál voltak a román gyártású cuccok + külföldi vendégek.

Pár jó minőségű kép:

http://bias.aero/bias-2014/?lang=en

Nekem is van a laptopomon valahol, majd megkeresem a héten..

Amúgy nem csak a levegőben volt bemutató, hanem a földön is BTR-ekkel ... elég durva volt. (Még off-abb, nőt ne vigyél magaddal ha mész!! :D Én megtettem ezt a hibát.. :( )

Mindenesetre engem ott nagyon meggyőztek a Cougarral kapcsolatban.</blockquote>

Kecskeméten a harcigépek műrepülésén és a bemutató kötelékeken van a hangsúly. Legutóbb, 2013-ban nekünk alig volt repülőképes helikopterünk, persze hogy nem volt meggyőző a bemutató. Ráadásul nálunk a nagyobb szárazföldi eszközök nem igazán kapnak bemutatkozási lehetőséget, mert a reptéren nincs hely erre.

Ajánlom a közelben még pl Ostravát, a NATO Days-en a csehek is elég jól nyomják, amíg még van Mi-24-esük és Mi-17(1)-esük. De náluk vannak kimondottan a hadsereg technikáját, képességeit bemutató rendezvények is.
 

telak

Member
2013. június 26.
365
5
18
A lényeg, hogy olyan típusra volna/van szükségünk ami béke időben kihasználható mint homokzsákoló és bambi-bucket cipelő gép, illetve a katonák tudják gyakorolni/végrehajtani feladataikat, ugyanakkor konfliktus helyzetben elég nagy a kapacitása, hogy a honvédség csapatainak utánpótlás szállítását minél kevesebb bevetéssel meg tudja oldani, ne feledjük nem lesz nagy mennyiség belőle. Emellett ugyanakkor elég elterjedtnek kell lennie, hogy olcsón és könnyen lehessen beszerezni, és üzemeltetni.
Az EH-101 szerintem sajnos még nem elég elterjedt, bár a Gripen is csak az után kezdett igazán terjedni, hogy mi már rendszeresítettük.
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 648
951
113
A nagyon kevés szám sem olyan jó dolog ám.

Lehetne mondjuk 10 EC 145 + 3 Chinook.

Háború esetén, az ellen előre küld egy SF egységet, azok meg szépen leszedik, puff : volt,nincs.
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 824
9 693
113
Mo jelenlegi helyzete, a helikopterek tulajdonságai, meg amit írtatok, azok alapján nekem az alábbi jön le:

1. Mo-nak jelenleg nincs plusz pénze katonai beszerzésre. Viszont meg kell határozni, hogy mire költsük amink van, illetve ha valamikor lesz pénz fejlesztésre, akkor az mire menjen. Ebből a szempontból valószínűleg a helikopterbeszerzés rendelkezik az egyik legnagyobb prioritással, többet között azért, mert komoly civil vonatkozása is van.

2. Egy jó választásnak az Airbus H145 tűnik. Van mentő, rendőrségi, katasztrófavédelmi (talán) és katonai változata is. Az hogy egy típussal fedjük le ezeket a feladatokat abban nem vagyok biztos hogy annyira nagy előny, csak annak tűnik. Fekete foltok persze vannak nálam ezzel kapcsolatban. Hány darab kéne belőle a különböző változatokból? A felszereltséget illetően a helinek úgy gondolom kéne rendelkeznie értékelhető páncéltörő képességgel. A H145 katonai változatára lehet rárakni valamiféle levegő-föld rakétát, de nem találtam, hogy konkrétan mit értenek alatta, elég lenne-e az nekünk. A Rega légimentő szolgáltatás H145-öt használ, de csak alacsonyabb magasságra, magasabbra már AgustaWestland AW109-est. Pedig a H145 mintha arányaiban nézve nagyobb teljesítménnyel rendelkezne. Ez nekünk ott számít, hogy Mo területén nincs magas térség, viszont gondolkodni az egész Kárpát-medencében kell, ahol viszont van. Az AW109 viszont kevesebb embert tud elvinni és felszerelni is gyengébben lehet.

Összefoglalva a H145 beszerzés lehetne egy cél- Mellé nagyobb heli biztos jó lenne, viszont a közeljövőben nem sok realitását látom.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 828
4 126
113
<blockquote rel="wolfram">
Húúú, valamikor ennek utánanéztem... Ha jól rémlik, teljesen csupasz (csak az alapműszerek és se support, se fegyver, se semmi) Black Hawk 15 millió dollár körül van (ez gyártói adat volt), az AW101 polgári verziója meg 20 millió euró körül.

Gondoltam, hogy drágább. Ez azért érezhető különbség, de ha cuccolni kell, akkor azért a Merlin többet is ér.
EH101_interno.jpg

azért ez raktér,
<i>"30 seated troops or 45 standing fully equipped combat troops, or 3,050 kg (6,724 lb) of internal payload, 5,520 kg (12,169 lb) of external payload, or 16 stretchers for AW101"</i> Wiki szerint.</blockquote>


Szerintem is, ár-érték arányban bőven hozza a Black Hawk szintjét.



Én meg AH (EC) párti vagyok, a Cougar fegyverezhető is, elég keményen, ahogy a románok már megtették.

Természetesen az AW101 is fegyverezhető (irányított, nemirányított rakéták, stb.) igény szerint.



Szerintem egy Merlinnek elsősorban nem a frontvonalban kell mozognia, a front mögé kell utánpótlást szállítania, csapatokat, járműveket, műszaki eszközöket mozgatnia. Erre kell a kapacitás és ekkor hasznos a rámpa is.
Persze a Cougar sem lenne rossz erre a feladatra, de a Merlin eggyel hasznosabbnak néz ki. A rámpa az önvédelemnél sem utolsó szempont!

Igen, a rámpa szerintem is (meg mintha valamelyik topikban írta is volna valaki, hogy az amcsik, vagy nem amcsik, már nem emlékszem, de Afganisztánban is pont amiatt panaszkodtak a Black Hawk-ra, hogy egy rámpás helihez képest becuccolni-kicuccolni nagyon gáz) fontos. És, ha már a tőlünk független okok miatt a legkézenfekvőbb új Mi-8/17 nem jöhet szóba, akkor a második legkézenfekvőbb az AW101.

Egyébként az AW101 és EC645 páros szerintem is jó kombó lehet, ha megfelelő felszereléssel alakítjuk ki őket. Bár ismerve vezéreink szakértelmét... Mondjuk a korrupció is bevett módszer az európai gyártóknál, ami nálunk is fontos paraméter, talán fontosabb a tényleges paramétereknél :D

Az AW már rutinos a korrupcióban (indiai AW101-ek esete...) szóval ezen a téren is bőven megugorja a lécet és az Airbus-t sem féltem. :D



A D-20-ast külső függesztéssel elbírja a Merlin vagy a Mi-8/17?

Teljesen hivatalosan 4500 kg külső teherre van hitelesítve a Merlin, ami azt jelenti, hogy az M777-et el tudja vinni.

De, mivel szintén hivatalosan, max 6000 kg terhet tud vinni, ezért szükség esetén el tudná vinni a D-20-at is...




A nagyobb helikopter egy kör alatt több katonát, több lőszeres ládát és egyéb kisméretű ládázott anyagot visz. Ha nem 400 km-re visszük (oda-vissza 800 km, ~3 óra fordulóidő) és nem a frontvonalba akkor mindegy hogy 1 nagy helikopterrel vagy 2-3 kisebbel visszük. Mert a gazdaságosság ilyenkor nem számít.

Az AW101-be kényelmesen, ütközésálló székben elfér ~35 felszerelt katona. És helyzet esetén nagyon nem mindegy, hogy egyszerre mennyi katonát és menyi idő alatt tudnak az adott helyre eljuttatni. Tehát durván, egy darab AW101=~3 Black Hawk/~2 Cougar/~3 AW149 ebből a szempontból. Vagyis egyéb típusból kétszer-háromszor annyit <b>kellene venni</b>, azonos képességhez, ami azt jelenti, hogy most, békeidőben kell fizetni.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 206
81 089
113
Ok, mikor veszünk vagy kapunk M777-et? :)

Egyébként ilyen is volt már próbaképpen....

M777%2BBlackhawk-700939.jpg


De valamiért ettől még szinte mindig Chinook vagy CH-53 viszi az M777-et.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 828
4 126
113
Ok, mikor veszünk vagy kapunk M777-et? :)

Nem tudom, hogy ennek van-e reális esélye. De ha rajtam múlna, akkor inkább már a PzH-2000-re hajtanék.

Egyébként ilyen is volt már próbaképpen....

M777%2BBlackhawk-700939.jpg


De valamiért ettől még szinte mindig Chinook vagy CH-53 viszi az M777-et.

Mivel a Black Hawk csak 8000 font/3600 kg, az UH-60M verzió pedig 9000 font/~4100 kg külső teherre van hitelesítve. Az M777 meg 4200 kg. Az UH-60M maximális terhelhetősége pedig 9500 font/4300 kg. Tehát ebbe az M777 még éppen belefér. De az 5700 kg-os D-20-at a büdös életben nem vinné el. Ha már kérdezed, hogy mikor lesz nekünk M777 a D-20 helyett/mellett. :p
Viszont, ha tényleg szükséges, vagyis háború esetén az AW101 meg el tudná vinni a D-20-at is.
 

ijasz

Well-Known Member
2013. január 23.
1 920
4 710
113
Semmi szükségünk arra, hogy helikopter vigye a löveget. Kis hazánkban bárhova elmegy a saját lábán. Ha mégsem, akkor oda úgyis aknavető kell, amit bármelyik elviszi.
Ez max. a TGY-nak szükséges, valamint az expedíciós műveletekhez.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 206
81 089
113
Semmi szükségünk arra, hogy helikopter vigye a löveget. Kis hazánkban bárhova elmegy a saját lábán. Ha mégsem, akkor oda úgyis aknavető kell, amit bármelyik elviszi.
Ez max. a TGY-nak szükséges, valamint az expedíciós műveletekhez.

Egyetértünk.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 206
81 089
113
abban hogy nincs arra igény, hogy a helikopterrel löveget, járművet szállítsunk.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 864
6 055
113
Megy az álmodozás megint, ki tudja hányadszor :) Vegyünk akkor már Mi-26-ot, azzal tényleg mindent elviszünk :) Nagyon közel álltunk, hogy AW139 legyen, akkor sejthetitek, ha végre lesz valami, akkor milyen méret lesz...
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 396
19 796
113
Semmi szükségünk arra, hogy helikopter vigye a löveget. Kis hazánkban bárhova elmegy a saját lábán. Ha mégsem, akkor oda úgyis aknavető kell, amit bármelyik elviszi.
Ez max. a TGY-nak szükséges, valamint az expedíciós műveletekhez.

Teljes mértékben a hazai igényeket kell alapul venni.
Ami a közép európai hadszíntér, adott esetben és nem több.
Expedícióban, a világ végén, úgyis a nagyok megoldják elvileg az ilyesmit.
Itthon nem kell nehéz tarackokat lebegtetni egyik országvégből a másikba.
Közút, vasút, hadiút, rendelkezésre áll a szállításhoz.
 

telak

Member
2013. június 26.
365
5
18
és jobban is védhető egy konvoly, vagy szerelvény, mint pár heli. Nem beszélve a kapacitásról. Egy heli= egy tarack. Egy vonatszerelvény, vagy konvoj=egyész ütegek, osztályok lőszerestől