<blockquote rel="wolfram">
Húúú, valamikor ennek utánanéztem... Ha jól rémlik, teljesen csupasz (csak az alapműszerek és se support, se fegyver, se semmi) Black Hawk 15 millió dollár körül van (ez gyártói adat volt), az AW101 polgári verziója meg 20 millió euró körül.
Gondoltam, hogy drágább. Ez azért érezhető különbség, de ha cuccolni kell, akkor azért a Merlin többet is ér.
azért ez raktér,
<i>"30 seated troops or 45 standing fully equipped combat troops, or 3,050 kg (6,724 lb) of internal payload, 5,520 kg (12,169 lb) of external payload, or 16 stretchers for AW101"</i> Wiki szerint.</blockquote>
Szerintem is, ár-érték arányban bőven hozza a Black Hawk szintjét.
Én meg AH (EC) párti vagyok, a Cougar fegyverezhető is, elég keményen, ahogy a románok már megtették.
Természetesen az AW101 is fegyverezhető (irányított, nemirányított rakéták, stb.) igény szerint.
Szerintem egy Merlinnek elsősorban nem a frontvonalban kell mozognia, a front mögé kell utánpótlást szállítania, csapatokat, járműveket, műszaki eszközöket mozgatnia. Erre kell a kapacitás és ekkor hasznos a rámpa is.
Persze a Cougar sem lenne rossz erre a feladatra, de a Merlin eggyel hasznosabbnak néz ki. A rámpa az önvédelemnél sem utolsó szempont!
Igen, a rámpa szerintem is (meg mintha valamelyik topikban írta is volna valaki, hogy az amcsik, vagy nem amcsik, már nem emlékszem, de Afganisztánban is pont amiatt panaszkodtak a Black Hawk-ra, hogy egy rámpás helihez képest becuccolni-kicuccolni nagyon gáz) fontos. És, ha már a tőlünk független okok miatt a legkézenfekvőbb új Mi-8/17 nem jöhet szóba, akkor a második legkézenfekvőbb az AW101.
Egyébként az AW101 és EC645 páros szerintem is jó kombó lehet, ha megfelelő felszereléssel alakítjuk ki őket. Bár ismerve vezéreink szakértelmét... Mondjuk a korrupció is bevett módszer az európai gyártóknál, ami nálunk is fontos paraméter, talán fontosabb a tényleges paramétereknél
Az AW már rutinos a korrupcióban (indiai AW101-ek esete...) szóval ezen a téren is bőven megugorja a lécet és az Airbus-t sem féltem.
A D-20-ast külső függesztéssel elbírja a Merlin vagy a Mi-8/17?
Teljesen hivatalosan 4500 kg külső teherre van hitelesítve a Merlin, ami azt jelenti, hogy az M777-et el tudja vinni.
De, mivel szintén hivatalosan, max 6000 kg terhet tud vinni, ezért szükség esetén el tudná vinni a D-20-at is...
A nagyobb helikopter egy kör alatt több katonát, több lőszeres ládát és egyéb kisméretű ládázott anyagot visz. Ha nem 400 km-re visszük (oda-vissza 800 km, ~3 óra fordulóidő) és nem a frontvonalba akkor mindegy hogy 1 nagy helikopterrel vagy 2-3 kisebbel visszük. Mert a gazdaságosság ilyenkor nem számít.
Az AW101-be kényelmesen, ütközésálló székben elfér ~35 felszerelt katona. És helyzet esetén nagyon nem mindegy, hogy egyszerre mennyi katonát és menyi idő alatt tudnak az adott helyre eljuttatni. Tehát durván, egy darab AW101=~3 Black Hawk/~2 Cougar/~3 AW149 ebből a szempontból. Vagyis egyéb típusból kétszer-háromszor annyit <b>kellene venni</b>, azonos képességhez, ami azt jelenti, hogy most, békeidőben kell fizetni.