[HUN] Helikopterbeszerzés

<blockquote rel="pela3"><blockquote rel="Terminator"><blockquote rel="pela3">Én meg AH (EC) párti vagyok, a Cougar fegyverezhető is, elég keményen, ahogy a románok már megtették.

Volt szerencsém tavaly részt venni a Bukaresti repülőnapon és hát...
https://www.youtube.com/watch?v=CMnFSaZ716Q elég keményen néznek ki és eléggé elszégyeltem magam..

Ez a videó szerintem Aranyosgyéresen (Campia Turzii) készült... (Én ott voltam és ezt élőben láttam.)

Bukarestben mit láttál? </blockquote>

* Bocsi tavaly előtt voltam.. :D

Igazad van, ha jobban megnézem a videót ez tényleg Aranyosgyéres.

Hát lehet picit offos, de elég sok mindent. Valahogy nem egy Kecskeméti színvonal volt, hanem más, de jól meg volt komponálva.

Alapból a statikus bemutatónál voltak a román gyártású cuccok + külföldi vendégek.

Pár jó minőségű kép:

http://bias.aero/bias-2014/?lang=en

Nekem is van a laptopomon valahol, majd megkeresem a héten..

Amúgy nem csak a levegőben volt bemutató, hanem a földön is BTR-ekkel ... elég durva volt. (Még off-abb, nőt ne vigyél magaddal ha mész!! :D Én megtettem ezt a hibát.. :( )

Mindenesetre engem ott nagyon meggyőztek a Cougarral kapcsolatban.</blockquote>

Kecskeméten a harcigépek műrepülésén és a bemutató kötelékeken van a hangsúly. Legutóbb, 2013-ban nekünk alig volt repülőképes helikopterünk, persze hogy nem volt meggyőző a bemutató. Ráadásul nálunk a nagyobb szárazföldi eszközök nem igazán kapnak bemutatkozási lehetőséget, mert a reptéren nincs hely erre.

Ajánlom a közelben még pl Ostravát, a NATO Days-en a csehek is elég jól nyomják, amíg még van Mi-24-esük és Mi-17(1)-esük. De náluk vannak kimondottan a hadsereg technikáját, képességeit bemutató rendezvények is. </blockquote>


Láttam még a kecskeméti levegőben a Mihukat és a Minyókat együtt, nekem az jött át, hogy a célterületet biztosítani tudják, de de ezen kívül, pl desszanthoz NINCS elég lövész / helikopter. A számarányokat figyelembe véve elhiszem, hogy nem lehet akkora a sereg, de nehogy már megengedhessük magunknak, hogy 2 közepes szállítóhelikopterrel meg 1 An26-ossal várja kedves vendégeit a Magyar Köztársaság Hotel.. mert kb ezekkel kb csak köszönni tudnánk nekik.

Itt a hangsúly azon van, hogy nem volt/ nincs, tehát a katonák légi úton nem szállíthatók, vagy majd a SAR gépet mellé csapjuk, esetleg biztosítás nélkül fognak kiugrálni a bakák, vagy majd a Griffek fognak a helik körül körözni?? Szerintem ez azért nevetséges.

No meg van 1 másik kedvencem, de ez nem csak a honvédségnél van.. : A gyakorlatokon és bemutatókon mindig győzünk, mindig a megfelelő erő megy a célra, vagy hamar megérkezik a segítség.


A lövegszállításokhoz szerintem annyit, hogy : Vegyük elő a "yugóbalhés" időket, mikor mennyi heli repült és miket vittek. Aztán amit leszereltünk, azt húzzuk le a listából, amit pedig lecseréltünk azt írjuk át, az új dolgokat meg gondoljuk át, hogy mire lehet szükség.


Az 1 heli 1 üteg tényleg igaz, meg a vonatra is az, hogy rengeteget visz.. csak azt csinálod, mint anno Kádárnál, hogy vasút vonal mentén 10 méterenként bakákat állítasz? Csak, mert elég a Duna hidat robbantani és vége a technikának. No meg ugye, a MÁVnak lenne -e annyi elérhető vagonja.. :D :D

Ilyen szempontból jó lenne ha a megyeszékhelyek már össze lennének kötve autóúttal vagy autópályával.
 
http://index.hu/belfold/2016/03/25/4_milliardba_kerultek_a_hasznalt_rendorsegi_helikopterek/

Azt mondja:

15 év alatt 5000 óra repülés (összesen?), gépenként 800 millió Ft-t adtunk és 1 év garanciát is kaptunk.
 
http://index.hu/belfold/2016/03/25/4_milliardba_kerultek_a_hasznalt_rendorsegi_helikopterek/

Azt mondja:

15 év alatt 5000 óra repülés (összesen?), gépenként 800 millió Ft-t adtunk és 1 év garanciát is kaptunk.

60-70 óra/év?
 
Olyannyira hogy az Oroszok is gyártják (v. tervezik gyártani).

Akkor meg van milyen heliekt veszünk, AW 139-et csak orosz gyárból, így igaza lesz azoknak akik orosz heliket emlegettek és azoknak is akik az aw mellett tették le a voksukat. Egyszerre teszünk eleget a NATO követelményeknek és maradunk jó viszonyban az oroszokkal :)
 
800 millióért már majdnem Mi-8-ast lehet kapni :-p
Szerintem az 5000 óra gépenként értendő.... különben olyan gyér lenne a kihasználtságuk, mint nálunk bármelyik típusnak :-D
 
abban hogy nincs arra igény, hogy a helikopterrel löveget, járművet szállítsunk.

Hmm, éppen te kérdezted, hogy a Merlin elbírja-e a D-20-at.
Löveget rajtad kívül senki nem is említett. :)
De a lényeg, hogy az AW101 bizony el tudja vinni, ha kell. Az meg, hogy köz- vagy vasúton is lehet? Nos, én még nem voltam csatában, meg amúgy is akadnak itt nálam ehhez sokkal jobban értő emberek. Így hát kérdezném tőlük: ha helyzet van és pont szükség lenne sürgősen néhány tarackra egy adott helyen, akkor mindegy-e, hogy a tarackok 1-2 (helivel) óra, vagy minimum 3-4 (közúton, már, ha egyáltalán úgy megközelíthető a megfelelő pozíció) óra alatt kerülnek "leszállításra"?



<blockquote rel="Terminator">abban hogy nincs arra igény, hogy a helikopterrel löveget, járművet szállítsunk.

Igen, inkább katonákat kéne szállítaniuk.</blockquote>

Én is a szállítható katonák számát hoztam fel, nem véletlenül. Löveget csak extrém estben hurcibálna, ha képes rá.
 
milyen löveg, fujj... inkabb a hirado riportot vizualizaljuk amelyben otmeteres andyvajna szobrot emelnek az orszaghaz csucsara
 
<blockquote rel="Terminator">abban hogy nincs arra igény, hogy a helikopterrel löveget, járművet szállítsunk.

Hmm, éppen te kérdezted, hogy a Merlin elbírja-e a D-20-at.
Löveget rajtad kívül senki nem is említett. :)
De a lényeg, hogy az AW101 bizony el tudja vinni, ha kell. Az meg, hogy köz- vagy vasúton is lehet? Nos, én még nem voltam csatában, meg amúgy is akadnak itt nálam ehhez sokkal jobban értő emberek. Így hát kérdezném tőlük: ha helyzet van és pont szükség lenne sürgősen néhány tarackra egy adott helyen, akkor mindegy-e, hogy a tarackok 1-2 (helivel) óra, vagy minimum 3-4 (közúton, már, ha egyáltalán úgy megközelíthető a megfelelő pozíció) óra alatt kerülnek "leszállításra"?

<blockquote rel="Terminator">abban hogy nincs arra igény, hogy a helikopterrel löveget, járművet szállítsunk.

Igen, inkább katonákat kéne szállítaniuk.</blockquote>

Én is a szállítható katonák számát hoztam fel, nem véletlenül. Löveget csak extrém estben hurcibálna, ha képes rá.

</blockquote>

Az egész úgy indult hogy valaki azt írta hogy utánpótlást, csapatokat, járműveket, műszaki eszközöket kell mozgatni a helikopterrel.

Erre hoztam a példákat hogy beltérben hogy fér el egy-egy jármű, külső függesztéssel pedig nem emlékszem olyanra hogy a katalógusban szereplő max terhet vittek volna az említett típusokkal. Fotót, leírást sem találtam erről.

Így marad a személyszállítás és a kisebb terhek, amit már egy kisebb helikopter is elbír, még ha az ugyanakkora leszállított összmennyiséghez több helikopter vagy több forduló is szükséges nekik.

A kisebb helikopter több helyre le tud leszállni, mint egy nagyobb. Kell-e hogy a ~30 katona egy helyen legyen az érkezés pillanatában vagy jó(/jobb) ha néhány 10 méterre vannak egymástól? Mi a rosszabb, baleset vagy bármilyen más okból egy nagyobb gép elvesztése ~30 emberrel vagy 3 kisebb gép közül egy elvesztése kevesebb emberrel? Stb.

A kisebb és a nagyobb gépeknek is vannak előnyei és hátrányai. Valahol az egyik gazdaságosabb, valahol a másik, és van amikor nem számít a gazdaságosság. De az azért látszik a majdnem megvásárolt típusokból, hogy a Honvédség szakemberei milyen méretű helikopterekben gondolkodnak. (Állítólag be lettek vonva). A Mi-8/17 továbbéltetése kényszermegoldás, mert jelen pillanatban ez a legolcsóbb megoldás.
 
<blockquote rel="wolfram"><blockquote rel="Terminator">abban hogy nincs arra igény, hogy a helikopterrel löveget, járművet szállítsunk.

Hmm, éppen te kérdezted, hogy a Merlin elbírja-e a D-20-at.
Löveget rajtad kívül senki nem is említett. :)
De a lényeg, hogy az AW101 bizony el tudja vinni, ha kell. Az meg, hogy köz- vagy vasúton is lehet? Nos, én még nem voltam csatában, meg amúgy is akadnak itt nálam ehhez sokkal jobban értő emberek. Így hát kérdezném tőlük: ha helyzet van és pont szükség lenne sürgősen néhány tarackra egy adott helyen, akkor mindegy-e, hogy a tarackok 1-2 (helivel) óra, vagy minimum 3-4 (közúton, már, ha egyáltalán úgy megközelíthető a megfelelő pozíció) óra alatt kerülnek "leszállításra"?

<blockquote rel="Terminator">abban hogy nincs arra igény, hogy a helikopterrel löveget, járművet szállítsunk.

Igen, inkább katonákat kéne szállítaniuk.</blockquote>

Én is a szállítható katonák számát hoztam fel, nem véletlenül. Löveget csak extrém estben hurcibálna, ha képes rá.

</blockquote>

Az egész úgy indult hogy valaki azt írta hogy utánpótlást, csapatokat, járműveket, műszaki eszközöket kell mozgatni a helikopterrel.

Erre hoztam a példákat hogy beltérben hogy fér el egy-egy jármű, külső függesztéssel pedig nem emlékszem olyanra hogy a katalógusban szereplő max terhet vittek volna az említett típusokkal. Fotót, leírást sem találtam erről.

Így marad a személyszállítás és a kisebb terhek, amit már egy kisebb helikopter is elbír, még ha az ugyanakkora leszállított összmennyiséghez több helikopter vagy több forduló is szükséges nekik.

A kisebb helikopter több helyre le tud leszállni, mint egy nagyobb. Kell-e hogy a ~30 katona egy helyen legyen az érkezés pillanatában vagy jó(/jobb) ha néhány 10 méterre vannak egymástól? Mi a rosszabb, baleset vagy bármilyen más okból egy nagyobb gép elvesztése ~30 emberrel vagy 3 kisebb gép közül egy elvesztése kevesebb emberrel? Stb.

A kisebb és a nagyobb gépeknek is vannak előnyei és hátrányai. Valahol az egyik gazdaságosabb, valahol a másik, és van amikor nem számít a gazdaságosság. De az azért látszik a majdnem megvásárolt típusokból, hogy a Honvédség szakemberei milyen méretű helikopterekben gondolkodnak. (Állítólag be lettek vonva). A Mi-8/17 továbbéltetése kényszermegoldás, mert jelen pillanatban ez a legolcsóbb megoldás. </blockquote>

Persze, a több kisebbnek is van előnye, de akkor tényleg annyival több is kéne belőlük. Mert ha helyzet van, akkor ismét az idő az ellenség. Ha nincs elég sok kicsi (az AW101-zel összevetve típustól függően minimum 2-3-szor annyi) akkor biza adott számú katonát (legyen mondjuk ~100 fő), vagy adott mennyiségű felszerelést többszörös időbe telik eljuttatni a célba (oda-vissza-oda forduló rengeteg idő).
 
Egy orosz cég is bejelentkezett a magyar helikoptertenderre
A Rosztyeh orosz állami konszernhez tartozó Rosszijszkije Vertoljoti holding is részt vesz az öt magyar Mi-17-es katonai helikopter felújítására kiírt tenderen - jelentette be Igor Csecsikov, a cég vezérigazgató-helyettese a Goában megrendezett Defexpo India-2016 hadiipari kiállításon.
http://www.napi.hu/nemzetkozi_vallalatok/egy_orosz_ceg_is_bejelentkezett_a_magyar_helikoptertenderre.612336.html
 
Lehet, hogy csak elszólás, de elképzelhető, hogy tényleg új állami légijármű-vezető képzés indul és megvalósul valami az évek óta készülő koncepcióból:

http://gyomberbela.blog.hu/2016/04/21/hamarosan_elindul_az_allami_legijarmu-vezeto_kepzes
 
Egy újabb összefoglaló a katonai helikoptertenderről, ezúttal a kormányközeli médiában szivárogtatott információk alapján:

http://gyomberbela.blog.hu/2016/04/24/a_kormany_ismet_megszelloztette_a_katonai_helikoptertender_varhato_eredmenyet
 
Sajnos, vagy épp nem sajnos, ha a helikopteres szolgálatok egyetlen típussal történő felszerelése lenne a cél, akkor a 902-es nagy kompromisszumokat követelne katonai oldalról. 1304 kg max. teher szemben EC145 1793 kg értékéhez képest. Másrészt a rendőrségnek pont ez a méret ideális.

A helikopteres szolgálatok egyetlen típussal történő felszerelése már régen nem cél, ezért intézi mindenki magának. Így lesz/lett a Honvédségnek felújított orosz helikoptere, a mentőknek bérelt német helikoptere, a rendőrségnek németektől vett amerikai helikoptere. És így lesz a TEK-nek és a Honvédségnek összesen kb. 8 db Blackhawkja.
 
Egy újabb összefoglaló a katonai helikoptertenderről, ezúttal a kormányközeli médiában szivárogtatott információk alapján:

http://gyomberbela.blog.hu/2016/04/24/a_kormany_ismet_megszelloztette_a_katonai_helikoptertender_varhato_eredmenyet
Nagyon korrekt munka. Grat! A kérdés továbbra is nyitva marad, de latolgatásra ez jó alap.
Felmerül még bennem, hogy a lezuhant kisgépek élyszakai keresésére és ezáltal a lehetséges túlélők szempontjából az időfaktor lehető legalacsonyabbak tartására, nem rendelkezünk helikopterrel? Se a mentők, se a rendőrök gépei nem alkalmasak rossz látási körülmények közötti repülésre? Vajon, az új MD-k? Könyörgöm, legalább azok! Meg egy hordágyat is be lehetne dobni orvossal és mentőolóval, valamelyik mentőállomáson. Erre akar fel is lehetne készülni, gyakorlatok alkalmával.
 
2 + helikopter a Honvédségnek. Ma megkapják őket. :)

http://mno.hu/belfold/ime-a-honvedseg-uj-helikopterei-1344062
 
Tegnap óta valami van a levegőben. Szolnokon a sportreptérnél lakom, ott szoktak gyakorlatozni a szolnoki csapatok, és reggel 7 től este 11-ig gyakorlatilag egyfolytában dolgonak a helikopterek. Valami gyakszi van megint. Munkából hazajövet pedig 4 (!) Ural vonult át az utcánkon a laktanya felé (este 11-kor) és az egyiken piros barettes, nálunk nem igazán jellemző egyenruhájú fazonok ültek. Nem tudjátok véletlen kik a vendégeink?
 
Mentőhelikopternek álcázzák az ellenség megtévesztése érdekében! :)
Amúgy egy ilyen kis mütyűrt mire tudnak használni a bakák?