[HUN] Helikopterbeszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 708
12 189
113
Srácok...mennyire (im)potensek a vett rotorosok? Aki járatos a témában, kifejthetné hosszabban, mert őszintén szólva nem is tudtam ilyen variánsról.

Eszményi váltótípusa a Mi-2-nek.

Viszont az a 10 katona elsőosztályra kap jegyet. Én repültem Mi-8-on, és mit mondjak, elég "meg(és össze)rázó" élmény volt. Szóval a képek alapján a Minyó ehhez képest egy repülő traktor.

Dagasztani traktorral megyünk, nem Golffal.
Azt a 10-et én 9-nek olvastam, de talpig szmokingban, hegedűvel a kezedben, eléggé heringparty lehet.
 

Faboo78

Well-Known Member
2018. január 4.
280
1 128
93
Csak nekik fele annyi :p
(Azert gondoltatok volna par evvel ezelott, hogy a Magyar Legiero kb. olyan szinten lesz mint a Szerb, amelyik Europa egyik legerosebb handserege volt nem is olyan reg? Mert a Gripeneknel nagyon komoly fejlesztes tortent (elorebb vannak mint a csehek) es ha a Szerbeknek is megjon az a par cuccuk amit megrendeltek es Mo-ra is megjon ez a 20 heli meg a 12 Mihu plusz a mar lenyegeben eldolt Cseh subszonikus gepek, akkor a Magyar Legiero csak par darab geppel lesz vekonyabb, de joval modernebb lesz mint a Szerb? Ezt gondoltatok volna par eve? Es akkor higyjem el hogy a migransok ellen keszul Mo... ;) )


A szerbeknél - csak a pontosság kedvéért - kilenc darab H-145M fog szolgálatba állni, 5 a rendőrségnél, 4 a hadseregnél, ez utóbbiak lesznek felszerelve HForce fegyverrendszerrel...
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 708
12 189
113
Létezik:
220px-Mauser_BK-27.jpg

Hogy az a Balatonberényben napvilágot látott, sikoltozások közt felnevelkedett...

Érdekes a korábbi linkben meg még a maradék Mi k felújításáról is szó eset. (Magyar idők)
Szerintem itt a 3 éve vásárolt Mi-8 ra gondolhattak. Azoknak fog lejárni az üzemidejük 2020-2022 környékkén.
A 17 ek a mostani felújítással majdnem 2026 ig kihúzák.

A 701-re 8 évet írtak.

A facen valaki azt írta, pilótáktól olyan infója van, hogy "a 20 könnyűt később 20 közepes követi..." hmm
Helyes.
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 824
9 690
113
Kiváló nehézhelikopter, de beledöglenénk a megvételébe és a fenntartásába.
Nemrég Hollandia vásárolt belőlük - már nem emlékszem mennyiért - de annyi megragadt bennem, hogy csillagászati áron.
Kb. 100 M $/db, vagy valami ilyesmi.

Úgy rémlik amikor Dél-Korea vett full extrás csinokokat, akkor mindenki meglepődött, hogy vadászgép árban vannak :eek:

Kivéve Molni, ő lehülyézett mindenkit, hogy miért nincsenek ezzel tisztában :D
 
  • Tetszik
Reactions: endre

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 318
84 104
113
Egy helikoptert "kopaszon" is meg lehet venni, minden hozzá/rá integrált extra fedélzeti rendszer és berendezés nélkül (lásd szlovák Blackhawk, ott vannak a gépen az extrák kiépített beszerelési csomópontjai, csak üresek; vagy az első magyar T-72-ek lézertávmérő nélkül, amik Szergejnél alapfelszerelésnek számítottak). Meg lehet venni a plusz cuccokat később is, vagy ha már megvan (korábbi más tipusról) akkor egyszerűen csak felszerelni és össze-szabályozni a géppel. Ilyen szempontból ugyanaz mint az autónál: utólag is lehet bele légkondit, minibárt, ablakemelőt, tolatóradart stb. szereltetni, és hogy honnan szerzed be a cuccokat az magánügy (bontóból vagy gyári újat). Persze ehhez jól kell összeválogatni a géptípusokat meg az extra rendszereket is, nem kompatibilis minden mindenhez. HA modernizálják a Mi-24-eket, akkor olyan extra rendszert/eket kell/ene hozzá integrálni, amik egy már előre kiválasztott váltó-tipuson már használatban vannak (nem lesz olcsó,orosz alaptípust nem egyszerű nyugati extrákkal összelőni!!). Persze ez azt is jelenti, hogy egy későbbi tipusváltásnál már eléggé meg lesz kötve a kezünk az új tipus kiválasztásakor. El kell dönteni, hogy megéri-e ez nekünk? Persze elméleti a vita, mert nem tudjuk mi a szándék a Mihukkal a nagyjavításon kívül.

A T-72 példa nem jó.Amik először ide kerültek azok a legelső szériás T-72-k voltak optikai távmérővel valóban lézer távmérő nélkül DE azokon nem volt helye a lézer távmérőnek mint ahogy az oroszokén sem volt az első szeriás T-72-esekencsak optikai távmérő.

És ki fogja integrálni azokat az szeközöket?Egyáltalán megéri integráltatni vagy drágább mintha alapból azzal vennénk?
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 824
9 690
113
ezek könnyű helik. 20 darab a bejelentett, beszerezni tervezett 40 új helikopterből. Vagyis a fele. A maradék 20 darab nagyobb része, ha van egy kis eszük, nyilván közepes szállító lesz, vagyis a H145M-ek csak kiegészítik és azok a később beszerzendőek válthatják majd a Mi-8/17-eseket

Számomra még mindig kérdés, hogy tudják-e, hogy mire akarják ezeket majd használni, azon kívül, hogy lesznek és lehet velük ezt-azt csinálni. Ugye, a nemzeti haderő-fejlesztési terv hiánya... Az meg, hogy lesz-e még gép az sima blöff is lehet, ha most nem született döntés, akkor semmi sem biztos ezeknél.

A Mi-17-eket amúgy nem nagyon lehet leváltani pontosan, mert hátsó rámpás közepes heli más típusban nem létezik, ha jól emlékszem. Csak kicsiben vagy nagyban. Piaci rés ;)
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 708
12 189
113
Azon gondolkodom, hogy ezek alapján átadná-e a Rendőrség a Honvédségnek az MD-500-asokat is kiképzésre?
Vagy létrejöhet-e az együttműködés a két minisztérium között a helikopteres alapképzésre vonatkozóan?

Az szép is volna, egy teljesen új lógilszta vonal! :D A rendőrségnek ott az MD, ők intézik azt, itt meg EC. Tiszta sor, nincs keveredés.

Egyik szemem sír, a másik nevet.

Valahogy az az érzésem, hogy a kormány szándékosan kerüli a dedikáltan katonai felhasználásra tervezett eszközök vásárlását. Ez alól természetesen kivétel a Bren.
Ez nem jó. Ahogy már írtam régebben, buszokkal, vitarákkal, A-319-el nem lehet megvédeni az országot.

Ugyanakkor végre valami van. Valami modern és használható. A semminél jobb.

Ezeknek a heliknek van manpads elleni védelmük?
Éjszakai bevetésre milyen mértékben alkalmasak?

Asszem a patriótán van egy cikk, ott azt írják, hogy kb. minden szir-szar. ECM, kamera... Jórészt a gyártó bejelentéséből átvett anyag.
 
  • Tetszik
Reactions: Pal

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 828
4 123
113
Számomra még mindig kérdés, hogy tudják-e, hogy mire akarják ezeket majd használni, azon kívül, hogy lesznek és lehet velük ezt-azt csinálni. Ugye, a nemzeti haderő-fejlesztési terv hiánya... Az meg, hogy lesz-e még gép az sima blöff is lehet, ha most nem született döntés, akkor semmi sem biztos ezeknél.

Felderítő, SAR/CSAR, könnyű támadó, MEDEVAC, kisebb egységek, vagy utánpótlás szállítása, ezekre alkalmas a H145M.
Hogy lesz-e még gép, az nyilván csak akkor lesz biztos, ha már meglesz a konkrét papír. De merek bizakodni. Aztán majd úgy is kiderül.

A Mi-17-eket amúgy nem nagyon lehet leváltani pontosan, mert hátsó rámpás közepes heli más típusban nem létezik, ha jól emlékszem. Csak kicsiben vagy nagyban. Piaci rés ;)

Ha rámpás, akkor NH90, AW101, Mi-38, S-92. Ezek vannak vele kb. egy kategóriában. Némelyik kicsit kisebb, mások nagyobbak, de ezek közül mindegyik a definíció szerint közepes szállítóhelikopter.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
A T-72 példa nem jó.Amik először ide kerültek azok a legelső szériás T-72-k voltak optikai távmérővel valóban lézer távmérő nélkül DE azokon nem volt helye a lézer távmérőnek mint ahogy az oroszokén sem volt az első szeriás T-72-esekencsak optikai távmérő.

És ki fogja integrálni azokat az szeközöket?Egyáltalán megéri integráltatni vagy drágább mintha alapból azzal vennénk?
Ezek szerint kár volt felhoznom a T-72 példát, ennyire nem értek hozzá (én csak azt a legendát hallottam erről, hogy azért vettük így, mert csak kb. fele árba kerültek). :(
Repülőtechnikára viszont extra fedélzeti rendszereket/fegyverzetet mindig csak a gyártó integrálhat (ill. bárki megteheti ha elég bátor/botor, de attól kezdve bukta a garanciát és a további gyártói támogatást, lásd PG-átépített Mi-17PP aminek a nagyjavítását se vállalta Szergej). Tehát az új H-145-öket már rájuk-integrált felszereléssel vesszük meg. Azt meg hogy mi éri meg, szerintem nem nekünk kell kiszámolni, és soha nem is fogjuk megtudni, élő példa: tudsz valamit erről a friss üzletről pénzügyi oldalról? Pedig ebben semmi szokatlan nincsen, veszünk 20 felszerelt helit. Mennyiért, mikorra, milyen ütemezéssel? Ki tudja közülünk ... Akkor honnan tudnánk mibe kerül/ne X Y és Z nyugati rendszerek integrációja Mi-24-re, főleg ha olyan integrációról lenne szó, amit esetleg még soha senki nem csinált ... szerintem nem lenne olcsó, ezért is írtam hogy ilyen esetben nagyon ki kell számolni a mit-miért és nagyon előre kell gondolkodni az illetékeseknek.
 

Faboo78

Well-Known Member
2018. január 4.
280
1 128
93
Srácok, ezek könnyű helik. 20 darab a bejelentett, beszerezni tervezett 40 új helikopterből. Vagyis a fele. A maradék 20 darab nagyobb része, ha van egy kis eszük, nyilván közepes szállító lesz, vagyis a H145M-ek csak kiegészítik és azok a később beszerzendőek válthatják majd a Mi-8/17-eseket. (Ó, bárcsak azok meg AW101-esek lennének!)



Ennyit lehet tudni ezekről (ami nem sok, de azért valami):

"The H145M’s power, range, endurance and payload capability provide a variety of deployment possibilities, especially when operating in sand and dust and in high and hot conditions at altitudes of 6,000 feet and temperatures of 95° F.

The H145M’s compact airframe provides a low profile, enhanced by the helicopter’s agility in flight and designed-in system redundancy.

Contributing to its survivability are self-sealing fuel tanks, ballistic protection and infrared suppressor, along with crashworthiness designed into the fuselage and seats.

The electronic warfare system and chaff/flare dispensers bring an extra level of protection in high-threat environments.

The H145M is equipped with a modern digital glass cockpit (Airbus’ advanced Helionix® avionics suite), is night vision-goggle compatible, and has a 4-axis digital autopilot that drastically reduces pilot workload.

Enhancements include an upgraded transmission system and incorporation of Airbus’ signature Fenestron® shrouded tail rotor for improved anti-torque control.

In service as the US Army’s light utility helicopter, the UH-72A Lakota version has demonstrated an availability rate of greater than 90%."


http://www.airbus.com/helicopters/military-helicopters/light/h145m.html


Allesmort szeretjük, de nézzük el, hogy ő a Szu-27 méretben tud gondolkodni... Ha jól emlékszem, akkor vagy 20 éve ez volt legalábbis a nagy kedvence... :)

A felvetések egy része jogos, de azért figyelembe kell venni azt, hogy a kicsit eltérő, és "alap változatú ős" amerikai testvér kint az UH-1 és OH-58 családot váltotta fel. A porkiválasztó ott gondot jelentett, de ezen állítólag a H145M-nél javítottak, ugyanúgy, mint az amerikai testvérnél felmerült kommunikációs/rádió problémán (egyszerre több frekvenciasávon nem lehetett forgalmazni). Ami még a Lakotánál gondot jelentett, hogy két hordágyas sebesültnél az ápoló és felszerelése nem fért el rendesen, ezt állítólag a Lakoták egy részénél a gyártó orvosolta a fej feletti tárolórekeszek bővítésével.

A harctéri sérülésállóságot illetően, a két hajtómű teljesítménye lehetővé teszi az egy hajtóművel történő folyamatos repülést is, mivel a felszálló teljesítmény hajtóművenként 550 kW, tartós teljesítmény 516 kW, a maximális teljesítmény, melyet 2,5 percig lehet tartani 574 kW, illetve az egy hajtóműves repüléshez szükséges teljesítmény 404 kW.

Egyébként a MiHu fejlettebb hajtóművének - Klimov TW3-117VM - teljesítménye 1638 kW, azaz 12500 kg-ot emel 3276 kW (3,81 kg/kW). A H145 M esetében 2×516 kW emel meg 3500 kg-ot (3,39 kg/kW), azaz a H-145M helikopter fajlagos teljesítményértéke valamivel jobb.

A reduktor az Airbus anyaga szerint 40 perces kenés nélküli repülést tesz lehetővé, persze utána a reduktor kuka.

A H-145M-nél a hidraulikus, elektromos, kormány- és hajtóművezérlő rendszerek redundánsak a kormányvezérlő rendszer négyszeresen. A helikopter farokrésze is megerősített, sérülésállóbb, mint a Lakotáé (vagy UH-1/OH-58D).

A személyzet túlélését és heliikopter harctéri túlélését szolgálja továbbá az energiaelnyelő övezetek és ülések, ez utóbbiak repeszálló ülések. Az elektronikai rendszer radar besugárzásjelzővel, lézeres rakétavédelemmel is rendelkezik, továbbá infracsapdával, és dipólszóróval is el van látva a helikopter. Azért ez sem az Ispanka céziumlámpás modulációs zavaró szintje...

Az üzemanyagtartályok "öngyógyító" kialakításúak. A ballisztikai védelemről sajnos konkrét adat nincs, de vélhetően nem AH-64 kategória...

Persze, nem Mi-28, de nem is abban a ligában játszik... A ballisztikai védelmét leszámítva pedig pontosan egy fényévvel korszerűbb védelemmel, energiaelnyelő rendszerrel, és elektronikus védelemmel rendelkezik, mint a drága Szent Tehén MiHu...
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
A harctéri sérülésállóságot illetően, a két hajtómű teljesítménye lehetővé teszi az egy hajtóművel történő folyamatos repülést is, mivel a felszálló teljesítmény hajtóművenként 550 kW, tartós teljesítmény 516 kW, a maximális teljesítmény, melyet 2,5 percig lehet tartani 574 kW, illetve az egy hajtóműves repüléshez szükséges teljesítmény 404 kW.

H145M már az új erőforrásokkal érkezik, jó 20% erősebb mint a UH-72 Lakota.

más: Tudja vki milyen szenzor torony van rajta? Lakotan Wescam MX-15 de ezen másnak tűnik.
 

kopoltyu

Well-Known Member
2017. február 3.
117
287
63
Allesmort szeretjük, de nézzük el, hogy ő a Szu-27 méretben tud gondolkodni... Ha jól emlékszem, akkor vagy 20 éve ez volt legalábbis a nagy kedvence... :)

A felvetések egy része jogos, de azért figyelembe kell venni azt, hogy a kicsit eltérő, és "alap változatú ős" amerikai testvér kint az UH-1 és OH-58 családot váltotta fel. A porkiválasztó ott gondot jelentett, de ezen állítólag a H145M-nél javítottak, ugyanúgy, mint az amerikai testvérnél felmerült kommunikációs/rádió problémán (egyszerre több frekvenciasávon nem lehetett forgalmazni). Ami még a Lakotánál gondot jelentett, hogy két hordágyas sebesültnél az ápoló és felszerelése nem fért el rendesen, ezt állítólag a Lakoták egy részénél a gyártó orvosolta a fej feletti tárolórekeszek bővítésével.

A harctéri sérülésállóságot illetően, a két hajtómű teljesítménye lehetővé teszi az egy hajtóművel történő folyamatos repülést is, mivel a felszálló teljesítmény hajtóművenként 550 kW, tartós teljesítmény 516 kW, a maximális teljesítmény, melyet 2,5 percig lehet tartani 574 kW, illetve az egy hajtóműves repüléshez szükséges teljesítmény 404 kW.

Egyébként a MiHu fejlettebb hajtóművének - Klimov TW3-117VM - teljesítménye 1638 kW, azaz 12500 kg-ot emel 3276 kW (3,81 kg/kW). A H145 M esetében 2×516 kW emel meg 3500 kg-ot (3,39 kg/kW), azaz a H-145M helikopter fajlagos teljesítményértéke valamivel jobb.

A reduktor az Airbus anyaga szerint 40 perces kenés nélküli repülést tesz lehetővé, persze utána a reduktor kuka.

A H-145M-nél a hidraulikus, elektromos, kormány- és hajtóművezérlő rendszerek redundánsak a kormányvezérlő rendszer négyszeresen. A helikopter farokrésze is megerősített, sérülésállóbb, mint a Lakotáé (vagy UH-1/OH-58D).

A személyzet túlélését és heliikopter harctéri túlélését szolgálja továbbá az energiaelnyelő övezetek és ülések, ez utóbbiak repeszálló ülések. Az elektronikai rendszer radar besugárzásjelzővel, lézeres rakétavédelemmel is rendelkezik, továbbá infracsapdával, és dipólszóróval is el van látva a helikopter. Azért ez sem az Ispanka céziumlámpás modulációs zavaró szintje...

Az üzemanyagtartályok "öngyógyító" kialakításúak. A ballisztikai védelemről sajnos konkrét adat nincs, de vélhetően nem AH-64 kategória...

Persze, nem Mi-28, de nem is abban a ligában játszik... A ballisztikai védelmét leszámítva pedig pontosan egy fényévvel korszerűbb védelemmel, energiaelnyelő rendszerrel, és elektronikus védelemmel rendelkezik, mint a drága Szent Tehén MiHu...

nem ertem miert a mihu-hoz van hasonlitgatva .mihu igazabol "a csatahelikopter"sajat kategoria teremtett amikor megjelent.es a h-145 nem ebben a kategoriban versenyzo
. a mihu 3-4x akkora tomegu tobb fegyverzet pancelzat pilon miegymas .a h-145 konnyu csapattamogato vagy mento esetleg felderito neadjisten specialis alakulatokat szallito szerepkorben jatszik.erre teljesen alkalmasnak tunik csak majd kell melle valami nehezebb is idovel..szerintem
 
  • Tetszik
Reactions: rappali_ and zsolti

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 058
80 847
113
Erről jut eszembe... a TEK helikoptert nem kap? Vagy majd a MD-902-essel mennek, ha kell?
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 133
50 135
113
ahogy látom SPIKE-ER is felrakható
és már H145M már az új 2*894SHPs erőforrással van szerelve.

Mondjuk, hogy ez mitől nem katonai gép, a pontosan uezen fegyvereket megkapható H225M meg mitől az azt nem értem.
Ez katonai, annak készült mivel a nevében lévő M nem a police re utal... Értem hogy mit akart allesmor, csak most nincs igaza.