[HUN] Helikopterbeszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 1586

Guest
Az azért nem egy óriásbteljesítmény.
Nem is kell.
A lényeg a jel / zaj szint.
Ha elég alacsony a légköri zaj és a vevő berendezésed belső zajszintje akkor menni fog a dolog.
Nagyon egyszerű kiszámítani hogy megy e a dolog. Helyettesíts be ebbe a képletbe...
aa.jpg

csatolt anyag 150. oldal
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 256
33 554
113
De bizony le fogják lőni...
A modern harctéren olyan mennyiségű és minőségű AA tűzerő koncentrálódik hogy egy lassú, alacsonyan röpködő, sérülékeny helikopternek pontosan nulla esélye van a túlélésre.
És az idő nem a helikoptereknek dolgozik...
Amint megjelennek a hadseregek arzenáljában a hard kill drónelhárító fegyverek (nehéz gépágyúk, rakéták) a helikoptereknek csak még nehezebb lesz.
Meg fognak maradni a helik,mert nincs ami pótolja.Persze fejlődnek.Szerintem a jövő egy BattleValor jellegű konvertiplán lesz.Nagy sebesség és hatótáv,lebegési és pontleszállási képesség.Csapat és teherszállitó képesség támadokészséggel vegyitve,rohamdeszant alkalmassággal füszerezve.Hálózatos hadviselési(ez tulajdonképpen a javitott hatékonyságú összfegyvernemi harcot jelenti) és dronvezérlő képesség.
Nyilvánvalóan előtérbe fognak kerülni a stand-off fegyverek(akár dronokkal szállitva,célba irányitva),de meg fog maradni a közvetlen támogató képesség is.Mert szükség van rá.
A harceljárásokat,a fegyverzetet,a védelmi rendszereket igazitani fogják a változó körülményekhez.Eddig is ez volt.Csak érdekesség képpen,73ban Saron tankjai több egyiptomi rakéta(és csöves,mert vegyesen telepitették őket az arabok)üteget semmisitettek meg,mint az IAF.82ben a szir csapatlégvédelem elleni támadást meg a tüzérség kezdte.
Bár a Mihu már egy elavult konstrukció,de hiresen strapa,és teherbiró.Lehet,hogy még további nagyjavitásokkal kitolható az üzemeltethetóség.De ha ez lehetséges is,csak akkor van értelme,ha kap egy rendes korszerűsitést.Hogy aztán az kölcsékhatékonyságilag megéri-e,azt nemtudom.Lehet,hogy érdemesebb lecserélni őket.
Mindenesetre jelen állapotukban semmirevalók.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 190
50 604
113
Ennek sem sok értelme van...
Az Armata ugyan mitől más mint a többi jelenleg létező harckocsi? Kicsit átcsoportosították a páncélzatot a toronyról a személyzet bunkerére.
Van rajta APS. Nagyszerű...cserében messziről világítanak az ellenség elektronikai felderítőinek és a hülye is látja merre járnak.
Ráadásul olyan k.va drága hogy soha nem fogják tudni több ezres mennyiségben gyártani.

Kicsit számolj utána.
Egy földközelben repülő helikoptert 30 km-ről bármilyen földfelszín közelében lévő radar már röhögve észrevesz és követ.
A 30 km megtételéhez kell:
250 km/h sebességgel - 7.2 perc
400 km/h sebességgel - 4.5 perc
(ennél nagyobb sebességgel meg egy ember vezette eszköz nem fog tartósan földközelben repülni mert egyszer csak azon veszi észre magát hogy szétkenődött egy domboldalban)

Azt hiszem nyilvánvaló hogy ennyi idő bőven elegendő még a leg lustább katonának is hogy odafordítsa a gépágyút ahonnan a heli jön, vagy hogy felemelje a MANPAD-ot és elindítsa az infrafej hűtését.
Ráadásul az alacsonyan repkedő helikopter magával is kib...ik mert Őt már 30 km-ről röhögve észreveszi a radar, de az ő EO / IR rendszere marhára nem fog látni semmit az ellenségből földközelből és 30 km távolságból
Miért van az hogy úgy érzem, hogy ebben az összevetésben az egyik oldalon veszed magát a magányos helikoptert mindenféle felderítési adat, terepfedezék, hálózatos hadviselés nélkül, míg a másik oldalon abból indulsz ki hogy a telepített radar tökéletes terepviszonyok miatt lát mindent, őt a helin kívül más nem támadhatja, nincs ellene zavarás sem, ellenben kiváló hálózatközpontú adatszolgáltatás megy pl. AHEAD lőszeres gépágyú ütegnek, Manpadsnak.

Nincs itt egy csöpp csúsztatás, meg a valóságtól elrugaszkodás?
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero and Pocok75
T

Törölt tag 1586

Guest
Miért van az hogy úgy érzem, hogy ebben az összevetésben az egyik oldalon veszed magát a magányos helikoptert mindenféle felderítési adat, terepfedezék, hálózatos hadviselés nélkül, míg a másik oldalon abból indulsz ki hogy a telepített radar tökéletes terepviszonyok miatt lát mindent, őt a helin kívül más nem támadhatja, nincs ellene zavarás sem, ellenben kiváló hálózatközpontú adatszolgáltatás megy pl. AHEAD lőszeres gépágyú ütegnek, Manpadsnak.

Nincs itt egy csöpp csúsztatás, meg a valóságtól elrugaszkodás?
NINCS
Rövid válasz: azért mert a Mi-24-topicban vagyunk és K.Eu-ban...

Hosszabb válasz:
- felderítési adatok, hálózatos hadviselés: nagyon jó lenne ha lenne ilyen és nemsokára lesz is. A leg korszerűbb típusokan most kísérleteznek azzal hogy a felderítési adatokat hálózaton eljuttassák a heli fedélzetére és az jobb helyzetképpel rendelkezzen a csatamezőről. Mindenesetre ezeket a rendszereket elsősorban azért fejlesztik hogy a helikopter elkerülhesse a fenyegetéseket, nem pedig azért hogy hülye módjára be repüljön oda...
- terep fedezék: kétélű dolog...A heli elbújhat dombok és facsoportok mögé, de csak a leg korszerűbb adathálóval és nagy hatósugarú NLOS fegyverekkel felszerelt helik lesznek képesek arra hogy ebből a pozícióból támadjanak is. A kis magasságú repülésről már volt fentebb szó (sebesség határ, a radarok így is látják, saját EO / IR eszközöket korlátozza)
- az összes csapatlégvédelmi rendszer mellett van kis hatósugarú felderítő radar! Ez teljesen alap dolog (még a mi Mistraljainkhoz is van). A helikopter nem egy STEALTH cucc, a leg hülyébb radar is könnyedén felfedezi. A terep mögötti bujkálásról már volt szó: legalább annyi hátránya (kockázata) van mint előnye. Majd ha lesz adathálóval és nagy hatósugarú NLOS fegyverekkel felszerelt heli akkor lesz értelme egy hegy mögül támadni a hegy túloldalán lévő célpontot.
- MANPADOK gyakorlatilag már mindenhol vannak, (meg IR AA-ból eszkábált SAM-ek..) és a radarvezérlésű nagy kaliberű AA gépágyú is általános. Ha a helikopter felfedezése után még hosszú percek állnak rendelkezésre a tűzmegnyitásig akkor még olyan tökéletes adatszolgáltatás sem kell - elég ha rádió van a radarnál meg a fegyver kezelőnél is..
- csapat légvédelem zavarása, más fegyverrel támadása: persze, minden lehetséges. Ezt a konkrét helyzet dönti el hogy a szembenálló felek milyen eszközökkel rendelkeznek és miként tudják azokat alkalmazni. Az is tény maga a zavaró adó és a "más fegyver" indítója is támadható, tehát ez a gondolat nem igazán visz sehová...
Szerintem abból kell kiindulni hogy ha az ellenfél rendelkezik MANPAD-okkal, meg radar vezérlésű nehéz légvédelmi gépágyúkkal ezek hatósugarába nem szabad helikoptert küldeni, mert villámgyorsan le fogják lőni.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 461
84 507
113
NINCS
Rövid válasz: azért mert a Mi-24-topicban vagyunk és K.Eu-ban...

Hosszabb válasz:
- felderítési adatok, hálózatos hadviselés: nagyon jó lenne ha lenne ilyen és nemsokára lesz is. A leg korszerűbb típusokan most kísérleteznek azzal hogy a felderítési adatokat hálózaton eljuttassák a heli fedélzetére és az jobb helyzetképpel rendelkezzen a csatamezőről. Mindenesetre ezeket a rendszereket elsősorban azért fejlesztik hogy a helikopter elkerülhesse a fenyegetéseket, nem pedig azért hogy hülye módjára be repüljön oda...
- terep fedezék: kétélű dolog...A heli elbújhat dombok és facsoportok mögé, de csak a leg korszerűbb adathálóval és nagy hatósugarú NLOS fegyverekkel felszerelt helik lesznek képesek arra hogy ebből a pozícióból támadjanak is. A kis magasságú repülésről már volt fentebb szó (sebesség határ, a radarok így is látják, saját EO / IR eszközöket korlátozza)
- az összes csapatlégvédelmi rendszer mellett van kis hatósugarú felderítő radar! Ez teljesen alap dolog (még a mi Mistraljainkhoz is van). A helikopter nem egy STEALTH cucc, a leg hülyébb radar is könnyedén felfedezi. A terep mögötti bujkálásról már volt szó: legalább annyi hátránya (kockázata) van mint előnye. Majd ha lesz adathálóval és nagy hatósugarú NLOS fegyverekkel felszerelt heli akkor lesz értelme egy hegy mögül támadni a hegy túloldalán lévő célpontot.
- MANPADOK gyakorlatilag már mindenhol vannak, (meg IR AA-ból eszkábált SAM-ek..) és a radarvezérlésű nagy kaliberű AA gépágyú is általános. Ha a helikopter felfedezése után még hosszú percek állnak rendelkezésre a tűzmegnyitásig akkor még olyan tökéletes adatszolgáltatás sem kell - elég ha rádió van a radarnál meg a fegyver kezelőnél is..
- csapat légvédelem zavarása, más fegyverrel támadása: persze, minden lehetséges. Ezt a konkrét helyzet dönti el hogy a szembenálló felek milyen eszközökkel rendelkeznek és miként tudják azokat alkalmazni. Az is tény maga a zavaró adó és a "más fegyver" indítója is támadható, tehát ez a gondolat nem igazán visz sehová...
Szerintem abból kell kiindulni hogy ha az ellenfél rendelkezik MANPAD-okkal, meg radar vezérlésű nehéz légvédelmi gépágyúkkal ezek hatósugarába nem szabad helikoptert küldeni, mert villámgyorsan le fogják lőni.

A mi környékünkön a hálózat alapú hadviselés álom mintahogy az is,hogy te folyamatosan kontroll alatt tartod az ellenséget.Értem én,hogy te úgy akarsz harcolni mint az amerikaiak de kb semmink nincs meg hozzá.
 
M

molnibalage

Guest
NINCS
Rövid válasz: azért mert a Mi-24-topicban vagyunk és K.Eu-ban...

Hosszabb válasz:
- felderítési adatok, hálózatos hadviselés: nagyon jó lenne ha lenne ilyen és nemsokára lesz is. A leg korszerűbb típusokan most kísérleteznek azzal hogy a felderítési adatokat hálózaton eljuttassák a heli fedélzetére és az jobb helyzetképpel rendelkezzen a csatamezőről. Mindenesetre ezeket a rendszereket elsősorban azért fejlesztik hogy a helikopter elkerülhesse a fenyegetéseket, nem pedig azért hogy hülye módjára be repüljön oda...
- terep fedezék: kétélű dolog...A heli elbújhat dombok és facsoportok mögé, de csak a leg korszerűbb adathálóval és nagy hatósugarú NLOS fegyverekkel felszerelt helik lesznek képesek arra hogy ebből a pozícióból támadjanak is. A kis magasságú repülésről már volt fentebb szó (sebesség határ, a radarok így is látják, saját EO / IR eszközöket korlátozza)
- az összes csapatlégvédelmi rendszer mellett van kis hatósugarú felderítő radar! Ez teljesen alap dolog (még a mi Mistraljainkhoz is van). A helikopter nem egy STEALTH cucc, a leg hülyébb radar is könnyedén felfedezi. A terep mögötti bujkálásról már volt szó: legalább annyi hátránya (kockázata) van mint előnye. Majd ha lesz adathálóval és nagy hatósugarú NLOS fegyverekkel felszerelt heli akkor lesz értelme egy hegy mögül támadni a hegy túloldalán lévő célpontot.
- MANPADOK gyakorlatilag már mindenhol vannak, (meg IR AA-ból eszkábált SAM-ek..) és a radarvezérlésű nagy kaliberű AA gépágyú is általános. Ha a helikopter felfedezése után még hosszú percek állnak rendelkezésre a tűzmegnyitásig akkor még olyan tökéletes adatszolgáltatás sem kell - elég ha rádió van a radarnál meg a fegyver kezelőnél is..
- csapat légvédelem zavarása, más fegyverrel támadása: persze, minden lehetséges. Ezt a konkrét helyzet dönti el hogy a szembenálló felek milyen eszközökkel rendelkeznek és miként tudják azokat alkalmazni. Az is tény maga a zavaró adó és a "más fegyver" indítója is támadható, tehát ez a gondolat nem igazán visz sehová...
Szerintem abból kell kiindulni hogy ha az ellenfél rendelkezik MANPAD-okkal, meg radar vezérlésű nehéz légvédelmi gépágyúkkal ezek hatósugarába nem szabad helikoptert küldeni, mert villámgyorsan le fogják lőni.
Ma a helikopter lényegében egy olyan hordozó eszköze az ATGM-nek, mint anno a BRDM volt a Konkursszal vagy más ATGM-mel. Ameddig indítási távolságban könnyű volt felülmúlni a AAA-t és még a IR SHORAD-ot is, addig nem volt nagy baj. Még, ha indítottak is, akkor is az infracsapda és sima aspektus váltás is megmenthette a helit. Ma egy kettős érzékelős IR ellen lehet vitézkedni, csak szerintem nem érdemes.

Ezért ma egy heli számára csak a NLOS ATGM jelent igazi védelmet. Tényleg nem más a helikopter, mint egy gyors szállító eszköze az ATGM-nek. Semmi több. Csak ehhez egy rendszer részének kell lenni.

Igazából semmiféle eltérés nincs a repülőgép + rakéta között. Lásd MiG-31+A-50. Miniatürizált és mobil Sz-300 alakulatok lényegében. Lásd HTÖ. A-50 nélkül is üzemképes, de azzal az igazi.

A NLOS ATGM-es heli önmagában nem sokat ér. Ha van mit támogatni és van, ami nyomja neki a szárazföldi helyzetképet, akkor mindjárt más a tészta.

Arra leszek kíváncsi, hogy a NLOS elterjedése mennyire gyorsítja meg az aktív védelmet, mert lényegében az a vége a történetnek, hogy mindenen ott kell lenni. Vagy, ha nem mindenen, akkor Skyranger szerű AHEAD lőszeres egység kell, ami fedezni tud mindent úgy 2 km-es távolságig a bejövő ATGM ellen is.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
A mi környékünkön a hálózat alapú hadviselés álom mintahogy az is,hogy te folyamatosan kontroll alatt tartod az ellenséget.Értem én,hogy te úgy akarsz harcolni mint az amerikaiak de kb semmink nincs meg hozzá.
Remélem a Falconokat már alakítják átfele.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
NINCS
Rövid válasz: azért mert a Mi-24-topicban vagyunk és K.Eu-ban...

Hosszabb válasz:
- felderítési adatok, hálózatos hadviselés: nagyon jó lenne ha lenne ilyen és nemsokára lesz is. A leg korszerűbb típusokan most kísérleteznek azzal hogy a felderítési adatokat hálózaton eljuttassák a heli fedélzetére és az jobb helyzetképpel rendelkezzen a csatamezőről. Mindenesetre ezeket a rendszereket elsősorban azért fejlesztik hogy a helikopter elkerülhesse a fenyegetéseket, nem pedig azért hogy hülye módjára be repüljön oda...
- terep fedezék: kétélű dolog...A heli elbújhat dombok és facsoportok mögé, de csak a leg korszerűbb adathálóval és nagy hatósugarú NLOS fegyverekkel felszerelt helik lesznek képesek arra hogy ebből a pozícióból támadjanak is. A kis magasságú repülésről már volt fentebb szó (sebesség határ, a radarok így is látják, saját EO / IR eszközöket korlátozza)
- az összes csapatlégvédelmi rendszer mellett van kis hatósugarú felderítő radar! Ez teljesen alap dolog (még a mi Mistraljainkhoz is van). A helikopter nem egy STEALTH cucc, a leg hülyébb radar is könnyedén felfedezi. A terep mögötti bujkálásról már volt szó: legalább annyi hátránya (kockázata) van mint előnye. Majd ha lesz adathálóval és nagy hatósugarú NLOS fegyverekkel felszerelt heli akkor lesz értelme egy hegy mögül támadni a hegy túloldalán lévő célpontot.
- MANPADOK gyakorlatilag már mindenhol vannak, (meg IR AA-ból eszkábált SAM-ek..) és a radarvezérlésű nagy kaliberű AA gépágyú is általános. Ha a helikopter felfedezése után még hosszú percek állnak rendelkezésre a tűzmegnyitásig akkor még olyan tökéletes adatszolgáltatás sem kell - elég ha rádió van a radarnál meg a fegyver kezelőnél is..
- csapat légvédelem zavarása, más fegyverrel támadása: persze, minden lehetséges. Ezt a konkrét helyzet dönti el hogy a szembenálló felek milyen eszközökkel rendelkeznek és miként tudják azokat alkalmazni. Az is tény maga a zavaró adó és a "más fegyver" indítója is támadható, tehát ez a gondolat nem igazán visz sehová...
Szerintem abból kell kiindulni hogy ha az ellenfél rendelkezik MANPAD-okkal, meg radar vezérlésű nehéz légvédelmi gépágyúkkal ezek hatósugarába nem szabad helikoptert küldeni, mert villámgyorsan le fogják lőni.
Hát, ha a beloruszoknak van, akkor nekünk is lehet hálózatos cuccunk. Évekkel ezelőtt láttam, ahogy a belorusz szakaszvezető a harci laptopján légicsapást kért , és küldte az adatokat a Stu-24(!)esekre.
 
M

molnibalage

Guest
Ennek sem sok értelme van...
Az Armata ugyan mitől más mint a többi jelenleg létező harckocsi? Kicsit átcsoportosították a páncélzatot a toronyról a személyzet bunkerére.
Van rajta APS. Nagyszerű...cserében messziről világítanak az ellenség elektronikai felderítőinek és a hülye is látja merre járnak.
Ráadásul olyan k.va drága hogy soha nem fogják tudni több ezres mennyiségben gyártani.
Kezdem azt érezni, hogy azért átesel a ló túloldalára...

Kicsit számolj utána.
Egy földközelben repülő helikoptert 30 km-ről bármilyen földfelszín közelében lévő radar már röhögve észrevesz és követ.
Ez úgy nem igaz, hogy van.
  1. Van domborzat is. Már csak egy néhány méteres púp is bőven kitakar egy helit, ha az néhány méteren repül a teteje legyen 10 méteren.
  2. Milyen magasan van az antennád? Vegyünk, akkor egy "bármilyen" radart. A Sentinel is az. Ott az antenna kb. 2-3 méteren, ha van.
Így a horizont terep nélkül van 16 km-en. De van domborzat, vannak épületek, erdők, stb. És azért ilyen radarból sem tucatszám van a harctéren.

A helik sem vákuumban repülnek. Folyamatosan működő radart meg lehet SEAD-elni is.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Kezdem azt érezni, hogy azért átesel a ló túloldalára...


Ez úgy nem igaz, hogy van.
  1. Van domborzat is. Már csak egy néhány méteres púp is bőven kitakar egy helit, ha az néhány méteren repül a teteje legyen 10 méteren.
  2. Milyen magasan van az antennád? Vegyünk, akkor egy "bármilyen" radart. A Sentinel is az. Ott az antenna kb. 2-3 méteren, ha van.
Így a horizont terep nélkül van 16 km-en. De van domborzat, vannak épületek, erdők, stb. És azért ilyen radarból sem tucatszám van a harctéren.

A helik sem vákuumban repülnek. Folyamatosan működő radart meg lehet SEAD-elni is.

De bizony igaz...
  1. A helikopter repülési sebességéről és magasságáról és domborzatról lsd. fent: ha a helikopter a fák között meg pár méteres púp mögött cikázik akkor egyrészt lassan kell repülnie (nem több mint 200-300 km / h) másrészt a saját EO / IR rendszerei sem fogják észrevenni az ellenséget időben. Képzeld el hogy egy heli berobog földközelben a harcmező fölé…Majd akkor kezdi el keresgélni a célt, azonosítani, lőkört repülni emelkedni támadáshoz mikor már mindenki őrá lő? Marhaság...
  2. Nézd meg milyen magasan vannak az antennák (lsd. lenti kép) és tényleg valamennyi VSHORAD rendszerhez rendszeresítve vannak
A helik tényleg nem vákumban repülnek, és már volt róla szó arról hogy ahhoz hogy a helikopterek bevetésén egyáltalán el lehessen gondolkozni kell a teljes légifölény és az hogy az ellenség radaros légvédelmének nagy része már romokban legyen. A fenmaradó NEM radaros légvédelem is pont elég visszatartó erő és elegendő indok arra hogy a helik csak stand off módban harcoljanak.
 
M

molnibalage

Guest
De bizony igaz...
  1. A helikopter repülési sebességéről és magasságáról és domborzatról lsd. fent: ha a helikopter a fák között meg pár méteres púp mögött cikázik akkor egyrészt lassan kell repülnie (nem több mint 200-300 km / h) másrészt a saját EO / IR rendszerei sem fogják észrevenni az ellenséget időben. Képzeld el hogy egy heli berobog földközelben a harcmező fölé…Majd akkor kezdi el keresgélni a célt, azonosítani, lőkört repülni emelkedni támadáshoz mikor már mindenki őrá lő? Marhaság...
  2. Nézd meg milyen magasan vannak az antennák (lsd. lenti kép) és tényleg valamennyi VSHORAD rendszerhez rendszeresítve vannak
A helik tényleg nem vákumban repülnek, és már volt róla szó arról hogy ahhoz hogy a helikopterek bevetésén egyáltalán el lehessen gondolkozni kell a teljes légifölény és az hogy az ellenség radaros légvédelmének nagy része már romokban legyen. A fenmaradó NEM radaros légvédelem is pont elég visszatartó erő és elegendő indok arra hogy a helik csak stand off módban harcoljanak.
Továbbra is azt mondom, hogy nagyon szélsőséges véleményt fogalmazol meg. Főleg úgy, hogy az általad felsorolt fenyegetések hol léteznek széleskörűen? Ne vicceljünk már. A domborzat hatását sem érted, de sajnos most nincs időm rajzolgatni. Ezen felül az RWR nem dísz.
ATGM alkalmazáskor milyen lőkör van...?
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 061
14 104
113
Én "combos" lehetőséget látok egy olyan közeljövőben megvalósítható eszközben, amit a Mi-24 és más helikopterek külső felfüggesztésként visznek a bevetés 5-35 kilométeres sugarába és lerakás után drónként tűztámogatást adnak automata aknavetővel/rakéta sorozattal (egyszer használatos eszköz ha baj van, ha nincs visszamenni, felszedni feltölteni újra bevetni). Egy mai okostelefon tudása bőven elegendő vezérlésnek és pl. agy aszimmetrikus háborúban tökéletes(nincs GPS zavarás). A vezérlés a kincs benne, annak önmegsemmisítő. Egy 5-12 csöves 85-122mm-es sorozatvető-köteg fillérek egy háborúban. Szoftverben, kommunikációban nem vagyunk rosszak akár a magyar ipar is meg tudná csinálni.

u.i: mennyit tud a Mi-24/8/17-es (és az újak) külső teherként?
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 061
14 104
113
Én "combos" lehetőséget látok egy olyan közeljövőben megvalósítható eszközben, amit a Mi-24 és más helikopterek külső felfüggesztésként visznek a bevetés 5-35 kilométeres sugarába és lerakás után drónként tűztámogatást adnak automata aknavetővel/rakéta sorozattal (egyszer használatos eszköz ha baj van, ha nincs visszamenni, felszedni feltölteni újra bevetni). Egy mai okostelefon tudása bőven elegendő vezérlésnek és pl. agy aszimmetrikus háborúban tökéletes(nincs GPS zavarás). A vezérlés a kincs benne, annak önmegsemmisítő. Egy 5-12 csöves 85-122mm-es sorozatvető-köteg fillérek egy háborúban. Szoftverben, kommunikációban nem vagyunk rosszak akár a magyar ipar is meg tudná csinálni.

u.i: mennyit tud a Mi-24/8/17-es (és az újak) külső teherként?


A Mi-24-esek két és fél tonnát emelhetnek, a Mi-8-asok 4-et, a Mi-17-esek 5 tonna körül. A legutolsó Mi-171A2-es pedig majdnem 6 tonnát.

Az akár 30 db 122mm-es cső-kötegig is jó: szinte mindenre elég. A rakétavetők (8x-112mm-ig) olcsó rakétákkal 5-50 km-ig "érnek el", a kicsit jobbak/pontosabbak (és nem sokkal drágábbak) 12-100km-ig.
Biztonságos -a heli messze látóhatár alatt mozog- és "olcsó", a"drónnak" szerintem mozognia sem kell, letenni egy "raklapon", mozog majd a rakéta ;) .

után akár ott lehet hagyni "csalinak" jöhetnek Spec-op.-osok/bárki: várja őket az önmegsemmisítő/másik rakéta drón stb.. (a folytatást mindenkinek fantáziája szerint...)
 

Venom85

Well-Known Member
2020. augusztus 20.
7 218
20 608
113
Idehaza is el tudnék viselni egy 10-15 db Cobra-t! Ez a Airbus h145m azért nem egy klasszikus harci helikopter, nem rossz, de kellene egy pár klasszikus db a vitrinbe, és persze ami nem 1:35 méretarányban készült! :)
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 811
8 752
113
Amikor az esélyeket latolgatod, gondolj arra, hogy hogy lett a 40 db közepes helikopterből álló nemzeti helikopterképesség helyett 20 kisebb és 16 nagyobb helikopter megrendelve egy olyan gyártótól, aki a közepes kategóriában nem igazán tudott "saját" típust ajánlani...
Ez utóbbi hogy értendő?
A H225M mióta nem "saját" az Airbusnál?
Vagy mit értesz ez alatt?
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 279
81 223
113
A szuhoj és a KC összehasonlítása tényleg nem szerencsés. Meg kellene nézni, volt-e az illető Olaszországban nyaralni? A C27-re való hajazása erre utal. :) Szerintem sem a Spartan, sem a Casa nem lesz befutó, pedig az A330 tulajdonlás és a C17 bérlés és a német A400 programban való részvétel miatt talán már elég lenne a C27, ill. a Casa is.

Nem volt "nyaralni". Kicsit nézz utána hogy ki az a 3-5 ember, akiket az utóbbi időben gyárlátogatásokra és bemutatókra meghívnak. A szerző épp az, aki nem mindig azt írja amit "kell", ezért nem mindig hívják. Mert a több évtizedes katonai- és civil repülőgép javítási/üzemeltetési tapasztalata nem egyezik meg a marketing anyagok tartalmával, amit a bölcsész- és egyéb nem műszaki végzettségű "influenszerek" simán leírnak mint megkérdőjelezhetetlen igazság. Ezért a politikai döntésekről sem biztos hogy időben értesül. Mások meg úgy okosak, hogy már tudják mi lesz. Úgy könnyű.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed