Szerintem van jópár hiba az érvrendszerben
.
Ami stimmel:
Ahogy a Lockheed Sikorsky szénája a CH-53K-val kapcsolatban áll, én nem tartom kizártnak, hogy a Boeing a német CH-53G leváltására benevezi a legpotensebb Chinook-variánst, amivel amúgy a franciáknál is házal.
Már benevezte!
Alapvetően a németek hívták meg őket.
Ez a német beszerzés kulcsmomentum lesz.
A CH-53K / CH-47 legújabb variánsa közötti versengést a német gyorsreagálású erők fogják eldönteni.
Illetve az Ő lehetséges átlakulásuk, jármű váltásuk.
Maga a német tender kulcsfigurája a Wisel harcjármű, amelyet a CH53G és K is rámpán felhajtva testen belül szállít. Ugyan ez a helyzet a Mungo-val is.
A gyorsreagálású erők, e 2 alap járműve lesz a meghatározó. Az a kérdés, hogy a CH-47-et tudják-e/akarják-e annyira módosítani, hogy rámpán felhajtva beférjenek. Illetve a Bundeswehr mennyire enged a követelményekből, és mond le a gépen belüli szállításról.
Ennek fontosságát mi sem bizonyítja jobban, hogy a CH-53K-t azzal promózta a Sikorsky, hogy az egyetlen gép, ami a Wisel 2-t testen belül tudja szállítani.
Ha a német tendert elviszi a Boeing, akkor valószínűleg senki más nem fogja a CH53K-t megrendelni
Ez pedig a már amúgy is együttműködő német-francia helikopter tengely esetében az Airbus Helicopters-t jelentheti, ami meg stratégiai együttműködést jelent a most gyengélkedő Boeing-nek is.
Így állhat össze a szent szövetség.
Aminek meg mi leszünk a káeurópai kihelyezett tagozata.
Namost mi az USA-tól nemigen vettünk még semmi komolyat.
Ha a Lockheed-Sikorsky bukja a német tendert, az még könnyen lehet, hogy a Boeing-AH összeborulás esetére politikai hátszelet (Washingtonból) és talán egy politikai beleegyezést (mármint a frankogermánok részéről) is össze tud lapátolni az F-35-ös magyar eladásához.
Ha mi rendszeresíthetjük az amerikai F-35-öst, akkor rendszeresíthetjük az időközben “európaiasított” Chinook-ot is.
A német-francia tengely a vadászgépek tekintetében nem nagyon avatkozik be, mert amúgy is egymás ellenérdekelt felei (Rafale-EF), de a helikopterek esetében ők a meghatározók. Ahhoz pedig, hogy az USA hazánkban el tudjon adni valami komoly nehézfegyverzetet, ahhoz át kell törni egy politikai-lélektani határt.
Ha a Boeing összespanol az AH-val, akkor az csak azért nem jelenti nálunk automatikusan a Super Hornet-et a konkurens Lockheed féle F-35 helyett, mert az utóbbinak sokkal biztosabb az export felfutása.
Ha amerikai repülőgépet veszünk, az Lockheed lesz, ha helikoptert, akkor az Boeing, mégpedig, amit az EU a felszín alatt jóváhagy.
És így lehet majd magyar Chinook és akár még magyar Apache is.
Mert addigra a Tiger már nem lesz komoly ellenajánlat.
Ezt a szövetségi rendszert én nem igazán látom át.
De felvázolnék egy másikat. Más szereplők bevonásával.
Először is a szereplők.
1. A németekről már volt szó. Ott a Gyorsreagálású hadosztály lesz a meghatározó
2. A franciák:
Lehet, hogy nyomul a Boeing a franciáknál, de az ő különlegesei nem biztos hogy igényelnének nagyobb gépeket, mint a rendelkezésre álló H225M-ek. Ráadásul most a francia kormány benne is van egy a H215 elődtípusainak leváltásában H225M-re.
Nekik - tudtommal - nincsenek olyan járműveik, amelyek igényelnék a komoly nehéz kapacitást.
És akkor behoznék még 1 nagyon fontos szereplőt:
3. a LENGYELEKET.
Akik jelentős amerikai függésük, folyamatos és brutális hadiipari költésük Európa legnagyobb hadiipari tényezőjévé teszi.
ÉS náluk még csak most jön a teljes helikopteres átfegyverzés!
A Kruk programban gyakorlatilag 2 esélyessé válik a verseny. Az Apache jelentős amerikai nyomásra , és intézményi mivolta miatt játszi, valamint az Leonardo az új, még fejlesztés alatt álló AW249-cel.
Ennek hatalmas lehetősége ez, hogy mivel még csak most fognak gyártásba kezdeni, és várhatóan a legnagyobb megrendelő a lengyel haderő lenne, így könnyen lehet, hogy meg is kapnák az egyetlen gyárat is hozzá a lengyelek. Az Apache esetén 110%, hogy csak javítóüzemet kapnának hozzá.
A vicces az, hogy ugye az Apache-nak is van Leonardo kötődése.
De a lengyelek már ezer szállal kötődnek különben is a Leonardohoz:
- ugye megvették aZ M-346 kiképző gépeket
- megvették a piszok drága AW101-et a haditengerészetnek
- Megveszik a F-35-öt, amibe szintén beszállító a Leonardo
- És ahogy fentebb is írtam a Kruk program 2 legesélyesebbje is Leonardo kötődésű
Gyakorlatilag innentől már az lenne a meglepetés, ha nem a Leonardo nyerne az összes következő lengyel tenderen. Ugye most fut a light utility tenderük Perkoz néven, ahol szintén ott a Leonardo. Azt meg tudjuk, hogy bár a Perkozon ott az Airbus is, de azután, ahogy összerugták a Port a lengyel kormánnyal, meglepődnék, ha a H145M legyőzné a AW139-et
Itt van egy kis összefoglaló a Leonardotól magától.
És akkor kanyarodjunk vissza a CH-47-hez.
A Leonardo már gyártja a saját Chinookjait.
Tehát, ha úgy döntenek a lengyelek, hogy kell nekik nehéz helikopter, akkor csak be kell rendelni az országos havertól.
Szóval a Boeingnek már van európai kötődése a Leonardo révén, és a lengyelek révén pillanatok alatt lenne kelet-európai is. De nekünk sem biztos, hogy kellene akár a lengyelekre is várni. Ez elhatározás kérdése. A Leonardo leszállítaná, és még a supportot is biztosítaná.
És akkor a nagy repülőipari kavarásról:
Az Airbus sosem fog összeállni a Boeinggel már csak a civil szektorban folyó öldöklő versenyük miatt sem. Sokkal inkább a Lockheed-dal.
A Boeing a C-130 és az A400M szándékosan vásárolt volna be a KC-390-esbe, nagyjából hasonló piaci szegmensre.
Ugye a Sikorsky/Lockheed a CH-53G-ket az Airbus upgradelte, és tartja karban a németeknél.
A hírek szerint bármilyen meglepő is, de a US NAVY elgondolkozott az A400M beszerzésén. Ami persze az amerikai regulációk miatt helyi gyártást és partnert igényelne. Na erre a feladatra a Navy a Lockheedet választotta ki.
Mivel az Airbus tudtommal leállította az X-6 gyártását, ők nem is tudnának a echte nehéz helikopter szegmensbe mással beszállni
A Lockheednak és az Airbusnak
jelenleg is van élő együttműködése, méghozzá a légi utántöltéssel kapcsolatba.
Szóval én az együttműködő lehetőségeket így látom:
Boeing-Leonardo-SAAB ---- és ha a válság után még esetleg újra feltámadó Embraer
Lockheed-Airbus-Bombardier-KAI-TAI
Jelen pillanatban, aztán ki tudja mi lesz még