Nekem az egyik ami nem tetszik az AW-139-ben, az éppen az, amit Hende kiemelt. Hende azt mondta, hogy nagyon modern, gyors gép, behúható futóművel. Szerintem sok bevált típusnak nincs behúzható futóműve: UH-1, AH-1, OH-6, AH-64, UH-60, A-129, ...
Minden esetben azt emelték ki a bevált katonai típusoknál, hogy egy esetleges katasztrófa helyzetben a robosztus, fix leszálló talp, vagy futómű csökkenti a károkat. Azt már nem is említem, hogy olcsóbb a fix futómű, mint a behúzható, minél komplexebb valami, annál drágább, és annál több a meghibásodás lehetősége.
Én a döntéshozók helyében legalább egyetlen pillanatig elgondolkoznák a Mi-38-ason is:
http://jets.hu/news?id=79 (ennek is fix a futóműve).
A tervezésénél állítólag arra mentek rá, hogy 2-3-szor olcsóbban lehessen üzemeltetni, mint a Mi-8-ast.
Pratt&Whitney hajtóművei vannak.
Nyugati avionikája, digitális adatbusza.
Minden rendszer duplikált, van, ami háromszoros.
Elvisz 30 főt, vagy 5 tonna terhet.
Az ára pedig fele a hasonló kategóriájú nyugati gépekének.
Egyenlőre még csak prototípus repül, de állítólag idén indul a gyártása.