[HUN] Helikopterbeszerzés

A különbség csupán annyi, hogy nálunk minden 80 évre titkosítva van. Elképzelhetetlennek tartom, hogy nálunk ilyesmi megjelenhessen, sajnos!
 
Borisz, azt nem kérdezted a "volt Mihu pilótától", hogy: Egy NH90 áráért hány Milt lehetne venni...?!?

És kezdődik minden újra... Annyira unalmas már ez az "Egy NH90 áráért hány Milt lehetne venni".
Azon elmélkedtél esetleg, hogy a Gripenek árából hány MiG-21-est vehettünk volna?
 
Borisz, azt nem kérdezted a "volt Mihu pilótától", hogy: Egy NH90 áráért hány Milt lehetne venni...?!?

A krumpli jóval olcsóbb, mint a paradicsom, de a fene megette az egészet, ha egyszer én paradicsomos káposztát akarok főzni...

Ha csak az ár számítana, akkor mindenki Robinson R22-t üzemeltetne, mivel 300.000 $ sincs egy darab. <b>Harceszközt alapvetően a képességei miatt vesznek, nem pedig az ára miatt.</b>

Ezt az NH90-es vitát egyszer már végigzongoráztuk, memóriafrissítésként javaslom az alábbi hsz.-től az olvasgatást:

http://htka.hu/kozosseg/discussion/comment/73347/#Comment_73347

És vigyázz, hogy mit válaszolsz, mert baromira kezd elegem lenni abból, hogy a leugatás az jól megy, de amikor alá kéne támasztani érvekkel, akkor csak hápogsz bele a nagyvilágba és még te sértődsz meg, amikor ellent mondanak neked...
 
„ha rajta múlna, NH-90-eseink lennének”
Talán nem olyan nagy baj, hogy nem rajta múlik.
 
Elb..tam, mert csak utólag jutott eszembe, hogy a tótok meg milyen butuskák. Nem tudják, hogy a két helikoptertípus az sok és hogy „logisztikai rémálom”. :-D
 
Mondjuk az engem is érdekelne, hogy ha össze akarnánk hasonlítani a Mi-8/17-est és az NH90-est, akkor mi szolna az egyik és másik mellett... Nyílván alap verziónál, az teljesen rendben van, hogy jó pénzért az NH90-esbe több cuccot lehet rakni, passz, hogy abból nekünk mi lenne hasznos is... :)
 
És vigyázz, hogy mit válaszolsz, mert baromira kezd elegem lenni abból, hogy a leugatás az jól megy, de amikor alá kéne támasztani érvekkel, akkor csak hápogsz bele a nagyvilágba és még te sértődsz meg, amikor ellent mondanak neked...

Te GrGLy neked nem csak az utálat tartozik a munkaköri leírásodba, de amúgy true :DD



Amúgy mi van a tótkopterekkel?
 
Te GrGLy neked nem csak az utálat tartozik a munkaköri leírásodba

Neeem, mert én egy tündibündi moderátor vagyok... és aki ennek ellent mond, azt kitiltom *angyalimosolysmiley* :)
 
Mondjuk az engem is érdekelne, hogy ha össze akarnánk hasonlítani a Mi-8/17-est és az NH90-est, akkor mi szolna az egyik és másik mellett... Nyílván alap verziónál, az teljesen rendben van, hogy jó pénzért az NH90-esbe több cuccot lehet rakni, passz, hogy abból nekünk mi lenne hasznos is... :)

No igen, itt kezdődik egy típus értékelése és nem ott, hogy az árából tudok venni három másfajtát.
 
Ha A-tól Z-ig kiértékeleed, akkor oda is eljutsz, hogy "az árából tudok venni három másfajtát"
 
Ha A-tól Z-ig kiértékeleed, akkor oda is eljutsz, hogy "az árából tudok venni három másfajtát"

Igaz, de az értékelésnél a szempontokat rangsorolni szokták. Ha az a - elég nevetséges - fő szempont, hogy minél olcsóbb legyen, akkor lehet kapni ilyen helikopterépítő kiteket is :)
 
GrGLY ne ess át a ló túloldalára. Nem arról van szó, hogy minél olcsóbb legyen, de van egy költségkeret amibe bele kell férj és emiatt az értékelésnél nem teheted utolsó szempontnak az árat. Ettől függetlenül nem Robinson R22-eseket kell beszerezni (valószínűleg nem is felelne meg jóformán semmilyen célra), de amikor a gépek képességeit összehasonlítod az alapján, hogy mire szeretnéd használni őket, és kb ugyanazt kapod 2-3-4 típustól is (minimális eltérésekkel), abban a pillanatban a vételi és fenntartási költségek igenis a rangsor legelejére kerülnek.
 
Lehet, hogy nem fogalmaztam elég világosan.
Szóval: nekik lesz (ha lesz) 2+2 helikopterük, minek következtében bármilyen felmerülő feladatra az optimumhoz közel eső választ tudnak adni (adott feladatra a megfelelő gép).
Erre szokták volt itt is említeni páran, hogy a több típus nem az Istentől való, valamint ekkor szokott elhangzani a fent említett rémálom fordulat (mintha az emberiség és a világ fejlődésének az volna a végcélja, hogy a logisztikusoknak ne kelljen dolgozni :-) ).
Szóval emberi számítás szerint a két kis gép beszerzésekor, csak az üzembentartásra való felkészülés fog nekik pénzbe kerülni (mivel két MI-171 a fizetség). Tehát az üzemeltetés folyamán élhetünk a gyanúperrel, hogy a kis gépeket olcsóbban repülve az össz. kiadott pénzmennyiség csökken (egy kicsivel), miközben a feladataikat legalább az eddigi színvonalon el tudják látni.
Ez nekem jó boltnak tűnik.
 
@joker

Nem esek át a ló túloldalára, de amikor szóba kerül az NH90, akkor egy nagy többség kapásból azzal jön, hogy milyen drága és milyen szar, de hogy a képességeihez képest drága és szar-e, vagy egy 40 éves helikopterhez képest, az már nem érdekel senkit. A helikopterbeszerzés dettó: még azt sem tudjuk, hogy mire kell helikopter, de legyen S-70, mert jó volt a Sólyom végveszélyben, vagy Mi-17, mert az úgyis van.

Először is tudnunk kéne, hogy mire akarunk helikoptert, milyen képességeket várunk el, hogyan illeszthető be az adott típus a Honvédségbe, stb. Természetesen a beszerzési ár, kiképzés, rendszeresítési költségek, fegyverzet költségei, ésatöbbi is számít, de nem ezek az elsődleges szempontok. És ez így is működik, beszerzésnél elsősorban nem az árat szabják meg, hanem leginkább képességekkel és support csomaggal szemben támasztott követelményeket. A gyártó meg majd mond egy árat, amin alkudoznak egy darabig (jobb esetben nem annyi ideig, mint a brazilok...) és végül születik egy döntés (ami nem feltétlenül a legszakmaibb).

Nekünk meg alapvetően <b>az elvárások, képességek ÉS az árak</b> keresztmetszetében kéne vitatkoznunk, nem csak azon, hogy melyik gép mennyibe kerül, mint ahogy ezt elég sokan csinálják itt.
 
Tisztelt GrGLy!
Legnagyobb bajom a döntéshozókkal van, mert veled ellentétben ők azt sem tudják, hogy mit akarnak főzni!

A képességeket háttérbe szorítva jelenleg csak azt láthatjuk, hogy minél később és minél olcsóbban akarnak /-ha akarnak-/ helihez jutni. /Ennek fényében már nem is olyan rossz ötlet a Robinson! :)DDD/

Szóval hiába szép amit <b>vastagon</b> írtál, nálunk láthatóan nem így működik....
Tehát csak beetetés van, heli az nincs....
 
Szóval hiába szép amit <b>vastagon</b> írtál, nálunk láthatóan nem így működik....
Tehát csak beetetés van, heli az nincs....

Ez igaz, viszont ez a fórum nem a kormány, ezért elvárom, hogy szakmai oldalról közelítsétek meg a problémát szakmai véleményeket megfogalmazva.

Láthattátok az elmúlt években, hogy nem csak a haditechnika iránt érdeklődők olvasnak minket, hanem a mainstream médiától és ebből kifolyólag valószínűleg magasabb körökben is. Ha normálisan csináljuk itt a dolgokat, talán lesz valami foganatja is.
Nem hiszem, hogy olyan lehetetlen lenne ezt a szemléletet is figyelembe venni a hozzászólásaitok írásánál.
 
GrGLY számomra homályos, hogy egy gép egyszerűen mitől szar, mondhatod azt, hogy megbízhatatlan (akkor mondjuk tényleg szar) meg azt, hogy nem felel meg a követelményeidnek. Ha megbízhatatlan a típus, olyant valószínűleg nem vennének, mert rossz PR egy baleset, és mégfontosabb, hogy ezzel reptetnék néha a nagyfőnököt is, aki ha már eddig eljutott akkor inkább nem akar meghalni.
Ha pedig az elvárásokat nézzük, van egy "A4-es lapod", azon leírva, hogy számodra mit kell tudjon mindenféleképpen, és még minek örülnél ha képes lenne rá, ha azon felül még tud dolgokat, az dícséretes, de nemigazán tervezel fizetni érte plussz pénzeket. Onnantól már teljesen mindegy, hogy egy egyéves vagy egy 40 éves (a Black Hawk is 35 éves) konstrukciójú gép tudja ezeket, mert számodra megfelel mindkettő, mivel mindkettő nyújtja azt, ami neked kell. Ennél a pontnál meg megint az árhoz érkeztünk, hogy melyik kerül kevesebbe.