[HUN] Helikopterbeszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 830
4 133
113
Hűűűű.... a valóság az nem a redalert ám, ahol hevitankkal be tudsz menni a Tesla-torony mögé., meg működik a háromszög - iksz - kör kombó ;)

Esélyes, hogy egy cobrát, meg talán egy apacsot is le lehet szedni egy AK-47-tel, ha az oldalplekót kezded el veretni 10 méterről.
Csak nem nagyon szokott sikerülni olyan helyzetbe kerülni, hogy ez megtörténjen.
Mindazonáltal egy Mi-17-esnek 3-as plekóval van körbevéve a kabinja (kivéve a két fűthető üveg), ahol meg fém van az 0,8-as durál (kivéve az üvegek-, meg az oldalablakok kerete) Ezen kívül a padló alatt fut a tehertér első törzskeretéig a komplett vezérlés, valamint a két oldaltartály is csak 0,8-as lemezből van és nincs semmilyen passzív (meg aktív se) tűzvédelme. Szóval a keleti hadseregek helikopterállományának döntő többsége (alap Mi-8/17) nagyjából ugyan olyan sebezhető mint a Bell-429.
És ehhez képest mégis vannak ilyen videók:
Aztán meg ott van a szomáliai eset, amikor nem sikerült elvakítani amerika fényével a koszoslábú négereket és lebaszarintották az égről a sokkal komolyabb szintet képviselő blakhókot
Ha igaz lenne a sok gyártott elmélet, hogy csak a full atom hiper csili-vili minőségre törekvő DIRCM, mittudomén helikopterek maradnak életben a harctereken, akkor az ukránoknak a második napon már nem lett volna mivel repülniük. Ehhez képest még a komoly ellenfélnek számító szakadárok is csak kb 10 helikoptert bírtak leverni az égről. (persze ez abból is adódik, hogy az ukrik olyan alacsonyan közlekedtek, hogy a talaj pörgette a minyó orrfutójának a kerekét :D)

Más a helyzet, ha az USS Sulaco-val kell megküzdeni, de ez ritkán fordult eddig elő. A várható konfliktusokban nem „tunguzka-erdőkön” kell átverekedni magát egy szem Bell-429-nek, hanem hasonló szintű ellenfél ellen készülnek ők is valószínűleg.

Nos, helinél, de különösen katonai helinél, nálam a minimum a két hajtómű. Páncélozás? Feladattól függ, de jó, ha az adott típusnál megoldható és van a hajtóműveinek megfelelő teljesítménytartaléka is a plussztömegre. Meg persze a triplaredundás vezérlőrendszerek, stb.
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
Nos, helinél, de különösen katonai helinél, nálam a minimum a két hajtómű. Páncélozás? Feladattól függ, de jó, ha az adott típusnál megoldható és van a hajtóműveinek megfelelő teljesítménytartaléka is a plussztömegre. Meg persze a triplaredundás vezérlőrendszerek, stb.
Ez nagyon jó, de most ez hogy jön ide? o_O
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 232
57 630
113
Nos, helinél, de különösen katonai helinél, nálam a minimum a két hajtómű. Páncélozás? Feladattól függ, de jó, ha az adott típusnál megoldható és van a hajtóműveinek megfelelő teljesítménytartaléka is a plussztömegre. Meg persze a triplaredundás vezérlőrendszerek, stb.


Egy repülő tankra gondolsz?
Gondolom ez kibírt pár ak találatot.:rolleyes:
Van itt belőle.....
IMG_2779.jpg
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 830
4 133
113
Ez nagyon jó, de most ez hogy jön ide? o_O

Csak úgy kikívánkozott belőlem. :) Amúgy meg, az ukrik nem nagyon repkednek a szaki területek fölött helivel sem, meg mással sem már.

Egy repülő tankra gondolsz?
Gondolom ez kibírt pár ak találatot.:rolleyes:
Van itt belőle.....
IMG_2779.jpg

Á, ez nem repülő tank... Persze az AK-t azért bírja. De a Mi-28, na az már igen. :)
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
Amúgy meg, az ukrik nem nagyon repkednek a szaki területek fölött helivel sem, meg mással sem már.
Azt szerintem senki nem állította, hogy most repkednek :)

Más:
Valaki repült már Bell-412-sel?
Mondjuk a katonák közül valaki szlovén géppel. (Érdekelnének vélemények, hogy jó, nem jó, miért jó, vagy mi a kifogás ellene, stb. )
 

Loken

Well-Known Member
2016. november 24.
2 776
5 138
113
"Romániában nem kispályás repülőgépipar működik, a brassói IAR (Industria Aeronautică Română) vállalat 1925 óta aktív, gyártottak licenszben például Alouette III és Puma helikoptert is, de saját típusokkal is rendelkeznek a vitorlázógépektől kezdve a sugárhajtású kiképzőgépeken át a kéthajtóműves csapásmérőig bezárólag. A pedigréjük alapján pedig nem esne nehezükre nagyobb részt vállalni az AH-1Z gyártásában."

Na ezért nem kapunk mi kb. semmilyen a kézifegyvernél nagyobb licenszet sem, mert nincs meg hozzá még az alap iparunk sem. Újabb ok miért kell létrehozni/támogatni a magyar hadiipart. Ha már saját tervezésű dolgokra nincs pénzünk legalább licenszben gyárthatnánk jól bevált dolgokat a saját haderőnk támogatására. Ha rentábilisan működhetne (akár úgy, hogy az elején jelentős állami dotációt kap) később ebből talán kinőhetne a saját tervezésű eszköz gyártás is.
Minden magyar szidja a románokat...persze én is...de az idő és a történelem őket igazolja. Lassan már leköröznek minket minden területen.
Miért van az, hogy a külföldi multik zöldmezős, államilag jelentősen támogatott, (nem csak pénzzel, de adó és járulék kedvezményekkel is) beruházásokat hoznak és fejlesztenek mázsa szám. Míg a magyar ipari cégek hacsak nem egy milliárdos magyar tulaj nem áll a háttérben akkor örülnek ha vegetálnak nemhogy bővítsenek, vagy külföldön terjeszkedjenek. Mert az OTP a MOLL és egy-két építőipari mammut kivételével ez a helyzet...
Ja értem...a mindenkori politikai grémiumnak nincs ideje kivárni míg a mag szárba szökken és már lehet sápot húzni... addig csak viszi a pénz. Sokkal gyorsabb ha lefekszünk a nyugati multi-kultinak és már jönnek is a nokiás dobozok.
Molni régen sokat áradozott egy szocis magyar vállalatról ahol repülőgép karbantartásokat is végeztek és az alapítása időben talán vetekedhetne az román IAR-al.
Ha nem verik szét/ hagyják szétrohadni, törődnek az életben tartásával még akkor is ha nem hoz semmit talán mára lehetne akkora cég ami most kaphatna akár licensz gyártási lehetőségeket is.
Talán nem állt volna elő a jelenlegi szituáció sem, hogy nincs működő képes harci helikopter és közepes szállító gép se nagyon stb...őszintén melyik környező ország csinál ilyet?
Milyen érdekes, hogy a szomszédainknál a rendszerváltás nem úgy ment végbe mint nálunk. Mindenkiben volt annyi patriotizmus, hogy legalább a stratégiai vállalatokat megpróbálta életben tartani. Mi meg 1-2 kivétellel eladtunk mindent, fittyet hányva a saját jövőnkre. Pedig meg lehet nézni, hogy azok a cégek amiket nem adtunk el lásd pl. OTP, MOLL mekkora presztízs értékkel bírnak most sőt még fejlesztenek/terjeszkednek is.
Az a baj, hogy ezzel a hozzáállással csak a saját sírunkat ássuk meg jelen pillanatban ha az országból kivonulnának a külföldi cégek nagyjából megállna az élet. Bér rabszolgák hatalmas tömegei kerülnének az utcára és nem lenne erős alternatív működő saját termelő bázis ami felszívná őket. A szociban legalább önellátóak voltunk. Mára már ez a képességünk sincs meg...
 
  • Tetszik
Reactions: misinator

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 294
113
Ugyan mar ronan kormany sincs... na akkor hogy is lessz ez? Kivel is targyaltak a nagyvizen tuliak...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 310
81 296
113
A legiero.blog.hu-n linkelték:

szasa30 2017.07.03. 15:30:57

www.honvedelem.hu/container/files/attachments/64203/hsz_2017_4_beliv_064_073.pdf

"A SZÁLLÍTÓHELIKOPTEREK LÉGI SZÁLLÍTÁSI KAPACITÁSÁNAK JELENTŐSÉGE

ÖSSZEGZÉS

A harcfeladatok modellezésével, a művelettervezési folyamatok (részleges) elvégzésével
pontosan meghatározható az MH feladatrendszeréből fakadó követelményeknek megfelelő
légi szállítási kapacitás. A legnagyobb ilyen feladat a zászlóaljerejű harcászati légideszantvagy
légiroham-művelet, mely végrehajtásához mintegy 520–550 fő felszerelt katona és
egyéb anyagok kiszállítása szükséges egy lépcsőben, 120–140 tonna – szállítandó – össztömegben,
minimum 260 m2 szállítótér-területen. Ezt a kapacitást a mai korszerű, 4–5 tonna
terhelhetőségű, 10–15 m2 szállítótér alapterületű közepes szállítóhelikopterek 30–45 darabos
mennyiség esetén képesek kielégíteni. A szükséges műszaki, biztonsági és műveleti követelmények
miatt a rendszeresítendő gépek számát mintegy 30–40%-kal magasabbra kell
meghatározni, annak érdekében, hogy mind a műveleti, mind a biztonsági követelmények
figyelembevételével lehessen végrehajtani a meghatározott feladatokat.

Összegzésként elmondható, hogy egy adott helikoptertípus jellemzőinek ismeretében
megállapítható a zászlóaljméretű harcászati légideszant végrehajtásához szükséges helikoptermennyiség.
Az így kialakított szállítóhelikopter-flotta nagymértékben hozzájárul ahhoz,
hogy az MH teljesítse jogszabályokban rögzített alapfeladatát, az ország fegyveres védelmét.
Végül egy dolgot érdemes megemlíteni a koncepcionális alapvetésekkel kapcsolatosan.
Vannak olyan képességek, melyek NATO-szövetségesi együttműködés keretében elérhetőek,
azokkal tervezni lehet. A szállítóhelikopter-képesség nem tartozik ezek közé. Amennyiben
éles katonai (harci) feladatok végrehajtása érdekében lenne szükség szövetségeseink szállítóhelikopter-
kapacitására, annak elérése a NATO politikai döntési mechanizmusa miatt
minden bizonnyal huzamosabb időt venne igénybe, mindamellett nem garantálható, hogy
egy súlyos válsághelyzetben partnereink nélkülözhetik saját eszközeiket. Ilyen esetben
előfordulhatna, hogy bár rendelkezünk gyorsan bevethető légi szállítható erőkkel, azok
alkalmazására – saját hibánkból – nem lenne módunk. Következésképp a szállítóhelikopter-
képesség egyfajta nemzeti minimumkövetelmény kell hogy legyen, elsősorban saját
magunk biztonsága érdekében; másodsorban, a NATO tagjaként nem engedhetjük meg,
hogy gyenge láncszemnek, önálló védelmi képességekkel nem rendelkező tagállamnak
tekintsenek szövetségeseink. A természeti csapások, ipari katasztrófák esetén szintén azonnal
rendelkezésre álló légi szállítási képességet igényel – véleményem szerint jogosan – a
közvélemény. Mindenfajta késlekedés, illetve – a szűkös kapacitásokból eredő veszteségek
megelőzése érdekében – elvtelen kompromisszumok megkötése nélkül kell megteremteni,
újjászervezni az MH szállítóhelikopter-képességét."
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
A legiero.blog.hu-n linkelték:

szasa30 2017.07.03. 15:30:57

www.honvedelem.hu/container/files/attachments/64203/hsz_2017_4_beliv_064_073.pdf

"A SZÁLLÍTÓHELIKOPTEREK LÉGI SZÁLLÍTÁSI KAPACITÁSÁNAK JELENTŐSÉGE

ÖSSZEGZÉS

A harcfeladatok modellezésével, a művelettervezési folyamatok (részleges) elvégzésével
pontosan meghatározható az MH feladatrendszeréből fakadó követelményeknek megfelelő
légi szállítási kapacitás. A legnagyobb ilyen feladat a zászlóaljerejű harcászati légideszantvagy
légiroham-művelet, mely végrehajtásához mintegy 520–550 fő felszerelt katona és
egyéb anyagok kiszállítása szükséges egy lépcsőben, 120–140 tonna – szállítandó – össztömegben,
minimum 260 m2 szállítótér-területen. Ezt a kapacitást a mai korszerű, 4–5 tonna
terhelhetőségű, 10–15 m2 szállítótér alapterületű közepes szállítóhelikopterek 30–45 darabos
mennyiség esetén képesek kielégíteni. A szükséges műszaki, biztonsági és műveleti követelmények
miatt a rendszeresítendő gépek számát mintegy 30–40%-kal magasabbra kell
meghatározni, annak érdekében, hogy mind a műveleti, mind a biztonsági követelmények
figyelembevételével lehessen végrehajtani a meghatározott feladatokat.

Összegzésként elmondható, hogy egy adott helikoptertípus jellemzőinek ismeretében
megállapítható a zászlóaljméretű harcászati légideszant végrehajtásához szükséges helikoptermennyiség.
Az így kialakított szállítóhelikopter-flotta nagymértékben hozzájárul ahhoz,
hogy az MH teljesítse jogszabályokban rögzített alapfeladatát, az ország fegyveres védelmét.
Végül egy dolgot érdemes megemlíteni a koncepcionális alapvetésekkel kapcsolatosan.
Vannak olyan képességek, melyek NATO-szövetségesi együttműködés keretében elérhetőek,
azokkal tervezni lehet. A szállítóhelikopter-képesség nem tartozik ezek közé. Amennyiben
éles katonai (harci) feladatok végrehajtása érdekében lenne szükség szövetségeseink szállítóhelikopter-
kapacitására, annak elérése a NATO politikai döntési mechanizmusa miatt
minden bizonnyal huzamosabb időt venne igénybe, mindamellett nem garantálható, hogy
egy súlyos válsághelyzetben partnereink nélkülözhetik saját eszközeiket. Ilyen esetben
előfordulhatna, hogy bár rendelkezünk gyorsan bevethető légi szállítható erőkkel, azok
alkalmazására – saját hibánkból – nem lenne módunk. Következésképp a szállítóhelikopter-
képesség egyfajta nemzeti minimumkövetelmény kell hogy legyen, elsősorban saját
magunk biztonsága érdekében; másodsorban, a NATO tagjaként nem engedhetjük meg,
hogy gyenge láncszemnek, önálló védelmi képességekkel nem rendelkező tagállamnak
tekintsenek szövetségeseink. A természeti csapások, ipari katasztrófák esetén szintén azonnal
rendelkezésre álló légi szállítási képességet igényel – véleményem szerint jogosan – a
közvélemény. Mindenfajta késlekedés, illetve – a szűkös kapacitásokból eredő veszteségek
megelőzése érdekében – elvtelen kompromisszumok megkötése nélkül kell megteremteni,
újjászervezni az MH szállítóhelikopter-képességét."
Az őrnagy úr valószínűleg ezredes szeretne lenni mihamarabb, azért ilyen irreális műanyag a szöveg...
30-45 nagyhelikopter meg még 30-40% az mininmum 39-58, max. 42-63gép. Valóságtól elrugaszkodott számok...
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 400
19 829
113
Az őrnagy úr valószínűleg ezredes szeretne lenni mihamarabb, azért ilyen irreális műanyag a szöveg...
30-45 nagyhelikopter meg még 30-40% az mininmum 39-58, max. 42-63gép. Valóságtól elrugaszkodott számok...

Nos, a helyzet az, hogy 1 évvel ezelőtt, a 12 db MI-24 reaktíválása is illúzió szint volt. A többség kinevette volna, ha valaki akkor ezt itt jósolni meri. Ma valóság kezd lenni, még a maga ellentmondásaival is. A szerző szerintem az írta le, milyen mennyiségű helikopterre lenne szükség, egy zászlóalj, egy időben történő bevetéséhez. Nem az írta, hogy ez lesz, hanem hogy mi lenne szükséges. Majd kiderül miféle meglepetések érnek még minket haderő fejlesztése terén.
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
Nos, a helyzet az, hogy 1 évvel ezelőtt, a 12 db MI-24 reaktíválása is illúzió szint volt. A többség kinevette volna, ha valaki akkor ezt itt jósolni meri. Ma valóság kezd lenni, még a maga ellentmondásaival is. A szerző szerintem az írta le, milyen mennyiségű helikopterre lenne szükség, egy zászlóalj, egy időben történő bevetéséhez. Nem az írta, hogy ez lesz, hanem hogy mi lenne szükséges. Majd kiderül miféle meglepetések érnek még minket haderő fejlesztése terén.
„...pontosan meghatározható az MH feladatrendszeréből fakadó követelményeknek megfelelő
légi szállítási kapacitás. A legnagyobb ilyen feladat a zászlóaljerejű harcászati légideszant vagy
légiroham-művelet,...”
Annyit kell hozzátegyek, hogy az igény is irreális, akármit írnak le a jogszabályok. A lehetőségeink pedig nem engedik és nem is fogják megengedni az „és” kapcsolatot a min. 40 helikopter és a teljes légiszállítható zászlóalj között...
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 860
29 115
113
Nos, a helyzet az, hogy 1 évvel ezelőtt, a 12 db MI-24 reaktíválása is illúzió szint volt. A többség kinevette volna, ha valaki akkor ezt itt jósolni meri. Ma valóság kezd lenni, még a maga ellentmondásaival is. A szerző szerintem az írta le, milyen mennyiségű helikopterre lenne szükség, egy zászlóalj, egy időben történő bevetéséhez. Nem az írta, hogy ez lesz, hanem hogy mi lenne szükséges. Majd kiderül miféle meglepetések érnek még minket haderő fejlesztése terén.
12 Mihu nagyjavítása nem fejlesztés, ahogy 120 T-34-es lemázolása se lenne az.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

kaktusz

Well-Known Member
2010. december 7.
1 987
5 306
113
Annyit kell hozzátegyek, hogy az igény is irreális, akármit írnak le a jogszabályok. A lehetőségeink pedig nem engedik és nem is fogják megengedni az „és” kapcsolatot a min. 40 helikopter és a teljes légiszállítható zászlóalj között...
Miért lenne irreális? Honvédséget akarunk, vagy egy kirakatott? Még csak nem is muszáj egyetlen beszerzés alatt ennyi gép. Lehet azt 5 évente 10 -10db.
Amúgy azt is leírja a szerző hogy ez is csak akkor működik ha megvan a teljes légi fölény :D. Na nekem ez is érdekes hogy ezt meg hogy akarják megvalósítani 1 század madárkával. Persze tudom az mindenre elég hisz a szomszédok sem állnak jobban.... ja ja...
 

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 304
16 136
113
Miért lenne irreális? Honvédséget akarunk, vagy egy kirakatott? Még csak nem is muszáj egyetlen beszerzés alatt ennyi gép. Lehet azt 5 évente 10 -10db.
Amúgy azt is leírja a szerző hogy ez is csak akkor működik ha megvan a teljes légi fölény :D. Na nekem ez is érdekes hogy ezt meg hogy akarják megvalósítani 1 század madárkával. Persze tudom az mindenre elég hisz a szomszédok sem állnak jobban.... ja ja...

Jó észrevétel. Annyi hozzáfűzni valóm lenne csak, hogy más módon is lehet légifölényt kiharcolni, és ha a verebeknek igaza van még lehet is belőle valami meglepő. Jelen állapotban pedig még a btr-ek lemázolása és felgumizása is fejlesztés lenne, mert a kiküldetésen kívül a többi lehet felbakolva várja a sorsa jobbra fordulását :p
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
Miért lenne irreális? Honvédséget akarunk, vagy egy kirakatott? Még csak nem is muszáj egyetlen beszerzés alatt ennyi gép. Lehet azt 5 évente 10 -10db.
Amúgy azt is leírja a szerző hogy ez is csak akkor működik ha megvan a teljes légi fölény :D. Na nekem ez is érdekes hogy ezt meg hogy akarják megvalósítani 1 század madárkával. Persze tudom az mindenre elég hisz a szomszédok sem állnak jobban.... ja ja...
Az 5 évente 10db elég furán hangzik, ráadásul egy modern gép évi 4-500 órát képes kirepülni és pazarlás lenne benne hagyni az időt, ha már megvettük a hardware-rel együtt. ez az első 5 évben kb. 4500 óra/év össz időt jelent, a másodikban 9-10 ezret, majd 15000 körül, aztán 20000-ret és még nem értünk a végére. Mindehhez kell, aki repüli, őket, ez gépenként kb másfél „készlet” hajózó, és töméntelen mennyiségű műszaki, aki a hátán viszi az egész rendszert. Szerény számításaim szerint a 80-as években a legjobb időkben sem ment a kapacitás évi 9-10000 óra fölé, mert egy akkora hadseregnek sem volt ennél többre igénye. Manapság 22-24db helikopterrel kényelmesen ki lehet adni ekkora kapacitást.
Egy kicsit fellapoztam a wikipédiát. Szerinte a spanyol hadseregnek van 29 Pumája és 17 CH-47-ese és még 20 kisebb Huey variánsa, pedig ők másik ligában játszanak.
A holland légierő 12 Pumát és 17 CH-47-est használ, a svájciak 25 Pumát.
Ennél nagyobb kapacitása a Bundeswehr-nek és az olasz hadseregnek és amég nagyobb középhatalmaknak van, meg a görögöknek, de ők kissé túlvállalják magukat.
Mindazonáltal csak közepes szállítóból 40db-os, vagy még nagyobb flotta nekünk teljes mértékben felesleges. Egyszerűen nem tudnánk mire kihasználni a kapacitást.

Valószínűleg úgy képzeli el a szerző, hogy a légifölényt nem nekünk kell biztosítani. Legalábbis évtizedeken belül erre sem elég embert, sem elég pénzt nem tudnánk kiköhögni, főleg, ha már a szállítóflottánk ennyire túlméretezett.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
T

Törölt tag 1586

Guest
A legiero.blog.hu-n linkelték:

szasa30 2017.07.03. 15:30:57

www.honvedelem.hu/container/files/attachments/64203/hsz_2017_4_beliv_064_073.pdf

..A legnagyobb ilyen feladat a zászlóaljerejű harcászati légideszant vagy
légiroham-művelet, mely végrehajtásához mintegy 520–550 fő felszerelt katona és
egyéb anyagok kiszállítása szükséges egy lépcsőben, 120–140 tonna – szállítandó – össztömegben,
minimum 260 m2 szállítótér-területen. Ezt a kapacitást a mai korszerű, 4–5 tonna
terhelhetőségű, 10–15 m2 szállítótér alapterületű közepes szállítóhelikopterek 30–45 darabos
mennyiség esetén képesek kielégíteni. A szükséges műszaki, biztonsági és műveleti követelmények
miatt a rendszeresítendő gépek számát mintegy 30–40%-kal magasabbra kell
meghatározni, annak érdekében, hogy mind a műveleti, mind a biztonsági követelmények
figyelembevételével lehessen végrehajtani a meghatározott feladatokat..."

Szerintem ezt a légiroham-művelet dolgot villám gyorsan el kellene felejteni - nem csak magyar viszonyok között hanem lassan mindenhol.

Ha jól megnézem a helikopterek katonai alkalmazásának elmúlt közel 70 éves történetét nekem az jön le hogy a helikopteres szállítású gyalogság
- elsősorban aszimmetrikus viszonyok között - felkelők kergetésére - alkalmazható;
- teljes légifölény megléte mellett,
- igen nagy veszteségekkel. Ha az ellenfél MANPAD-ekkel és / vagy Zsu 23-2 kaliberű légvédelmi fegyverekkel van felszerelve akkor abba a körzetbe helikopteres deszantot küldeni öngyilkosság.

Véleményem szerint - különösen magyar viszonyok között - a szállító heliknek egy aktív összfegyvernemi háborúban csakis és kizárólag a hátország és a front saját oldala közötti szállítási feladatokat lehet kitalálni. Esetleg ha olyan high-end helid van amely képes éjjel rossz időben alacsonyan repülni és fel van szerelve az összes létező önvédelmi eszközzel, akkor erős EW támogatás mellett 1-1 helivel néhány speciális műveletet meg lehet kockáztatni a front túloldalán is.

Szerintem 50-60 közepes helivel légi rohamokról ábrándozni, hogy is mondjam....:)

Én maximálisan kiegyeznék egy tucat jól felszerelt Mi-17, Cougar, AW 101 ne adj Isten Chinook kategóriájú helivel szállító kategóriában.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 932
73 155
113
A legiero.blog.hu-n linkelték:

szasa30 2017.07.03. 15:30:57

www.honvedelem.hu/container/files/attachments/64203/hsz_2017_4_beliv_064_073.pdf

"A SZÁLLÍTÓHELIKOPTEREK LÉGI SZÁLLÍTÁSI KAPACITÁSÁNAK JELENTŐSÉGE

ÖSSZEGZÉS

A harcfeladatok modellezésével, a művelettervezési folyamatok (részleges) elvégzésével
pontosan meghatározható az MH feladatrendszeréből fakadó követelményeknek megfelelő
légi szállítási kapacitás. A legnagyobb ilyen feladat a zászlóaljerejű harcászati légideszantvagy
légiroham-művelet, mely végrehajtásához mintegy 520–550 fő felszerelt katona és
egyéb anyagok kiszállítása szükséges egy lépcsőben, 120–140 tonna – szállítandó – össztömegben,
minimum 260 m2 szállítótér-területen. Ezt a kapacitást a mai korszerű, 4–5 tonna
terhelhetőségű, 10–15 m2 szállítótér alapterületű közepes szállítóhelikopterek 30–45 darabos
mennyiség esetén képesek kielégíteni. A szükséges műszaki, biztonsági és műveleti követelmények
miatt a rendszeresítendő gépek számát mintegy 30–40%-kal magasabbra kell
meghatározni, annak érdekében, hogy mind a műveleti, mind a biztonsági követelmények
figyelembevételével lehessen végrehajtani a meghatározott feladatokat.

Összegzésként elmondható, hogy egy adott helikoptertípus jellemzőinek ismeretében
megállapítható a zászlóaljméretű harcászati légideszant végrehajtásához szükséges helikoptermennyiség.
Az így kialakított szállítóhelikopter-flotta nagymértékben hozzájárul ahhoz,
hogy az MH teljesítse jogszabályokban rögzített alapfeladatát, az ország fegyveres védelmét.
Végül egy dolgot érdemes megemlíteni a koncepcionális alapvetésekkel kapcsolatosan.
Vannak olyan képességek, melyek NATO-szövetségesi együttműködés keretében elérhetőek,
azokkal tervezni lehet. A szállítóhelikopter-képesség nem tartozik ezek közé. Amennyiben
éles katonai (harci) feladatok végrehajtása érdekében lenne szükség szövetségeseink szállítóhelikopter-
kapacitására, annak elérése a NATO politikai döntési mechanizmusa miatt
minden bizonnyal huzamosabb időt venne igénybe, mindamellett nem garantálható, hogy
egy súlyos válsághelyzetben partnereink nélkülözhetik saját eszközeiket. Ilyen esetben
előfordulhatna, hogy bár rendelkezünk gyorsan bevethető légi szállítható erőkkel, azok
alkalmazására – saját hibánkból – nem lenne módunk. Következésképp a szállítóhelikopter-
képesség egyfajta nemzeti minimumkövetelmény kell hogy legyen, elsősorban saját
magunk biztonsága érdekében; másodsorban, a NATO tagjaként nem engedhetjük meg,
hogy gyenge láncszemnek, önálló védelmi képességekkel nem rendelkező tagállamnak
tekintsenek szövetségeseink. A természeti csapások, ipari katasztrófák esetén szintén azonnal
rendelkezésre álló légi szállítási képességet igényel – véleményem szerint jogosan – a
közvélemény. Mindenfajta késlekedés, illetve – a szűkös kapacitásokból eredő veszteségek
megelőzése érdekében – elvtelen kompromisszumok megkötése nélkül kell megteremteni,
újjászervezni az MH szállítóhelikopter-képességét."


Szerintem előző este megnézte a Mel Gibsonos Katonák voltunk filmet.
 

Matróz Kommandó

Well-Known Member
2017. március 21.
1 101
3 815
113
Véleményem szerint - különösen magyar viszonyok között - a szállító heliknek egy aktív összfegyvernemi háborúban csakis és kizárólag a hátország és a front saját oldala közötti szállítási feladatokat lehet kitalálni. Esetleg ha olyan high-end helid van amely képes éjjel rossz időben alacsonyan repülni és fel van szerelve az összes létező önvédelmi eszközzel, akkor erős EW támogatás mellett 1-1 helivel néhány speciális műveletet meg lehet kockáztatni a front túloldalán is.

Hozzá tenném, hogy a tipikus Kárpát medencei időjárás, elég ritkán teremt annyira rossz látási viszonyokat, hogy azt rejtőzködésre használni lehessen. A köd (zero visibility)gyakori megjelenése alapvetően tengerparti vagy magaslati jelenség. Ami fontos,, az a gyors mozgás/átcsoportosítás lehetősége, csapatszintű döntéshozatal és integráció. És ami szerintem a legfontosabb, az a jól képzett csapatok. Inkább gyakoroljunk a nem uptodate, de rendelkezésre álló technikával, mint nézegessük a hiperszuper csilivili, de ne nyúlj hozzá kütyüket.