1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

[HUN] Jakovlev Jak-52

Diskurzus a(z) 'Vadász-/csapásmérő/kiképző repülőgépek' témában - Jeno által indítva @ 2013. január 6..

  1. honved

    honved Well-Known Member

    Nem tudom mennyi jelentősége van a katonai felszereltségnek.
    Vannak, neten ugyanis megjelent pletykák arról, hogy a katonai felső vezetők repülési pótléka miatt kellenek a gépek.
    Mert kell gépet vezetniük, bizonyos időnként, bizonyos óraszámban, hogy megkapják a repülési pótlékot.
    Na ebből az apropóból érthető lenne a Zlin. Pláne hogy nem törnek össze több Gripent.
     
  2. carpmat

    carpmat Member

    A Zlin több szempontból befutónak tűnik... Főként a 2+2-es kiírás okán.

    Oktató és gyakorló gépnek tökéletesen megfelel a 242-es, +6 -4G-ig húzható (a Jakok tudtommal +7 -5-ig) alapkiképző gépnek az egyik legoptimálisabb választás. Ne felejtsük el ezeknek a gépeknek az lenne a feladata, hogy kiválasszák azokat a kadétokat akik alkalmasak arra, hogy Kanadába kerüljenek, tehát a növendékek ezen fognak repülni életükben először... Így olyan gép kell, amely egyszerűen vezethető, megbízható, nem olyan érzékeny az újoncok hibáira, de alkalmas alap műrepülő figurák, harcforduló, dugóhúzó stb. oktatására is. Erre a célra bőven megfelel, plusz a legtöbb társával szemben egymás melletti üléses ami lehetőséget ad az oktatónak, hogy folyamatosan közelről figyelje a növendék munkáját, reakcióit különböző helyzetekben. Szintén fontos, hogy Glass Cockpit kialakítású, így már ehhez is a kezdetektől hozzá szoknak a növendékek.

    A 143-as pedig így ideális futár és felderítőgépnek, a rászerelhető kamerarendszerrel és a hosszú járőrözési idővel (póttartályokkal kb 14 óra)...

    Mivel a gépet eredetileg civil piacra szánták ezért az árak is kevésbé vannak elszállva, bőséges az alkatrész utánpótlás és a karbantartási költségek is relatíve alacsonyak. És még egy előny csóró honvédségünknek.... A gépek opcionálisan üzemeltethetők 95ös autóbenzinnel, ami most kb 300 forinttal olcsóbb literenként a hagyományos repülőbenzinnél, ami az óránkénti kb 35 literes fogyasztással számolva (kb ennyit eszik mindkét gép) azért jelentős megtakarítás...
     
  3. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    A Zlin több szempontból befutónak tűnik... de leginkább azért, mert a döntéshozók haverjai között van egy olyan cég, aki ilyen gépek értékesítésével foglalkozik.
     
  4. carpmat

    carpmat Member

    Nyilvánvalóan, ez nem is kérdés, bár igazából a könnyű kiképzőgépek piaca sem túl bő jelenleg... Nekünk nem egy PC-9 vagy Lasta szintű gépben kell gondolkodni, azért van az NFTC keretein belül a Texan-II... Hanem egy kezdő kiképző gépben. A Horvátoknál Zlinen kezdik pl. a növendékek a képzést és csak utána ülhetnek be a Pilatusokba.
    Jelenleg 3 olyan gépet lehet kapni újonnan a piacon, amely a military primary trainer kategóriába beleesik:

    A Zlin 242-es
    A Grob G-120-as
    És a SIAI-Marchetti SF-260

    Mindhárom gép megfelel a mai kor követelményeinek, akármelyiket választaná a honvédség lehetne sorolni a pozitívumokat, negatívumokat. A Grob az egyedüli mely rendelkezik katapultüléssel (Martin Baker), az SF-260ra kerülhet függesztmény és póttartály. Míg a Zlin árban kb harmada a másik két gépnek, üzemeltetési költségben pedig kb fele körül lehet és csak ebből van 4 személyes futár felderítő változat.

    Őszintén szólva bármelyik mellett is teszi le a voksát a honvédség csak jól járhat vele... Más kérdés, hogy én elfogult vagyok a zlin iránt mert volt szerencsém eltölteni már benne néhány órát :)
     
  5. imike

    imike Well-Known Member

    carpmat és szerintem ez is alkalmas alap kiképzésre:

    http://www.jetfly.hu/regi-jetfly/9511-uj-magyar-ustokos-az-egen---a-magyar-repuloipar-megmentese
     
  6. shornet24

    shornet24 Active Member

    Ti összemossátok a grob 2 típusát 120-at meg a 120tp! Attól különbözik a mezitlábas 120A-tól hogy ez a "világbajnok" 450 lovas RR (allison) 250-es gázturbinával van szerelve; katapultüléssel, hotasal illetve lehet hozzá rendelni harcszimulációs szarságot! Tudásra megközelít egy pilatust de olyan harmad áron ugyanis olyan 3 millió $-ba fájna darabja rendszerbe állítani! ( nekünk ez még álom marad :))

    Ha már használt horvát pilatusról beszéltek akkor jóval életképesebbnek tartom kihasználatlanság miatt eladó dél-afrikai lekonzervált pc-7mk2-ket ismerve az anyagi hátterüket!
     
  7. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    És Zlinen kívül melyiknek van jelenleg magyar értékesője/forgalmazója?
     
  8. carpmat

    carpmat Member

    Természetesen egyiknek sem, én csak az opciókat vázoltam... Mindenki láthatja kire van szabva a tender, így az okfejtés csupán elméleti szinten megy...

    Shornet24-nek köszönöm a pontosítást. Én a sima 120-asra gondoltam, az kb 700000$ körüli darabáron kapható.

    A Magnusszal több gond is van... Egyrészt Light Sport Aircraft kategóriába esik, tehát tudtommal, bár a légijogban annyira nem vagyok otthon különbözeti vizsgákat kell tenni a növendéknek ha ezen tanul meg repülni. Gyakorlatilag külön szakszolgálati engedélye van már csakúgy mint a motoros vitorlázó gépeknek például és abban sem vagyok biztos, hogy a későbbiekben ezeken repült órák együtt vezethetők a többi gépen repülttel. Így a repülési pótlékot sem tudnák velük "biztosítani".
    Másrészt bár a cég mindent megtesz, hogy elhatárolódjon elődjétől a Corvus Hungarytől de nem hinném, hogy jól tenné a honvédség ha olyan gépet vásárolnak melynek korábbi gyártójánál fiktív számlák, költségvetési csalás és egyéb finomságok merültek föl...
    Harmadrészt a gép bár már sorozatgyártás alatt áll a kikerült gépeknek még lehetnek gyermekbetegségei, a gép ugye a Corvus Corone, Fusion gépek továbbfejlesztett/átépített változata, az előd gépeknél pedig tudtommal előfordultak műszaki, gyártási hiányosságok... Nem beszélve a lassú sorozatgyártásról és nem megfelelő utánpótlásról... Eddig kb 3-4 gép készülhetett el összesen ha nem számoljuk a Corvus időszak alatt gyártottakat.

    Összegezve bármennyire magyar nem biztos, hogy a kezdő pilótákat ebbe a gépbe ültetném be.

    És egy kis OFF a végére... Elég szomorú egyébként, hogy a magyar repülőgépipar jelenleg a 80as évek színvonala alatt van és ez most optimista becslés... Az, hogy a 90es években újragyártott Góbék óta összesen néhány Ultralight prototípust és egy féligkínai műanyagrepülőt (Corvus-Magnus) sikerült összehozni annak az országnak mely egykoron az aviatika élvonalába tartozott elég szégyenteljes eredmény...
     
  9. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    >Természetesen egyiknek sem, én csak az opciókat vázoltam...

    Én meg azon kezdtem el gondolkodni hogy egy hónap elég-e ahhoz hogy létrehozzanak egy kft-t (természetesen minimális alaptőkével) amire rá lehet fogni hogy magyarországi képviselet...
     
  10. pela3

    pela3 Well-Known Member

    A kft-hez, min. 3 millió forint szükséges. Összetudod kuporgatni egy hónap alatt? :) :) (és ez csak az alapítás...)

    Bár ha fiatal vagy.... reggel a köSztv-n láttam, hogy új program keretében a fiatalok próbálják vállalkozásra tanítani, motiválni...
     
  11. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Nem én akarok kft-t létrehozni :)

    Azon gondolkodtam hogy ha az általatok felsorolt cégek pályázni szeretnének, és szeretnének gyorsan egy magyar forgalmazót felmutatni, meg tudják-e oldani. Nyilván nem a 3 milliós alaptőkén fog múlni.
     
  12. rudi

    rudi Well-Known Member

    </blockquote>...Harmadrészt a gép bár már sorozatgyártás alatt áll a kikerült gépeknek még lehetnek gyermekbetegségei, a gép ugye a Corvus Corone, Fusion gépek továbbfejlesztett/átépített változata, az előd gépeknél pedig tudtommal előfordultak műszaki, gyártási hiányosságok...</blockquote>

    Úgy gondolom az "előfordultak műszaki, gyártási hiányosságok" elég óvatos megfogalmazás. ld.: csatolt zárójegyzőkönyvet

    kbsz.hu/dokumentumok/2007-335-4.pdf
     
  13. carpmat

    carpmat Member

    Na igen nem olvastam eddig a KBSZ jelentést most átnyálaztam, az, hogy ezek után elsőfokon felmentették valamennyi vádlottat a repülőgépgyártó részéről eléggé aggályosnak tűnik... És most finoman fogalmaztam... Gyakorlatilag a repülőgéptervezésre vonatkozó szabályozások közül semmit sem tartottak be. Igazából még nagyobb probléma ennél, hogy az NKH a hatósági ellenőrzések, berepülések, légialkalmassági és repülési engedélyek kiadásakor nem talált soha vagy nem akart találni semmit... Az, hogy a gyártó telephelyén sorozatgyártásban készülhetett olyan gép melynél (többek között) a szárny-törzs csatlakozás ötöd akkora terhelésre volt méretezve mint amekkorát a biztonsági előírások szerint el kellett volna viselnie nálam erősen felveti a gondatlan veszélyeztetés tényét... Itt vannak a KBSZ által talált hiányosságok:

    1. A gyártmány érdemben nem felelt meg a felvállalt és hatóságilag jóváhagyott szabályzat alkalmazhatóságának

    2. A gyártást nem előzte meg megfelelő szilárdsági számítás

    3. A termék szilárdságának és merevségének megfelelőségét nem igazolta arra alkalmas, teljes körű, megfelelő számú terhelési próba

    4. Légerőtani követelmények figyelmen kívül maradtak

    5. Kísérleti üzem helyett normál üzem, kísérleti előállítás helyett végtermék előállítás folyt az alkatrészek besorolása nélkül, élettartam tapasztalat nélkül

    6. Építés folyt megfelelı gyártási technológia nélkül, a gyártási körülmények biztosítása nélkül

    7. Alkalmatlan anyag került beépítése

    8. A gyártó szakított hagyományos eljárásokkal, szerkezeti megoldásokkal

    És hogy ne legyen annyira OFF, akármennyire is megújult a cég vagy váltották le a vezetőséget, a Magnus Fusion ennek a gyárnak az utódterméke, úgyhogy nem gondolom, hogy a honvédségnek( vagy bárki másnak) feltétlenül ezt a gépet kéne használnia...
     
  14. gyomberbela

    gyomberbela New Member

    Zlin-242-esekkel váltják le a Jak-52-es gépeket.

    http://gyomberbela.blog.hu/2016/08/17/zlin-242-es_gyakorlo_repulogepeket_vasarol_a_magyar_honvedseg
     
  15. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Az 1994-es debreceni műrepülő VB zárónapján láttam a Zlin-242-es gépet először, amiről akkor azt mondták, hogy ez a jövő, hamarosan ilyenek lesznek nálunk is.
    Hát...ami késik, nem múlik... :)
     
  16. zsolti

    zsolti Well-Known Member

  17. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

  18. Terminator

    Terminator Well-Known Member

Ezen oldal megosztása