[HUN] Jakovlev Jak-52

Részletek a JAK-52-es balesetéről
A szaktárca vezetője elmondta – csütörtökön 11 óra 20 perckor Litauszky Zoltán alezredes és Horváth László őrnagy a szolnoki helikopterbázis repülőterén a 12-es oldalszámú JAK-52 típusú repülőgéppel kombinált feladatot, mégpedig egy szimulált motorleállás végrehajtását gyakorlandó felszállt.
http://lhsn.hu/reszletek-a-jak-52-es-baleseterol/
 
Egy nagy terhelés után hirtelen leállított motornál durva dolgok tudnak történni. (Hogy mást ne említsek,a turbós járgányokat nem "ajánlják" autópálya menet után leállítani, mert a turbóban rekedt olaj elég.) Nem ismerem ennek a motornak (M-14) az üzemeltetési előírásait, de lehet, hogy túl meleg állapot után állították le hirtelen.(tudtommal a dugattyúsokat a földön sem állítják le azonnal)Egy kósza benzin/olaj/hidraulika csőben leállt a keringés, és kész a tűzveszély.

Tanultam az AI-14-es motort. Megvan a maga leállítási eljárása. Turbó persze nincs benne.
Az AI-14-et, úgy tanultam, azért kell hűteni, hogy maga a vas ne deformálódjon.
Speciel rohadtul nem állítanék le motort a levegőben.
Ezt meg főleg nem, mert sűrített levegős indítású, kvázi levegő akkuról indítod.
 
Akkor ezek szerint, már megint <del>pofátlanul hazudott</del> árnyalta a történteket a HM?
 
Akkor ezek szerint, már megint <del>pofátlanul hazudott</del> árnyalta a történteket a HM?

Szerinted mennyire ért akár a Jak-52-höz, vagy annak AI-14 motorjához, a repülési üzemmódokhoz az, aki a HM részéről nyilatkozott?! Az a baj, hogy szakembert nem engednek nyilatkozni, mert hátha olyant mondana, ami aztán sz...-ként ráborul a főnökség fejére.
 
Igazad van, nem is vitatom, de megint azokat akarják megvezetni, akik össze adják a HM költségvetését!
Miért nem lehet kiállni, hogy műszaki hiba történt? Úgy is kiderül, mint látjuk most is. Akkor nem csak, hogy borul a szar a fejükre, de már ki se lehet dumálni, hogy miért büdösek!
 
Nem kívánok élcelődni egy hős pilóta sérülése után, de végül kiderül, hogy műszaki hibáról beszélni még korai. Pilótahibáról pedig már késői, sajnos. Hivatalos vélemény szerint az ellenzéki Jak-52 megtagadta az őt kezelő nemzeti pilóta mechanikai utasítását és tüzet provokált. Minden más állítás a jobb- vagy baloldali ellenzék alaptalan találgatása......
"A Magyar Honvédség állapota, harckészsége kiváló, kész a számára meghatározott feladatok maradéktalan elvégzésére".... mondta 1941-ben vitéz Dálnokfalvi Bartha Károly....
 
http://index.hu/index2/#bloghu/victorism/2015/08/10/a_hm_130_milliot_koltene_a_ritkan_kigyullado_3_db_jak-52-es_repulogepenek_a_nagyjavitasara
 
http://index.hu/index2/#bloghu/victorism/2015/08/10/a_hm_130_milliot_koltene_a_ritkan_kigyullado_3_db_jak-52-es_repulogepenek_a_nagyjavitasara

Habár alapvetően tényleg nevetségesen nagy az összeg, azért jól látszik, hogy indexes írta.
 
Hahahah, most miért :D ??? Az index mindig igazat és minőségit ír :P! Pont úgy ahogy az origo, meg a kuruc.info. E három a minőségi hírforrás példaképe ma, magyarországon, csupa elfogulatlan, oknyomozó szinten bebizonyíott és levezetett, magas röptű gondolat:P
 
Még egy kis szelete a teljes igazságnak...

http://www.jetfly.hu/legierok/reakcioido

"Zsámboki Tibor nyá. ezredes | 2016-01-23 13:25:09

Olvasom a reggeli híreket és egy régen várt cikken akad meg a szemem. Zord Gábor, a repülős újságírás oszlopos tagja jegyzi a Magyar Nemzet online kiadásában és a Magyar Honvédség legújabb beszerzéséről tudósít: 4 darab repülőgépet szerezne be a HM, kettőt felderítő, kettőt kiképzési célra.

Ideje volt már. Több mint 20 éve állt szolgálatba a Jak-52-es, melynek beszerzését az akkori kiképzési tervek indokolták - nevezetesen, az itthoni hajózóképzés. Pár évfolyam végzett, aztán győzött a józan ész és belátták, hogy túl nagy falat ez a Seregnek: négy év képzés után sikerült elhanyagolható repült idővel kibocsájtani pár fiatal hajózót, akiket azután az alakulatoknál kellett volna felkészíteni a való világra. Ennek a koncepciónak volt a része a Jak-52-es kiképzőszázadnál lerepült pár tucat óra. A képzés leállítása után új feladatokat kreáltak a Jakoknak, majd a NFTC beindítása után újra a kiképzés-kiválogatás lett a fő profil. Közben az eredeti gép- és személyzetszám drasztikusan lecsökkent, a fenntartási költségekkel pedig nem igazán törődött senki. Horribilis pénzeket költöttek arra, hogy néhány Jak repülőképes maradjon - csak a "felújításra" költött pénz bőven elég lett volna komoly felszereltségű, alacsony fogyasztású, egyszerűen és olcsón üzemeltethető repülőgépek beszerzésére. Hogy mégis miért toldozták-foltozták a lassan, de biztosan lepusztuló Jak-flottát, mindenki döntse el magában.

Azután elérkezett az az idő, amikor már nem kellett pilótát keresni az NFTC-re, mert "telt ház" volt az alakulatoknál. A Jakok azonban nem maradtak feladat nélkül - ennél olcsóbban nem lehetett <b>biztosítani a repülési pótlék és élelmezési bón folyósításához szükséges évi néhány repült órát a vezető szerveknél és a harci helikoter-zászlóaljnál állományban lévő nagyszámú valamikori repülő embernek.</b>

És akkor bekövetkezett az a repülő esemény, amitől minden égjáró a leginkább tart - kigyulladt a gép a levegőben. Az első ülésben a típus legnagyobb tapasztalattal rendelkező pilótája volt, a hátsóban pedig egy szintén kiváló képességű egykori vadászrepülő. Ha nem ez a leosztás, akkor sokkal tragikusabb lett volna a végkifejlet, azonban ez is túlontúl drága ár volt azért, hogy az illetékesek belássák: eljött az ideje a váltásnak. Csak halkan merem megjegyezni, az azóta eltelt idő reakcióidőnek kissé sok…"
 
Ezért kell a kiképzőgép és nem a pilóták alapképzése miatt...

"biztosítani a repülési pótlék és élelmezési bón folyósításához szükséges évi néhány repült órát a vezető szerveknél és a harci helikoter-zászlóaljnál állományban lévő nagyszámú valamikori repülő embernek."
 
Yakovlev_Yak-52_Szolnok_2011_02.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and fishbed
Bőny-Győrszentiván...
















 
  • Tetszik
Reactions: migfun and fishbed