Mi az, hogy a gyár teljesen német lesz?
Az alapítás előtt a közös cég tulajdoni viszonyait tisztázzák. Ki, mit adott bele (pénzt, ingatlant, licence jogokat, berendezéseket, stb.), aszerint osztják el a cég részvényeit. Ha ez a Magyar Államnak nem megfelelő, akkor nem megy bele a közös cégbe. És ez fordítva is igaz.
Ha későbbiekben a közös cégbe kell még pénzt betolni, akkor azt a részvények arányában kell betolni tőkeemelés képpen.
És pont ezért nem értem, hogy miért megy itt a hiszti arról, hogy nekünk kell kifizetni a járművek fejlesztését.
Hiszen a fejlesztést már az ausztrálok és a RM kifizette. Ha nekünk egyedi igényeink lesznek (nem gondolom, hogy a BTR80 után bármin is komolyan fennakadnánk) azért persze fizetnünk kell, de nem véletlen a kiválasztott torony és a fegyver sem. Az amerikaiak meg majd kifizetik a 35/50-es torony fejlesztését.
Nekünk meg marad a különböző funkciójárművek elkészítése, amiben nem nagyon lehet azért belebukni.
Még a BTR80-asakból (teljesen alkalmatlan
) is összehoztak a Currusban valami "működőt".
Azért egy már meglévő hídvető mechanikát (Leo1-ből) vagy egy emelt tetőlemezt összehozni nem egy komoly kihívás - szerintem. A többi jármű meg főleg a berendezésével különbözik az IFV-től.
De gondolom egy forgatható daru, vagy egy csörlő felrögzítése sem lesz óriási feladat, ha arra adjuk a fejünket. Ezeket komplette le kell emelni a RM-nál a polcról.
De a berendezési tárgyak 95%-a is már létezik, szintén a polcról leemelhető, hiszen valamivel a Boxereket is be kellett rendezni.
Ha ezen tervek már léteztek a RM tulajdonában, akkor azt megegyezés szerint vagy eladja egészében a közös vállalatnak - és akkor csak mi gyárthatjuk, vagy ha otthon teljesen kifejlesztik, akkor a vegyesvállalat csak a gyártási licence-et kapja meg. Természetesen azt is pénzért.
Szóval lehet ennek sokféle megoldása. De maga a Magyar Honvédség is megrendelheti az alverzió lefejlesztését a vegyesvállalattól. És akkor azt teljesen a RM Hungary (Mittomén, mi lesz a neve) fogja lefejleszteni saját mérnökökkel, esetleg a RM kölcsönöz a cégtől saját alkalmazottat a fejlesztéshez.
A lényeg az, hogy ezen mindenki nyer. Azzal, hogy a RM önálló IFV-je kapott egy pártoló országot nem csak pénzügyi forrást kerített mögé (azt az ausztrál és amerikai tenderen is megkapta volna), de diplomáciai hátszelet is. Már nem csak RM logós dipitáskás manager kinézetű tintanyalók fogják promótálni ezerrel, hanem mondjuk magyar delegációk, sőt honvédelmi miniszterek neadjisten mindenkori miniszterelnökök fognak lobbizni 1-1 tender sikeréért. A RM-nak elég ha csak be tud húzni 1 jelentkezőt K-K Európából (a csehek erre a legjobb jelölt)
De amennyiben elkezdik lecserélni Európa más részein is a láncos járműveket, akkor lesz kész opciónk a tenderekre. Igen, T/2-ben mondom, mert bármennyire is akarnák az egyes országok a magas hozzáadott értéket, csakhát a RM-nak kell majd a helyi összeszereléshez az alkatrészeket vinni.