Ne lepődjön meg senki, hogy kb az egész topicra válaszolni akarok, és nem idézgetek senkit! Fő célom, hogy egy átfogó képet adjak, hogy én hogyan látom ennek és az általános Lynx topicnak az átolvasása után ezt a kérdést. Először a gyárról elhangzottakat szeretném a magam gondolataival kiegészíteni, utána arról, hogy én miként látom, hogyan kerültek pont ezek a választások a csomagba, majd végül a fejlesztéssel kapcsolatban néhány húzós agymenést osztok meg veletek.
Először is érdeklődve olvastam, hogy igen hosszan ki lett elemezve, hogy manufaktúrás kézi üzem vagy nagy, futószalagos gyártósor lesz-e és ehhez milyen gépi felszerelés jön ezek szerint. Én a magasabb technológiai gyártást még sosem tapasztaltam meg. Nem voltam még a közelébe sem olyan csúcs technológiás célgépnek, ahol megnyomsz egy gombot és kijön a masinából a kész Lynx. Vagy egy Csepel kerékpár. Én mindig csak olyan manufaktúrás (hogy is írtátok, legozás?) munkahelyeket láttam, ami általános használatra való gépekkel dolgozott. Azok a felvetések, hogy ez egy Lynx üzem és itt nem lehet majd mást készíteni... meg ha mégis, akkor nagyon költséges és hosszú ideig tart az átállás, azok szerintem mára rendeződtek. (Főleg ha arra gondolunk, hogy Maróth megemlítette a HírTVs riportban, hogy ők maguk is küzdenek azzal, hogy Zala és Kapos között elosszák a feladatot, mert közel ugyan azt gyártják. Kétsége ne legyen senkinek afelől, hogy ha valaki a fórumozók közül van olyan gazdag, hogy 1000 darabot az új kerekesből megrendel, még mielőtt a HM vásárolna, akkor mind a két gyár éjt nappallá téve fog dolgozni, hogy legyártsa ugyan azt.)
Valahol az RM részéről az lett konkrétan nyilatkozva, hogy az új műhely 10-45 darab/év kapacitással működik majd. Ez szerintem kiváló hír, hiszen pár év alatt képes legyártani akár ugyan ennyit, ha mi után rendelünk. Viszont meg van adva egy alsó limit. Gondolom ez az, hogy 10 darab alatt már veszteséges. Vagyis ügyes, okos, előrelátó tervezéssel simán lehet managelni a fenntarthatóságát olyan időszakokban is, amikor a külföldi megrendelés is gyéren csordogál befelé. Csúcsidőszakban meg a számok szerint 4-szeres megtérüléssel számolnak a fenntartáshoz képest. Kisebb az esélye annak, hogy a már nemzetközi színtéren is látott nagy hévvel átadott "hadiiparunk erőre kap" és a hazai megrendelések kifulladásával üresen kongó csarnokok sorsára jusson. Az anyacég meg nem arról híresült el, hogy a vállalkozásai gyakran bedőlnének.
Ahogy én látom, hát elég homályos a cégvezér nyilatkozata már nem is első alkalommal, hogy a kormányunk gyors és hatékony tárgyalásokat folytat. A mellkasom még feszült, amikor megtudtam, hogy ez eredetileg a cseheknek lett beígérve, de valamit elcsesztek és mi gyorsan lecsaptunk rá. (Ügye ez volt a kommunikáció?) Utána az interneten véletlenül bele botlottam, hogy korábban Romániának is be volt ígérve, csak kerekesben. Ez már gyanús volt. Két országban tervezte előttünk a gyártási kapacitásai bővítését, de csak nálunk harmadjára sikerült. De mi megfogtuk az Isten lábát, résztulajdon meg helyi ipar.
Ezen a fórumon nem kell elmondanom senkinek, de ebből egy szó nem igaz.
A gyár jó. Nem aggódnék amiatt, hogy a német csupán harmadik világbeli gyártási módszereket hozna. Nagyon meglepődtem, mikor magyar katonák a saját tapasztalataikat elmondva ellenezték a Rába közreműködését, hiszen a rendszerváltoztatás utána nagyon kevés sikertörténet egyike volt a cég. Régebben is azt írták róla, hogy az önálló gépgyártás elve nem tartható nála, de sikeresen integrálódtak a nagy multik ellátási láncolatába és ott van igény a futóműveknél megszerzett hagyományaikra, tapasztalataikra. (Elfogadom azokat a szempontokat, hogy gyárthatnak, de csak RM-on keresztül, mert a meo katasztrofális. Tudom jól, mit jelent az, hogy "nem kell azzal annyit szöszölni, azt senki nem fogja megfizetni".)
Viszont felmerült egy kérdés, ami 2 milliárd helyett hirtelen 3 lett, mire a postagalamb megérkezett Berlinbe. Van-e realitása annak, hogy a megrendelés összegét módosították? Véleményem szerint nincs, ki van zárva. 10%-ot még simán el tudok képzelni, mert valami eszükbe jutott, hogy az még kellene bele, most lőttek szét néhány páncélost a világ túloldalán és a NATO harci tapasztalatai alapján valamit még bele kell tenni, mert ez fog megjelenni mindenhol új kihívásként. De 1,5-szeresére nem visz fel egyetlen politikus sem kiállított csekket, csupán azért, mert "azt hittem, ez is jár hozzá!"
Az én elméletem az, hogy lehet a közös gyár nyel el ennyi pénzt. A gyár építése és felszerszámozása a nyilatkozatok alapján nem kerül ennyibe. Vagyis elképzelhető, hogy tőkét tettünk be a cégalapításnál. (És ez már magyarázat lenne a számomra arra, hogy miért dicsérnek minket, hogy gyorsak és hatékonyak voltunk a tárgyalásoknál. De miközben erről sincs konkrét információnk, hogy ez történt és tényleg ez lenne a megoldás, én jócskán tovább mennék az összeesküvéselméletek gyártásában.)
Vizsgáljuk meg (jobb megfogalmazás, hogy megpróbálom összefoglalni az itt elhangzó infókat és véleményeket a múltból) a gyáralapítás környezetét, amiben megfogant az alku! Nagyon sokan Puma-pártiak voltak. És a megjelent cikkekben is arra hivatkoztak, hogy a szakértők egyetértettek abban, hogy ez a típus fog nyerni.
Arról nagyon erősen megoszlanak a vélemények, hogy a cseheknél melyik cégnek áll a zászló. De két visegrádi országnak ugyan abban az időben futott a beszerzése. És az itteni fórum hozzászólók legnagyobb félelme az volt, hogy egyedüli rendszeresítőként bent ragadunk egy olyan típusban, amit sem updatelni nem fognak, ha azt mi ki nem fizetjük, hogy fejlesszenek rajta valamit, sem export bevételünk nem lesz belőle soha. A gyár kihasználatlan marad. (Nagyon nagy út vezetett ahhoz, hogy ma már sokkal jobban bízunk a fecskék alacsonyan szállásából jósolva abban, hogy ez egy csodafegyver lesz és minden ki lesz fejlesztve rá, ami a Jövőbe mutat.)
Felmerül bennem a kérdés, hogy a kormány nem tudott erről? Babis rendkívül jó viszonyt ápol Viktorunkkal. Nekem egyfelől nagyon erősen az a gyanúm, hogy a háttérben már ki nem mondott döntés születhetett arról, hogy nem elcsaklizzuk a cseheknek beígért dolgot, hanem kimatekozták, hogy lehetne két megrendelőnek kevesebb a költsége, ha összedolgoznak és az RM nagyon készséges volt ennek kapcsán, mert lehet ők is féltek a magyar fórumozók azon prognózisától, hogy az egész projekt egy bukó lehet, ha senki sehol nem rendszeresíti. (Jó, ez túlzás. De azt kiemelte mindenki, hogy a kis cica akkor kapott szárnyakat, amikor mi bejelentettük, hogy van egy NATO ország, aki rendszeresítette.)
Még egy nagyon fontos darabka hiányzik nekem, mielőtt megadom a magam egyszerű gondolkodásán a választ a 3. milliárdra. Milyen hátrányokkal indult a Lynx például a mi fórumunkban a Pumával szemben? Az, hogy mindenki azt nézte, hogy a BW az utóbbit rendszeresítette. Pénz, paripa, fegyver a további fejlesztésre, a kezdeti hibák már elindult lecsiszolása, aminek finanszírozási akadálya nem lehet. És még ha a Lynx sikerrel veszi a magyar+ cseh beszerzést együttesen, akkor is nagyobb darabszámban állnak szolgálatban a Pumák, az árat márpedig a sorozatgyártás tömege viszi le.