[HUN] KF41 Lynx / Hiúz

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 388
31 707
113
30km-re Zeg-től éltem születésemtől fogva 20 éves koromig, ez már akkor is gond volt, aztán elkezdtem egyetem mellett melózni 20 évesen, az otthoni vonal így el is vágodott...

A szakemberek hiány gond lesz, de a kiválasztás is, mert a német elvarázsolt HR-es meg a magyar rögvalóság egy bizonyos szint feletti toborzásnál meg fogja bosszulni magát...
Nemtudom,de nekem nincs annyira rossz tapasztalatom a németekkel.Úton ugyan igen idióták,románok után a legrosszabbak (ráadásul tudják magukrol,és el is ismerik,de nem változtatnak rajta.).De amúgy én egyáltalán nem találom őket olyan merev kockafejünek.
Szóval még optimista is voltam,és nincs is krém,kiket vissza kéne csábitani?Nagyobb a baj,mint gondoltam?
Anno Diosgyörben volt nemesacélmű,ami páncélt és fegyveracélt tudott gyártani.De erősen gyanitom,hogy ha meglenne,akkor is ma már elavult lenne.De legalább lenne mit korszerűsiteni.Újrateremteni az egészet a semmiből,hát....fejvakarós szmájli.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 388
31 707
113
Miért érzel kényszert, hogy fikázd ezt a gyárat?? Ezek biztositják, hogy politikafüggetlenül legyen modern magyar hadsereg!!!
Ilyen lánctalpas gyártó magyar hadiüzem a világháború óta nem épült itthon. Ráadásul a legkorszerűbb jön.

Csak kis kieg. Mi épül a Lynx gyártásán túl ide.

Felépül Európa egyik legnagyobb EMC ( elektromágneses kompatibilitás) kamrája. Elektomágneses zavarokkal és azok elhárításával foglalkozik. Vizsgálják a járművek elektromágneses emisszióját. Leopard is elfér benne, továbbá félpótkocsis vontató, csuklós busz.

És mik a hosszabb távú fejlesztési irányok Zalaegerszegen.

A Lynxnél és egyéb itthon tervezett eszközöknél feltétel, hogy a jármű autonóm módon is tudjon működni. A kormányzás és a hajtáslánc-iranyitas elektronikus, nincs mechanikus kapcsolat. Bevetésekkor egy autonóm irányítású Lynx hatalmas előny. Olyan járművet küldünk műveleti területre amely képes magától eljutni bármilyen harcterületre és ott autonóm módon kezelni a fegyverzetét.
Ezt a fejlesztést segíti a ZalaZone. A városrész tesztelés adott, épül most hozzá off road pálya is.


Manufaktúrális 100 fős sufnituningüzem.. . Néha szabad örülni is, nem kell örökké a fika!!!!
Őőőő....ez nem fikázás.Egyszerűen egy magas minőségű manufakturális végszereldébe nem sok ember kell,hanem jol képzett és gyakorlott kis csapat.Nem tömegtermelés lesz, 1 hét/db gyártási ütemet sem érik majd el.
Hogy egy olyan üzemben,ahol mindenféle elektronikus cuccal teletömött járgány készül,van egy elektronikus "csendes szoba",hát az nem olyan nagy meglepetés.
Ezt a nem zártpályás közforgalomra alkalmas önvezető dolgot nagyjábol felejtsétek el addig,mig nem lesz valódi MI.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 174
6 712
113
Visszatérve akkor nagyon sokadjára, mert látom, nem nyugszik a téma, a kicsi és egyébként is összeszerelő üzem lesz vs. mi fogjuk gyártani a legkorszerűbbet...

1, Nem mindent itthon fogunk gyártani. Még csak nem is volt cél soha. Eddig is mindenki arról beszélt, hogy izraeli rakétáktól és érzékelőktől kezdve konkrétan fel lett sorolva, hogy a motor kinél készül, a váltót ki csinálja. Minden egyes darabért perkálni fogunk kemény valutát, hogy azt ide hozzák és beszerelhessük. A kész terméket meg magyar-német vegyesben értékesítjük.

2, Nagyon konkrétan és immáron sokadjára el lett mondva az is, hogy funkciót kapott a gyár és ez nem csak erre az egy termékre, meg nem csak az itt összeszerelést végzünk feladatra. Az RM közölte, hogy sw fejlesztés terén ez a központ lesz a meghatározó bizonyos részeken. Miért? Mert látnak hiányosságokat, amik nélkül a jövőben nem lennének versenyképesek. Nem kívánság műsor, hogy mit szeretnél dolgozni. Nekik első sorban az önvezetést, a tűzvezérlés nagyobb fokú automatizálást, MI-vel való felruházása kell és összekötni az összes általuk kínált terméket, hogy már kész megoldásokkal tudjanak kommunikálni egymással, ha egy hadsereg két típust tőlük rendszeresít.
Ehhez igénybe veszik a civil autóipar számára létrehozott teszt pályát, ehhez építünk nekik plusz infrastruktúrát, de kár olyat kérni, hogy majd megsúgják nekünk, hogy az egyik beszállító miért olyan sikeres haszongép motorok terén, a másik miért tud nagyon jó páncélokat gyártani.

3, Arról is volt szó már sok, hogy egy cégháborúba csöppentünk bele. Ami nem veszélytelen, mi szeretjük a kedvenc németünket meg az RM rövidítést, de az eddigi jól bevált partnerével folyó pici harcnál nem érdemes leírni rögtön az elején a rivális céget sem. Nekünk nem az a feladatunk, hogy mindent megtudjunk, amit az újdonsült üzlettársunk előállítani képes, hanem nagyon hatékonyan és gyorsan tanuljunk -az ő segítségével-, hogy a barátból lett ellenség miben és főként miért volt eddig sikeres ezen a piacon.

Én mindig kék, nagy boci szemekkel nézek, mikor azért aggódnak emberek, hogy nem fogunk rögtön az elején mindent tudni, meg úgy sem fognak mindent elárulni. Nem az az elvárás, félreértés ne történjen, hogy a jelenlegi minőséget megtanuljuk legyártani. Azt várja most a Sors tőlünk, hogy ennél jobb színvonalat találjunk. Itt van szükség a katonák segítségére, hogy célirányosan elmondják, hogy mire lesz szükségük a jövő csatamezein. Programozásból Dunát lehet rekeszteni a frissen végzettekkel, ugyan azt tudják, mint a szerencsésebb történelmi fejlődésű országok, csak olcsóbban. Az alvázat megkapta a Rába és ő nem ebből akar megélni, hanem polgári termelésébe jól beleillik.
Szerintem szerencsés dolog, hogy érdeklődünk olyan dolgok iránt is, amiknek még nem jött el az ideje, de már elég jól körülírt elvárások vannak velük szemben. Ha ezekhez a jelek szerint az RM-től kellő kutatási tapasztalatot és a vegyes vállalat révén marketing hátteret kapunk, akkor igen is mi szállíthatunk be majd a jövőben néhány igen értékes alkatrészt, de nem ebbe a "manufaktúrás" műhelybe, hanem mindenhová. (Ahogy a Rafael Izraelből beszállít számos végtermékbe, amit nem is ő fejleszt, csak megkerülhetetlennek tűnnek a csúcstechnológia azon szegmenseiben.)
 
  • Tetszik
Reactions: éber

Venom85

Well-Known Member
2020. augusztus 20.
6 579
18 749
113
Ezután aki hissz mértékegységet használ az oldalon annak toi toi-ban kell megadni!
Vannak akik itt nagyon értenek a haditechnikához ki-ki a saját területén, vannak akik olvasottak nagyon és vannak akik tanulnak, informálódnak mint kb én! Nekem szemléletes dolgok kellenek! Legyen az akár toi toi-ba megadva!:)
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 986
91 899
113
Ocskay Istvannak van egy nagyon részletes 3 részes sorozata a Lynxről a Haditechnikában.
Sajnos online formában nem elérhető.
Néhány érdekesség:

Magyar döntésről
2017ben kezdődtek a tárgyalások a KF31-ről. A tesztelések alapján nem volt megfelelő.
Új javaslat a katonáktól KF41re és ez érett be tavaly nyáron.
Ennyit egy beszerzés átfutási idejéről.

A csehek is 2017ben tesztelték először, ott idén, jövőre várható döntés.

Lynx-Spike LR / LR2
A Lance 2-ben a torony részét képezi a rakétatárolóegyég. Mindkét oldalra mehet. 2 tűzkész rakéta van a toronyban oldalanként plusz 2 rakéta a harcjárműben. Betöltése csak kívülről lehetséges. 700mmes páncélátütési kepessegük van.

3 módban használható.
  • Rögzíted a célt, indítás, kész.
  • Repülés közben felülírod az irányítórendszert és új célt adsz meg.
  • Rögzített cél nélkül indítász, repülési fázis alatt jelölöd ki a célt.
Az RM mind UAV, mind UGV integrálását ajánlja és elvégzi a Lynxhez. A számítógépes rendszerét már ennek megfelelően alakította ki.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 986
91 899
113
Ocskay Istvannak van egy nagyon részletes 3 részes sorozata a Lynxről a Haditechnikában.
Sajnos online formában nem elérhető.
Néhány érdekesség:

Magyar döntésről
2017ben kezdődtek a tárgyalások a KF31-ről. A tesztelések alapján nem volt megfelelő.
Új javaslat a katonáktól KF41re és ez érett be tavaly nyáron.
Ennyit egy beszerzés átfutási idejéről.

A csehek is 2017ben tesztelték először, ott idén, jövőre várható döntés.

Lynx-Spike LR / LR2
A Lance 2-ben a torony részét képezi a rakétatárolóegyég. Mindkét oldalra mehet. 2 tűzkész rakéta van a toronyban oldalanként plusz 2 rakéta a harcjárműben. Betöltése csak kívülről lehetséges. 700mmes páncélátütési kepessegük van.

3 módban használható.
  • Rögzíted a célt, indítás, kész.
  • Repülés közben felülírod az irányítórendszert és új célt adsz meg.
  • Rögzített cél nélkül indítász, repülési fázis alatt jelölöd ki a célt.
Az RM mind UAV, mind UGV integrálását ajánlja és elvégzi a Lynxhez. A számítógépes rendszerét már ennek megfelelően alakította ki.
Egy parancsnoki és egy irányzói elektro-optikai érzékelőrendszert alkalmaznak a Lynxen. Irányzói fix, a toronnyal együtt mozog, a parancsnoki ettől függetlenül alkalmazható a 360°os figyelésre, tűzvezetésre.

Funkciók.
Megfigyelés, automata célkövetés, illetve a digitális tűzvezetés. Ezt lézertávmérő, rögzíthető lövéssorozat, lőszerszámláló, kamaeraképek megjelenítése, stb. segíti. 8 órát üzemképes motorindítás nélkül. A gépágyú mechanikusan elsüthető, de van a toronynak tartalék áramforrása. Elektronikus zavarás elleni védelemmel ellátott.

Ha az iranyzó a főfegyverrel tüzet vezet, és a parancsnok egy másik célpontot felfedez, egy távirányított fegyverrel képes leküzdeni, anélkül hogy az irányzó feladatát megzavarná.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 766
17 864
113
Ezért vannak gondban a kínaiak is,hiába fejtik vissza az anyagösszetételt. Nem ismerik a technológiát,az ötvözés folyamatára. Ezért szenvednek a repiparban ... A metallurgia külön tudományág.
na ja, ott van egy-két olyan anyag, ahol már nem elég egy valahonnan beszerzett turbinalapátot betolni az EDS mikroszkóp alá...
 

geseft

Well-Known Member
2019. február 20.
449
1 477
93
Ahanyszor macskas jelzot avagy hasonlatot latok, rangatozni kezd az arcom... na meg "szinte elpusztíthatatlanná teszi"... mondjuk az egesz cikk nyelvezete katasztrofa, mintha valami lelkes kozepiskolas irta volna.
Én azt a hibát követtem el, h beleolvastam a fb kommentszekcióiba, hát hozták a szintet mit ne mondjak :D
 

beat

Well-Known Member
2012. január 25.
1 036
2 497
113
Ocskay Istvannak van egy nagyon részletes 3 részes sorozata a Lynxről a Haditechnikában.
Ha már előjött a Haditechnikás cikk, számomra van benne pár furcsaság a Lynx-ről. Kíváncsi vagyok az itteni véleményekre.
LV évf. 1. szám, 46-51. oldal.

"Az üzemanyag tartályokat a küzdőtér két oldalára, a jármű külső oldalpáncéljára szerelték fel, meggátolva, hogy robbanás esetén a tűz a küzdőtérben égési sérülést okozhasson."

- ez még rendben is van. De ha találat éri a jármű oldalát, akkor a felrobbanó üzemanyag egyrészt elégeti a szintén oldalt található elektromos kábeleket is? Azóta már kiderült, hogy aktív védelmi rendszerrel lesznek felszerelve. De egy 20-30 mm-es gépágyú találatától ez sem menti meg az üzemanyagot.

"A NATO STANAG 4659 szerinti maximális akna elleni védelem miatt a motor és az erőátviteli berendezések olajcseréjét azonban csak azok kiemelését követően lehet végrehajtani, mivel a haspáncélon semmilyen szerelő-, vagy leeresztőnyílás nem található."

- Egyrészt ez jó, az aknák miatt. Másrészt felettébb érdekes. Olajcsere = motor kiemelése. És ha tönkremegy valami tömítés a motorban harc közben, és elkezd szivárogni az olaj, akkor az egész járművet elönti, és leereszteni is csak a szervizben lehetséges?
Vagy tételezzük fel - mert mindig a legrosszabb forgatókönyvre kell készülni - harcászaton vesz részt a dandár, és egyszerre 5-8 járművön jelentkezik olyan probléma, ami miatt ki kell venni az egész motort. Oké, hogy 40 perc alatt megoldható a kiszerelés. De 40 perc, amíg vissza is teszik, és ha csak egy apró dolgot kell orvosolni, akkor is ki kell szerelni a motort az erőátviteli blokkal. Több harcjárműnél ez már komoly időkiesés lesz.
És még valami. A harcjármű küzdőterében kifolyhat bármi: olaj, vér, akármilyen folyadék. Azt hogy fogják leereszteni?

A jó dolgokat most nem emeltem ki, mert abból annyi van, hogy megtöltötte az egész cikksorozatot. :D

Haditechnika 2021/2. Lynx sorozat harmadik rész, 57. o.:
"A tűzvezető rendszer bootolása alatt, tehát a gép bekapcsolásától az operációs rendszer betöltődésééig 2-5 perc telik el, addig az eszközzel harci tevékenységet végrehajtani nem lehet."

- Ez vajon minden modern harcjárműnél így van? Sok egyéb vezérlési képességre írják, hogy van egy vészhelyzeti "csatorna" meghibásodás esetére is. Valami hasonlót itt is be kellene iktatni. Mechanikus toronyfogatás és irányzás, a gépágyú vészhelyzeti elsütésének lehetőségével - valami ilyesmit. Elvégre nem mondhatják az ellenségnek, hogy "legyetek szívesek 5 percig most ne támadjatok, bootol a rendszer!" Ugyanakkor nagy pozitívum, hogy a figyelő és digitális tűzvezető rendszer üzemideje motorindítás nélkül 8 óra.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 664
77 656
113
Ha már előjött a Haditechnikás cikk, számomra van benne pár furcsaság a Lynx-ről. Kíváncsi vagyok az itteni véleményekre.
LV évf. 1. szám, 46-51. oldal.

"Az üzemanyag tartályokat a küzdőtér két oldalára, a jármű külső oldalpáncéljára szerelték fel, meggátolva, hogy robbanás esetén a tűz a küzdőtérben égési sérülést okozhasson."

- ez még rendben is van. De ha találat éri a jármű oldalát, akkor a felrobbanó üzemanyag egyrészt elégeti a szintén oldalt található elektromos kábeleket is? Azóta már kiderült, hogy aktív védelmi rendszerrel lesznek felszerelve. De egy 20-30 mm-es gépágyú találatától ez sem menti meg az üzemanyagot.

"A NATO STANAG 4659 szerinti maximális akna elleni védelem miatt a motor és az erőátviteli berendezések olajcseréjét azonban csak azok kiemelését követően lehet végrehajtani, mivel a haspáncélon semmilyen szerelő-, vagy leeresztőnyílás nem található."

- Egyrészt ez jó, az aknák miatt. Másrészt felettébb érdekes. Olajcsere = motor kiemelése. És ha tönkremegy valami tömítés a motorban harc közben, és elkezd szivárogni az olaj, akkor az egész járművet elönti, és leereszteni is csak a szervizben lehetséges?
Vagy tételezzük fel - mert mindig a legrosszabb forgatókönyvre kell készülni - harcászaton vesz részt a dandár, és egyszerre 5-8 járművön jelentkezik olyan probléma, ami miatt ki kell venni az egész motort. Oké, hogy 40 perc alatt megoldható a kiszerelés. De 40 perc, amíg vissza is teszik, és ha csak egy apró dolgot kell orvosolni, akkor is ki kell szerelni a motort az erőátviteli blokkal. Több harcjárműnél ez már komoly időkiesés lesz.
És még valami. A harcjármű küzdőterében kifolyhat bármi: olaj, vér, akármilyen folyadék. Azt hogy fogják leereszteni?

A jó dolgokat most nem emeltem ki, mert abból annyi van, hogy megtöltötte az egész cikksorozatot. :D

Haditechnika 2021/2. Lynx sorozat harmadik rész, 57. o.:
"A tűzvezető rendszer bootolása alatt, tehát a gép bekapcsolásától az operációs rendszer betöltődésééig 2-5 perc telik el, addig az eszközzel harci tevékenységet végrehajtani nem lehet."

- Ez vajon minden modern harcjárműnél így van? Sok egyéb vezérlési képességre írják, hogy van egy vészhelyzeti "csatorna" meghibásodás esetére is. Valami hasonlót itt is be kellene iktatni. Mechanikus toronyfogatás és irányzás, a gépágyú vészhelyzeti elsütésének lehetőségével - valami ilyesmit. Elvégre nem mondhatják az ellenségnek, hogy "legyetek szívesek 5 percig most ne támadjatok, bootol a rendszer!" Ugyanakkor nagy pozitívum, hogy a figyelő és digitális tűzvezető rendszer üzemideje motorindítás nélkül 8 óra.
Mit gondolsz a többi harcjarműnél nem kell felállnia az operaciós rendszernek?A többi gasonló aknavédelmű járműnél is ki kell vdnni a motort.Szar helyen van az üzemanyag? Ti akartatok nagyon nagy belső teret...
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya and Venom85