[HUN] KF41 Lynx / Hiúz

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 094
33 161
113
Baromira más a klíma, ezért nem érdemes mindig a búrokkal jönni. Az egy félsivatag, szavanna: szinte mindig szilárd a talaj.
Európában simán lehet sártenger (raszputyica), szóval kellenek a lánctalpasok, pláne bizonyos tömeg felett.
A hagyományos fémlánctalp hátrányait nagy részt megoldja a kompozit lánctalp - már a Lynxre is elérhető.
6f5e5135d078c5311a04be900faa532a.jpg
1385363_217028238466916_1986616499_n.jpg

Közhiedelemmel ellentétben Angola már nem annyira száraz szavanna.Talajviszonyok meglehetősen változatosak,akkoriban utak lényegében nem voltak.A növényzet fás szavanna,illetve un időszakos esőerdő (indiai nevén dzsungel).Búr gépesitett portyák egészen a zairei határig elhatoltak,ahol konkrétan az esőerdők kezdődnek....Nagyon megtévesztő,hogy sok kép Észak Namibiábol van a háborúbol,ami a száraz bozótos szavanna növényzetű.Viszont ott meg a vendégmarasztaló lágy homokos talaj volt kemény probléma.
Másrészt pl a Patria XP finn.......Európai jármű,europai viszonyokra tervezve.
Még mindig nem érted a hadműveleti terület/rendelkezésre álló csapaterő hadműveleti-harcászati viszonyait.Búrok egyáltalán nem a terepviszonyok miatt épitettek ki kerekes haderőt (még kerekes tankkal is kisérleteztek),hanem hadműveleti tér/rendelkezésre álló csapaterő miatt.No meg a korlátozott erőforrások miatt.Mindkét probléma nálunk is fentáll.A léptékeink ugyan kisebbek,de a problémáink ugyanazok.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 094
33 161
113
Szerintem nem, mert kevered a harcászati mozgékonyságot a hadműveleti mobilitással, átcsoportosíthatósággal, ha lehet ilyen magyartalanul forgalmazni.

A Hiúz konstrukciós hátránya lehet valóban a batár méret, mert a jövőben már nem lesz fejleszthető, nem nőhet a tömege.
Márpedig a haditechnika történet nem ismer olyan harceszközt, ami tömeg növekedés nélkül korszerusithető...

A hadműveleti mobilitás a láncos eszközöknél nyilván korlátolt, hisz hiába lenne jó autópálya, ha csak 60-al lehet maximum menni az eszközzel, de ez a hátrány hazánk kis méretéből adódóan nem akkora probléma, hogy lemondunk a láncos jó terepjáró képsségéről.

Sokkal nagyobb gond a szervezeti korlát.
Ha rosszul szervezettek a kötelékek, akkor sok eszközzel, de kis teljesítménnyel rendelkezik, így sok eszközt kell gyorsan szállítani, ellátni, javítani. Ja, és vezetni! :)
Úgyhogy kételyed nem alaptalan...
Farkában a mérge.Láncos nehéz technikának nagyságrenddel nagyobb a logisztikai farka,támogatásigénye,forrásigénye.
Valójában qrvakevés csapaterőnk van.Szerintem sokkal fontosabb a hadműveleti mozgékonyság,mint számbaveszitek.
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
20 028
38 384
113
Másrészt pl a Patria XP finn.......Európai jármű,europai viszonyokra tervezve.
Ezért mondogatom hogy hagyjuk a francba a Hitront és AMV XP-t meg 6x6-ost vegyünk!
Ami a sáros, havas finn terepen elboldogul, az nekünk is jó!


Azt jól értem, hogy szerinted dobni kellene a Lynxet és csak kerekesekre építeni? :confused:
 
  • Tetszik
Reactions: Catles

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 094
33 161
113
Ezért mondogatom hogy hagyjuk a francba a Hitront és AMV XP-t meg 6x6-ost vegyünk!
Ami a sáros, havas finn terepen elboldogul, az nekünk is jó!


Azt jól értem, hogy szerinted dobni kellene a Lynxet és csak kerekesekre építeni? :confused:
Nem.Szükség van egy valóban nagy lökőerejű nehéz páncélos magra a haderőnek.De ehez egyrészt jóval több hk kell.Másrészt nem lehet a doktrinát a nehéz erők túlsúlyára épiteni,ha nincs meg az ahoz szükséges hadműveleti csapatsűrúség.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 950
123 534
113
Konkretizáljuk már ezt az "óriási" hadműveleti mozgékonysági előnyt. Egy harckocsioszlop 25-30 km-et tesz meg egy óra alatt, egy kerekes oszlop meg 30-40km-et.
Hozzá kell tenni mindig, hogy milyen környezetben és milyen alaphelyzetben? Teperni kell a leűrített autópályán előre a hátországból a saját vonalak felé saját légvédelmi ernyő alatt ? Lehet hajtani, a nagy sebesség akár még előny is lehet lesállásnál vagy dróntámadás ellen. Ezt jelenti a hadműveleti mozgékonyság.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 094
33 161
113
Hadműveleti mozgékonyság a csapatok a hadműveleti területen való mozgatása,harci feladatra alkalmas módon.Nem önmagában a harcjármű mozgatását jelenti,hanem csapatokét.A harcjárműnek/csapatoknak harci műveletre alkalmas állapotban kell lenniük a manőver végén.
 
  • Tetszik
Reactions: hunemperor

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
Ezért mondogatom hogy hagyjuk a francba a Hitront és AMV XP-t meg 6x6-ost vegyünk!
Ami a sáros, havas finn terepen elboldogul, az nekünk is jó!


Azt jól értem, hogy szerinted dobni kellene a Lynxet és csak kerekesekre építeni? :confused:
Ebbe még senkinek se sikerült dűlőre jutni.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 566
79 734
113
Hozzá kell tenni mindig, hogy milyen környezetben és milyen alaphelyzetben? Teperni kell a leűrített autópályán előre a hátországból a saját vonalak felé saját légvédelmi ernyő alatt ? Lehet hajtani, a nagy sebesség akár még előny is lehet lesállásnál vagy dróntámadás ellen. Ezt jelenti a hadműveleti mozgékonyság.
Az olyan adminisztratív menetetekre amit felvázoltál felrakom a láncos technikát vonatra és kész. Ha saját lábon való menetben gondolkozunk, akkor annak biztosított menetnek kell lennie, egy kicsi ország vagyunk (de ha kiterjetszjuk ezt a kérdést a Kárpát-medencére akkor sem beszélhetünk egy óriási területről), nem engedhető meg az, hogy egy háborúban adminisztratív menetekkel mozgass lövész alegységeket. A háború előtt pedig van arra idő, hogy átcsoportosíts Nyugatról Keletre. Nézzük reálisan a dolgot. Ha Tatáról elindítom lábon a Leopard 2 (majdnem)századot vagy egy majdani Lynx századot (tekintsünk most el attól, hogy vásárhelyre kerülnek), akkor 6-7 óra alatt a legrosszabb esetben is odaér (a Leopard 2 simán megy 50-el aszfalton és a Lynx-ből is kinézem ezt a tempót). Ugyanez teszem azt Boxerrel vagy Patriával 4-5 óra. Ezért áldozzuk be azt az előnyt amit a lánctalp jelent a harcban?
 

sisimoto

Well-Known Member
2020. február 1.
523
2 775
93
BÚÉK! Mi ez a negatív vonal a Híúzzal kapcsolatban -jobban szeretem a lynx magyar megfelelőjét-? Hirtelen már ez sem jó nekünk? Túl nagy, ezért könnyű célpont? Túl nehéz, tehát lassú, és elsülyed a sárban? Nem úszóképes, és a hidak sem bírják el? Stb. Tényleg? Viszont keményen odab@sz az ellennek, és emellett elvisz egy rakat katonát a frontra! Mi a franc kellene még?
 

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
2 501
8 284
113
BÚÉK! Mi ez a negatív vonal a Híúzzal kapcsolatban -jobban szeretem a lynx magyar megfelelőjét-? Hirtelen már ez sem jó nekünk? Túl nagy, ezért könnyű célpont? Túl nehéz, tehát lassú, és elsülyed a sárban? Nem úszóképes, és a hidak sem bírják el? Stb. Tényleg? Viszont keményen odab@sz az ellennek, és emellett elvisz egy rakat katonát a frontra! Mi a franc kellene még?
Hogy legyen benne kávé főző…en anélkül nem megyek sehova :oops: :hadonaszos:
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
20 028
38 384
113
BÚÉK! Mi ez a negatív vonal a Híúzzal kapcsolatban -jobban szeretem a lynx magyar megfelelőjét-? Hirtelen már ez sem jó nekünk? Túl nagy, ezért könnyű célpont? Túl nehéz, tehát lassú, és elsülyed a sárban? Nem úszóképes, és a hidak sem bírják el? Stb. Tényleg? Viszont keményen odab@sz az ellennek, és emellett elvisz egy rakat katonát a frontra! Mi a franc kellene még?
Nem búrok építették! Ennyi! ;)

Ha kinövi a gyerek betegségeit, akkor fasza IFV lesz!
A ruszki BMP-k, BTR-ek nagyon szívnának vele szemben! :D
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 094
33 161
113
Az olyan adminisztratív menetetekre amit felvázoltál felrakom a láncos technikát vonatra és kész. Ha saját lábon való menetben gondolkozunk, akkor annak biztosított menetnek kell lennie, egy kicsi ország vagyunk (de ha kiterjetszjuk ezt a kérdést a Kárpát-medencére akkor sem beszélhetünk egy óriási területről), nem engedhető meg az, hogy egy háborúban adminisztratív menetekkel mozgass lövész alegységeket. A háború előtt pedig van arra idő, hogy átcsoportosíts Nyugatról Keletre. Nézzük reálisan a dolgot. Ha Tatáról elindítom lábon a Leopard 2 (majdnem)századot vagy egy majdani Lynx századot (tekintsünk most el attól, hogy vásárhelyre kerülnek), akkor 6-7 óra alatt a legrosszabb esetben is odaér (a Leopard 2 simán megy 50-el aszfalton és a Lynx-ből is kinézem ezt a tempót). Ugyanez teszem azt Boxerrel vagy Patriával 4-5 óra. Ezért áldozzuk be azt az előnyt amit a lánctalp jelent a harcban?
Baromira lebutitva gondolkozol.Nagyon.
CSAPATOKAT mozgatsz,hadműveleti feladatra,háború közben.Hadműveletileg állóharcban is mozog egy harcjármű,szinte folyamatosan harc közben.Tüzelőállást vált,helyi vállalkozást csinál,manőverezik a csatatéren.Állóharcban számolhatsz minimum 50km napi mozgással,komolyabb harcintenzitás esetén a többszörösével.Láncos technikánál 6-8k km után nagyjavitás....Egy élénkebb védelmi harcban úgy mész napi 500km felett,hogy földrajzilag nem hagyod el egy vidéki átlag járás területét.
Plusz jön a harcbiztositő támogatás és a logisztikai szükséglet.Hisz azt is mozgatnod kell.Na meg védeni,külön biztositó erőkkel.
Ez egy lavina.Ahogy növekszik az alapjármű sullya,úgy növekszik a cullang mérete,súllya,mérete.Csökken a ténylegesen harcolók részaránya.Láncos futószerkezet erre még rátesz egy lapáttal,hisz a nehéz láncos technikának nehéz szállitó járművek is kellhetnek,azoknak plusz mozgásbiztositás,logisztika,védelem.....
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 566
79 734
113
Baromira lebutitva gondolkozol.Nagyon.
CSAPATOKAT mozgatsz,hadműveleti feladatra,háború közben.Hadműveletileg állóharcban is mozog egy harcjármű,szinte folyamatosan harc közben.Tüzelőállást vált,helyi vállalkozást csinál,manőverezik a csatatéren.Állóharcban számolhatsz minimum 50km napi mozgással,komolyabb harcintenzitás esetén a többszörösével.Láncos technikánál 6-8k km után nagyjavitás....Egy élénkebb védelmi harcban úgy mész napi 500km felett,hogy földrajzilag nem hagyod el egy vidéki átlag járás területét.
Plusz jön a harcbiztositő támogatás és a logisztikai szükséglet.Hisz azt is mozgatnod kell.Na meg védeni,külön biztositó erőkkel.
Ez egy lavina.Ahogy növekszik az alapjármű sullya,úgy növekszik a cullang mérete,súllya,mérete.Csökken a ténylegesen harcolók részaránya.Láncos futószerkezet erre még rátesz egy lapáttal,hisz a nehéz láncos technikának nehéz szállitó járművek is kellhetnek,azoknak plusz mozgásbiztositás,logisztika,védelem.....
Ne keverj már ide mindenfélét. Eddig arról volt szó, hogy meneteket gyorsabb megtenni keréken, most meg jössz azzal, hogy harcban mi van. Elárulom, hogy harcban a kerekest előbb kell javítani a mint a láncost, mert a lánc sérülésállósága 1000× jobb mint a keréké. Arról ne is beszéljünk, hogy harc közben a láncos manőverszabadsága sokkal nagyobb mint a kerekesé legyen az város vagy a mező.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 950
123 534
113
Az olyan adminisztratív menetetekre amit felvázoltál felrakom a láncos technikát vonatra és kész. Ha saját lábon való menetben gondolkozunk, akkor annak biztosított menetnek kell lennie, egy kicsi ország vagyunk (de ha kiterjetszjuk ezt a kérdést a Kárpát-medencére akkor sem beszélhetünk egy óriási területről), nem engedhető meg az, hogy egy háborúban adminisztratív menetekkel mozgass lövész alegységeket. A háború előtt pedig van arra idő, hogy átcsoportosíts Nyugatról Keletre. Nézzük reálisan a dolgot. Ha Tatáról elindítom lábon a Leopard 2 (majdnem)századot vagy egy majdani Lynx századot (tekintsünk most el attól, hogy vásárhelyre kerülnek), akkor 6-7 óra alatt a legrosszabb esetben is odaér (a Leopard 2 simán megy 50-el aszfalton és a Lynx-ből is kinézem ezt a tempót). Ugyanez teszem azt Boxerrel vagy Patriával 4-5 óra. Ezért áldozzuk be azt az előnyt amit a lánctalp jelent a harcban?
Látszik még sosem beszéltél olyannal aki már szervezett meg vagy kivitelezett egy vasúti szállítást. (még akkor is ha háborús helyzetben a vasúti forgalom nagyban csökken) Van az a helyzet amikor a sebesség felülírja az alapvető menetszabályokat és az a pár óra különbséget jelent győzelem és vereség közt.
De szerintem amikor az amerikaiak bagdadba siettek sem tartották be a menetszabályok mindegyikét. Rugalmasság fontos, főleg egy olyan csóró seregnél mint a miénk.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 566
79 734
113
Látszik még sosem beszéltél olyannal aki már szervezett meg vagy kivitelezett egy vasúti szállítást. (még akkor is ha háborús helyzetben a vasúti forgalom nagyban csökken) Van az a helyzet amikor a sebesség felülírja az alapvető menetszabályokat és az a pár óra különbséget jelent győzelem és vereség közt.
Volt szerencsém vasúti szállítashoz BTR-ekkel.
Van ilyen helyzet, van olyan helyzet is, hogy időben odaérsz a kerekessel, aztan csak harcolni nem tudsz mert hozzá vagy kötve az utakhoz.

Beszélhetünk itt pro és kontra, de a tény még tény marad: a mi kis picsányi rántotthúsunk miatt elhanyagolható előnyt jelent a kerekesek nagyobb menetsebessége. Nem véletlen az sem, hogy valami csoda folytán IFV-vel kezdtük a beszerzést, holott APC-ből van kiváló kulcsrakész típus nem is egy.

De az sem elhanyagolható, hogy a világ döntő részén a lövészek legnagyobb harcértékű alegységei láncos technikával vannak ellátva nem kerekessel, mert ha harcolni kell, akkor a keréknek semmilyen előnye nincs a lánccal szemben.