[HUN] Leopard 2

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 902
8 972
113
Elvileg a német cégeknél kell még lennie “feles” a4-nek abból megy a cseszkó 15+15 ellentételezés.
Európában most én sem hiszem, hogy nagyon árulnák a dolgot - vagy legalábbis csak nagyon sokért -, de Pogány tanulmányában van egy elég combos tétel Chilében meg egy rejtélyes sonkás Szingapúrban.

(Máskülönben meg le kell tenni az asztalra egy diplomatatáskányi cash-t a letárolt Leclerc-ekért, hogy ennyit adunk érte, most, kell vagy nem.)
"Feles"?
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 621
97 850
113

Tata

A harckocsikkal kapcsolatban az ezredes hozzáteszi: jelenleg még a Leopard 2 A4HU típusú lánctalpasokra képzik ki a katonákat. A hazai szimulációs háttér hiányában ezen felkészítések egy része Németországban és Ausztriában zajlik. Hamarosan azonban megérkeznek az első Leopard 2A7HU típusú harckocsik is Tatára, amelyek szimulátoros képzését már a laktanyában kell majd megvalósítaniuk.

A haditechnikai fejlesztések mellett nagyon komoly infrastrukturális beruházások is zajlanak a tatai laktanyában. Egyebek mellett teljes átalakuláson megy keresztül a kaszárnya ikonikus épülete, a Kupola. A parancsnok szerint „egy omladozó vakolatú épületből” a 21. századi igényeknek megfelelő építmény válik a szemünk előtt. S bár az épület kívül-belül megújul, jellegét és homlokzatát mégis megőrizve ad majd helyet annak az újonnan épített épületszárnynak, ahol a szimulációs központ működik a jövőben. Az építési munkálatok az év végére várhatóan befejeződnek, s bár a szükséges engedélyek beszerzése is időigényes lesz, már minden katona nagyon várja, hogy használatba vegye a megújult Kupolát.

Ugyancsak megújul a harckocsizászlóalj parancsnoki épülete, amelynek átadása szintén még az idén várható. A közelmúltban pedig birtokba vehették azt a raktárkomplexumot is, ami nagy részben megoldja az alakulat raktározási kérdéseit. A további tervekben szerepel újabb raktárépületek létesítése, illetve a majdan beérkező haditechnikai eszközök tárolására szolgáló hangárak, javítóműhelyek építése.

.
Tatán is az országos szinten hiányszakmának minősülő beosztásokra várják elsősorban a jelentkezőket. Leginkább harc- és gépjárművezetőket várnak (érdekesség, hogy harckocsivezető akár már B-kategóriás jogosítvánnyal is lehet bárki), de természetesen szükség van informatikusokra, logisztikusokra, illetve lövész katonákra is. És ami még fontos – teszi hozzá a parancsnok -, hogy nemcsak katonákat, hanem honvédelmi alkalmazottakat is várnak, hiszen számos beosztást tudnak kínálni számukra is.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 919
85 514
113
FB-IMG-1669820461597.jpg
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 359
43 660
113
Nem nagyon tudsz jobbat mondani amit sorozatban is gyártanak. Az amerikai M829A4 ami még hasonlóan jó, de ott vigyázni kell, mert az L55-ös csövet nem szereti.
Még az lesz érdekes, hogy nyilat is nálunk gyártják-e vagy nálunk csak csomagolás lesz a sabot-ba meg az elégő hüvelybe...
A 30 milliméteresbe is sok kis volfrám nyíl meg henger kell, szóval megérné egy saját hazai metallurgiai üzem, "nyílgyár"...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 849
82 392
113
Felhívjuk a lakosság figyelmét, hogy az MH 25. Klapka György Lövészdandár LEOPARD 2A4HU vezetési gyakorlatot tart 2022. december 05.-08. között a szomódi „B” gyakorlótéren.
A harcjárművek átcsoportosítása során megnövekedett katonai járműforgalom várható az alábbi időpontokban és menetvonalon:
2022. december 05-én (hétfőn) 08:30-09:00 között Tata, Klapka György laktanya- Szomód „B” gyakorlótér.
2022. december 08-án (csütörtökön) 14:00-14:30 között Szomód „B” gyakorlótér-Tata, Klapka György laktanya.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 849
82 392
113
Leo2A7-ek is jönnek januártól! :)
Megnézve hogy mit jelöltek be a Pzh beérkezésnél és hogyan érkeztek be, valamint emlékezve hogy az első Leo 2A7 beérkezését először 2023Q2-re majd Q4-re ígérték, arra lehet következtetni, hogy ha pontos a fenti ábra, akkor ahogy a Pzh-nál, úgy a Leo 2A7-nél is érkezhet januárban esetleg egy mintadarab amit utána még visszavisznek Németországba és majd valamikor 2023 vége felé lesz az első tényleges átadás. (Érdekes, hogy itt nem jelöltek negyedéveket, mint pl. a H225M helikoptereknél.)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 849
82 392
113
Megnézve hogy mit jelöltek be a Pzh beérkezésnél és hogyan érkeztek be, valamint emlékezve hogy az első Leo 2A7 beérkezését először 2023Q2-re majd Q4-re ígérték, arra lehet következtetni, hogy ha pontos a fenti ábra, akkor ahogy a Pzh-nál, úgy a Leo 2A7-nél is érkezhet januárban esetleg egy mintadarab amit utána még visszavisznek Németországba és majd valamikor 2023 vége felé lesz az első tényleges átadás. (Érdekes, hogy itt nem jelöltek negyedéveket, mint pl. a H225M helikoptereknél.)
Persze csak akkor, ha van bármi köze az ábrának a valósághoz.
 
  • Tetszik
Reactions: Catles and Venom85

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
10 497
35 697
113
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 621
97 850
113
2016-ban dr. Maróth Gáspár a Magyar Honvédség mellé került azzal a feladattal, hogy új szellemiséget vigyen a haderőfejlesztés egészébe, egyben dolgozza ki annak menetét. A katonák körében ekkor még nem igazán volt kiforrott irányelv ezekre a fejlesztésekre.

Az első elgondolások egyike az volt, hogy – a korábbi lehetőségek megismétlődése esetén – 100 darab Leopard 2-est vásároljunk 2 Euroért, azonban ennek, ekkor természetesen már nem volt reális alapja, így az első igazi tervnek Leopard 1-es harckocsik beszerzése mutatkozott úgy, hogy mellettük a korábban kivont, így hiányzó lánctalpas gyalogsági harcjárműveket Marder-1 páncélozott gyalogsági harcjárművekkel pótolnánk. Ez nem volt elérhető alternatíva, ezért egy más irányú elképzelés nyert teret, amelynek hatására megindult az együttműködés a külföldi iparral.

Ahogy fentebb említettem, az európai átrendeződés kapcsán kezdett kialakulni egy ú gazdaság. Németországban teret kapott a hadiipart támogató politikai irányzat. Alapvetően Bajorországban összpontosult a német hadiipar. Üzletemberek lévén, a bajorok perspektívát láttak Magyarországban.

Időközben a katona szakma úgy ítélte meg, hogy a Leopard 2 harckocsicsalád a legjobb alternatíva a Magyar Honvédség számára, így mind a geopolitikai, mind a katona szakmai vonal vektorai egy irányba mutattak.

Mindezek együttes hatására a miniszterelnök döntött a Leopard 2 vásárlása mellett!

2017-ben kezdődtek el a KMW-vel a tárgyalások; ekkor még nem volt szó a Leopard 2A7-esről, arra volt kíváncsi a magyar fél, hogy milyen javaslattal tudnak előállni a gyár részéről, egyben tájékozódtak a világban a lehetőségekről. A KMW beavatta a tárgyaló államtitkárt, hogy a Leopard 2A7 egy befejező változata a Leopard 2 családnak, mégis átmeneti altípus, aminek gyártásáról át fognak állni egy új alapharckocsira. Azt javasolták, úgy gondolkodjon a magyar fél a vásárlásról, hogy fel kell készülniük arra a lehetőségre, amely szerint 10 év múlva akár cserélni is lehet a harckocsit, majd újabb 10 év múlva ismét, mivel intenzíven beindult a harckocsik technológiai fejlődése. Így – hosszabb távú gazdasági lehetőségként – amennyiben még korábbi technológiát vásárolunk, akkor azt egyszerűen nehezebb lesz eladni! Tehát, 10 év múlva egy modernnek számító Leopard 2A7 könnyedén tovább értékesíthető, emellett nem kell annyit invesztálni az új alapharckocsiba, ezáltal könnyedén, mintegy 30 éves távlatban szinten tudjuk tartani ezt a képességet. Emiatt született meg a döntés az A7 mellett, mivel ennek a típusnak – a fentiek szerint – volt fejleszthetőségi ütemezése! A vásárolni kívánt mennyiséget a Magyar Honvédség adta meg, az előirányzott állománytábla szerint.

A Leopard 2A4 vásárlása igazán stílusosan sikerült, hiszen az egyik gyárlátogatás során a KMW olyan árajánlatot adott a meglévő 12 darabra, amelyre nem lehetett nemet mondani, hiszen kevesebbe került az összes Leopard 2A4-es, mint egy A7-es! Emellett úgy gondolta a magyar fél, hogy mire elkészül a 44 darab Leopard 2A7 – amely több év is lesz – addig elérhető a technikai szocializáció, valamint a kiképzésre is fel lehet készülni.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 621
97 850
113
2016-ban dr. Maróth Gáspár a Magyar Honvédség mellé került azzal a feladattal, hogy új szellemiséget vigyen a haderőfejlesztés egészébe, egyben dolgozza ki annak menetét. A katonák körében ekkor még nem igazán volt kiforrott irányelv ezekre a fejlesztésekre.

Az első elgondolások egyike az volt, hogy – a korábbi lehetőségek megismétlődése esetén – 100 darab Leopard 2-est vásároljunk 2 Euroért, azonban ennek, ekkor természetesen már nem volt reális alapja, így az első igazi tervnek Leopard 1-es harckocsik beszerzése mutatkozott úgy, hogy mellettük a korábban kivont, így hiányzó lánctalpas gyalogsági harcjárműveket Marder-1 páncélozott gyalogsági harcjárművekkel pótolnánk. Ez nem volt elérhető alternatíva, ezért egy más irányú elképzelés nyert teret, amelynek hatására megindult az együttműködés a külföldi iparral.

Ahogy fentebb említettem, az európai átrendeződés kapcsán kezdett kialakulni egy ú gazdaság. Németországban teret kapott a hadiipart támogató politikai irányzat. Alapvetően Bajorországban összpontosult a német hadiipar. Üzletemberek lévén, a bajorok perspektívát láttak Magyarországban.

Időközben a katona szakma úgy ítélte meg, hogy a Leopard 2 harckocsicsalád a legjobb alternatíva a Magyar Honvédség számára, így mind a geopolitikai, mind a katona szakmai vonal vektorai egy irányba mutattak.

Mindezek együttes hatására a miniszterelnök döntött a Leopard 2 vásárlása mellett!

2017-ben kezdődtek el a KMW-vel a tárgyalások; ekkor még nem volt szó a Leopard 2A7-esről, arra volt kíváncsi a magyar fél, hogy milyen javaslattal tudnak előállni a gyár részéről, egyben tájékozódtak a világban a lehetőségekről. A KMW beavatta a tárgyaló államtitkárt, hogy a Leopard 2A7 egy befejező változata a Leopard 2 családnak, mégis átmeneti altípus, aminek gyártásáról át fognak állni egy új alapharckocsira. Azt javasolták, úgy gondolkodjon a magyar fél a vásárlásról, hogy fel kell készülniük arra a lehetőségre, amely szerint 10 év múlva akár cserélni is lehet a harckocsit, majd újabb 10 év múlva ismét, mivel intenzíven beindult a harckocsik technológiai fejlődése. Így – hosszabb távú gazdasági lehetőségként – amennyiben még korábbi technológiát vásárolunk, akkor azt egyszerűen nehezebb lesz eladni! Tehát, 10 év múlva egy modernnek számító Leopard 2A7 könnyedén tovább értékesíthető, emellett nem kell annyit invesztálni az új alapharckocsiba, ezáltal könnyedén, mintegy 30 éves távlatban szinten tudjuk tartani ezt a képességet. Emiatt született meg a döntés az A7 mellett, mivel ennek a típusnak – a fentiek szerint – volt fejleszthetőségi ütemezése! A vásárolni kívánt mennyiséget a Magyar Honvédség adta meg, az előirányzott állománytábla szerint.

A Leopard 2A4 vásárlása igazán stílusosan sikerült, hiszen az egyik gyárlátogatás során a KMW olyan árajánlatot adott a meglévő 12 darabra, amelyre nem lehetett nemet mondani, hiszen kevesebbe került az összes Leopard 2A4-es, mint egy A7-es! Emellett úgy gondolta a magyar fél, hogy mire elkészül a 44 darab Leopard 2A7 – amely több év is lesz – addig elérhető a technikai szocializáció, valamint a kiképzésre is fel lehet készülni.
A Leopard 2A7HU beérkezését követően, a Leopard 2A4HU lízingperiódusa végén alapvetően három lehetőség adódhat:

1. marad a Magyar Honvédség állományában kiképzési célra,
2. az elérhető gazdasági lehetőségeink szerint a KMW Leopard 2A6 szintig tudná modernizálni,
3. becseréljük más harckocsira.

Ugyanakkor sok lehetőség van nyitva…

Az ipari beruházások terén, 2016-17-ben még egyszerűen nem kínálkozott lehetőség, azonban a Leopard szerződés után egyedülálló módon ipari együttműködést ajánlottak Magyarországnak – főként német cégek. Mindenki úgy gondolta, hogy Magyarországra harckocsigyárat nincs értelme hozni, de forradalmi technikát igen!

A 120 mm-es harckocsilőszerek területén elmondható, hogy ami elérhető a Rheinmetall kínálatában, azok Magyarországon gyártva lesznek, így biztosított lesz hazai alapokon a Magyar Honvédség folyamatos ellátása. A Leopard 2A4HU harckocsikhoz az első lőszerkészlet beszerzésében a Bundeswehr segített: átengedve az egyik szállítmányát, így lett az A4-esekhez kiképzési lőszer.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 621
97 850
113
A Leopard 2A7HU beérkezését követően, a Leopard 2A4HU lízingperiódusa végén alapvetően három lehetőség adódhat:

1. marad a Magyar Honvédség állományában kiképzési célra,
2. az elérhető gazdasági lehetőségeink szerint a KMW Leopard 2A6 szintig tudná modernizálni,
3. becseréljük más harckocsira.

Ugyanakkor sok lehetőség van nyitva…

Az ipari beruházások terén, 2016-17-ben még egyszerűen nem kínálkozott lehetőség, azonban a Leopard szerződés után egyedülálló módon ipari együttműködést ajánlottak Magyarországnak – főként német cégek. Mindenki úgy gondolta, hogy Magyarországra harckocsigyárat nincs értelme hozni, de forradalmi technikát igen!

A 120 mm-es harckocsilőszerek területén elmondható, hogy ami elérhető a Rheinmetall kínálatában, azok Magyarországon gyártva lesznek, így biztosított lesz hazai alapokon a Magyar Honvédség folyamatos ellátása. A Leopard 2A4HU harckocsikhoz az első lőszerkészlet beszerzésében a Bundeswehr segített: átengedve az egyik szállítmányát, így lett az A4-esekhez kiképzési lőszer.
A beszerzés politikai szempontjai.

ugyanis a gyártó ország jelentős beleszólással rendelkezik azon a területen, hogy mire lehet felhasználni az eszközeit. Ezen korlátozásait az adásvételi, vagy egyéb tulajdonátruházásról szóló szerződésekben ki is szokta kötni, amely feltételek betartatására változatos eszközökkel rendelkezik. Ebből kifolyólag, a minél magasabb fokú szabadság még a harcászat-technikai paramétereknél is fontosabb szempont lehet! Mivel a modern eszközök számtalan, globálisan készülő részegységből áll(hat)nak, akár egy beszállító is megvétózhatja az eszközök megvásárlását, felhasználását vagy továbbértékesítését. Így, amikor a Magyar Honvédség harckocsiállományának újjászületése és modernizálása felmerült, az alábbi típusok és gyártó országok jöhettek szóba.

1. több évtizedes üzemeltetési tapasztalatok alapján a T-72 utódja, a T-90 család, azaz egy oroszországi reláció. Bár az oroszok sokkal kevésbé finnyásak arra, hogyan, ki ellen használják az általuk gyártott eszközöket, a 2014-es krími események után bevezetett embargókat követően orosz eredetű jármű szóba sem jöhetett a beszerzésnél

2.!Harcászat-technikailag látszólag előnyös lett volna az M1 Abrams család beszerzése. Azonban az Egyesült Államok azonban rendkívül kényes arra, hogy az általa szállított fegyverek kizárólag érdekei sérülése nélkül kerüljenek felhasználásra, ráadásul az adott körülmények között hiába kitűnő jelenleg Magyarország kapcsolata az amerikai republikánusokkal, a demokratákkal legalább ennyire rossz. Az pedig, hogy az amerikai belpolitikai helyzettől függjen Hazánk szuverenitása, nyilvánvaló okokból szóba sem jöhetett. Tovább árnyalta a beszerzés képét az is, hogy a tengeren túlról beszerzendő eszközök, legyenek azok harckocsik vagy más eszközök, logisztikai ellátása, biztosítása jelentős késedelmi időkkel járt volna.

3. Következő opció a Magyarországhoz számtalan szálon kötődő Németország és a széles körben elterjedt Leopard 2 család. A kötődések miatt a nemcsak gazdasági, hanem társadalmi és történelmi gyökerek olyan táptalajt jelentettek, amelyre építve egy ilyen, több évtizedes hatással és elkötelezettséggel járó döntést a legkisebb rizikóval meg lehetett hozni. Arról nem is beszélve, hogy az eszközök értéke és a bennük megjelenő elkötelezettség a gyártó ország számára jelentős bevételt és befolyást jelent.

4. Valószínűleg az utóbbi miatt nem jött szóba a francia Leclerc.

5. Az izraeli Merkava családdal kapcsolatban magyar részről minden jó tulajdonsága ellenére, a távolságból fakadó megnövekedett logisztikai költségek, illetve a harckocsi titkosított paraméterei miatt izraeli részről merülhetnek fel kétségek. Csökkentett képességű jármű megvásárlásának pedig nincs értelme, hiszen az akkor legkorszerűbb Mk. 4. típusú harckocsi eladása Izrael részéről nem volt támogatott.

6. A török gyátású Altay esetében, egy harckocsihoz hasonlóan összetett rendszer gyártására képes helyi ipar kiépítése még egy Törökország méretű középhatalom számára sem egyszerű. Nem véletlen, hogy nagyobb számban még a gyártó országban sem állt rendszerbe az eszköz, köszönhető annak erőátviteli rendszerének és motorja biztosítási problémáinak.

7. Végül, de nem utolsó sorban a dél-koreai K2 Black Pantherről érdemes beszélni; Dél-Korea a lengyel önjáró tüzérségi löveg kooperációban bemutatta, hogy megbízható partner tud lenni, és eszközei magas színvonalúak. Mérete miatt még a „know-how” átadására is nyitottabb, mint a többi ország, azonban a logisztikai ellátás problémája itt hatékonyabban jelentkezik, mint a többi esetleges szállító esetében. Ráadásul annak ellenére, hogy az eszköz teljes egészében dél-koreai gyártású, az USA jelentős hatással van az ország politikájára, így megakadályozhat egy esetleges üzletet, illetve gátolhatja az alkatrészek szállítását
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 359
43 660
113
A beszerzés politikai szempontjai.

ugyanis a gyártó ország jelentős beleszólással rendelkezik azon a területen, hogy mire lehet felhasználni az eszközeit. Ezen korlátozásait az adásvételi, vagy egyéb tulajdonátruházásról szóló szerződésekben ki is szokta kötni, amely feltételek betartatására változatos eszközökkel rendelkezik. Ebből kifolyólag, a minél magasabb fokú szabadság még a harcászat-technikai paramétereknél is fontosabb szempont lehet! Mivel a modern eszközök számtalan, globálisan készülő részegységből áll(hat)nak, akár egy beszállító is megvétózhatja az eszközök megvásárlását, felhasználását vagy továbbértékesítését. Így, amikor a Magyar Honvédség harckocsiállományának újjászületése és modernizálása felmerült, az alábbi típusok és gyártó országok jöhettek szóba.

1. több évtizedes üzemeltetési tapasztalatok alapján a T-72 utódja, a T-90 család, azaz egy oroszországi reláció. Bár az oroszok sokkal kevésbé finnyásak arra, hogyan, ki ellen használják az általuk gyártott eszközöket, a 2014-es krími események után bevezetett embargókat követően orosz eredetű jármű szóba sem jöhetett a beszerzésnél

2.!Harcászat-technikailag látszólag előnyös lett volna az M1 Abrams család beszerzése. Azonban az Egyesült Államok azonban rendkívül kényes arra, hogy az általa szállított fegyverek kizárólag érdekei sérülése nélkül kerüljenek felhasználásra, ráadásul az adott körülmények között hiába kitűnő jelenleg Magyarország kapcsolata az amerikai republikánusokkal, a demokratákkal legalább ennyire rossz. Az pedig, hogy az amerikai belpolitikai helyzettől függjen Hazánk szuverenitása, nyilvánvaló okokból szóba sem jöhetett. Tovább árnyalta a beszerzés képét az is, hogy a tengeren túlról beszerzendő eszközök, legyenek azok harckocsik vagy más eszközök, logisztikai ellátása, biztosítása jelentős késedelmi időkkel járt volna.

3. Következő opció a Magyarországhoz számtalan szálon kötődő Németország és a széles körben elterjedt Leopard 2 család. A kötődések miatt a nemcsak gazdasági, hanem társadalmi és történelmi gyökerek olyan táptalajt jelentettek, amelyre építve egy ilyen, több évtizedes hatással és elkötelezettséggel járó döntést a legkisebb rizikóval meg lehetett hozni. Arról nem is beszélve, hogy az eszközök értéke és a bennük megjelenő elkötelezettség a gyártó ország számára jelentős bevételt és befolyást jelent.


4. Valószínűleg az utóbbi miatt nem jött szóba a francia Leclerc.

5. Az izraeli Merkava családdal kapcsolatban magyar részről minden jó tulajdonsága ellenére, a távolságból fakadó megnövekedett logisztikai költségek, illetve a harckocsi titkosított paraméterei miatt izraeli részről merülhetnek fel kétségek. Csökkentett képességű jármű megvásárlásának pedig nincs értelme, hiszen az akkor legkorszerűbb Mk. 4. típusú harckocsi eladása Izrael részéről nem volt támogatott.

6. A török gyátású Altay esetében, egy harckocsihoz hasonlóan összetett rendszer gyártására képes helyi ipar kiépítése még egy Törökország méretű középhatalom számára sem egyszerű. Nem véletlen, hogy nagyobb számban még a gyártó országban sem állt rendszerbe az eszköz, köszönhető annak erőátviteli rendszerének és motorja biztosítási problémáinak.

7. Végül, de nem utolsó sorban a dél-koreai K2 Black Pantherről érdemes beszélni; Dél-Korea a lengyel önjáró tüzérségi löveg kooperációban bemutatta, hogy megbízható partner tud lenni, és eszközei magas színvonalúak. Mérete miatt még a „know-how” átadására is nyitottabb, mint a többi ország, azonban a logisztikai ellátás problémája itt hatékonyabban jelentkezik, mint a többi esetleges szállító esetében. Ráadásul annak ellenére, hogy az eszköz teljes egészében dél-koreai gyártású, az USA jelentős hatással van az ország politikájára, így megakadályozhat egy esetleges üzletet, illetve gátolhatja az alkatrészek szállítását
Az Ariete már samfú?!? o_O
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 621
97 850
113
Az Ariete már samfú?!? o_O
Hosszú cikk, nem másolok mindent ki.

Végezetül az olasz Ariete családról érdemes szót ejteni. Úgy gondolom, ennek a típusnak (Ariete C1) a páncélvédelme elmarad a hadműveleti követelményektől, csakúgy, mint korából fakadóan a tűvezető rendszere (ne feledjük, a C2 altípus ekkor nem volt sorozatban gyártva), emellett – a gyártási körülményei miatt – nincs kiszolgáló harcjárműcsaládja (műszaki-mentő, vontató, hídvető stb.), így nem alkalmas váltótípusnak.