[HUN] Magyar katonai pilóták képzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Háde nem lehet. Idén fut ki, vagy mi.
Ezért írtam, hogy amíg lehet. De ha maradunk a koncepciónál (külföldi képzés) akkor gyakorlatilag annyi változást igényelne a dolog, hogy aláírunk, majd '22-től már nem Kanadába mennek a jelöltek, hanem az olaszokhoz, vagy az USA-ba.
Ezért felesleges lenne az Aeroba bebútorozni, meg nyílt színen romantikázni a leszólt L-39NG-vel...
Itt vagy teljesen egyértelmű komcepciónak kell lenni, vagy az egész Honvéd Vezérkar idióta hülyék gyülekezete.
Ha csak politikai (és NER) alapú beszerzésről lenne szó, akkor azt úgy intézték volna, mint a török 4x4-eket. Elképesztő hírzárlat mellett.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 731
12 259
113
Nem lesz helyette valami, más néven? Mintha olvastam volna, csak nem találom. De Európában is indulni látszik jópár NATO-pilótaképzés...

Ezért írtam, hogy amíg lehet. De ha maradunk a koncepciónál (külföldi képzés) akkor gyakorlatilag annyi változást igényelne a dolog, hogy aláírunk, majd '22-től már nem Kanadába mennek a jelöltek, hanem az olaszokhoz, vagy az USA-ba.
Ezért felesleges lenne az Aeroba bebútorozni, meg nyílt színen romantikázni a leszólt L-39NG-vel...
Itt vagy teljesen egyértelmű komcepciónak kell lenni, vagy az egész Honvéd Vezérkar idióta hülyék gyülekezete.
Ha csak politikai (és NER) alapú beszerzésről lenne szó, akkor azt úgy intézték volna, mint a török 4x4-eket. Elképesztő hírzárlat mellett.

A Honvédelem.hu-n volt egy riport abban amerikai vagy olaszországi képzés lehetőségét mondták, hozzátéve, hogy nem engednek a színvonalból.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 194
81 078
113
...akkor azt úgy intézték volna, mint a török 4x4-eket. Elképesztő hírzárlat mellett.

2019 májusában váratlanul bemondták hogy Yalcin és Yörük lesz. Aztán nagy hallgatás, majd másfél év múlva kiderült, hogy a török Yalcin az tulajdonképpen Gidrán lesz és inkább kicsit német. A Yörükről meg még mindig nem tudunk semmit.

2017-ben a Z2026 ismertetőben leírták hogy kell sugárhajtású gyakorló gép. Nagy hallgatás. Pedig 2018 szeptemberében a magyar vezérkar már nézegette a típust Ostravában. Aztán 2020 júniusában kiderült hogy magyar többségi tulajdonosa lett az Aeronak. 2020 novemberében Kecskeméten bemutatták a típust. És még most sem tudunk semmit a hivatalos tervekről.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
2019 májusában váratlanul bemondták hogy Yalcin és Yörük lesz. Aztán nagy hallgatás, majd másfél év múlva kiderült, hogy a török Yalcin az tulajdonképpen Gidrán lesz és inkább kicsit német. A Yörükről meg még mindig nem tudunk semmit.

2017-ben a Z2026 ismertetőben leírták hogy kell sugárhajtású gyakorló gép. Nagy hallgatás. Pedig 2018 szeptemberében a magyar vezérkar már nézegette a típust Ostravában. Aztán 2020 júniusában kiderült hogy magyar többségi tulajdonosa lett az Aeronak. 2020 novemberében Kecskeméten bemutatták a típust. És még most sem tudunk semmit a hivatalos tervekről.
Ó dehogy! Csak ott voltak minden elmúlt évben a L-39 üzemeltetők konferenciáján - pedig ugye...
Mióta megvan az Aero 51%-a azóta több delegáció volt kint.
Az osztrák, cseh, szlovák sajtóban konkrét számokkal (ki tudja, mennyire pontos?) jelennek meg sorra a cikkek velünk kapcsolatban.
De emlékeim szerint Benkő papa is többször emlegette a sugárhajtású kiképzőgépek.
Itt egy a kormánymédiában megjelent cikk, még 2018-ból.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 194
81 078
113
Ó dehogy! Csak ott voltak minden elmúlt évben a L-39 üzemeltetők konferenciáján - pedig ugye...
Mióta megvan az Aero 51%-a azóta több delegáció volt kint.
Az osztrák, cseh, szlovák sajtóban konkrét számokkal (ki tudja, mennyire pontos?) jelennek meg sorra a cikkek velünk kapcsolatban.
De emlékeim szerint Benkő papa is többször emlegette a sugárhajtású kiképzőgépek.
Itt egy a kormánymédiában megjelent cikk, még 2018-ból.

A török vasakról is ugyanígy találgatott a sajtó. Itt mi lesz a csavar a történetben?
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
2 028
5 471
113
2019 májusában váratlanul bemondták hogy Yalcin és Yörük lesz. Aztán nagy hallgatás, majd másfél év múlva kiderült, hogy a török Yalcin az tulajdonképpen Gidrán lesz és inkább kicsit német. A Yörükről meg még mindig nem tudunk semmit.

2017-ben a Z2026 ismertetőben leírták hogy kell sugárhajtású gyakorló gép. Nagy hallgatás. Pedig 2018 szeptemberében a magyar vezérkar már nézegette a típust Ostravában. Aztán 2020 júniusában kiderült hogy magyar többségi tulajdonosa lett az Aeronak. 2020 novemberében Kecskeméten bemutatták a típust. És még most sem tudunk semmit a hivatalos tervekről.
Szerintem a döntéshozók is vacillálnak: tényleg szükséges a hazai pilótaképzés és akkor jöhet az L-39 vagy inkább a lényegesen színvonalasabb nemzetközi képzés? Biztos lehetsz benne, hogy olvassák a véleményeket és nyilván ez bennük is felmerült. A legjobb volna ha eldöntenék, hogy pontosan hány gépre és mennyi pilótára van szükség (és pénz) mert ha csak 1 század marad és inkább veszünk több csapásmérő drónt akkor végképp (amúgy se sok) semmi értelme nincs az L-39-nek és inkább a kanadai vagy ha az befejeződik akkor az olasz pilótaképzéshez csatlakozni.
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
2 028
5 471
113
Azzal kellett volna kezdeni.. Mivel jelenlegi állás szerint nem lesz katona a technikához ha ez nem változik meg gyökeresen. A nemzetközi szinten jól kiképzett katonáról nem is beszélve. Mondtam hogy az irány jó csak a prioritások fordultak kicsit fejük tetejére. Ami meg pont keresztbe tesz a haderőfejlesztésnek.
Pontosan. A bérrendezéssel kellett volna kezdeni, különben csak a BW-nek fogunk katonát kiképezni. A németek arra készülnek, hogy az óriási létszámhiányukat az EU tagállamokból töltik fel és gondolom, hogy nem Luxemburgból fognak jeletkezni.

A toborzáson lehetne még javítani: a középiskolákban sokkal aktívabban kellene toborozni a végzősök között. Nem mindenki akar egész életében egy irodában bámulni a számítógépet vagy egy összeszerelőüzemben ugyanazt a csavart húzni naponta 500-szor. Az új haditechnikával könnyen fel lehet kelteni a fiatalok érdeklődését. Meg lehetnénk kicsit kreatvíabbak: pl. az utóbbi 10 évben több, mint 1 millió külföldön élő magyar kapta vissza a magyar állampolgárságát. Pl. a Kárpát-medencében, de akár olyan bukott államokban, mint Venezuela, Argentína vagy Dél-Afrika meg lehetne szólítani a magyar származású fiatalokat pl. egyeteni ösztöndíj ígéretével ha legalább 5 év katonai szolgálatot vállal. Biztos, hogy lenne néhány ezer jelentkező.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Szerintem a döntéshozók is vacillálnak: tényleg szükséges a hazai pilótaképzés és akkor jöhet az L-39 vagy inkább a lényegesen színvonalasabb nemzetközi képzés? Biztos lehetsz benne, hogy olvassák a véleményeket és nyilván ez bennük is felmerült. A legjobb volna ha eldöntenék, hogy pontosan hány gépre és mennyi pilótára van szükség (és pénz) mert ha csak 1 század marad és inkább veszünk több csapásmérő drónt akkor végképp (amúgy se sok) semmi értelme nincs az L-39-nek és inkább a kanadai vagy ha az befejeződik akkor az olasz pilótaképzéshez csatlakozni.
A döntéshozók évtizedek óta vacillálnak mi is legyen a hazai pilóta képzéssel. Ebben az NFTC csak némi enyhülést hozott.
A hazai képzésbe soha nem volt elég kurázsi belevágni és kòvetkezetesen felépíteni, a külföldi képzés költségét meg sokallták.
Ebbe a bénázásba hozott most új színt az AV felének a.megvásárlása és a NER irányából érkező presszió az L39NG megvására. Az majdnem bizonyos hogy egy tucat L39NG nem oldaná meg varázsütésre a hazai pilótaképzés problémáját.
A bénázás garantáltan folytatódni fog.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 344
96 720
113
A török vasakról is ugyanígy találgatott a sajtó. Itt mi lesz a csavar a történetben?
Hazai gyártás.

Szerintem a döntéshozók is vacillálnak: tényleg szükséges a hazai pilótaképzés és akkor jöhet az L-39 vagy inkább a lényegesen színvonalasabb nemzetközi képzés? Biztos lehetsz benne, hogy olvassák a véleményeket és nyilván ez bennük is felmerült. A legjobb volna ha eldöntenék, hogy pontosan hány gépre és mennyi pilótára van szükség (és pénz) mert ha csak 1 század marad és inkább veszünk több csapásmérő drónt akkor végképp (amúgy se sok) semmi értelme nincs az L-39-nek és inkább a kanadai vagy ha az befejeződik akkor az olasz pilótaképzéshez csatlakozni.

Ez sem vagy - vagy kérdés. Tippre az eddigi nyilatkozatokból és az elmúlt 2 év tapasztalataiból. Lesz hazai pilotaképzés Zlineken, L39NG-n és innen mennek a legjobbak tovább az olaszokhoz.

Ez a dilemma úgy lesz megoldva ahogy a KC-390 és az A400M vita. Is - is.
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
512
1 415
93
Ezt így nem igazán értem. Mi a gebasz a szerződésben?
Nyilván a legnagyobb gond a szerződéssel a fizetés, bár a jelenlegi helyzetben azoknak, akik az utcára kerültek, a semminél jobb és a papírok is életben maradnak. Bár valahol az is szomorú, hogy kényszerből mennek oda repülni azok, akik elvesztették a civil munkájukat. A konkrét gond az, ha nem tölti ki valaki az aláírt "hűségidőt", annál jobban jár, minél hamarabb lelép.
Ha felveszünk x pilótát és annak a fele nincs ott fél éven belül mert leléptek akkor ott kurva szar a humánpolitika.

Annyiban árnyalnám, hogy nem kizárólag a sereg a ludas ebben. De jelenleg* egy kisgépes oktató többet keres, mint egy katonai pilóta, aki több tízmillió €-s gépet vezet, adott esetben éles fegyverrel, vagy VVIP személyekkel a fedélzeten.
* ez sajnos változni fog a közeljövőben, ahogy a közforgalmi repülés válsága érinteni fogja a képzéseket is.
A másik, hogy aki a civil repülésben szocializálódott, annak ez egy baromira éles váltás. Mind a munkarend, mind az egész Sereg-dolog és ami ezzel jár. Kétlem, hogy egy évvel ezelőtt bármelyikük arról ábrándozott volna, hogy bárcsak katonai pilóta lehetne.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
K

kamm

Guest
Hazai gyártás.



Ez sem vagy - vagy kérdés. Tippre az eddigi nyilatkozatokból és az elmúlt 2 év tapasztalataiból. Lesz hazai pilotaképzés Zlineken, L39NG-n és innen mennek a legjobbak tovább az olaszokhoz.

Ez a dilemma úgy lesz megoldva ahogy a KC-390 és az A400M vita. Is - is.
En inkább úgy fogalmaznék, hogy nem is-is, hanem mindenből a legoptimalisabban, nem belefeszulve valamiféle merev elképzelésbe - nekem ezzel semmi bajom, ahogyan a Millenium-Atlas kombinacioval sincs.
Ha belegondolsz, az is remekul lett megoldva így ti. joval olcsobban repulnek majd a sajat Millenniumjaink, allandoan rendelkezésre állva, míg a koltsegesebb, de nagyobb kapacitású Atlasok üzemeltetése meg eloszlik a már üzemelő német bázisú Atlasok között, ugyanakkor teljesen kompatibilisek is az europai szállítóflottaval, akarki vezetheti is őket.
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74 and SilvioD

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 194
81 078
113
Nézzük meg a másik oldalról:

2021-től kezdve minden év júniusában végezni fog kb. 10 pilóta a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen. Mi lesz velük?

2021 júniusára még biztos nem lesz annyi magyar tapasztalat az L-39NG-vel, hogy megkezdődhessen velük a hazai pilótaképzés. Kanadából hazajött oktató pilóták állítólag vannak, a képzési tervet is biztos összeállították már, de a gépet csak ki kellene még ismerni az oktatóknak is. Esetleg az NKE hallgatók közül mehetnek néhányan első fecskeként Csehországba L-39 szimulátorozni és mellette Zlinen repülnek még addig, amíg rendszerbe áll itthon az L39NG és a szimulátor. De valószínűbb hogy az NKE-n idén végzők mind helikopter pilóták lesznek, mert arra van most szükség (a következő években kellene minimum 72 pilóta = 20 H145M * 2 fő + 16 H225M *2 fő. A szerződés szerint a H145M-re 50 pilótát képeznek ki, de nem világos hogy 2021 júniusáig vagy még utána is küldenek ki embereket ha hazajött az összes helikopter. Azaz kellene még legalább 22 pilóta aki nem 2023-ben lát először helikoptert, amikor H225M képzésre kell menni. Valószínűleg kb. 40 pilótát képeznek majd ki Franciaországban H225M-be 2025 közepéig.)

2022 júniusában is végez újabb 10 pilóta az NKE-n... Addigra lehet hogy már lesz 1-2 L39NG rendszerben és az első fecskéket rá lehet ültetni a szimulátorozás után. A 2022-ben végzettek közül 1-2 meg mehetne már itthon szimulátorozni. Vagy az összes végzős megy szimulátorozni és után csak a két legjobb eredményű kadét repülhet L39en? Szittya fórumtárs szerint mindenkit reptetni akarnak L39-en hogy kiderüljön mire képes, de csak az évfolyam legjobbakból lehet vadászpilóta. (1-2 fő évente). A többiből majd valami más lesz utána. Akár mentő- vagy rendőrségi helikopter pilóta is lehet. Valószínűleg az ebben az évben végzettek is többségében helikopterpilóták lesznek még, ezért időveszteségnek tűnik az L39 szimulátorozás.

De kiből lesz KC-390 pilóta? Lehet már kinn olyan pilótajelölt külföldön, akit már szállítógépre képeznek? Hányan vannak most Kanadában? Vagy a gyakorlattal rendelkező A319 pilótákból lesz KC pilóta? Akkor őket is majd pótolni kell a frissen végzettekből. Nincs kéthajtóműves gyakorlógépe a Honvédségnek, külsős képzéssel oldják meg a szállítógépes képzést.

2023 júniusában is végez újabb 10 pilóta az NKE-n... Még mindig többségében helikopterpilótákra lesz szükség. De a legjobb 1-2 jelöltet lehet L-39 szimulátorra küldeni. (vagy mindet, ha már kiépült itthon és lesz 4-5 gép, amin utána repültetni is lehet őket) Ha jól emlékszem ebben az évben lesz vége a kanadai képzésnek és hazajönnek az utolsó pilóták is. A kanadai képzést teljesítők közül valószínűleg minden évben vár valaki arra, hogy végzés után mehessen Gripen képzésre, így 14 Gripenre a vadászpilóta utánpótlás meg van oldva kb. 2024ig. Őket L39NG-re ültetni már nincs értelme. Nekik a Gripen éves összidőből kellene repült időt biztosítani, miután hazajönnek a svédországi típusátképzésről. (Már a svéd átképzés előtt is szoktak Gripen szimulátorozni és kétülésesben repülni hogy szokják.)

2024 júniusában is végez újabb 10 pilóta az NKE-n... Gripen pilóta nem biztos hogy kell ebben az évben. Ezért az az évi 1-2 fő (eddig összesen 2-4 fő), aki elkezdett L39NG-n repülni, az addig repül tovább a típuson, amíg nem várható üresedés a Gripenen. Ha üresedés lesz, kiküldik fél évre a svédekhez típusképzésre és utána már Gripenre ül ha hazajön. De mi lesz az ebben az évben végzettekkel? Még mindig többségében helikopterpilótákra van szükség, így azok lesznek. De ekkor már lehet kb. 8 L39NG rendszeresítve, szimulátorozás után lehet őket kiválasztási céllal reptetni is. Csak helikopterpilótát L39en reptetni pénz- és időveszteség.

2025 júniusában is végez újabb 10 pilóta az NKE-n... A 2-4 főből aki már évek óta L39NGen repül, lehet hogy mehet 1-2 Gripen átképzésre, a többi repül (parkol) tovább L39NG-n a lehetőségre várva. Ekkor már biztos tudni fogják, hogy mi lesz a Gripenekkel, lesz-e E/F vagy más típus és/vagy második század. Ha lesz második század, akkor az összes ebben az évben végzett megy L39 szimulátorozni és utána L39en repülni. Mert az új típusra valószínűleg a tapasztalt Gripen pilótákból válogatnak először, így oda is kell a nagyobb létszámú utánpótlás. Ha F-35 lenne, akkor mennének olasz M346/amerikai T-7A képzésre is, majd F-35 típusképzésre. De ha Gripen lesz, akkor mennek a svédekhez.

2026 júniusában is végez újabb 10 pilóta az NKE-n... velük együtt összesen eddig már 60-an végeztek. Ha lesz második század akkor ők is mennek szimulátorozni majd L39en repülni utána külföldre és típusképzésre. Ekkor kb. 24 fő L39-en repül és vadászgépre vár, kb. 36 fő pedig helikopter pilóta lett...
Ha nem lesz második század, akkor szinte az egész évfolyam az előzővel együtt megy helikopterpilótának az 1-2 legjobb kivételével , 4-6 fő pedig addig repül tovább L39en amíg meg nem üresedik egy hely a Gripenen és mehet átképzésre.

Ha 2022-ben eldöntik hogy nem lesz második század 2026-tól, csak típusváltás átmenettel 2030 vagy 2035 körül, akkor azt az évi 1-2 pilóta repültetésére bőven elég 4 gép is. És lehet őket utána külföldre küldeni továbbképzésre. Ha jön sok külföldi pilóta ide tanulni, akkor lehet kell még 4 gép.

Így kb. csak azt kell eldönteni 2021-2022-ben hogy lesz-e második vadászszázad, mert ez határozza meg hogy kell-e 8 db L-39NG 2024-re.

Innen azért elég váratlan csavar lenne ha pl. M345-öt rendszeresítenének, hogy jobban illeszkedjen az olasz képzéshez. Vagy nem rendszeresítenének semmit és Zlin után elküldenék a pilótákat Portugáliába Super Tucanon repülni utána pedig a görög-izraeli pilótaképzőbe (ha már NFTE alapító tagok vagyunk).
 
M

molnibalage

Guest
Nézzük meg a másik oldalról:

2021-től kezdve minden év júniusában végezni fog kb. 10 pilóta a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen. Mi lesz velük?

2021 júniusára még biztos nem lesz annyi magyar tapasztalat az L-39NG-vel, hogy megkezdődhessen velük a hazai pilótaképzés. Kanadából hazajött oktató pilóták állítólag vannak, a képzési tervet is biztos összeállították már, de a gépet csak ki kellene még ismerni az oktatóknak is. Esetleg az NKE hallgatók közül mehetnek néhányan első fecskeként Csehországba L-39 szimulátorozni és mellette Zlinen repülnek még addig, amíg rendszerbe áll itthon az L39NG és a szimulátor. De valószínűbb hogy az NKE-n idén végzők mind helikopter pilóták lesznek, mert arra van most szükség (a következő években kellene minimum 72 pilóta = 20 H145M * 2 fő + 16 H225M *2 fő. A szerződés szerint a H145M-re 50 pilótát képeznek ki, de nem világos hogy 2021 júniusáig vagy még utána is küldenek ki embereket ha hazajött az összes helikopter. Azaz kellene még legalább 22 pilóta aki nem 2023-ben lát először helikoptert, amikor H225M képzésre kell menni. Valószínűleg kb. 40 pilótát képeznek majd ki Franciaországban H225M-be 2025 közepéig.)

2022 júniusában is végez újabb 10 pilóta az NKE-n... Addigra lehet hogy már lesz 1-2 L39NG rendszerben és az első fecskéket rá lehet ültetni a szimulátorozás után. A 2022-ben végzettek közül 1-2 meg mehetne már itthon szimulátorozni. Vagy az összes végzős megy szimulátorozni és után csak a két legjobb eredményű kadét repülhet L39en? Szittya fórumtárs szerint mindenkit reptetni akarnak L39-en hogy kiderüljön mire képes, de csak az évfolyam legjobbakból lehet vadászpilóta. (1-2 fő évente). A többiből majd valami más lesz utána. Akár mentő- vagy rendőrségi helikopter pilóta is lehet. Valószínűleg az ebben az évben végzettek is többségében helikopterpilóták lesznek még, ezért időveszteségnek tűnik az L39 szimulátorozás.

De kiből lesz KC-390 pilóta? Lehet már kinn olyan pilótajelölt külföldön, akit már szállítógépre képeznek? Hányan vannak most Kanadában? Vagy a gyakorlattal rendelkező A319 pilótákból lesz KC pilóta? Akkor őket is majd pótolni kell a frissen végzettekből. Nincs kéthajtóműves gyakorlógépe a Honvédségnek, külsős képzéssel oldják meg a szállítógépes képzést.

2023 júniusában is végez újabb 10 pilóta az NKE-n... Még mindig többségében helikopterpilótákra lesz szükség. De a legjobb 1-2 jelöltet lehet L-39 szimulátorra küldeni. (vagy mindet, ha már kiépült itthon és lesz 4-5 gép, amin utána repültetni is lehet őket) Ha jól emlékszem ebben az évben lesz vége a kanadai képzésnek és hazajönnek az utolsó pilóták is. A kanadai képzést teljesítők közül valószínűleg minden évben vár valaki arra, hogy végzés után mehessen Gripen képzésre, így 14 Gripenre a vadászpilóta utánpótlás meg van oldva kb. 2024ig. Őket L39NG-re ültetni már nincs értelme. Nekik a Gripen éves összidőből kellene repült időt biztosítani, miután hazajönnek a svédországi típusátképzésről. (Már a svéd átképzés előtt is szoktak Gripen szimulátorozni és kétülésesben repülni hogy szokják.)

2024 júniusában is végez újabb 10 pilóta az NKE-n... Gripen pilóta nem biztos hogy kell ebben az évben. Ezért az az évi 1-2 fő (eddig összesen 2-4 fő), aki elkezdett L39NG-n repülni, az addig repül tovább a típuson, amíg nem várható üresedés a Gripenen. Ha üresedés lesz, kiküldik fél évre a svédekhez típusképzésre és utána már Gripenre ül ha hazajön. De mi lesz az ebben az évben végzettekkel? Még mindig többségében helikopterpilótákra van szükség, így azok lesznek. De ekkor már lehet kb. 8 L39NG rendszeresítve, szimulátorozás után lehet őket kiválasztási céllal reptetni is. Csak helikopterpilótát L39en reptetni pénz- és időveszteség.

2025 júniusában is végez újabb 10 pilóta az NKE-n... A 2-4 főből aki már évek óta L39NGen repül, lehet hogy mehet 1-2 Gripen átképzésre, a többi repül (parkol) tovább L39NG-n a lehetőségre várva. Ekkor már biztos tudni fogják, hogy mi lesz a Gripenekkel, lesz-e E/F vagy más típus és/vagy második század. Ha lesz második század, akkor az összes ebben az évben végzett megy L39 szimulátorozni és utána L39en repülni. Mert az új típusra valószínűleg a tapasztalt Gripen pilótákból válogatnak először, így oda is kell a nagyobb létszámú utánpótlás. Ha F-35 lenne, akkor mennének olasz M346/amerikai T-7A képzésre is, majd F-35 típusképzésre. De ha Gripen lesz, akkor mennek a svédekhez.

2026 júniusában is végez újabb 10 pilóta az NKE-n... velük együtt összesen eddig már 60-an végeztek. Ha lesz második század akkor ők is mennek szimulátorozni majd L39en repülni utána külföldre és típusképzésre. Ekkor kb. 24 fő L39-en repül és vadászgépre vár, kb. 36 fő pedig helikopter pilóta lett...
Ha nem lesz második század, akkor szinte az egész évfolyam az előzővel együtt megy helikopterpilótának az 1-2 legjobb kivételével , 4-6 fő pedig addig repül tovább L39en amíg meg nem üresedik egy hely a Gripenen és mehet átképzésre.

Ha 2022-ben eldöntik hogy nem lesz második század 2026-tól, csak típusváltás átmenettel 2030 vagy 2035 körül, akkor azt az évi 1-2 pilóta repültetésére bőven elég 4 gép is. És lehet őket utána külföldre küldeni továbbképzésre. Ha jön sok külföldi pilóta ide tanulni, akkor lehet kell még 4 gép.

Így kb. csak azt kell eldönteni 2021-2022-ben hogy lesz-e második vadászszázad, mert ez határozza meg hogy kell-e 8 db L-39NG 2024-re.

Innen azért elég váratlan csavar lenne ha pl. M345-öt rendszeresítenének, hogy jobban illeszkedjen az olasz képzéshez. Vagy nem rendszeresítenének semmit és Zlin után elküldenék a pilótákat Portugáliába Super Tucanon repülni utána pedig a görög-izraeli pilótaképzőbe (ha már NFTE alapító tagok vagyunk).
És szerinted a végzősök 100% alkalmas lesz a repülésre? Vagy ez hogyan megy?
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Nézzük meg a másik oldalról:
Azt hiszem amit írtál annak is az a tanulsága hogy megfelelő hosszútávú légierő koncepció nélkül nem lehet pilótaképzést csinálni.
Valószínű ennek a koncepciónak a hiánya miatt nem tudnak évtizedek óta mit kezdeni a képzés témakörrel.
Azt mindenesetre látni kell hogy a képzés minimum 3-4 éves késéssel (de inkább több) képes csak követni bármilyen beszerzési döntést.

Ideális esetben
  • már rég itt kéne állni minimum 6 Mókuskának amivel a helikopter pilótákat képzik (a Mi-24 mint oktató helikopter közröhej...)
  • már rég el kellett volna dönteni hogy lesznek e további Gripen századok (vagy F35 vagy bármi..) vagy hogy maradunk e a külföldi képzésnél, esetleg saját infrastruktúrát építünk ki a merev szárányú képzésre.

Most azt látjuk hogy jött egy NER impulzus hogy az L39NG nek piacot kell csinálni.
Én azt látom hogy jelenleg a gombhoz próbálnak gyorsan kabátot varrni - a jet kiképző gép tipusa már megvan (az az egyetlen fix dolog), és most azt találgatják hogy mit is lehetne kezdeni vele.