[HUN] Mi-24 korszerűsítés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 176
50 406
113
A magyar katonai doktrína szerintem nem azzal kezd, hogy kit hogyan tudunk megtámadni, hanem hogyan tudjuk megvédeni kis hazánkat egy támadással szemben...A katonai elrettentő erő nem csak arról szól, hogy erősnek érzed magad mert van két kardod, hanem arról is, hogy nekem olyan pajzsom van, hogy miután széttörtek rajta a kardjaid még orrba is verlek vele. Úgy hogy inkább meggondolod a dolgot...és az én biztonságomnak ez elég. ;)
Persze hogy nem azzal kezdi a doktrinánk, s nagyon helyesen hogy kit hogy tudnánk megtámadni. Ettől függetlenül ha megtámadnak, néha szükséges ellentámadást végrehajtani.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 841
29 071
113
Nézzük mit jelentett volna egy NASAMS üteg valahová Kecskemét és Szolnok közé telepítve. A képen rajta vannak a haderő főbb lőszerraktárai is:
nasams.jpg

A mihukra szánt pénzből még igazi manpadsra is futotta volna emellett az egy üteg mellett!
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 176
50 406
113
Nézzük mit jelentett volna egy NASAMS üteg valahová Kecskemét és Szolnok közé telepítve. A képen rajta vannak a haderő főbb lőszerraktárai is:
nasams.jpg

A mihukra szánt pénzből még igazi manpadsra is futotta volna emellett az egy üteg mellett!
Ez is hasznos. Nekünk minden kell. Egy harcihelikopter viszont az ország teljes területét le tudja fedni, egy tisztásról elüzemel ha kell, tud olyat amit a NASAMS nem. Alma-körte.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 902
72 889
113
De nem nasams lett mi-24 helyett. Viszont még vehetnek ha megéri, és el is indulnak azok a rakéták ha kell. A mi-24 nem nasams helyett lett! Azért lett mert volt egy helikopter hiányos időszak, a politikusok lassan reagáltak ezt le, nem volt elég a minyo felújítás hamar gyorsan, jött a dugás hogy akkor van még mihu, hát akkor legyen mihez is felújítva. Amíg eldől milyen és mennyi új gép lesz ezek lesznek. Ezekkel kell főzni, nem uh-1 meg longbow apacsrol álmodozni. Nasams még nem volt szó, pedig a légvédelmuk is elég jelképes és alkalmatlan már a védelemre.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 176
50 406
113
De nem nasams lett mi-24 helyett. Viszont még vehetnek ha megéri, és el is indulnak azok a rakéták ha kell. A mi-24 nem nasams helyett lett! Azért lett mert volt egy helikopter hiányos időszak, a politikusok lassan reagáltak ezt le, nem volt elég a minyo felújítás hamar gyorsan, jött a dugás hogy akkor van még mihu, hát akkor legyen mihez is felújítva. Amíg eldől milyen és mennyi új gép lesz ezek lesznek. Ezekkel kell főzni, nem uh-1 meg longbow apacsrol álmodozni. Nasams még nem volt szó, pedig a légvédelmuk is elég jelképes és alkalmatlan már a védelemre.
Így igaz.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Érdemes visszakeresni a régebbi, UH-1N-ről szóló cikkeket, és átnézni még egyszer, szerintem. 30 példány + 2 repképtelen sárkány + tartalék hajtóművek voltak a csomagban. a gépek 1971 és 1979 között gyártott példányok lettek volna, átlagosan 9000 óra repült idővel. Állapot szerinti üzemeltetéssel elméletileg "korlátlan" a repült idő (a gazdaságosan üzembentartható kategória már más kérdés, mert a fél helikoptert ki lehet cserélni, de kérdés, hogy megéri-e), de a tengerészgyalogosok 17500 óránál selejtezték a típust.

Az amerikai kongresszusnak 2011-ben benyújtott nyilvános ajánlati csomag alapján 426 millió dollárba kerültek volna az "ingyengépek" karbantartással, logisztikai támogatással, a pótalkatrészekkel és a repülő személyzet kiképzésével együtt + hazaszállítás költsége. Az amerikai fél állítása alapján a legutolsó állapot szerint adta volna át a gépeket, de kiderült, hogy ez önvédelmi rendszer és FLIR torony nélküli állapotot takart, ez ismét jelentős beruházási igény lett volna, még ha a flotta felét is szerelik fel mindennel.

Harmadszorra pedig, a Szolnokon és Kecskeméten járt 9 fős amerikai küldöttség több fejlesztési javaslatot, igényt fogalmazott meg annak érdekében, hogy a helikoptert üzemeltetni lehessen, és a magyar fél elvárásának megfelelően "D" check-ig itthon lehessen megoldani a gépek karbantartását.

Negyedszerre, géppuska és nem irányított fegyverzetet lehetett volna a gépekre rakni, de ezt is meg kellett volna venni.

Összességében, lehet, hogy perspektivikusabb megoldás lett volna, de árban gépre lebontva az ajánlat legalább ugyanannyi, de inkább drágább lett volna 2011-ben, mint a Mi-24 nagyjavítás 2018-ban az ország összes pénzügyi lehetősségével együtt....

http://www.aranysas.hu/cikk_haztuznezoben.php
https://index.hu/belfold/2013/01/08/helikopter/?token=5119b5fa54b37ad0f4dca012ff92216a
Ennyire részletessen nem tudom,és most kapásbol utána sem tudok nézzni(jelenleg éppen Normandiában vaok).Igy hirtelen emlékezetböl a gépenkén 1,5misi felújitási költségre emlékszem,amiben benne voltak a védelmi rendszerek és a szenzortorony is.Meg arra is,hogy a Bell többfokozatú ajánlatot tett,amiben benne volt az Y változatra való átépités is-jó drágán.Arra is emlékszem,hogy az első ajánlat drága volt.de később csökkentették az árat.azonkivül most egy elavult restaurált gépállományunk van,amihez szintén alighanem elég sok mindent be kéne szerezni-csak szerintem nem érdemes.5 évre felujtitani sem volt őket érdemes.VM szintre átépités,reális áron minimum 10évre,még előrelépés lett volna.Ez viszont 0.Értelmetlen ptcselekvés.Használt,és katonai szabványra felújitott Mi17 is értelmessebb beszerzés lett volna.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Itt Európában könnyű célpontnak nem nevezném mert nagyon könnyen el tud búlyni de ehhez az kell,hogy olyan modern célfelderítő rendszerei legyenek amivel kevés ideig tart a tűzkiváltás.A szűk keresztmetszet nem az amikor távolodik és pikkpakk eltűnik egy erdő takarásában vagy bármilyen terepfedezet mögött egy rácsapás után hanem az az idő amikor felbukkan célt keres,céloz és tüzel.Na ez az amiben a mi ócskavasaink elhasalnak.
Ezért kéne az AH60.Modern fegyverrendszer,hálozati hadviselési képesség-és hosszú távra.Plusz egy felszerelt rajt desszantolhat(hát,nemtudom a Mihuba befére egy raj felszerelve),és egy 3tonnás löveget is tud kompolni.Drága.De 20 évre megoldja a problémát,korszerű szinten
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Van rengeteg eszköz a világon ami nekünk nincs. Ami a szerencsénk, hogy a szomszédainknak sem. Ami pláne nagy szerencsénk, hogy egy szövetségi rendszerben vagyunk mind. Az oroszok ellen meg minden mindegy a mi szintünkön, oroszlán farkán a bojt sem vagyunk. Ha maradunk annál hogy reálisan a saját szomszédainktól kell esetleg védeni a területi integritást, ott meg a mesében sincs aktív védelem. Mindenki azon a techinkai szinten áll, mint egy tisztes afrikai ország.
Mi állunk azon a szinten,mindenki más valamicskét feljebb van
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 431
84 348
113
Ezért kéne az AH60.Modern fegyverrendszer,hálozati hadviselési képesség-és hosszú távra.Plusz egy felszerelt rajt desszantolhat(hát,nemtudom a Mihuba befére egy raj felszerelve),és egy 3tonnás löveget is tud kompolni.Drága.De 20 évre megoldja a problémát,korszerű szinten

Szerinted elvisz 1200kg-t meg teljes fegyverzetet megfelelő teljesítménytartalékkal?
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Szerinted elvisz 1200kg-t meg teljes fegyverzetet megfelelő teljesítménytartalékkal?
El.Kolumbia az izraeli fegyverzettel-elektronikával rendszeresitette,lényegében még csak ők.A hegyekben nagyon jol bevált.És ott elég nagy hegyek vannak.A legújabb változat meg akár 3000pacis hajtőművekkel is rendelhető-az S92nek kifejlesztett változatú turbinák.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 215
24 292
113
De nem nasams lett mi-24 helyett. Viszont még vehetnek ha megéri, és el is indulnak azok a rakéták ha kell. A mi-24 nem nasams helyett lett! Azért lett mert volt egy helikopter hiányos időszak, a politikusok lassan reagáltak ezt le, nem volt elég a minyo felújítás hamar gyorsan, jött a dugás hogy akkor van még mihu, hát akkor legyen mihez is felújítva. Amíg eldől milyen és mennyi új gép lesz ezek lesznek. Ezekkel kell főzni, nem uh-1 meg longbow apacsrol álmodozni. Nasams még nem volt szó, pedig a légvédelmuk is elég jelképes és alkalmatlan már a védelemre.

Ez - a rakétarendszer - csak példának lett felhozva, ahogy az SDB-k is, stb. stb. ..., hogy adott pénzösszegért fejlettebb és lehet hasznosabb haditechnikát is vehettünk volna, most. Ennyi.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Talán ez még jobb.
Igen, azt hiszem mind a két videó kiválóan szemlélteteti mi a baj a Mi-24-gyel.
Mit látunk a videón? A lőtér közepén a nagy büdös puszta közepére kitett páncélozott járműre (pontcél) lőnek gépágyúval és NIR-rel.

Tegyük fel éles helyzetről van szó (nem a jól ismert lőtér, jól ismert helyén van az a célpont)
Hogy repüli a bevetés a Mihu és hogy fogja egy H145M?
Mi-24:
Megjön a bevetési parancs. Eligazítás a hajózóknak. Elmondják hogy a célpont XY település É-NY 3km páncélozott jármű. Ha megvan a koordináta a pilcsi és a lövész berajzolja a papír térképére. Egyeztetik az oda-vissza útvonalat, a frekvenciákat stb...felszállnak.
Amikor közelednek a célhoz rádión kapcsolatba lépnek a földi irányítóval. Az elkezdi nekik magyarázni - szóban - hogy pontosan hol kell keresniük a célt (ami valószínűleg még álcázni is megpróbálja magát). A pilcsi és a lövész a szemeit guvasztva keresi a célt. Közben 270-nel robognak fűnívóban...Az első rárepülés során v.színűleg semmit nem fognak látni. Jön a körözés a cél körzetében, közben megy a duma a rádióban hogy pontosan hol a cél meg hol a saját csapatok (senki sem szeretne öngólt).
Végre kibökik a célpontot, repülnek egy nagyobb kört, abból lőirányra fordulnak.
Na ekkor jön amit a videón láttunk. Pár száz méterről megküldi a célpontot két tár rakétával és megsorozza gépágyúval. Kurva nagy por, füst, felszántották az egész mezőt a célpont körül. (érdemes megnézni a videót!!) Ha mesterlövészek voltak akkor elsőre talált. Persze ez feltételezi hogy a célpont nem mozog, az ellenség nem lövi le a helikoptert amíg az a fejük fölött körözgetve keresi a célpontot ja, és persze nappal volt.
H145M:
Megjön a bevetési parancs. Eligazítás a hajózóknak. Elmondják hogy a célpont XY település É-NY 3km páncélozott jármű. Ha megvan a koordináta vagy a pilcsi, vagy a lövész beviszi a célpontot a számítógépbe. Ha veszek hozzá datalinket akkor még a bepötyögéssel sem kell bajlódni, majd a levőben betöltik.
Amikor közelednek a célhoz rádión kapcsolatba lépnek a földi irányítóval. A célpont koordinátája ott van számítógépben ami kirakja a célpont kis rombuszát a pilóták HMD-jére.
A helikopter a céltól 5-8 km távolságban földközelben, saját vonalak mögött, takarásban megfügg. Utána annyira megemelkedik hogy az EO torony optikáját a szenzor kezelő a célpontra fordíthassa, majd rázoomol.
Ha a célpont takarásban van addig helyezkedik oldalirányban és magasságban a helikopterrel amíg észre nem veszi a célt és azonosítani nem tudja (figyelem: továbbra is tartja a tisztes távolságot a céltól, nem repül célt a MANPAD-ek és nehéz gp.nak)
Ha megvan a cél elindítja a lézert és elküld egy FZ275-öst (ha nagyon biztosra akar menni akkor kettőt).
Az sem gond ha célpont mozog. Ha az optikával megtalálta célt akkor az követni fogja. A találalti valószínűség két rakétával gyakorlatilag 100%.
Mindezt ugyanígy megcsinálja éjjel (sőt éjjel van csak igazán elemében..), és ha kell akkor a földi megfigyelő jelöli meg a célt lézerrel (a célazonosítás lépések kimaradhatnak)

Tényleg olyan nehéz belátni melyiknek van több értelme? Melyiknél nagyobb a találat valószínűsége és az hogy a heli és a pilótája még másnap is bevetésre mehet?
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Igen, azt hiszem mind a két videó kiválóan szemlélteteti mi a baj a Mi-24-gyel.
Mit látunk a videón? A lőtér közepén a nagy büdös puszta közepére kitett páncélozott járműre (pontcél) lőnek gépágyúval és NIR-rel.

Tegyük fel éles helyzetről van szó (nem a jól ismert lőtér, jól ismert helyén van az a célpont)
Hogy repüli a bevetés a Mihu és hogy fogja egy H145M?
Mi-24:
Megjön a bevetési parancs. Eligazítás a hajózóknak. Elmondják hogy a célpont XY település É-NY 3km páncélozott jármű. Ha megvan a koordináta a pilcsi és a lövész berajzolja a papír térképére. Egyeztetik az oda-vissza útvonalat, a frekvenciákat stb...felszállnak.
Amikor közelednek a célhoz rádión kapcsolatba lépnek a földi irányítóval. Az elkezdi nekik magyarázni - szóban - hogy pontosan hol kell keresniük a célt (ami valószínűleg még álcázni is megpróbálja magát). A pilcsi és a lövész a szemeit guvasztva keresi a célt. Közben 270-nel robognak fűnívóban...Az első rárepülés során v.színűleg semmit nem fognak látni. Jön a körözés a cél körzetében, közben megy a duma a rádióban hogy pontosan hol a cél meg hol a saját csapatok (senki sem szeretne öngólt).
Végre kibökik a célpontot, repülnek egy nagyobb kört, abból lőirányra fordulnak.
Na ekkor jön amit a videón láttunk. Pár száz méterről megküldi a célpontot két tár rakétával és megsorozza gépágyúval. Kurva nagy por, füst, felszántották az egész mezőt a célpont körül. (érdemes megnézni a videót!!) Ha mesterlövészek voltak akkor elsőre talált. Persze ez feltételezi hogy a célpont nem mozog, az ellenség nem lövi le a helikoptert amíg az a fejük fölött körözgetve keresi a célpontot ja, és persze nappal volt.
H145M:
Megjön a bevetési parancs. Eligazítás a hajózóknak. Elmondják hogy a célpont XY település É-NY 3km páncélozott jármű. Ha megvan a koordináta vagy a pilcsi, vagy a lövész beviszi a célpontot a számítógépbe. Ha veszek hozzá datalinket akkor még a bepötyögéssel sem kell bajlódni, majd a levőben betöltik.
Amikor közelednek a célhoz rádión kapcsolatba lépnek a földi irányítóval. A célpont koordinátája ott van számítógépben ami kirakja a célpont kis rombuszát a pilóták HMD-jére.
A helikopter a céltól 5-8 km távolságban földközelben, saját vonalak mögött, takarásban megfügg. Utána annyira megemelkedik hogy az EO torony optikáját a szenzor kezelő a célpontra fordíthassa, majd rázoomol.
Ha a célpont takarásban van addig helyezkedik oldalirányban és magasságban a helikopterrel amíg észre nem veszi a célt és azonosítani nem tudja (figyelem: továbbra is tartja a tisztes távolságot a céltól, nem repül célt a MANPAD-ek és nehéz gp.nak)
Ha megvan a cél elindítja a lézert és elküld egy FZ275-öst (ha nagyon biztosra akar menni akkor kettőt).
Az sem gond ha célpont mozog. Ha az optikával megtalálta célt akkor az követni fogja. A találalti valószínűség két rakétával gyakorlatilag 100%.
Mindezt ugyanígy megcsinálja éjjel (sőt éjjel van csak igazán elemében..), és ha kell akkor a földi megfigyelő jelöli meg a célt lézerrel (a célazonosítás lépések kimaradhatnak)

Tényleg olyan nehéz belátni melyiknek van több értelme? Melyiknél nagyobb a találat valószínűsége és az hogy a heli és a pilótája még másnap is bevetésre mehet?
Feltéve,és remélve,hogy a H145M megkapja hozzá a megfelelő felszerelést és fegyverzetet.Ami a hazai viszonyokat ismerve,neméppen atombiztos.De legyünk naiv optimisták,és megkapja.Akkor ennek a kis,lényegében felderitő-páncélvadász tipusnak nagyobb lesz a harcértéke,mint a MihuPnek.Viszont komoly harci csatagépnek,és rohamdesszant-szállitónak is tul kicsi.Felejcsük el azt a 10fős szállitképességet,harci felszereléssel az kb 4fő lehet.Az 1tonnás teherbirás is csak békeidőben használható ki,nem a harctéren.Mivel teljes helivertkumot nem tudunk anyagilag kifizetni,de szükségünk van komolyabb harci,és szállitó,föleg harctéri szállitó potenciálra is,kompromosszumot kell kötnünk.És szerintem ez a kompromosszum nekünk az AH60 kéne hogy legyen
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 431
84 348
113
Igen, azt hiszem mind a két videó kiválóan szemlélteteti mi a baj a Mi-24-gyel.
Mit látunk a videón? A lőtér közepén a nagy büdös puszta közepére kitett páncélozott járműre (pontcél) lőnek gépágyúval és NIR-rel.

Tegyük fel éles helyzetről van szó (nem a jól ismert lőtér, jól ismert helyén van az a célpont)
Hogy repüli a bevetés a Mihu és hogy fogja egy H145M?
Mi-24:
Megjön a bevetési parancs. Eligazítás a hajózóknak. Elmondják hogy a célpont XY település É-NY 3km páncélozott jármű. Ha megvan a koordináta a pilcsi és a lövész berajzolja a papír térképére. Egyeztetik az oda-vissza útvonalat, a frekvenciákat stb...felszállnak.
Amikor közelednek a célhoz rádión kapcsolatba lépnek a földi irányítóval. Az elkezdi nekik magyarázni - szóban - hogy pontosan hol kell keresniük a célt (ami valószínűleg még álcázni is megpróbálja magát). A pilcsi és a lövész a szemeit guvasztva keresi a célt. Közben 270-nel robognak fűnívóban...Az első rárepülés során v.színűleg semmit nem fognak látni. Jön a körözés a cél körzetében, közben megy a duma a rádióban hogy pontosan hol a cél meg hol a saját csapatok (senki sem szeretne öngólt).
Végre kibökik a célpontot, repülnek egy nagyobb kört, abból lőirányra fordulnak.
Na ekkor jön amit a videón láttunk. Pár száz méterről megküldi a célpontot két tár rakétával és megsorozza gépágyúval. Kurva nagy por, füst, felszántották az egész mezőt a célpont körül. (érdemes megnézni a videót!!) Ha mesterlövészek voltak akkor elsőre talált. Persze ez feltételezi hogy a célpont nem mozog, az ellenség nem lövi le a helikoptert amíg az a fejük fölött körözgetve keresi a célpontot ja, és persze nappal volt.
H145M:
Megjön a bevetési parancs. Eligazítás a hajózóknak. Elmondják hogy a célpont XY település É-NY 3km páncélozott jármű. Ha megvan a koordináta vagy a pilcsi, vagy a lövész beviszi a célpontot a számítógépbe. Ha veszek hozzá datalinket akkor még a bepötyögéssel sem kell bajlódni, majd a levőben betöltik.
Amikor közelednek a célhoz rádión kapcsolatba lépnek a földi irányítóval. A célpont koordinátája ott van számítógépben ami kirakja a célpont kis rombuszát a pilóták HMD-jére.
A helikopter a céltól 5-8 km távolságban földközelben, saját vonalak mögött, takarásban megfügg. Utána annyira megemelkedik hogy az EO torony optikáját a szenzor kezelő a célpontra fordíthassa, majd rázoomol.
Ha a célpont takarásban van addig helyezkedik oldalirányban és magasságban a helikopterrel amíg észre nem veszi a célt és azonosítani nem tudja (figyelem: továbbra is tartja a tisztes távolságot a céltól, nem repül célt a MANPAD-ek és nehéz gp.nak)
Ha megvan a cél elindítja a lézert és elküld egy FZ275-öst (ha nagyon biztosra akar menni akkor kettőt).
Az sem gond ha célpont mozog. Ha az optikával megtalálta célt akkor az követni fogja. A találalti valószínűség két rakétával gyakorlatilag 100%.
Mindezt ugyanígy megcsinálja éjjel (sőt éjjel van csak igazán elemében..), és ha kell akkor a földi megfigyelő jelöli meg a célt lézerrel (a célazonosítás lépések kimaradhatnak)

Tényleg olyan nehéz belátni melyiknek van több értelme? Melyiknél nagyobb a találat valószínűsége és az hogy a heli és a pilótája még másnap is bevetésre mehet?

Nem így történik!
Mindenki amikor CAS-ről van szó beszél a fegyverről a gépről és a JTAC-ről csak egy dolgot hagynak ki és az a pilóta.Nem adhat bárki CAS-t!!!Arra külön jogosítványt kell szerezni és fenntartani.Egy képzett pilótának egy képzett JTAC elmondja,hogy merről jöjjön és,hogy hol a cél.Nem kell körözni vagy keresni a pilóta tudha hol és mit kell keresnie mert elmonták neki.Odamegy és már az első rárepüléskor tüzel mert ki van rá képezve.Amúgy ez helikopternél gyerekjáték mert 270-el slattyog a gripen 50 méter magasan 900-al megy a cél előtt emelkedik leborít(a leborítás közben azonosítja a pilóta a célt)és gépágyúval megsemmisíti(vagy PGM-el mind1). Gondolom nem kell magyarázni,hogy kinek van több ideje a célt keresni.Ha van aki a földről irányít akkor nincs tökölés a célkereséssel.Nyilván egy modern optikai rendszer az elképesztően sokat segít a célkeresésben de nem ilyen szituációban(itt is jó ha van de elsősorban a rávezetésnél jön ki a szerep hisz célt nem kell keresni mert az elmondják hol van) hanem amikor önálló a célkeresés vagy éjszaka/rossz látási viszonyok közt.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 431
84 348
113
Igen, azt hiszem mind a két videó kiválóan szemlélteteti mi a baj a Mi-24-gyel.
Mit látunk a videón? A lőtér közepén a nagy büdös puszta közepére kitett páncélozott járműre (pontcél) lőnek gépágyúval és NIR-rel.

Tegyük fel éles helyzetről van szó (nem a jól ismert lőtér, jól ismert helyén van az a célpont)
Hogy repüli a bevetés a Mihu és hogy fogja egy H145M?
Mi-24:
Megjön a bevetési parancs. Eligazítás a hajózóknak. Elmondják hogy a célpont XY település É-NY 3km páncélozott jármű. Ha megvan a koordináta a pilcsi és a lövész berajzolja a papír térképére. Egyeztetik az oda-vissza útvonalat, a frekvenciákat stb...felszállnak.
Amikor közelednek a célhoz rádión kapcsolatba lépnek a földi irányítóval. Az elkezdi nekik magyarázni - szóban - hogy pontosan hol kell keresniük a célt (ami valószínűleg még álcázni is megpróbálja magát). A pilcsi és a lövész a szemeit guvasztva keresi a célt. Közben 270-nel robognak fűnívóban...Az első rárepülés során v.színűleg semmit nem fognak látni. Jön a körözés a cél körzetében, közben megy a duma a rádióban hogy pontosan hol a cél meg hol a saját csapatok (senki sem szeretne öngólt).
Végre kibökik a célpontot, repülnek egy nagyobb kört, abból lőirányra fordulnak.
Na ekkor jön amit a videón láttunk. Pár száz méterről megküldi a célpontot két tár rakétával és megsorozza gépágyúval. Kurva nagy por, füst, felszántották az egész mezőt a célpont körül. (érdemes megnézni a videót!!) Ha mesterlövészek voltak akkor elsőre talált. Persze ez feltételezi hogy a célpont nem mozog, az ellenség nem lövi le a helikoptert amíg az a fejük fölött körözgetve keresi a célpontot ja, és persze nappal volt.
H145M:
Megjön a bevetési parancs. Eligazítás a hajózóknak. Elmondják hogy a célpont XY település É-NY 3km páncélozott jármű. Ha megvan a koordináta vagy a pilcsi, vagy a lövész beviszi a célpontot a számítógépbe. Ha veszek hozzá datalinket akkor még a bepötyögéssel sem kell bajlódni, majd a levőben betöltik.
Amikor közelednek a célhoz rádión kapcsolatba lépnek a földi irányítóval. A célpont koordinátája ott van számítógépben ami kirakja a célpont kis rombuszát a pilóták HMD-jére.
A helikopter a céltól 5-8 km távolságban földközelben, saját vonalak mögött, takarásban megfügg. Utána annyira megemelkedik hogy az EO torony optikáját a szenzor kezelő a célpontra fordíthassa, majd rázoomol.
Ha a célpont takarásban van addig helyezkedik oldalirányban és magasságban a helikopterrel amíg észre nem veszi a célt és azonosítani nem tudja (figyelem: továbbra is tartja a tisztes távolságot a céltól, nem repül célt a MANPAD-ek és nehéz gp.nak)
Ha megvan a cél elindítja a lézert és elküld egy FZ275-öst (ha nagyon biztosra akar menni akkor kettőt).
Az sem gond ha célpont mozog. Ha az optikával megtalálta célt akkor az követni fogja. A találalti valószínűség két rakétával gyakorlatilag 100%.
Mindezt ugyanígy megcsinálja éjjel (sőt éjjel van csak igazán elemében..), és ha kell akkor a földi megfigyelő jelöli meg a célt lézerrel (a célazonosítás lépések kimaradhatnak)

Tényleg olyan nehéz belátni melyiknek van több értelme? Melyiknél nagyobb a találat valószínűsége és az hogy a heli és a pilótája még másnap is bevetésre mehet?

Jah és ezt a lebegek a céltól pár km-re taktikát már régen túllépték meg az Apache-ok is pedig nekik lett kitalálva(pl a MARINE Cobrái nem is használták).Ma már mindenki mozgásból lő mert ha csak lebegsz a modern légvédelem lemészárol olyan kis idő alatt is amíg célravezeted a rakétád.
 
M

molnibalage

Guest
Nem így történik!
Mindenki amikor CAS-ről van szó beszél a fegyverről a gépről és a JTAC-ről csak egy dolgot hagynak ki és az a pilóta.Nem adhat bárki CAS-t!!!Arra külön jogosítványt kell szerezni és fenntartani.Egy képzett pilótának egy képzett JTAC elmondja,hogy merről jöjjön és,hogy hol a cél.Nem kell körözni vagy keresni a pilóta tudha hol és mit kell keresnie mert elmonták neki.Odamegy és már az első rárepüléskor tüzel mert ki van rá képezve.Amúgy ez helikopternél gyerekjáték mert 270-el slattyog a gripen 50 méter magasan 900-al megy a cél előtt emelkedik leborít(a leborítás közben azonosítja a pilóta a célt)és gépágyúval megsemmisíti(vagy PGM-el mind1). Gondolom nem kell magyarázni,hogy kinek van több ideje a célt keresni.Ha van aki a földről irányít akkor nincs tökölés a célkereséssel.Nyilván egy modern optikai rendszer az elképesztően sokat segít de a célkeresésben de nem ilyen szituációban(itt is jó ha van de de annyira nem jön ki a szerepe) hanem amikor önálló a célkeresés vagy éjszaka/rossz látási viszonyok közt.
Dudi, dudi, dudi...
Iszonyatosan nagy tévedés halmot tetszett leírni.

A Mi-24 a pilóta ügyességén múlik a dolog és a két szép szemén. Kurvára kevés ideje van, mert 270 km/h az rohadt sok, ha 2 km--ről sem látod a célt szabad szemmel és egy km-ről kell kiválni. Aztán a pilóta ügyességén múlik a találat is. Este meg semmit nem csinál a gép.

A Gripen esetén, ha kp GPS koordinátát és megvilágítást, akkor a pilóta a fedélzeti rendszerek által jelzett irányba és sebességgel megy - vagy akár robotpilóta is vezethet sanszosan- és amikor a bomba kinematikai limited belül van, akkor old és telitalálat. Nem a pilóta kézzügyesesége, a TGP a célon marad, SDB célra vezeti magát. Akár loftolva, MANPAD zónán kívül vagy felette ás akár 1 perccel oldás előtt is tudja, hogy mi és hova fog menni, látja a displayen és HUD-on. Meg van SAR radar, van NVG.

A Gipen kap koordinátát és fegyver oldása után mehet is haza, ha odalentről világítanak, vagy TGP megoldja messze MANPAD zónán kívül, SDB II esetén meg elég sok kombó van a update és full fire and forgetig.

Pislogok. Erősen. Semmit nem értettél megint sem a HT Összefoglalóból sem annak levezetéséből...

A Mi-24 pontosan azért szar, mert még a cél egyáltalán észleléséhez is belerepül minden szarba és esetleges, hogy meglátja vagy sem még akkor is, ha van JTAC és akár lézerrel megvilágítja a célt és van akár folyamatos GPS koordináta is.

A magyar Mi-24 a '70-es évek végét idézi, ezen kár szépíteni. Az arra elbaszott pénzből a H145 kaphatna még korszerű fegyverzetet, a Gripen is, lehetne helyette csúcskat SAM. Oszt van egy olyan Mi-24-ünk, amit turbános MANPAD-os felkelők is lődöztek le 30 évvel.

Vastaps...
images


Az nem érv, hogy a kultúra fenntartására támasztunk fel egy halott harci helit, ha már úgy is 0-ról kell építkezni, akkor értelmes típuson legyen. A plebs beksusoltatására vertek el ennyi pénzt. Kurvajó....

Jah és ezt a lebegek a céltól pár km-re taktikát már régen túllépték meg az Apache-ok is pedig nekik lett kitalálva(pl a MARINE Cobrái nem is használták).Ma már mindenki mozgásból lő mert ha csak lebegsz a modern légvédelem lemészárol olyan kis idő alatt is amíg célravezeted a rakétád.
Dehogy lépték túl. Ha van optikád a rotoragyon, akkor ma is király, mert olyan SAM nincs, ami úgy tudna dolgozni ellened. IR kép nincs, a radarnak az meg kevés.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
gy képzett pilótának egy képzett JTAC elmondja,hogy merről jöjjön és,hogy hol a cél.Nem kell körözni vagy keresni a pilóta tudha hol és mit kell keresnie mert elmonták neki.Odamegy és már az első rárepüléskor tüzel mert ki van rá képezve.Amúgy ez helikopternél gyerekjáték mert 270-el slattyog
Ahogy mifelénk mondják: a kis maci f.át…
Én rendszeresen szoktam nyáron 250-nel földközelben "slattyogni" és el kell mondjam neked, sokszor még azt sem egyszerű belőni hogy a jól ismert bazi nagy repterem merre van...
Ha egy JTAC szóban elmondja neked hogy előtted 10-15 km-re a szántőföld sarkán egy bokorban van a cél, amifelé te 270-nel "slattyogsz" lehetsz te akármilyen k.jól kiképezve elsőre nem fogod észrevenni, stabilan azonosítani és még tüzet is vezetni rá. Ebben teljesen nyugodsz lehetsz.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 431
84 348
113
Dudi, dudi, dudi...
Iszonyatosan nagy tévedés halmot tetszett leírni.

A Mi-24 a pilóta ügyességén múlik a dolog és a két szép szemén. Kurvára kevés ideje van, mert 270 km/h az rohadt sok, ha 2 km--ről sem látod a célt szabad szemmel és egy km-ről kell kiválni. Aztán a pilóta ügyességén múlik a találat is. Este meg semmit nem csinál a gép.

A Gripen esetén, ha kp GPS koordinátát és megvilágítást, akkor a pilóta a fedélzeti rendszerek által jelzett irányba és sebességgel megy - vagy akár robotpilóta is vezethet sanszosan- és amikor a bomba kinematikai limited belül van, akkor old és telitalálat. Akár loftolva, MANPAD zónán kívül vagy felette ás akár 1 perccel oldás előtt is tudja, hogy mi és hova fog menni, látja a displayen és HUD-on. Meg van SAR radar, van NVG.

A Gipen kap koordinátát és fegyver oldása után mehet is haza, ha odalentről világítanak, vagy TGP megoldja messze MANPAD zónán kívül, SDB II esetén meg elég sok kombó van a update és full fire and forgetig.

Pislogok. Erősen. Semmit nem értettél megint sem a HT Összefoglalóból sem annak levezetéséből...

A Mi-24 pontosan azért szar, mert még a cél egyáltalán észleléséhez is belerepül minden szarba és esetleges, hogy meglátja vagy sem még akkor is, ha van JTAC és akár lézerrel megvilágítja a célt és van akár folyamatos GPS koordináta is.

A magyar Mi-24 a '70-es évek végét idézi, ezen kár szépíteni. Az arra elbaszott pénzből a H145 kaphatna még korszerű fegyverzetet, a Gripen is, lehetne helyette csúcskat SAM. Oszt van egy olyan Mi-24-ünk, amit turbános MANPAD-os felkelők is lődöztek le 30 évvel.

Vastaps...
images


Az nem érv, hogy a kultúra fenntartására támasztunk fel egy halott harci helit, ha már úgy is 0-ról kell építkezni, akkor értelmes típuson legyen. A plebs beksusoltatására vertek el ennyi pénzt. Kurvajó....


Dehogy lépték túl. Ha van optikád a rotoragyon, akkor ma is király, mert olyan SAM nincs, ami úgy tudna dolgozni ellened. IR kép nincs, a radarnak az meg kevés.

Látom nem érted amit mondok!Egy képzett JTAC egy képzett pilótának mindenfajta koordináta nélkül elmondja hogy hol a cél.
De ezt az előbb le is írtam.Ilyen esetben a pilóta nem keresget pontosan tudja hogy hol a cél mert pontosan elmondták neki.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 431
84 348
113
Ahogy mifelénk mondják: a kis maci f.át…
Én rendszeresen szoktam nyáron 250-nel földközelben "slattyogni" és el kell mondjam neked, sokszor még azt sem egyszerű belőni hogy a jól ismert bazi nagy repterem merre van...
Ha egy JTAC szóban elmondja neked hogy előtted 10-15 km-re a szántőföld sarkán egy bokorban van a cél, amifelé te 270-nel "slattyogsz" lehetsz te akármilyen k.jól kiképezve elsőre nem fogod észrevenni, stabilan azonosítani és még tüzet is vezetni rá. Ebben teljesen nyugodsz lehet.

Elárulok egy titkot:nem vagy képzett katonai pilóta.Eszed nem eszed azok az emberek 1000× jobbak mint te!
 
M

molnibalage

Guest
Látom nem érted amit mondok!Egy képzett JTAC egy képzett pilótának mindenfajta koordináta nélkül elmondja hogy hol a cél.
De ezt az előbb le is írtam.Ilyen esetben a pilóta nem keresget pontosan tudja hogy hol a cél mert pontosan elmondták neki.
Te meg azt nem érted meg, hogy a "slattyogó helis kurvára nem látja meg". Főleg, ha fűnyíró üzemmódban vagy a MANPAD miatt és leszednek.

Kb. 40 évvel vagy fejben elmaradva és hiába magyarázzák neked, mindenki hülye, csak te vagy helikopter...

Elárulok egy titkot:nem vagy képzett katonai pilóta.Eszed nem eszed azok az emberek 1000× jobbak mint te!
Nem szupermenek...
Egyébként meg nettó hülyeség a kijelentésed, mert az emberi látásnak megvannak a határai...