[HUN] Mi-24 korszerűsítés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Dumber

Member
2018. szeptember 11.
11
79
13
"Soha nem fordult még elő hazánkban,hogy a Magyar Honvédség helikopterei éjszakai levegő-föld éleslövészetet hajtottak volna végre"

Akkor engem nagyon átb@$×tak! :0 Én azt hittem hogy amikor vak sötétben voltunk lövészeten az éjszakainak szamit...vagy 23 óra az még nappal...?
Nameg levegő-föld lövészet...
Ott voltunk. Tudjuk. Leírjuk és nem hiszik. Ennyi. Többször nem írom le, nem fogják fel. Tano pl. lezárta a célzás vitáját, majd megkapja hogy nem is úgy van az... Fotelszakértők mindent jobban tudnak. De az a kioktató, pökhendi stílus, vagy pl a Koller hülyézése, vagy semmire nem jó a Mihu hajtogatása mindent elmond az ilyenekről és hozzáértésükről.
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
Látva a sok okoskodást a célzás kapcsán, úgy érzem ideje némi tiszta vizet önteni a pohárba.:)
Először is, a JTAC valóban megadja a célkoordinátát, de maga a célzás végrehajtása teljesen a pilótÁK (kiemelve a többes szám, mivel ez csapatmunka a fedélzeten) feladata. A JTAC-nek sem módja sem eszköze nem lenne ezt diktálni. Ő még inkább bizonyos korlátozásokat, feltételeket megad amit figyelembe kell venni.
Hiába öreg technika, de azért a Mi-24 is rendelkezik a fedélzeten "számítógéppel", ami a célzókészülék számára kidolgozza (trigonometria RULZ) és megjeleníti a helyesbítési szögeket és céltávolságot különféle paraméterek (pl. bedöntés, bólintás, csúszás, állásszög, elsodrás, terep feletti magasság stb.) alapján, mégpedig viszonylag pontosan. Ráadásul ezt meg tudja tenni álló és mozgó célra is egy bizonyos mértékig.
Természetesen adott a lehetőség a teljesen kézi beállításra is ha valaki mazochista hajlamokkal rendelkezik, vagy esetleg meghibásodás van, ekkor a típus kézikönyvében szereplő táblázatokat kell használni, amik meghatározzák a szükséges célzási szögeket meghatározott tűzmegnyitási paraméterekhez (magasság, sebesség, távolság). Ekkor ezt kézzel beállítva a pilóta dolga hogy a megfelelő paramétereket tartva tüzeljen, vagy a célzási pontosság nyilván romlik.
Remélem sikerült kicsi fényt gyújtanom néhány elmében, és nem kell oldalakon át tartó vitát olvasgatni küszködve a nevetőgörccsel.;)


Szia!

Jól gondolom, hogy ez csak nem irányított fegyverek esetén használható megoldás?
Amit leírtál abból én azt fogtam fel, hogy ezzel a módszerrel területre lőnek. Helyesen gondolom?
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 830
10 777
113
Minyóra is függeszthetnék a hadtörténelem legfölöslegesebb konténerét, ha bármi értelme lenne a létezésének. De nincs, csak nyomorúságos öröksége a csináljunk polgári védelmi honvédséget, hogy ne fegyverekkel játszadozzanak ezek a fölösleges katonák korszaknak.

Látom,hogy csak nem sikerült felfogni. A Minyóra NEM függeszthető ez a konténer, nem ahhoz találták ki, mivel annak nincs hermetizált kabinja. A Mi-24-est kifejlesztő Mil cég sem a 8-asból/17-esből csinált kimondottan ABV felderítő változatot, hanem a 24-esből, pont a hermetizált kabin és deszanttér miatt. Tudom, hogy a Minyóba/17-esbe többen beférnek, de attól még nem kell odavinni a felderítésre egy fél falunyi embert. A kimondottan ABV felderítő Mi-24-es változat a Mi-24R és a Mi-24RA. A szokásos személyzeten kívül plusz egy főt vittek magukkal, egy vegyivédelmis szakembert.
Itt le is van írva: http://aviaros.narod.ru/mi-24r.htm
Úgyhogy,ha tetszik,ha nem attól még a tény az tény marad, hogy ezzel a képességgel kizárólag a 24-es rendelkezik a Honvédségen belül. Ha lennének Mi-28NE vagy UB gépeink, vagy Kamov Ka-52-eseink akkor azok is vihetnék, mert azoknak is hermetizált a kabinjuk,ennek sikerült utánanéznem,hogy az oroszoknál ez alapkövetelmény egy harci helikopter esetén, plusz a külső függesztett teher emelési képesség is. Itt vetném némi off keretében közbe,hogy az általam a DCS:World-ben furcsának, kitalációnak tűnő lehetőség ,a külső függesztett teher szállítása Ka-50-essel bizony nem egy csak a szimulátorban kitalált képesség, hanem valós lehetőség. Visszatérve az eredeti témához, mivel az MH-nak se Mi-28-asa, se Ka-52-ese nincs, így marad a Mi-24-es vagy esetleg a Gripen ami viszont nagy eséllyel túl gyors ehhez a feladathoz.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 286
81 252
113
Látom,hogy csak nem sikerült felfogni. A Minyóra NEM függeszthető ez a konténer, nem ahhoz találták ki, mivel annak nincs hermetizált kabinja. A Mi-24-est kifejlesztő Mil cég sem a 8-asból/17-esből csinált kimondottan ABV felderítő változatot, hanem a 24-esből, pont a hermetizált kabin és deszanttér miatt. Tudom, hogy a Minyóba/17-esbe többen beférnek, de attól még nem kell odavinni a felderítésre egy fél falunyi embert. A kimondottan ABV felderítő Mi-24-es változat a Mi-24R és a Mi-24RA. A szokásos személyzeten kívül plusz egy főt vittek magukkal, egy vegyivédelmis szakembert.
Itt le is van írva: http://aviaros.narod.ru/mi-24r.htm
Úgyhogy,ha tetszik,ha nem attól még a tény az tény marad, hogy ezzel a képességgel kizárólag a 24-es rendelkezik a Honvédségen belül. Ha lennének Mi-28NE vagy UB gépeink, vagy Kamov Ka-52-eseink akkor azok is vihetnék, mert azoknak is hermetizált a kabinjuk,ennek sikerült utánanéznem,hogy az oroszoknál ez alapkövetelmény egy harci helikopter esetén, plusz a külső függesztett teher emelési képesség is. Itt vetném némi off keretében közbe,hogy az általam a DCS:World-ben furcsának, kitalációnak tűnő lehetőség ,a külső függesztett teher szállítása Ka-50-essel bizony nem egy csak a szimulátorban kitalált képesség, hanem valós lehetőség. Visszatérve az eredeti témához, mivel az MH-nak se Mi-28-asa, se Ka-52-ese nincs, így marad a Mi-24-es vagy esetleg a Gripen ami viszont nagy eséllyel túl gyors ehhez a feladathoz.

Nyugaton ezt hogy oldják meg? Melyik nyugati helikopter hermetizált? (Pl. Tiger emlékem szerint az.)
Vagy ott vegyvédelmi ruhát vesznek fel a pilóták és az utastérben utazók?
Esetleg valamilyen drónnal?
 

Tano

New Member
2010. május 7.
20
22
3
Szia!

Jól gondolom, hogy ez csak nem irányított fegyverek esetén használható megoldás?
Amit leírtál abból én azt fogtam fel, hogy ezzel a módszerrel területre lőnek. Helyesen gondolom?

Használhatsz ilyen módszert irányított fegyvernél is, de ha irányított a fegyvered, akkor ez nem szükséges, épp ezt jelenti az irányítás lehetősége. Legfeljebb 1-2 kezdeti feltételnek kell megfelelni, mint pl. célzási kúp és céltávolság.
Végső soron minden nem irányított fegyver ballisztikus pályán megy. Ugyanígy célzol egy AK-val is, csak ott kevesebb paramétert veszel figyelembe.
Kisarkítva végül is igen, területere lősz, de az már a célzórendszer pontosságától és a fegyvertől függ, hogy ez a terület mekkora. NIR-nél nyilván nagyobb mint egy GÁ-nál, ami az előbbihez képest pontlövőnek tekinthető.
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero and fishbed

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 690
15 228
113
Látva a sok okoskodást a célzás kapcsán, úgy érzem ideje némi tiszta vizet önteni a pohárba.:)
Először is, a JTAC valóban megadja a célkoordinátát, de maga a célzás végrehajtása teljesen a pilótÁK (kiemelve a többes szám, mivel ez csapatmunka a fedélzeten) feladata. A JTAC-nek sem módja sem eszköze nem lenne ezt diktálni. Ő még inkább bizonyos korlátozásokat, feltételeket megad amit figyelembe kell venni.
Hiába öreg technika, de azért a Mi-24 is rendelkezik a fedélzeten "számítógéppel", ami a célzókészülék számára kidolgozza (trigonometria RULZ) és megjeleníti a helyesbítési szögeket és céltávolságot különféle paraméterek (pl. bedöntés, bólintás, csúszás, állásszög, elsodrás, terep feletti magasság stb.) alapján, mégpedig viszonylag pontosan. Ráadásul ezt meg tudja tenni álló és mozgó célra is egy bizonyos mértékig.
Természetesen adott a lehetőség a teljesen kézi beállításra is ha valaki mazochista hajlamokkal rendelkezik, vagy esetleg meghibásodás van, ekkor a típus kézikönyvében szereplő táblázatokat kell használni, amik meghatározzák a szükséges célzási szögeket meghatározott tűzmegnyitási paraméterekhez (magasság, sebesség, távolság). Ekkor ezt kézzel beállítva a pilóta dolga hogy a megfelelő paramétereket tartva tüzeljen, vagy a célzási pontosság nyilván romlik.
Remélem sikerült kicsi fényt gyújtanom néhány elmében, és nem kell oldalakon át tartó vitát olvasgatni küszködve a nevetőgörccsel.;)

Ezt a vitát amin nagyokat derültél valamilyen szinten én indítottam.

A kérdésem lényege.az volt.
Van a gépen lézertávmérő?
Vagy valamely más eszköz amivel sötétben is lehet távolságot mérni?
Esetleg a jtac álltal bediktált koordináta alapján számolnak távolságot?

Ha már valaki leírta átsiklottam rajta. Ha nem te megtehetnéd.

Ezt azért érdekel, mert kiváncsi vagyok mennyire pontos így a gép. Hisz amíg nincs nir addig a 30 assal hacsak 10m-re mellélő, akkor az már szart sem ér.

Az egyetlen kb reális válasz az volt számomra eddig, hogy fényjelző álltal helyesbítenek.
Ezt is elfogadom, bár nem tudom milyen harceljárásban és milyen ellenséggel szemben terveznék így bevetni a gépeket. Ez így kicsit kevés.

Ezt úgy írom, hogy soha nem értettem miért terveznek egyes harci helikoptereket beépített gépágyú nélkül. Szerintem alapnak kellene lenni mindegyikbe. Már ha pontos.
 

Tano

New Member
2010. május 7.
20
22
3
A kérdésem lényege.az volt...
Vagy valamely más eszköz amivel sötétben is lehet távolságot mérni?
Esetleg a jtac álltal bediktált koordináta alapján számolnak távolságot?

A leírásomban megtalálható ezekre a kérdésekre a válasz.
A célhelyszög módszer ("a matek") működik mindig, éjszaka felhőben is.:D Az már más kérdés, hogy nyilván akkor tudod használni megfelelően, ha látod a "célt" ->>JTAC célmegjelölés.
A JTAC ad egy koordinátát amit pl. térképre vagy ami még jobb GPS-be betáplálva lehet távolságot megállapítani.
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 224
57 624
113
A leírásomban megtalálható ezekre a kérdésekre a válasz.
A célhelyszög módszer ("a matek") működik mindig, éjszaka felhőben is.:D Az már más kérdés, hogy nyilván akkor tudod használni megfelelően, ha látod a "célt" ->>JTAC célmegjelölés.
A JTAC ad egy koordinátát amit pl. térképre vagy ami még jobb GPS-be betáplálva lehet távolságot megállapítani.


Még a végén kiderül,hogy van harcértéke a Hindjeinknek?:rolleyes:
 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson and zsolti

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 855
29 107
113
Látom,hogy csak nem sikerült felfogni. A Minyóra NEM függeszthető ez a konténer, nem ahhoz találták ki, mivel annak nincs hermetizált kabinja. A Mi-24-est kifejlesztő Mil cég sem a 8-asból/17-esből csinált kimondottan ABV felderítő változatot, hanem a 24-esből, pont a hermetizált kabin és deszanttér miatt. Tudom, hogy a Minyóba/17-esbe többen beférnek, de attól még nem kell odavinni a felderítésre egy fél falunyi embert. A kimondottan ABV felderítő Mi-24-es változat a Mi-24R és a Mi-24RA. A szokásos személyzeten kívül plusz egy főt vittek magukkal, egy vegyivédelmis szakembert.
Itt le is van írva: http://aviaros.narod.ru/mi-24r.htm
Úgyhogy,ha tetszik,ha nem attól még a tény az tény marad, hogy ezzel a képességgel kizárólag a 24-es rendelkezik a Honvédségen belül. Ha lennének Mi-28NE vagy UB gépeink, vagy Kamov Ka-52-eseink akkor azok is vihetnék, mert azoknak is hermetizált a kabinjuk,ennek sikerült utánanéznem,hogy az oroszoknál ez alapkövetelmény egy harci helikopter esetén, plusz a külső függesztett teher emelési képesség is. Itt vetném némi off keretében közbe,hogy az általam a DCS:World-ben furcsának, kitalációnak tűnő lehetőség ,a külső függesztett teher szállítása Ka-50-essel bizony nem egy csak a szimulátorban kitalált képesség, hanem valós lehetőség. Visszatérve az eredeti témához, mivel az MH-nak se Mi-28-asa, se Ka-52-ese nincs, így marad a Mi-24-es vagy esetleg a Gripen ami viszont nagy eséllyel túl gyors ehhez a feladathoz.
Hímzőképesség 2.0, ja nem! A hímzőképesség legalább hasznos! A harci helikopteres sugárfelderítés meg nem az. Azt a konténert már akkor drónként kellett volna felépíteni, most meg pláne!
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 294
113
Hímzőképesség 2.0, ja nem! A hímzőképesség legalább hasznos! A harci helikopteres sugárfelderítés meg nem az. Azt a konténert már akkor drónként kellett volna felépíteni, most meg pláne!
Ebbe nagyon is igazat adok. Most lenne egy valoban exportkepes termekunk ha megvalositottak volna ami alapjat kepezhette volna egy komplett hazai uav ipar kifejlodesenek... Ma nagyon nem itt tartanank valoszinuleg.../legalabbis uav es egyeb kapcsolodo termek teren./
 
  • Tetszik
Reactions: blogen

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 916
14 731
113
Hímzőképesség 2.0, ja nem! A hímzőképesség legalább hasznos! A harci helikopteres sugárfelderítés meg nem az. Azt a konténert már akkor drónként kellett volna felépíteni, most meg pláne!
Hozzátenném azt, hogy a jövőben már lézeres távérzékelő eszközökkel fogják megoldani a vegyi- és sugárfelderítést.
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Ott voltunk. Tudjuk. Leírjuk és nem hiszik. Ennyi. Többször nem írom le, nem fogják fel. Tano pl. lezárta a célzás vitáját, majd megkapja hogy nem is úgy van az... Fotelszakértők mindent jobban tudnak. De az a kioktató, pökhendi stílus, vagy pl a Koller hülyézése, vagy semmire nem jó a Mihu hajtogatása mindent elmond az ilyenekről és hozzáértésükről.
Na ez az amit nem szeretek.Amikor ferditik a mit irtam.Koller nem hülye,hanem eladta magát a pizsamájáért.Még azt is irtam,és több irást belinkeltem,hogy már 20éve is elavultnak itélték a Mihut magyar katonatisztek.Sürgették a korszerűsitését.Ha jol emlékszem,Kollernek is van ilyen jellegű irása.Alighanem pontosan tisztában van a valós harcértékkel.
Különben Koller hol volt,mikor hagyták a Mihukat rohadni a gyepen?Egy rendes lekonzerválásra nem tellett?Vagy csak nem törődtek vele?
Különben erősen tulbeszéltük a gá célzást,valóságban beállitanak egy középértéket,oszt jónapot.Viszont kolerálni a célzókészülék csak akkor tud pontosan,ha van folyamatosan távolságadata.Ahoz pedig távmérő kell.Ami nincs.
Különben sokszor leirtam,amiket irok,azokat többnyire nem én találom ki.Még be is linkelem a katonák által irt tanulmányokat,amikböl plagizálok
Jut eszembe,nemrég belinkeltem egy tanulmányt,igaz 10éves,a szállitóhelikröl.Valaki elolvasta?Érdekes,és árakat is tartalmaz-persze akkoriakat
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
A leírásomban megtalálható ezekre a kérdésekre a válasz.
A célhelyszög módszer ("a matek") működik mindig, éjszaka felhőben is.:D Az már más kérdés, hogy nyilván akkor tudod használni megfelelően, ha látod a "célt" ->>JTAC célmegjelölés.
A JTAC ad egy koordinátát amit pl. térképre vagy ami még jobb GPS-be betáplálva lehet távolságot megállapítani.
Nem azért az egyhuszért,de ha visszaolvasol,pontosan ezt a metódust irtam le,mint amire képes.És hozzátettem,és teszem a kérdést,hogy ez valós európai harchelyzetben mennyit ér?
Célzókészülék meg nem tud a GPSel kolerálni,a személyzetnek kell bevinnie a változókat manuálisan
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Ezt onnan tudod, mert mi24-en vagy más harci helikopteren szolgálsz vagy hasadra ütöttél és leírtad?
Feltalálták az irást.Elolvasom amit a gyakorlati felhasználók leirnak.Még némeik ilen irást be is linkelek néktek,hátha ti is elolvassátok....
Mindig kiemelem,hogy modern európai harctéren.Mert mi európai ország lévén,ez számit.
Némely dolog meg egyszerű józan paraszti ésszel megérthető.
 

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
7 765
26 166
113
Feltalálták az irást.Elolvasom amit a gyakorlati felhasználók leirnak.Még némeik ilen irást be is linkelek néktek,hátha ti is elolvassátok....
Mindig kiemelem,hogy modern európai harctéren.Mert mi európai ország lévén,ez számit.
Némely dolog meg egyszerű józan paraszti ésszel megérthető.
Igen akik meg ott voltak és olyanokkal beszéltek akik a technikát használják, ismerik mást mondanak. A papír sok mindent elbír.