[HUN] Mi-24 korszerűsítés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 466
46 369
113
Csakhogy a szegény Mihun nincs lézertávmérő,nincs data-link,nincs harcászati helyzetkijelző monitor,se olyan ballisztikai számitógép ami a repülés paraméterei szerint folyamatossan állitaná az irányzékot.Marad a látás utáni célhelyesbités.Lehetséges ez,ha a bagolyszenveg csak kb500méterig jó?Dudi irta,hogy kb addig használható.

Gyakorlógépnek nem sok a Mihu egy kicsit?
És ha már mindenki úgyis utál.Nem elég beszélni csak úgy a pilótákkal,hanem suba alatt kéne beszélni.Mert nyiltan ugyis csak azt fogja mondani,amit muszály néki.Vagy másnaptol kanálgépszámláló beosztást kap.
Szerintem ebben az esetben már csak azért sem probléma, hogy nincs tele az általad felsorolt dologgal, mivel értelmetlen lenne. Hogyan állítana automatikusan az irányzékon egy mi-24p-n? Ugyebár itt a 6 gépen fixen van beépítve a 30mm-es gépágyú. Itt a célzás a gêp orrával, és kormányművekkel történik, teljesen a pilótára bízva. Állítanak egy alapirányzékot, a többit szemre. Ugyebár a NVG-n látszik a célmegjelölés. A fényjelző (köszi a helyesbítést dudi) meg mutatja, hogy hova csapódnak a lövedékek. A kettőt csak egymásra kell helyezni. Talán még gyorsabb is, mint ha lézerrel méregetnéd a távolságot. A sebesség a helikopternek az életet jelenti, mert ha sokat tököl, akkor leszedik.
Fényjelzők még szabad szemmel is kivállóan látszanak, nemhogy éjjelláttóval.
Persze ez nem egy sebészi beavatkozás, de mondjuk a Hind sosem erről volt híres! :D
Ami pedig a típust illeti:
Az Airbusok beérkezéséig milyen más opció lett volna? H-forceos Airbusokat nem lehet bérelni, mert ez egy új rendszer.
Harci helikopterből milyen más opciók lehettek volna?
Megveszünk 4-5 évre egy elérhető harmadik típust?
Vagy bérlünk? De kitől? És miért? A pilótákat átképezni egy 3. Típusra megérte volna, már csak időben is? Ezekhez volt repülő és karbantartó szemêlyzet.
Amikor pedig megjönnek az Airbusok, meg mindig többfajta lehetőség közül választhatunk. Átképezzük a repülőszemélyzetet. Vagy tovább üzemeltetjük őket (ha a szerkezetük engedi). Esetleg 3. Céggel modernizáltatjuk öket. De akár el is adhatjuk őket... Talán jobban lenne keletjük, mint a Mig-29-eseknek.:rolleyes:
A felújítás előtti állapotnál biztos sokkal piacképesebbek. Mert akkor csak a szinesfém piacon volt némi értékük...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 132
73 663
113
Azon gondolkodom, hogy

- van-e még más helikopter ahol fix beépítésű a gépágyú?

- mikor dönthettek úgy hogy az orosz Geofizika NVG helyett az amerikai AN/AVS-9 éjjellátót fogják használni? Ha jól emlékszem, az első gépek visszaérkezéséig mindenki úgy tudta, hogy az orosz lesz, valószínűleg Oroszországban is erre kaptak képzést. (valahol volt róla szó, hogy az amerikai szemüveg sokkal jobb, de nem találom.)

- 2015 végén a Gripenhez vettek 8 db AN/AVS-9 szemüveget. Majd 2018 közepén még 10-et. A helikoptereseknek mikor vették a szemüvegeket?

- 2018 januárjában kimentek a csehekhez az éjszakai képességgel ismerkedni. A csehek is az AN/AVS-9-t használják



 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 357
77 037
113
Azon gondolkodom, hogy

- van-e még más helikopter ahol fix beépítésű a gépágyú?

- mikor dönthettek úgy hogy az orosz Geofizika NVG helyett az amerikai AN/AVS-9 éjjellátót fogják használni? Ha jól emlékszem, az első gépek visszaérkezéséig mindenki úgy tudta, hogy az orosz lesz, valószínűleg Oroszországban is erre kaptak képzést. (valahol volt róla szó, hogy az amerikai szemüveg sokkal jobb, de nem találom.)

- 2015 végén a Gripenhez vettek 8 db AN/AVS-9 szemüveget. Majd 2018 közepén még 10-et. A helikoptereseknek mikor vették a szemüvegeket?

- 2018 januárjában kimentek a csehekhez az éjszakai képességgel ismerkedni. A csehek is az AN/AVS-9-t használják




Milyen kiképzés kell egy éjjellátóhoz?Kb 15 perc...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 132
73 663
113
Milyen kiképzés kell egy éjjellátóhoz?Kb 15 perc...

Rosszul fogalmaztam. Azzal kaptak kiképzést, azzal repültek éjszaka az oroszoknál. Nem tudom mekkora különbség van a két szemüveg között, lehet hogy semmi nehézséget nem okoz a csere, mert jobb az amerikai.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 132
73 663
113
Ha jól emlékszem, a két NVG kompatibilis Mi-17-esen a GEO-ONV-1-et használták 10 évvel ezelőtt.
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 281
14 197
113
Köszönöm a válaszokat. Pár óráig azt hittem tudom a tutit a jtac, gépágyú pontosság témakörben.

De sajna sokkal okosabb nem lettem.
Mert ellentmondásosak amiket írtok.
Van aki azt írja van lézer távmérő. Van aki azt nincs.
Van aki azt fényjelző álltal helyesbítenek. Ami szerintem vicc 2019-ben.
Pöcshuszár írta a sebesség az életet jelenti.
Na emiatt kellene lézertávmérő, ballisztikai számítógép amivel az első rövid sorozat is találjon(nem tudom van e, mást és mást írtok, sajna időm nincs kutakodni).

Tudna valaki valami forrást?

Allesmor esetleg valamit rakéta beszerzésről? Akár nir akár ipr?

Köszi.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 357
77 037
113
Köszönöm a válaszokat. Pár óráig azt hittem tudom a tutit a jtac, gépágyú pontosság témakörben.

De sajna sokkal okosabb nem lettem.
Mert ellentmondásosak amiket írtok.
Van aki azt írja van lézer távmérő. Van aki azt nincs.
Van aki azt fényjelző álltal helyesbítenek. Ami szerintem vicc 2019-ben.
Pöcshuszár írta a sebesség az életet jelenti.
Na emiatt kellene lézertávmérő, ballisztikai számítógép amivel az első rövid sorozat is találjon(nem tudom van e, mást és mást írtok, sajna időm nincs kutakodni).

Tudna valaki valami forrást?

Allesmor esetleg valamit rakéta beszerzésről? Akár nir akár ipr?

Köszi.

Valamilyen távolságmérés vagy távolság becslés van hisz ez a fegyverzet pontos célbajuttatásához elengedhetetlen márledig lehet pontosan lőni a géppel.
 

Ratamahata

Well-Known Member
2018. december 1.
1 213
4 426
113
Valamilyen távolságmérés vagy távolság becslés van hisz ez a fegyverzet pontos célbajuttatásához elengedhetetlen márledig lehet pontosan lőni a géppel.
Az nem lehet hogy az agyú be van lőve fixre a megadott tűzmegnyitási távolságra pl 1500 méterre??? Ha nagyon közelebbre vagy távolabbra (mondjuk ennél nemigen lőnek vele távolabbra) lőnek akkor sima elé vagy mögétartással kezdik meg a tűzcsapást. A helikopter leadja az orrát és bizonyos szögben közelít, és mint az A10 végigszántja a célt. Elég ha a 30mm ből csak 3-4 talál, az is buta.... szóval szerintem nem nagyon méregetnek meg korrigálnak... végigvarják a célvonalon és annyi....
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 357
77 037
113
Az nem lehet hogy az agyú be van lőve fixre a megadott tűzmegnyitási távolságra pl 1500 méterre??? Ha nagyon közelebbre vagy távolabbra (mondjuk ennél nemigen lőnek vele távolabbra) lőnek akkor sima elé vagy mögétartással kezdik meg a tűzcsapást. A helikopter leadja az orrát és bizonyos szögben közelít, és mint az A10 végigszántja a célt. Elég ha a 30mm ből csak 3-4 talál, az is buta.... szóval szerintem nem nagyon méregetnek meg korrigálnak... végigvarják a célvonalon és annyi....

Nem tudom hogyan csinálják de ez is elképzelhető.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 466
46 369
113
Az nem lehet hogy az agyú be van lőve fixre a megadott tűzmegnyitási távolságra pl 1500 méterre??? Ha nagyon közelebbre vagy távolabbra (mondjuk ennél nemigen lőnek vele távolabbra) lőnek akkor sima elé vagy mögétartással kezdik meg a tűzcsapást. A helikopter leadja az orrát és bizonyos szögben közelít, és mint az A10 végigszántja a célt. Elég ha a 30mm ből csak 3-4 talál, az is buta.... szóval szerintem nem nagyon méregetnek meg korrigálnak... végigvarják a célvonalon és annyi....
Nem fixre van belőve az ágyú, hanem kézzel van beállítva a pilóta HUD-ja melletti (arra ráaplikált) mechanikus (kör alakú tárcsa) irányzékon a távolság.
img_9224-2.jpg

Mivel a JTAC-tól kap egy viszonylag pontos távolsági adatot még azelőtt, hogy meglátná a megjelölt célt (mivel jó esetben takarásból érkezik, alacsonyan). Erre az értékre számolva állítja előre magának a HUD irányzékát. Megközelítés alatt erre van ideje. Amint meglátja a megjelölt célt, neki csak a HUD-dal kell céloznia.
Az éjszakai gyakorlás pont arra jó, hogy már elsőre is eltalálja a célt. Ha meg nem, akkor fényjelzők becsapódása alapján módosít. Ez "sajnos" a rögzített 30mm-es sajátossága, mivel az ágyú csövét az analóg kormányművekkel irányítják.
Még egyszer: ez gyakorlással még gyorsabb is lehet, mintha egy kijelzőn kellene célt kijelölni, majd azt analóg módon a géptesttel lekövetni. Egy komputeres segítség is csak segítség lehet, nem lehet a gép irányítását a komputerre bízni.
A mozgó kisebb gépágyúval más a helyzet, de ott is van pilótacélzó üzemmód.
Alapvetően ez inkább tényleg a merevszárnyúak rögzített gépágyús módszerére hajaz, csak mivel kisebb a sebesség, így hatékonyabb lehet.
Mindenképpen javítsatok, ha valamit rosszul írtam!!!
 
  • Tetszik
Reactions: Python

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 145
5 001
113
Nem elég beszélni csak úgy a pilótákkal,hanem suba alatt kéne beszélni.Mert nyiltan ugyis csak azt fogja mondani,amit muszály néki.
Suba alatt se mondhat mást. Ellenkező esetben szolgálati titok megsértését követi el, ami a mértékétől függően több éves rácsos napközi plusz szolgálati viszony megszüntetése. Biztos megérné hónapokig katonai bíróságra járni.
 
M

molnibalage

Guest
Milyen kiképzés kell egy éjjellátóhoz?Kb 15 perc...
Azért itt köhögtem egy nagyot.
A célzás problémáját kicsit túlragozottnak tartom annak fényében, hogy lőttek éjszaka.
A céltávmérő radar előtt is tudtak célozni, a célzókészüléket a célpont paraméterei és becsült távolsága alapján állították. A vadászgépeknél pl. a célpont szárnyfesztávolságához.
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 679
12 479
113
Szerencsére az útvonal alatt volt másnál, 338:
58373348_2382825785279972_1375465776214966272_n.jpg
Kedves "haladó szellemiségű" munkatársam reakciója a kép láttán:

MT: - Miért kell ezekkel állandóan repkedni, mikor nincs is háború? Ráadásul ilyenkor miért viszi magával azt a két bazi nagy bombát, még véletlenül leesik róla és eltalál valami iskolát, vagy óvódát. Ez tök felelőtlenség.
ÉN: - Azok nem bombák, hanem póttartályok.
MT: - Az biztos nem az, nézd már meg, hogy azok bombák.
ÉN: - Ok, akkor milyen a póttartály?
MT: - Azt nem tudom, de ez biztos nem az, ez bomba.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 357
77 037
113
Azért itt köhögtem egy nagyot.
A célzás problémáját kicsit túlragozottnak tartom annak fényében, hogy lőttek éjszaka.
A céltávmérő radar előtt is tudtak célozni, a célzókészüléket a célpont paraméterei és becsült távolsága alapján állították. A vadászgépeknél pl. a célpont szárnyfesztávolságához.

Az éjjellátó kiképzés(magának az eszköz használata pl így kell felrakni,ez erre való az arra való rajta)meg az azzal való feladatvégrehajtás kiképzése nem ugyan az.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 077
113
Nem fixre van belőve az ágyú, hanem kézzel van beállítva a pilóta HUD-ja melletti (arra ráaplikált) mechanikus (kör alakú tárcsa) irányzékon a távolság.
img_9224-2.jpg

Mivel a JTAC-tól kap egy viszonylag pontos távolsági adatot még azelőtt, hogy meglátná a megjelölt célt (mivel jó esetben takarásból érkezik, alacsonyan). Erre az értékre számolva állítja előre magának a HUD irányzékát. Megközelítés alatt erre van ideje. Amint meglátja a megjelölt célt, neki csak a HUD-dal kell céloznia.
Az éjszakai gyakorlás pont arra jó, hogy már elsőre is eltalálja a célt. Ha meg nem, akkor fényjelzők becsapódása alapján módosít. Ez "sajnos" a rögzített 30mm-es sajátossága, mivel az ágyú csövét az analóg kormányművekkel irányítják.
Még egyszer: ez gyakorlással még gyorsabb is lehet, mintha egy kijelzőn kellene célt kijelölni, majd azt analóg módon a géptesttel lekövetni. Egy komputeres segítség is csak segítség lehet, nem lehet a gép irányítását a komputerre bízni.
A mozgó kisebb gépágyúval más a helyzet, de ott is van pilótacélzó üzemmód.
Alapvetően ez inkább tényleg a merevszárnyúak rögzített gépágyús módszerére hajaz, csak mivel kisebb a sebesség, így hatékonyabb lehet.
Mindenképpen javítsatok, ha valamit rosszul írtam!!!

Jó szöveg, csak a látott képen alapszik a megfejtés, az meg nem igaz se a Mi-24V-re, se a P-re. Ez a kép ugyanis egy Mi-24D helikoptervezető kabinja az ősrégi PKV célzóval.
Itt van a V és P ASzP-17V komplexuma. Ez azért egy kissé összetettebb:

74ae5c1c722229e95b408ea44189d962.jpg
 
M

molnibalage

Guest
Az éjjellátó kiképzés(magának az eszköz használata pl így kell felrakni,ez erre való az arra való rajta)meg az azzal való feladatvégrehajtás kiképzése nem ugyan az.
És ki az, aki így megbontja...? Mi értelme? Ez kb. olyan, mintha külön foglalkoznál azzal, hogy az F-15-ös pilótának a pilóta szerelés felvétele és a gépbe felmászás külön lenne. Nincs értelme. A feladat végrehajtásra szánt időnek van értelme.

Vagy kerékpározásnál külön veszed, hogy "megtanulta lenyomni a pedált...?
:confused::eek:
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 357
77 037
113
És ki az, aki így megbontja...? Mi értelme? Ez kb. olyan, mintha külön foglalkoznál azzal, hogy az F-15-ös pilótának a pilóta szerelés felvétele és a gépbe felmászás külön lenne. Nincs értelme. A feladat végrehajtásra szánt időnek van értelme.

Vagy kerékpározásnál külön veszed, hogy "megtanulta lenyomni a pedált...?
:confused::eek:


Tudod a Honvédségben ha van típusvizsgásd 3 literes G Mercire de 2,7 literes G Mercire nincs akkor az utóbbit nem vezetheted pedig a kettő tökéletesen ugyan az csak a motor más*!Ilyen hely a honvédség,aki nincs benne annak felfoghatatlan.Természetesen egy ilyen képzés nem egy NASA program(tényleg 15-perc,ha valaki túlbuzgó és leírja aharcászattechnikai adatokat akkor 20 perc meg a társai örök gyűlölete) de attól még meg kell csinálni.

*Figyele!Nem szerelésrőr hanem sima vezetésről van szó.Amíg voltak Fábiák meg Astrák(sima Fábia meg Astra amit a kereskedésben vehettél)csak akkor vezethetted mindkettőt ha volt típusvizsgád mindkettőre,ha nem volt csak az egyikre akkor csak azt vezethetted.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 357
77 037
113
Az amerikaiakról ilyen téren meg ne beszélj mert semmit nem tudsz róluk.Ők úgy képeznek katonát mintha 6 éves kisgyerek lenne(tudom miről beszélek volt már benne részem)...Ott még nagyobb a papírháború mint itthon.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and vilmoci