Sziasztok
Átjöttem ide egy témával: harcászati repülő kontra harci helikopter.
"- vizuális felderítés (bizony igenis van, amikor "le kell menni")
A felderítő konténerek meg viccből vannak? A Litening felbontása és más TGP-é elég jó. 20 km-ről méteres felbontása van vagy jobb. Ki ne találd már, hogy a két szép szemeddel akarsz felderíteni, mert elröhögöm magam... "
- Igenis a vizuális felderítést mind a mai napig alkalmazzák hadszíntéren is méghozzá olyan kötelékek is, ahol felderítő gépeik is vannak, méghozzá Litening konténerekkel. A helikopter géppár 4 hajózója igen komoly felderítési képességekkel renelkezik. Olyan dolgokat is meg tud állapítani, amit egy elemző máshonnan nem. Ilyen például amikor tevékenységet kell "elemezni".
- Rugalmas, hiszen, ha kérdés merül fel az ott derül ki és nem utólag, így módosítani lehet a repülésen. (pl ott marad tovább)
- A harci helikopteres kis magasságú felderítés közvetlenül a támogatandó szárazföldieket segíti, akár azonnali információval. A konténeres harcászati felderítésnél ez azért nem teljesen így történik...
- Egy felderítő bevetést végrehajtó repülőgép szükség esetén nem fog tűztámogatást végrehajtani, míg egy harci helikopter igen... És mit felderített azt rögtön meg is tudja semmisíteni.
- kisebb hatású fegyverzet alkalmazása (géppuska, gránátvető)
Gránátvető? Helin? A fedélzeti gépágyú az mi a vadászgépen? Szerinted egy ECM-es nagy sebessségű repcsi a nehezebb cél terepkövető automatikus terepkövető és éjszakai repülési képességgel vagy csak nappali és jóidős harci heli, ami csupasz...?
- bizony helikoptereken használnak gránátvetőt, ha már nem is nagy számban.
- Sok esetben nincs szükség nagy pusztító erejű és DRÁGA fegyverekre. Sokszor elég egy géppuska is...
- földi járművek oltalmazása (nem CAS!!!)
Ezt kérlek fejtsd ki, hogy a heli hogyan véd meg odalent bármit, és abban az esetben miért nem képes a repcsi arra. Mert a heli is csak fegyverhasználattal véd, ami pedig CAS...
- Amit előbb kifejtettem: vagy felderít vagy CAS.
- Ez nemcsak CAS-ból állhat... (pl szükség esetén műszaki felderítés)
- Azért egy Gripennel nem eltétlenül tudsz pl. egy konvojt kísérni...
- Ne csak a CAS-ból indulj ki. Az egy ideális módozatpl. jól képzett előretolt irányítóval. Vannak csökkentett verziók is - erre hagy ne téjek ki - ott viszont már nem sokra menne egy hagyományos harcászati repülőgép... ("nem kap mindent készen...")
- Nem csak fegyverhasználattal véd, hanem pl. felderítésel is...
- Ha van pl. 100 méteres felhőalapod, a Gripened nem fog lemenni alá harcolni, hogy ott forgólódjon. Repül földközeli útvonalat, de az nem ugyanaz... Ugyanez a helyzet a felderítésnél is. ha van egy alacsony felhőalapod hogyan támogatod a lentieket Litening konténerrel?
- a harci helikoptert oda tudod adni fizikailag és alárendeléssel a szárazföldnek (pl egy zászlóalj vagy dandár harccsoportnak), a Gripent nem...
"Ráadásul a harci helikopterek a harcászati repülőgépekhez képest töredék áron üzemeltethetőek...
Ez még igaz is abban az esetben, hogy olyan kőkorszaki gépről van szó, aminek képességeit körberöhögi egy 20 éves F-16C is, nemhogy egy Liteninges Gripen. Egy mai korszerű harci helinél erről nemigen van szó. Kevesebbnek kevesebb, de szó nincs "töredékről". Egy AH-64D ára magasabb, mint egy Super Horneté. No comment. Az üzemeltetési költégre a tiszta érték 10k USD/óra kategóriában van. Mikor megláttam, seggre ültem. "
Ezt nem tudom pontosan.
Viszont egy harcászati pilóta kiképzése sokszorosába kerül, mint egy helikopteresé. Különösen igaz ez az általad említett AH-64 esetében...
Magyaroraszág domborzata és egyéb viszonyai ideálisak a gépesített hadsereg, illetve a harci helikopterek alkalmazásához..
.
"És akkor vadászgéphez miért nem? Egy tepsi tájon, ahol még az erdők aránya is alacsony az miért is kedvező a harci helinek? Hol bujkál...?"
A fasorok például nagyon jól alkalmazhatóak, ráadásul közülük még harcolni is lehet...
"És senki ne mondja, hogy kb 8 darabot nem "bírna el" az ország. hülyeségekre rengeteg pénz elfolyik...
Ez igaz, de mindig abból a feltevésből indulok ki, hogy mi a reális forrás. Ha arra lenne pénz, hogy tovább vegetáljon egy 4-6 géplétszámú kőkorszaki harci el, akkor azt mondom, hogy ne. Azok reális képességet nem adnak, de a rájuk fordított pénzből mint már mondtam olyan AG képességet kaphatna a Gripen, hogy kis hazánk a környéken már azzal is overkill lenne, ahogy az AMRAAM shooter képességgel. "
Hiába van akármilyen Gripened vagy bármi másod: egy levegő-föld kiképzettségű hajózó kiképzése rengeteg pénzbe, időbe telik. Gyakorlatilag ez a szakma csúcsa, nem a légiharc megvívása... Sokat beszélgettem magyar Gripen és más (pl. spanyol Eurofighter) hajózókkal erről. Nem véletlen, hogy A-G szerepkörre ált. külön alegységeket "szakosítanak"...
- Ha van 14 darab géped és van pl. 80 %-os hadrafoghatóság, az ugye 11 gép. Ha számolsz 2-3 légvédelmi géppárral meg egy felderítő géppárral az már 6-8 repülő eszköz. Marad 5-3 géped egyébre pl. CAS, úgy hogy még bevetési tartalék is kell!!! És az egy dolog, hogy tudsz többféle fegyverzetet függeszteni. A bevetések tervezése stb miatt ez kérdéses. A kiképzést már említettem.
Átjöttem ide egy témával: harcászati repülő kontra harci helikopter.
"- vizuális felderítés (bizony igenis van, amikor "le kell menni")
A felderítő konténerek meg viccből vannak? A Litening felbontása és más TGP-é elég jó. 20 km-ről méteres felbontása van vagy jobb. Ki ne találd már, hogy a két szép szemeddel akarsz felderíteni, mert elröhögöm magam... "
- Igenis a vizuális felderítést mind a mai napig alkalmazzák hadszíntéren is méghozzá olyan kötelékek is, ahol felderítő gépeik is vannak, méghozzá Litening konténerekkel. A helikopter géppár 4 hajózója igen komoly felderítési képességekkel renelkezik. Olyan dolgokat is meg tud állapítani, amit egy elemző máshonnan nem. Ilyen például amikor tevékenységet kell "elemezni".
- Rugalmas, hiszen, ha kérdés merül fel az ott derül ki és nem utólag, így módosítani lehet a repülésen. (pl ott marad tovább)
- A harci helikopteres kis magasságú felderítés közvetlenül a támogatandó szárazföldieket segíti, akár azonnali információval. A konténeres harcászati felderítésnél ez azért nem teljesen így történik...
- Egy felderítő bevetést végrehajtó repülőgép szükség esetén nem fog tűztámogatást végrehajtani, míg egy harci helikopter igen... És mit felderített azt rögtön meg is tudja semmisíteni.
- kisebb hatású fegyverzet alkalmazása (géppuska, gránátvető)
Gránátvető? Helin? A fedélzeti gépágyú az mi a vadászgépen? Szerinted egy ECM-es nagy sebessségű repcsi a nehezebb cél terepkövető automatikus terepkövető és éjszakai repülési képességgel vagy csak nappali és jóidős harci heli, ami csupasz...?
- bizony helikoptereken használnak gránátvetőt, ha már nem is nagy számban.
- Sok esetben nincs szükség nagy pusztító erejű és DRÁGA fegyverekre. Sokszor elég egy géppuska is...
- földi járművek oltalmazása (nem CAS!!!)
Ezt kérlek fejtsd ki, hogy a heli hogyan véd meg odalent bármit, és abban az esetben miért nem képes a repcsi arra. Mert a heli is csak fegyverhasználattal véd, ami pedig CAS...
- Amit előbb kifejtettem: vagy felderít vagy CAS.
- Ez nemcsak CAS-ból állhat... (pl szükség esetén műszaki felderítés)
- Azért egy Gripennel nem eltétlenül tudsz pl. egy konvojt kísérni...
- Ne csak a CAS-ból indulj ki. Az egy ideális módozatpl. jól képzett előretolt irányítóval. Vannak csökkentett verziók is - erre hagy ne téjek ki - ott viszont már nem sokra menne egy hagyományos harcászati repülőgép... ("nem kap mindent készen...")
- Nem csak fegyverhasználattal véd, hanem pl. felderítésel is...
- Ha van pl. 100 méteres felhőalapod, a Gripened nem fog lemenni alá harcolni, hogy ott forgólódjon. Repül földközeli útvonalat, de az nem ugyanaz... Ugyanez a helyzet a felderítésnél is. ha van egy alacsony felhőalapod hogyan támogatod a lentieket Litening konténerrel?
- a harci helikoptert oda tudod adni fizikailag és alárendeléssel a szárazföldnek (pl egy zászlóalj vagy dandár harccsoportnak), a Gripent nem...
"Ráadásul a harci helikopterek a harcászati repülőgépekhez képest töredék áron üzemeltethetőek...
Ez még igaz is abban az esetben, hogy olyan kőkorszaki gépről van szó, aminek képességeit körberöhögi egy 20 éves F-16C is, nemhogy egy Liteninges Gripen. Egy mai korszerű harci helinél erről nemigen van szó. Kevesebbnek kevesebb, de szó nincs "töredékről". Egy AH-64D ára magasabb, mint egy Super Horneté. No comment. Az üzemeltetési költégre a tiszta érték 10k USD/óra kategóriában van. Mikor megláttam, seggre ültem. "
Ezt nem tudom pontosan.
Viszont egy harcászati pilóta kiképzése sokszorosába kerül, mint egy helikopteresé. Különösen igaz ez az általad említett AH-64 esetében...
Magyaroraszág domborzata és egyéb viszonyai ideálisak a gépesített hadsereg, illetve a harci helikopterek alkalmazásához..
.
"És akkor vadászgéphez miért nem? Egy tepsi tájon, ahol még az erdők aránya is alacsony az miért is kedvező a harci helinek? Hol bujkál...?"
A fasorok például nagyon jól alkalmazhatóak, ráadásul közülük még harcolni is lehet...
"És senki ne mondja, hogy kb 8 darabot nem "bírna el" az ország. hülyeségekre rengeteg pénz elfolyik...
Ez igaz, de mindig abból a feltevésből indulok ki, hogy mi a reális forrás. Ha arra lenne pénz, hogy tovább vegetáljon egy 4-6 géplétszámú kőkorszaki harci el, akkor azt mondom, hogy ne. Azok reális képességet nem adnak, de a rájuk fordított pénzből mint már mondtam olyan AG képességet kaphatna a Gripen, hogy kis hazánk a környéken már azzal is overkill lenne, ahogy az AMRAAM shooter képességgel. "
Hiába van akármilyen Gripened vagy bármi másod: egy levegő-föld kiképzettségű hajózó kiképzése rengeteg pénzbe, időbe telik. Gyakorlatilag ez a szakma csúcsa, nem a légiharc megvívása... Sokat beszélgettem magyar Gripen és más (pl. spanyol Eurofighter) hajózókkal erről. Nem véletlen, hogy A-G szerepkörre ált. külön alegységeket "szakosítanak"...
- Ha van 14 darab géped és van pl. 80 %-os hadrafoghatóság, az ugye 11 gép. Ha számolsz 2-3 légvédelmi géppárral meg egy felderítő géppárral az már 6-8 repülő eszköz. Marad 5-3 géped egyébre pl. CAS, úgy hogy még bevetési tartalék is kell!!! És az egy dolog, hogy tudsz többféle fegyverzetet függeszteni. A bevetések tervezése stb miatt ez kérdéses. A kiképzést már említettem.