A méregdrága szerintem egészen relatív. Még ha ennyi is lesz a teljes szerepük a Honvédség haderőreformjában, mint amennyiről most beszélnek. (Szerintem nem, de mindegy...)
A teljes felújítás 70M euró (
forrás) lett volna, de ugye az utolsó 4 - opciós - gép felújítását lemondtuk/nem vállalták. Logikusan emiatt nem is kell a rájuk jutó pénzt kifizetni.
Magyarán kb. ténylegesen 46-50M eurónál nem hinném, hogy többe lenne az ügy. És ebben benne van a kezdő repülő és karbantartószemélyzet újraképzése is.
Csak a mihez tartás végett egyetlen H225M kb. 33-38M euró között van. Mindez több éves várakozással.
A jelenlegi személyzet ezekkel (Mi-24) repült le 10-15 évet. Mióta is nem repültek? Szerintem már kínjukba ajánlkoztak az afgán kiképzési programra, hogy legalább annak a pár embernek ne évüljön el a szakszolgálatija.
Ha még 4-5 évet kellett volna várni, akkor az új gépek már nem velük a kormánynál pörögtek volna fel!
Fogalmam sincs, hogy jelenleg hány pilóta képesítésű hajózó van az állományban, de biztos vagyok benne, hogy nem elég az új gépekhez. 2020-23-ra itt kell majd sorakozni minimum
/(16+20)*2*2/ kb.120-140 pilótának. (és akkor még lazán vettem a dolgokat, mert csak 2 garnitúrát vettem minden gép személyzetének)
Hogyan kivitelezed a szükséges + pilóták képzését? Ennyi pénzből lett volna 2-3 modern gépünk (talán ennyi kijön használtból, ha egyáltalán találunk ilyet). Viszont nem lett volna rá oktatói minősítésű személyzet.
Akkor küldhettük volna ki külföldre a teljes személyzetet, nagyon súlyos összegekért.
Mindezzel nem azt akarom sugallni, hogy értéktelenek, vagy csak kiképzőgépekként alkalmasak használatra a Mi-24-eseink, mert nem így van.
Szerintem olyan olvasata is van a dolognak, hogy ez a 8 gép meg lett mentve, attól, hogy gyakorlatilag 0km-esként az enyészeté legyenek. Az üzemidő hosszabbítással hasznosan felhasználható harci repülőn eltölthető üzemidőt nyertünk. És a végén még mindig lesz mozgásterünk (szerintem), amikor lejár a garantált üzemidejük.
A harcértékükből pedig még mindig nem láttunk mindent. Akkor majd elgondolkozhatunk, hogy minden igényt kielégíthetünk az új Airbusokkal. Vagy még mindig hasznos lenne egy valódi harci helikopter. Ha igen, akkor eldönthetjük, hogy újra esélyt adunk nekik korszerűsítve, vagy veszünk másik dedikált támadó helikoptert, ha egyáltalán lesz jobb alternatíva.