[HUN] Mi-24 korszerűsítés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

luperator

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
1 061
1 669
113
Üzemidejük végéhez közelednek, el kellene már engedni ezeket a Hindeket az örök pampák fölé.
Ezt a drónirányító központot meg azóta nem értem mióta szóba került egyáltalán, mi előnye is volna a földi telepítéssel szemben amit meg is veszel a drónnal együtt, de ez az én bajom.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and blogen

L.O.B

Well-Known Member
2020. július 8.
2 284
8 143
113
Üzemidejük végéhez közelednek, el kellene már engedni ezeket a Hindeket az örök pampák fölé.
Ezt a drónirányító központot meg azóta nem értem mióta szóba került egyáltalán, mi előnye is volna a földi telepítéssel szemben amit meg is veszel a drónnal együtt, de ez az én bajom.
előnye: sokkal gyorsabban tud poziciót váltani.

Mindenki beismeri hogy ezek a specifikus helikopterek már a végét járják és felújításnak,modernizálásnak ezen gépek esetében nincs értelme...inkább a típus elvesztése fájóbb a potenciál miatt.

az attack/tűztámogató heli és feladatköre nem szünt meg, ezt fogja ellátni a H-force-os H145M és H225M...amik kétség kívül sok téren ezerszer jobbak....de egy modern Mihu verné őket,s egy Tiger-hez képest meg sokoldalúbb. és ha már lesz helikopter gyártás(?)..
link
Érdekeségképpen beteszem ide hogyan látták nem is annyira régen a magyar katonai helikopterképesség helyzetét,még mielőtt engem is komoly rohamdesszant támadás érne:)a megállapítások egy 1998-s tanulmányból származnak.

"A magyar katonai helikoptererők helyéről és szerepéről

A Magyar Köztársaság katonaföldrajzi jellemzői sajátosak, a védelmi tevékenység szempontjából (a nagy folyami határszakaszok és az északi-hegyvidék egyes körzetei kivételével) kedvezőtlenek. Hazánk nagyrészt összefüggő síkságai az agresszor harckocsi- és gépesített csapatai alkalmazásához nyújtanak lehetőséget. Ha ránézünk hazánk térképére, akkor szembetűnő, hogy légi járművekkel szinte minden irányból földközeli magasságban megközelíthető és átrepülhető az országhatár. A 15- 20 m magasságban repülő helikoptereket felderíteni szinte lehetetlen. Ezen okfejtésből következik, hogy megnő a harci helikopterek szerepe a páncélelhárításban, a légvédelmi és más csapatobjektumok elleni csapásmérésben.

Szomszédaink haderőiben nem került le a napirendről a harci helikopterek alkalmazásának kérdése. Például, a nyílt sajtóból megismerhető információk szerint, Szlovákia többszörösére kívánja növelni harci helikoptereinek számát. Romániában 20 katonai fejlesztési program folyik, ebből az egyik újra zöld jelzést kapott: AH-1W Super Cobra, azaz a DRACULA harci helikopter licenc alapján történő gyártása (96 db). Ezt is figyelembe véve növekszik harci helikoptereink szerepe a csapatok, az objektumok ellenséges helikopterek elleni oltalmazásában.

Amikor a magyar katonai helikoptererők helyét-szerepét vizsgáljuk, nem lehet kikerülni a honvéd légierővel szemben támasztott követelményeket, az annak való megfelelés mértékét, valamint az ezen követelményekből fakadó feladatrendszert. Ehhez mindig szem előtt kell tartani, hogy a légierő összetevő részei: a harcászati (vadász) repülő-, a csapatrepülő-, a légvédelmi rakéta- és tüzér-, valamint a légtérellenőrző alakulatok.

Egy kis kitérővel vitatni kell egyfajta felfogást. Az AVIATOR, és a TOP GUN című repülő folyóiratok kizárólagosan csak a harcászati vadászrepülőgépek vásárlását (fejlesztését) emlegetik, szinte ezzel kötik össze a honvéd légierő létét. Hozzáteszem, a politika szintjén is hasonlót hallani. Olyan megfogalmazásokkal találkozni, mint: - “legyen légierő, legyenek korszerű harci repülőgépek, és a pilóták kellő időt tölthessenek a levegőben!” , vagy - “be kell szerezni az annyit emlegetett, az annyira megcsodált új harci repülőgépeket”, vagy “a harci helikopterekre továbbra is nagy szükség van. Nagyon sok rendészeti, határrendészeti feladatot éppen ezek a forgószárnyasok tudnak a legjobban ellátni”, vagy - évekkel ezelőtt egy konferencián elhangzott, hogy “a harci repülőgépek egy bevetéssel 150 harckocsit pusztítanak el...”

Véleményem szerint a követelményt és a feladatrendszert tekintve honvéd légierőről csak akkor beszélhetünk, ha a légierő minden összetevő része a vele szemben támasztott követelményeknek azonos időintervallumban eleget tesz és teljesíti a feladatait. Ez így van a NATO-tagállamok haderőiben is. Sőt, elsősorban ott van így, mi ettől még igen messze vagyunk. Úgy gondolom, hogy az említett összetevők nélkül a légierő nem teljes. A légierővel szemben támasztott követelmények különböznek békében, válsághelyzetben és agresszió esetén - azaz harci-körülmények között - , de ezeknek mindenkor eleget kell tenni! Az új honvéd légierő létrehozása természetesen jelentős átmeneti időszak (15- 20 év?) után és nem kis áldozat révén fokozatosan lehetséges, nem tévesztve szem elől a végső célt!

Visszaemlékezve az MHTT légvédelmi és repülőszakosztálya által 4-5 évvel ezelőtt rendezett repülőharcászati konferenciára, ahol a bevezető előadásomban a honvéd légierővel szemben támasztandó hadműveleti-hadászati követelményeknél a következőket hangsúlyoztam: “agresszió esetén biztosítsa a védekező szárazföldi csapatok hatékony légi támogatását, legyen képes harcászati repülő- és harci helikopter-alegységeivel az agresszor 140-150 harckocsijának egy bevetéssel való egyidejű megsemmisítésére.” Tehát a harcászati vadászok és a harci helikopterek közösen, egy bevetéssel! És nem külön, mert erre nem lesz elegendő erő (az örökös forráshiány miatt).

A honvéd légierő feladatát az ország katonaföldrajzi sajátosságai, az ország nagyságrendje és a légierővel szemben támasztott követelmények határolják be. A légierő repülő - harcászati vadász- és csapatrepülő - alakulatainak feladatai agresszió esetén az alábbi öt csoportba sorolhatók:

1.) Légi felderítési feladatok; amelyeket a harcászati vadászok, a harci, a szállító- és a futárhelikopterek teljesítenek. Ilyenek:

a hadműveleti-harcászati légi felderítés,


a harcmező-megfigyelés,


a pontosító és ellenőrző légi felderítés,


a légi vegyi- és tűzfelderítés,


a légi műszaki felderítés,


a légi időjárás-felderítés.


2.) Légi oltalmazási feladatok; amelyeket a harcászati vadászok és a harci helikopterek teljesítenek. Ilyenek:

•az ország körzeteinek, fontos objektumainak és az MH csapatainak oltalmazása a támadó harcászati vadászok és harci helikopterek ellen,


a saját repülő- és helikopterkötelékek tevékenységének biztosítása (kísérés, légvédelmi eszközök lefogása),


•a helyi légi fölény kivívása,


az agresszor légideszantjainak pusztítása a levegőben.


3.) Légi támogatási feladatok; e feladatokat a harcászati vadászok és a harci helikopterek teljesítik. Ilyenek:

az agresszor betörési sávjában
lévő határ menti város(ok) védelmének támogatása,

az agresszor első lépcsője páncélos alegységeinek pusztítása,


a harcmező/harctevékenységi körzet elszigetelése,


•a bekerítésben harcoló alegységek támogatása, biztosítása,


•saját csapataink ellenlökéseinek/ellencsapásainak támogatása,


a védekező alegységek harcának közvetlen légi támogatása,


•az agresszor légideszantjainak/légimozgékony alegységeinek
pusztítása a földön.

4.) Légi szállítási feladatok; amelyek végrehajtásában a csapatrepülők szállító repülőgépei és helikopterei, valamint a polgári repülési szervektől bevont repülőtechnika vesz részt. Például: az MH csapatai részére végzett különböző légi szállítások (deszantolások, anyagi-technikai eszközök szállítása, evakuálások, átcsoportosítások) és az ország, a lakosság, a polgári védelem részére végzett különböző légi szállítások.

5.) A légi biztosítási feladatokat részben a harcászati vadászok és zömében a különböző rendeltetésű helikopterek és könnyű repülőgépek látják el. Például: légi vezetés biztosítása, légi futár- és tábori postaszolgálat, a légi vegyimentesítés, légi tűzoltás, a légi aknatelepítés, a bajba jutott hajózóállomány kutatása és mentése, a tüzérségi tűzhelyesbítés, ködfüggöny létesítése, a harcmező megvilágítása és a légi elektronikai zavarás.

Úgy vélem, hogy a légierő feladatrendszerének vázlatos áttekintése is kifejezi a lényeget: a Magyar Honvédség légiereje a katonai helikopterek, a csapatrepülők nélkül nem képes feladatait teljesíteni! Nincs olyan feladatcsoport, melynek végrehajtása lehetséges lenne elsősorban a harci helikopterek, illetve más helikopterek részvétele nélkül (a békeidős és válsághelyzet feladatairól nem is beszélve). A honvéd légierő fejlesztése tehát nemcsak a harcászati vadászrepülők, a légvédelmi rakéta- és légtér- ellenőrző eszközök, hanem a katonai helikopterek, a csapatrepülők feladatarányos fejlesztését is jelenti. Az utóbbi években erről - sajnos - nálunk méltánytalanul kevés szó esett. Éppen ezért tartom fontosnak - mondhatnám: kiemelkedő jelentőségű - eseménynek az MHTT légierő szakosztály és szolnoki repüléstudományi szekciójának “Merre, hová, helikopter?” témájú tudományos konferenciáját, amely az érdeklődés középpontjába állította a témát."
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 588
113
A semmire se jó eszközök üzemeltetése azt a pénzt "eszi", amit drónokra kellene költeni.
A légierő az légierő, a helikopterpilóta az helikopterpilóta, a drónokat meg kezelje a gyakorlóba beöltöztetett irodista egy konténerből.
A Mi-24-es lehet, hogy hasznos dolgok elől eszi a pénzt, de azok emberek, katonák vezette repülőgépek és helikopterek, nem pedig mindenféle drónok.
Szó se róla, a lovagkornak is már évszázadokkal ezelőtt vége lett, ahogy a brit haditengerészet is megbékélt azzal a ténnyel, hogy a tengeralattjáró hadviselés az hasznos, mégha szerintük nem is "gentleman-ekhez való", én is tisztában vagyok a drónok harcászati fontosságával.
De az ember vezette helikopterek költségkerete az egy normális, épkézláb haderőben soha nem kerül metszésbe a drón harcászat költségvetéssel
Ez egy külön műfaj.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 855
29 108
113
A légierő az légierő, a helikopterpilóta az helikopterpilóta, a drónokat meg kezelje a gyakorlóba beöltöztetett irodista egy konténerből.
A Mi-24-es lehet, hogy hasznos dolgok elől eszi a pénzt, de azok emberek, katonák vezette repülőgépek és helikopterek, nem pedig mindenféle drónok.
Szó se róla, a lovagkornak is már évszázadokkal ezelőtt vége lett, ahogy a brit haditengerészet is megbékélt azzal a ténnyel, hogy a tengeralattjáró hadviselés az hasznos, mégha szerintük nem is "gentleman-ekhez való", én is tisztában vagyok a drónok harcászati fontosságával.
De az ember vezette helikopterek költségkerete az egy normális, épkézláb haderőben soha nem kerül metszésbe a drón harcászat költségvetéssel
Ez egy külön műfaj.
A katonailag értelmezhetetlen Mihuról beszéltünk, nem úgy általában a helikopterekről!
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses and dudi

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 588
113
A leállításnak nem volt létjogosultsága.
Annak fényében, hogy idehaza az elmúlt három évtizedben kizárólag képességvesztést jelentett a “haderőreform”, a Mi-24-es reaktiválása egy kisebbfajta történelmi csoda.
Lényegében ez az egyetlen olyan eset, ahol úgy vonják majd ki a technikát, hogy a képesség minimum megmarad, de jobb is lesz.
De ehhez mindenképpen az kellett, hogy az utódtípus és természetesen ész nélkül kivont Mi-24-est előbb feltámasszák, visszahozzák a normál kiképzési tervbe, visszaintegrálják a Honvédség napi rutinjai közé, amíg a forgószárnyas generációváltás végbe nem megy.
Próbáljunk meg rendszerszinten gondolkozni.

Az a baj, hogy mára már többségben vannak azok, akik az elmúlt három évtizedben úgy szocializálódtak, hogy a haderő “fejlesztése” az kizárólag a “kisebb-korszerűbb-mozgékonyabb-NATO interoperábilis” bullshit mentén képzelhető el, értsd: laktanyabezárás (lehetőleg felújítás után közvetlenül) képességfelszámolás, szakértelem szélnek eresztése...
Számos olyan eszköz került utód nélkül úgy a szemétdombra, hogy a beszerzéssel magát a rendszert is a nulláról vagyunk kénytelenek újra feltalálni.
Az önjáró tüzérség, a rakétás légvédelem, a hajózó képzés, vagy a magasabbegység szintű (értsd: nem csak kettő-három repülőképes) helikopter állomány úgy jön vissza, hogy alsó hangon legalább húsz év, szakmailag és pénzügyileg is nagyon fájó szünet van az elődtípus kivonása, vagy kvázi tetszhalottá válása óta.

A Mi-24-esnek azért kell “öncélúan repkedni”, hogy úgy mehessen végbe a helikopteres rendszerváltás, mintha nemhogy a 2013-as leállításkor, de akár már a 2003-as szentkirályi bázisbezáráskor meglett volna az egyenesági váltótípus.
Ez 2003-ban, 2008-ban, de 2013-ban se volt még a látóhatáron se, de 2026-ra a tervek szerint egy lépésben megoldható lesz.
Hogy ez majd a H145M/H225M páros lesz, vagy addigra betársul majd egy harci típus is, vagy tényleg egy drón veszi át a szerepét, az szinte mindegy is.
A lényeg, hogy addig az állománynak repülnie, a kiképzésnek meg haladnia kell.
A Mi-24-essel nem csak a Mi-24-es állomány kiképzése zajlik, hanem a kooperáló többi eszköz és fegyvernemé is.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 588
113
A magyar haderőreform idáig mindig az újságok meg tévéhíradók képei alapján lettek végrehajtva.
A Szu-22-est utód nélkül azért vonták ki, mert épp a lérak lobbi vitte a prímet a HM-ben, igaz, a Vega rendszer is pont ekkor került szanálásra, ugyanúgy a nagyjavítás után közvetlenül. De akkor az volt az éppen aktuális szöveg, hogy ez szovjet gyártmány, tehát elavult. Dobjuk ki. Az, hogy voltak valós, használható képességei, melyekkel az ezredfordulóig ki lehetett volna húzni a szaktudással, nem számított.

1999-ben a jugók elleni NATO csapások sikere után dalolva vontuk ki a komplett rakétás légvédelmet és eresztettük szélnek az egész szakmát és fegyvernemi kultúrát. Mert “bebizonyosodott”, hogy ez már elavult.
2003 után az afganisztáni és iraki szerepvállalás, a “közel-külföld” fontossága miatt egy csapásra feladták a területvédelmet, merthogy váratlanul az is elavult lett.
A könnyűlövész koncepció jobban passzolt a kétes hasznosságú iraki szerepvállaláshoz, ezért a BMP-1, a T-72-esek nagy része, a komplett tüzérdandár és még jó sok minden ment is a levesbe. Most meg sokba kerül visszacsinálni.
Maradt a BTR-80-as ex-szovjet, ex-karhatalmi nyuszibusz meg a szerződéses állomány, amelyik a külföldi missziókból hazatérve sorra lépett le a civil szférába. Nesze neked honvédelem.

Aztán látjuk a youtube-on, hogy speciel az ukránoknál leszerepelt a Mi-24-es (igaz, a harci helikopter, mint olyan, Szíriában és Irakban jól elvan), ezért itthon már pálcát is törtünk felette.
És mit látunk? Még a bezzeg-azeriek is a csóró karabahi konfliktusukban is drónozgatnak, mint a dicsőséges US Army.
Kész huszonegyedik század!
Ja, csak mellé nekik is ott van a Mi-35M, ahogy az US Army is bőséggel megtartotta az AH-64E helikoptereit, mi több, az utódtípuson is gondolkodik.
Pedig nekik aztán van drónjuk bőven.
Csakhogy azt kéne látni, hogy a drón az egy kiegészítő fegyverrendszer. És előbb-vagy utóbb zavarhatóvá válik mindegyik. Kevésbé flexibilis, mint az embervezette és a hadszintér felett, vagy annak közvetlen közelében operáló forgószárnyas technika.

Attól, hogy a híradások most arról szólnak, hogy a legutóbbi istenháta mögötti konfliktusban épp a török drón volt a divat, nem kéne kidobni idő előtt a Mihu-t.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 855
29 108
113
És mit látunk? Még a bezzeg-azeriek is a csóró karabahi konfliktusukban is drónozgatnak, mint a dicsőséges US Army. Kész huszonegyedik század!
Ja, csak mellé nekik is ott van a Mi-35M
Amit a győzelmi parádén kívül nem is láttunk sehol. De a parádéra olyan látványosak azok a böhöm nagy lomha és rettentő hangos dögök! A harci helikopter nem képesség többé. Ez megszűnt. Mi fiatalon még láthattuk ezeket a specializált monstrumokat, de nincs rájuk többé szükség, mert funkciójukat más eszközök vették át, míg maguknak a gépeknek kezelhetetlen kihívást jelent már a harmadik világ legvégén is minden bozótban ott leselkedő légvédelem. A megszűnt harcihelikopterképesség utódja kétharmadrészt a cirkálódrónok, egyhatodrészt NLOS képességű ATGM-et indító kis helikopterek és egyhatodrészt egyéb precíziós lőszerek, elsősorban tüzérségi.
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 690
15 228
113
A magyar haderőreform idáig mindig az újságok meg tévéhíradók képei alapján lettek végrehajtva.
A Szu-22-est utód nélkül azért vonták ki, mert épp a lérak lobbi vitte a prímet a HM-ben, igaz, a Vega rendszer is pont ekkor került szanálásra, ugyanúgy a nagyjavítás után közvetlenül. De akkor az volt az éppen aktuális szöveg, hogy ez szovjet gyártmány, tehát elavult. Dobjuk ki. Az, hogy voltak valós, használható képességei, melyekkel az ezredfordulóig ki lehetett volna húzni a szaktudással, nem számított.

1999-ben a jugók elleni NATO csapások sikere után dalolva vontuk ki a komplett rakétás légvédelmet és eresztettük szélnek az egész szakmát és fegyvernemi kultúrát. Mert “bebizonyosodott”, hogy ez már elavult.
2003 után az afganisztáni és iraki szerepvállalás, a “közel-külföld” fontossága miatt egy csapásra feladták a területvédelmet, merthogy váratlanul az is elavult lett.
A könnyűlövész koncepció jobban passzolt a kétes hasznosságú iraki szerepvállaláshoz, ezért a BMP-1, a T-72-esek nagy része, a komplett tüzérdandár és még jó sok minden ment is a levesbe. Most meg sokba kerül visszacsinálni.
Maradt a BTR-80-as ex-szovjet, ex-karhatalmi nyuszibusz meg a szerződéses állomány, amelyik a külföldi missziókból hazatérve sorra lépett le a civil szférába. Nesze neked honvédelem.

Aztán látjuk a youtube-on, hogy speciel az ukránoknál leszerepelt a Mi-24-es (igaz, a harci helikopter, mint olyan, Szíriában és Irakban jól elvan), ezért itthon már pálcát is törtünk felette.
És mit látunk? Még a bezzeg-azeriek is a csóró karabahi konfliktusukban is drónozgatnak, mint a dicsőséges US Army.
Kész huszonegyedik század!
Ja, csak mellé nekik is ott van a Mi-35M, ahogy az US Army is bőséggel megtartotta az AH-64E helikoptereit, mi több, az utódtípuson is gondolkodik.
Pedig nekik aztán van drónjuk bőven.
Csakhogy azt kéne látni, hogy a drón az egy kiegészítő fegyverrendszer. És előbb-vagy utóbb zavarhatóvá válik mindegyik. Kevésbé flexibilis, mint az embervezette és a hadszintér felett, vagy annak közvetlen közelében operáló forgószárnyas technika.

Attól, hogy a híradások most arról szólnak, hogy a legutóbbi istenháta mögötti konfliktusban épp a török drón volt a divat, nem kéne kidobni idő előtt a Mihu-t.

Számomra elég kusza amit írsz.
Márcsak azért is mert @dudi és @blogen is leírja nem a helikopter a probléma, hanem az elavult, pár évre felujjított helikopter.


Szu22-es kivonása miután felújították színtiszta bűncselekmény.:mad::hadonaszos:
Semmiféle léraklobbival nem magyarázható. Főleg ahogy te is írod a Vega akkori, hasonló kivonása mellett.

1999 után az ország mindenkori politikai vezetése NATO mamorban úszva kezdett(folytatta az addigi) óriási haderő leépítést.
Hogy ehez adtak ideológiát, a régi ruszki szar felkiáltással az más kérdés.
Meg a kicsi de modern sereg. Na az se jött össze.

2003ban pedig a fő motívum, hogy a térségünkben a közeljövőben nem várható hagyományos fegyveres konfliktus!:rolleyes:
Ezt több állománygyűlésen halgattam végig, szájtátva mekkora barmok ezek az emberek akik tábornoki csillaggal rohangálnak.:eek:

Szóval mivel nem várható hagyományos háború, nincs szükség tankra/tüzérségre/csapatfelderítőre/csapatlégvédelemre. KB semmire csak könnyűlövészre.:confused:
Igen velük megyünk és teljesítjük a (félremagyarázott) NATO kötelezettségeinket. Bosznia/koszovó/irak/Afganisztán.
Eközben a NATO ha! és elképzelhetetlen módon történne valami, megvéd minket!:eek:
2003ban ezt annyira komolyan gondolták, hogy kfor9 állományának odahoztak 2 német dingot, hogy ez lesz a BMP helyett, hisz ezentúl békét tartunk fönt.
Ahoz ez jobb.o_O
Beültünk, megtapogattuk,megnéztük. Csodálkozunk, hogy jé ebben van biztonsági öv. Ezek a nééémetek mit ki nem találnak. :D

Csodálkoztunk a vezetoink szűklátókörüségén.:cool:

Persze utána arra sem volt pénz.
Maradt a többszázas nagyságrendben rendelkezésre álló btr.

Akkortájt a szerződéses állománnyal egyénenként nem tervezték hosszú időre.
Max 15 évig lehettél volna az.
A butusok azt hitték folyamatosan lesz majd jelentkező állomány.
Így a 2000 évek elején olyan szinten szórták ki a jelentkezőket, hogy rossz volt nézni.
2002ben Tatán több mint 90en ültünk felvételin a lejtősben.
Bejött egy tiszt és azt mondta. Aki szemüveges elmehet!
Nincs szükségünk rá!
Ranger, delta forces lehetett szemüveges
de 2002-ben Tatán szerződéses katona nem!
Ja de valaki borsodból utazott tatáig mert behívták. :eek:
A végén 12en maradtunk. Akikből 6 hónap múlva a felét elküldték.o_O
Nem felelnek meg, és úgyis jönnek még jelentkezők hisz nemrég emelték meg a fizetést. ;)
Csakhogy a következő években nem emeltek! o_O
Így a katonafizetés megintcsak elkezdett leszakadni a civil szférától.
Aki szívvel lélekkel csinálta várt. Reménykedett, hogy jobb lesz.
Jobb a fizetés.
Jobb a felszerelés.
Nem magának kell megvenni sisakot/sapkát/maszkot/goretex kabátot/fegyverszíjat/a fegyverrel sint/kesztyűt/zoknit/bakancsot/polifomot/hálózsákot/kulacsot/térdvédőt/pisztolytokot/málhamellényt hozzá zsebeket/lámpát/kést/hátizsákot stbstb.
KB mindent, hogy el tudja látni a feladatát. Amit a nyugati világ szerződéses katonája megkap.

De igen egy idő után elfogy a türelem.
Ha családod van a pénzt sem szórhatod ilyen dolgokra, albérlet vagy hitel.
Lelkesedésre nem adnak kenyeret a boltban.
Nem mondható asszonynak most elmegyek civil lőtérre, mert fél éve nem volt lövészetünk.

Ezek mellett a legfontosabb sem változott.
A szemléletmód! :cool:

Nagyon sok fiatal az iskolából kijött tiszt is ezért szerelt le pár hónapon belül. Nem csak a szerződéses állomány.
(a megszüntetett korkedvezmény miatt pedig már most van jópár hely ahol a beduguló előmeneteli rendszerrel alig tudnak valamit kezdeni)
Ja a 2010es lövszázadom 4 tapasztalt szakasztiszthelyetteséből már csak 1 katona.
3 tapasztalt hivatásos katona(nem szerződéses) akik kb most 40 évesek a rendszer hibái miatt hagyták el a sereget.
Őket nem pótolják a Szentendrei acélkockák.
Szóval a hivatásos tiszthelyettesi állománynáll is hasonló a fluktuáció mint a szerződéseseknél.
Tapasztalt tiszthelyettes gárda nélküli sereg meg szart sem ér.
Nesze neked haza védelme. o_O

Mi35M/AH64E.
Ezeket hasonlítod a mihuinkat? :eek:
A csak jtackal éjszaka gépágyúval, nirrel az ellenség szájába belerepülve harcoló gépeinket ?

Ezzel az erővel valahonnan előkotorhatnának pár bmp1-est, felújítanák a lynxek beérkezéséig.

Hogy elpazarolták a mihukat/szentkirályszabadját?
Igen.
De ezt nem 2018ban kellett volna kompenzálni egy kétes felújítással.
Aminek a valós harcászati értéke alig van.

Ezt mind úgy írom, hogy szerintem a drónok nem váltják ki a helikopterek. Legalábbis a közeljövőben nem. Nem mindenhol. Nem minden harctéren. Nem minden háborúban.

És egy valamirevaló harcihelikoptert is szívesen látnék a magyar seregben.
Főleg mivel hforces 145/225 páros ugyanúgy nem fogja tudni helyettesíteni ezt a kategóriát, mint egy drón.

De az nem a felújított mihu.
Még akkor sem ha számomra ez egy rohadt szép gép(kövezzetek meg). :rolleyes:
K jó a hangja.
Iszonyat látványos ahogy repül.
Ráadásul afgánban láttam élesben nirrel, gpuval akciban ami rohadt nagy élmény volt.
De örültem neki, hogy nem magyar pilóták (bár ki tudja) csinálják ezeket a rácsapásokat.
Idehaza meg minimális légvédelemmel szemben nem érzem semmiféle létjogosultságát.
Kiképzőgépnek meg kicsit sok. :cool:
Az összeg is amit rájuk költöttek.

Ja. Remélem nem vágják őket szét. Hanem szépen múzeumokban, haditechnikai parkokban fognak porosodni hosszú éveken át.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 470
84 542
113
A magyar haderőreform idáig mindig az újságok meg tévéhíradók képei alapján lettek végrehajtva.
A Szu-22-est utód nélkül azért vonták ki, mert épp a lérak lobbi vitte a prímet a HM-ben, igaz, a Vega rendszer is pont ekkor került szanálásra, ugyanúgy a nagyjavítás után közvetlenül. De akkor az volt az éppen aktuális szöveg, hogy ez szovjet gyártmány, tehát elavult. Dobjuk ki. Az, hogy voltak valós, használható képességei, melyekkel az ezredfordulóig ki lehetett volna húzni a szaktudással, nem számított.

1999-ben a jugók elleni NATO csapások sikere után dalolva vontuk ki a komplett rakétás légvédelmet és eresztettük szélnek az egész szakmát és fegyvernemi kultúrát. Mert “bebizonyosodott”, hogy ez már elavult.
2003 után az afganisztáni és iraki szerepvállalás, a “közel-külföld” fontossága miatt egy csapásra feladták a területvédelmet, merthogy váratlanul az is elavult lett.
A könnyűlövész koncepció jobban passzolt a kétes hasznosságú iraki szerepvállaláshoz, ezért a BMP-1, a T-72-esek nagy része, a komplett tüzérdandár és még jó sok minden ment is a levesbe. Most meg sokba kerül visszacsinálni.
Maradt a BTR-80-as ex-szovjet, ex-karhatalmi nyuszibusz meg a szerződéses állomány, amelyik a külföldi missziókból hazatérve sorra lépett le a civil szférába. Nesze neked honvédelem.

Aztán látjuk a youtube-on, hogy speciel az ukránoknál leszerepelt a Mi-24-es (igaz, a harci helikopter, mint olyan, Szíriában és Irakban jól elvan), ezért itthon már pálcát is törtünk felette.
És mit látunk? Még a bezzeg-azeriek is a csóró karabahi konfliktusukban is drónozgatnak, mint a dicsőséges US Army.
Kész huszonegyedik század!
Ja, csak mellé nekik is ott van a Mi-35M, ahogy az US Army is bőséggel megtartotta az AH-64E helikoptereit, mi több, az utódtípuson is gondolkodik.
Pedig nekik aztán van drónjuk bőven.
Csakhogy azt kéne látni, hogy a drón az egy kiegészítő fegyverrendszer. És előbb-vagy utóbb zavarhatóvá válik mindegyik. Kevésbé flexibilis, mint az embervezette és a hadszintér felett, vagy annak közvetlen közelében operáló forgószárnyas technika.

Attól, hogy a híradások most arról szólnak, hogy a legutóbbi istenháta mögötti konfliktusban épp a török drón volt a divat, nem kéne kidobni idő előtt a Mihu-t.

Számomra elég kusza amit írsz.
Márcsak azért is mert @dudi és @blogen is leírja nem a helikopter a probléma, hanem az elavult, pár évre felujjított helikopter.


Szu22-es kivonása miután felújították színtiszta bűncselekmény.:mad::hadonaszos:
Semmiféle léraklobbival nem magyarázható. Főleg ahogy te is írod a Vega akkori, hasonló kivonása mellett.

1999 után az ország mindenkori politikai vezetése NATO mamorban úszva kezdett(folytatta az addigi) óriási haderő leépítést.
Hogy ehez adtak ideológiát, a régi ruszki szar felkiáltással az más kérdés.
Meg a kicsi de modern sereg. Na az se jött össze.

2003ban pedig a fő motívum, hogy a térségünkben a közeljövőben nem várható hagyományos fegyveres konfliktus!:rolleyes:
Ezt több állománygyűlésen halgattam végig, szájtátva mekkora barmok ezek az emberek akik tábornoki csillaggal rohangálnak.:eek:

Szóval mivel nem várható hagyományos háború, nincs szükség tankra/tüzérségre/csapatfelderítőre/csapatlégvédelemre. KB semmire csak könnyűlövészre.:confused:
Igen velük megyünk és teljesítjük a (félremagyarázott) NATO kötelezettségeinket. Bosznia/koszovó/irak/Afganisztán.
Eközben a NATO ha! és elképzelhetetlen módon történne valami, megvéd minket!:eek:
2003ban ezt annyira komolyan gondolták, hogy kfor9 állományának odahoztak 2 német dingot, hogy ez lesz a BMP helyett, hisz ezentúl békét tartunk fönt.
Ahoz ez jobb.o_O
Beültünk, megtapogattuk,megnéztük. Csodálkozunk, hogy jé ebben van biztonsági öv. Ezek a nééémetek mit ki nem találnak. :D

Csodálkoztunk a vezetoink szűklátókörüségén.:cool:

Persze utána arra sem volt pénz.
Maradt a többszázas nagyságrendben rendelkezésre álló btr.

Akkortájt a szerződéses állománnyal egyénenként nem tervezték hosszú időre.
Max 15 évig lehettél volna az.
A butusok azt hitték folyamatosan lesz majd jelentkező állomány.
Így a 2000 évek elején olyan szinten szórták ki a jelentkezőket, hogy rossz volt nézni.
2002ben Tatán több mint 90en ültünk felvételin a lejtősben.
Bejött egy tiszt és azt mondta. Aki szemüveges elmehet!
Nincs szükségünk rá!
Ranger, delta forces lehetett szemüveges
de 2002-ben Tatán szerződéses katona nem!
Ja de valaki borsodból utazott tatáig mert behívták. :eek:
A végén 12en maradtunk. Akikből 6 hónap múlva a felét elküldték.o_O
Nem felelnek meg, és úgyis jönnek még jelentkezők hisz nemrég emelték meg a fizetést. ;)
Csakhogy a következő években nem emeltek! o_O
Így a katonafizetés megintcsak elkezdett leszakadni a civil szférától.
Aki szívvel lélekkel csinálta várt. Reménykedett, hogy jobb lesz.
Jobb a fizetés.
Jobb a felszerelés.
Nem magának kell megvenni sisakot/sapkát/maszkot/goretex kabátot/fegyverszíjat/a fegyverrel sint/kesztyűt/zoknit/bakancsot/polifomot/hálózsákot/kulacsot/térdvédőt/pisztolytokot/málhamellényt hozzá zsebeket/lámpát/kést/hátizsákot stbstb.
KB mindent, hogy el tudja látni a feladatát. Amit a nyugati világ szerződéses katonája megkap.

De igen egy idő után elfogy a türelem.
Ha családod van a pénzt sem szórhatod ilyen dolgokra, albérlet vagy hitel.
Lelkesedésre nem adnak kenyeret a boltban.
Nem mondható asszonynak most elmegyek civil lőtérre, mert fél éve nem volt lövészetünk.

Ezek mellett a legfontosabb sem változott.
A szemléletmód! :cool:

Nagyon sok fiatal az iskolából kijött tiszt is ezért szerelt le pár hónapon belül. Nem csak a szerződéses állomány.
(a megszüntetett korkedvezmény miatt pedig már most van jópár hely ahol a beduguló előmeneteli rendszerrel alig tudnak valamit kezdeni)
Ja a 2010es lövszázadom 4 tapasztalt szakasztiszthelyetteséből már csak 1 katona.
3 tapasztalt hivatásos katona(nem szerződéses) akik kb most 40 évesek a rendszer hibái miatt hagyták el a sereget.
Őket nem pótolják a Szentendrei acélkockák.
Szóval a hivatásos tiszthelyettesi állománynáll is hasonló a fluktuáció mint a szerződéseseknél.
Tapasztalt tiszthelyettes gárda nélküli sereg meg szart sem ér.
Nesze neked haza védelme. o_O

Mi35M/AH64E.
Ezeket hasonlítod a mihuinkat? :eek:
A csak jtackal éjszaka gépágyúval, nirrel az ellenség szájába belerepülve harcoló gépeinket ?

Ezzel az erővel valahonnan előkotorhatnának pár bmp1-est, felújítanák a lynxek beérkezéséig.

Hogy elpazarolták a mihukat/szentkirályszabadját?
Igen.
De ezt nem 2018ban kellett volna kompenzálni egy kétes felújítással.
Aminek a valós harcászati értéke alig van.

Ezt mind úgy írom, hogy szerintem a drónok nem váltják ki a helikopterek. Legalábbis a közeljövőben nem. Nem mindenhol. Nem minden harctéren. Nem minden háborúban.

És egy valamirevaló harcihelikoptert is szívesen látnék a magyar seregben.
Főleg mivel hforces 145/225 páros ugyanúgy nem fogja tudni helyettesíteni ezt a kategóriát, mint egy drón.

De az nem a felújított mihu.
Még akkor sem ha számomra ez egy rohadt szép gép(kövezzetek meg). :rolleyes:
K jó a hangja.
Iszonyat látványos ahogy repül.
Ráadásul afgánban láttam élesben nirrel, gpuval akciban ami rohadt nagy élmény volt.
De örültem neki, hogy nem magyar pilóták (bár ki tudja) csinálják ezeket a rácsapásokat.
Idehaza meg minimális légvédelemmel szemben nem érzem semmiféle létjogosultságát.
Kiképzőgépnek meg kicsit sok. :cool:
Az összeg is amit rájuk költöttek.

Ja. Remélem nem vágják őket szét. Hanem szépen múzeumokban, haditechnikai parkokban fognak porosodni hosszú éveken át.

Nem vagyok a harci helikopter ellen,szerintem nem avult el mint fegyver!Az ellen viszont vagyok,hogy 2018-ban költsünk marginalis mennyiségű mindenfajta harcra alkalmatlan 40 évvel ezelőtti avionikájú helikopterre miközben 5 évvel az új egyenruha rendszeresítése után még mindig nincs megnyugtatóan megoldva a Honvédség ruhakérdése(halkan jegyzem meg,hogy a dánok a teljes harcászati felszerelés és ruházat cseréjét lezavarták 2 év alatt tokkal vonóval az egész haderőnél).Szokták mondani,hogy nagy hadsereg háborúzik,kicsi meg öltözködik,na mi az utóbbira sem vagyunk képesek de 40 éves harci helikopterünk kvázi fegyvertelenül az van...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 588
113
Egy újra repülőképessé tett technikában mindig ott van a lehetőség, hogy modernizálják, míg egy reptér sarkában rohadóban nincs meg ez a potenciál.
Nyílvánvaló volt, hogy a gyártó modernizálni is tudta volna a gépeket 2018-ban, ahogy az is, hogy az embargó miatt ezt akkor nem tehette meg. Azóta se teheti, de a jövőbe senki se látott sem akkor, se most.
Viszont újra van magyar harci helikopter és repülik velük a feladatokat, ahogy ott van végig a lehetőség a modernizációra.
Szerintem az, hogy éltünk a gépek reaktiválásának lehetőségével, még úgy is, hogy csak a gyári eredeti (ma már muzeális) szint jött vissza, de a fegyverzet sem teljeskörű, is jobb, mintha nem csináltunk volna semmit.
Ebben így még mindig több lehetőség van, mint a földön rohadó roncsokban.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 470
84 542
113
Egy újra repülőképessé tett technikában mindig ott van a lehetőség, hogy modernizálják, míg egy reptér sarkában rohadóban nincs meg ez a potenciál.
Nyílvánvaló volt, hogy a gyártó modernizálni is tudta volna a gépeket 2018-ban, ahogy az is, hogy az embargó miatt ezt akkor nem tehette meg. Azóta se teheti, de a jövőbe senki se látott sem akkor, se most.
Viszont újra van magyar harci helikopter és repülik velük a feladatokat, ahogy ott van végig a lehetőség a modernizációra.
Szerintem az, hogy éltünk a gépek reaktiválásának lehetőségével, még úgy is, hogy csak a gyári eredeti (ma már muzeális) szint jött vissza, de a fegyverzet sem teljeskörű, is jobb, mintha nem csináltunk volna semmit.
Ebben így még mindig több lehetőség van, mint a földön rohadó roncsokban.

Miért?Pár év,ennyi a max élettrtamuk.Az lenne aztán az igazi penzkidobás ha még modernizálnánk is őket erre a kis időre.
 

luperator

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
1 061
1 669
113
Ahogy tökéletesen összeszedtétek a beszerzéseket látszik, hogy 2018-ban már javában a jövőbeni Honvédséggel kapcsolatos munkák zajlottak, de valószínűleg nem abban az évben nőttek ki a semmiből. Allesmor, mindig fejet hajtok a tudásod előtt, de most nem értek veled egyet. Igazad van, több mint a semmi, de igazából mire lennének jók jelenleg? A jártasság fenntartása talán más típuson is fennmaradhatott volna, csatahelikopter beszerzésére vonatkozó információ meg egyelőre nincs. Én ebben azt láttam, hogy egyrészt a politikának kellett valami, ami az oroszoktól jön, másrészt a Honvédségnek sok minden kellett és kell is, így erre rábólintottak. S látod, itt vannak, de úgy is kezelik őket, hogy arra a pár évre míg le nem jár az üzemidejük, maradnak is így. Tudom,háborús helyzetben azzal lősz, amid van, de inkább ne legyenek a hajózók ilyen helyzetbe hozva, minthogy olyan technikával repüljenek, ami - ahogy írod - múzeális szinten van.
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Miért?Pár év,ennyi a max élettrtamuk.Az lenne aztán az igazi penzkidobás ha még modernizálnánk is őket erre a kis időre.
Alapvetően, ha nagyon akarnánk, akkor valószínüleg a lengyelekkel meg tudnánk oldani a további élattartamot is. '26-ban a gyári "garancia" fog lejárni.
Ha a lengyelek megcsinálják a szerkezeti vizsgálatot - mint a saját gépeiken -, és vállalják a melót, akkor akár meg lehetne oldani a további üzemben tartást.
Itt inkább az a probléma, hogy nem hinném, hogy megéri tovább a rendszerben tartani az orosz technikát.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Ahogy tökéletesen összeszedtétek a beszerzéseket látszik, hogy 2018-ban már javában a jövőbeni Honvédséggel kapcsolatos munkák zajlottak, de valószínűleg nem abban az évben nőttek ki a semmiből. Allesmor, mindig fejet hajtok a tudásod előtt, de most nem értek veled egyet. Igazad van, több mint a semmi, de igazából mire lennének jók jelenleg? A jártasság fenntartása talán más típuson is fennmaradhatott volna, csatahelikopter beszerzésére vonatkozó információ meg egyelőre nincs. Én ebben azt láttam, hogy egyrészt a politikának kellett valami, ami az oroszoktól jön, másrészt a Honvédségnek sok minden kellett és kell is, így erre rábólintottak. S látod, itt vannak, de úgy is kezelik őket, hogy arra a pár évre míg le nem jár az üzemidejük, maradnak is így. Tudom,háborús helyzetben azzal lősz, amid van, de inkább ne legyenek a hajózók ilyen helyzetbe hozva, minthogy olyan technikával repüljenek, ami - ahogy írod - múzeális szinten van.
Énszerintem inkább akkor mondjunk itéletet a Mi-24-es felújításról, amikor a kivonás után 10 évvel valamelyik érintett megírja a memoárjában, hogy végül is milyen körülmények, rendelkezésre álló fegyverek voltak, amikor a felújításról döntöttek.
Szerintem nagyon sok körülményt nem ismerünk az ügyben.
 
  • Tetszik
Reactions: hunemperor

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 470
84 542
113
Alapvetően, ha nagyon akarnánk, akkor valószínüleg a lengyelekkel meg tudnánk oldani a további élattartamot is. '26-ban a gyári "garancia" fog lejárni.
Ha a lengyelek megcsinálják a szerkezeti vizsgálatot - mint a saját gépeiken -, és vállalják a melót, akkor akár meg lehetne oldani a további üzemben tartást.
Itt inkább az a probléma, hogy nem hinném, hogy megéri tovább a rendszerben tartani az orosz technikát.

Nézd már meg mikor gyártották a gépeinket.