Peszeki Zoltán sztorizik a 29-esről is.
MiG-29-es megemlékezés Kecskeméten
www.jetfly.hu/mh-59.-kecskemet/mig-29-es-megemlekezes-kecskemeten
![]()
MiG-29-es megemlékezés Kecskeméten
www.jetfly.hu/mh-59.-kecskemet/mig-29-es-megemlekezes-kecskemeten
![]()
Nem semmi így ennyi év után, de segítek, nem volt 13-as MiG-23-asunk és Szu-22-esünk se.Csak most jöttem rá, hogy nem volt 13-as számú MiG-29-esünk!
25 évvel ezelőtt, 1993. október 15-én szálltak le Kecskeméten az első magyar MiG-29-esek.
https://jetplanes.blog.hu/2018/09/28/a_nagyvas

A cikk nagyszerű, hiánypótló, köszönjük.
Néhány emlék merült fel bennem, a korabeli magyar laktanya állapotokról. Az időpont stimmel, én is hallgattam egyik éjjel szolgállatban, hogy lövik az oroszok a saját fehér házukat. Azon gondolkodtam, mi lesz ebből...
Ugyanekkor, nálunk sem volt túl fényes a magyar katonalét a laktanyákban, ebben az időben. Hasonló volt például a vizesblokk. Télen nem lehetett behajtani az ablakot, és meleg víz is naponta csak 10-15 perce volt, ha egyálltalán felért a nyomás a harmadik emeletre. Hetente többször eldugult a lefolyó és tóvá alakult az egész. Mindez egy budapesti laktanyában.
Az étel is kritikán aluli volt. A leves jellemzően zsíros meleg víz. Ugyanaz a semmi ízű tészta, változatoság csak akkor volt, ha az ember megsózta. Aztán átkerültem a tiszti étkezdébe és rájöttem hova került az étel, a sorállomány tányérjából...
A gyengélkedőn az alap hozzáállás az volt, hogy szimulálsz. Max vitamint adtak, bármilyen bajra.
Biztos vagyok abban, hogy nem lehet az akkori magyar és az orosz laktanyai állapotokat összehasonlítani (például nálunk volt fizetés és árú a boltokban), de érdemes tudni, hogy nem csak oroszoknál voltak ilyen laktanya állapotok ekkoriban.
A németeknél vajon milyen statisztika lehetett az egyesülés utanrolF-104 és más 2. generáció gépek statisztikájának nézegetése kapcsán azért kicsit elgondolkoztam, hogy mit és hogyan is jelentenek lenti a számok, ez a diagram a HÖT-ből, csak angolul, de egyes típus esetén valójában kicsit maszkírozza a valóságot.
![]()
17 év alatt elfogyott a magyar együléses MiG-29-esek 14%-a úgy, hogy a 22 gépből 2003-2010 között átlagosan nem volt 8 db-nál több röpképes - figyelem, együléses gépekről van szó - és 1993-2003 között sem volt nagyon 10 gép felett ez. Az utolsó 3 évben összesen 3 db B és 1 db UB repült emlékeim szerint. A gépek évente átlagosan 40 (!) órát repültek. Tehát igazából nem 22, hanem valahol 10-11 gépre lenne reális a fajlagosítás, mert többi állt a Jurassic Parkban már igen hosszú ideje, a nem használt gép meg nem tud lezuhanni. Még a 14%-os veszteség is borzalmas érték - az USAF F-16-osok a teljes gyártott mennyiségre nem érik el 35 év után sem - , de valójában a használt magyar 29-es flottára nézve inkább cirka 30%os veszteségről van szó.
Egy kéthajtóműves 4. generációs vadászgéppel a másodig generációs, alacsonytámadóként használt német F-104G-hez mérhető élettartam veszteség statisztikát hoztunk össze rövidebb szolgálati idő alatt (17 vs 25 év), a fajlagos repóra veszteség meg úgy 30-50%-kal volt magasabb a MiG-eknél az F-104G-hez képest.
Az F-104G-re forrásoktól függően 14,8 és 17,1 körüli érték számolható ki, legfeljebb 22,4 tája, de az olyan számolás, hogy inkább csak legyintek rá.
Na ez a kemény és nem a kád széle.
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..