A cseh haderő is kétdandáros, az az ország is tízmilliós, a szintén szar helyzetben lévő Tatra mégis jó.
123 éves tapasztalat, világszinten is ismert márka. A terepjáró teherautó szegmens beszűkülése őket is megcsapta, ugyanakkor az MRAP őrület miatt komoly kereslet van az alvázaikra. Nagyon sok teherautógyárral nem rendelkező ország Tatra alvázakon legózgatja ezeket a gépeket, mellette minimálisan, de termelnek a civil piacra is.
Másik része a dolognak, ha valaki nagyobb tételben értsd 2-3000 darab teherautót szándékozik beszerezni egy nagy gyártótól, az a gyártó meglévő kapacitásait nem haladja meg. Ráadásnak ilyen esetben a megrendelő próbálja kibulizni az otthoni gyártást, de legalábbis az összeszerelést. Nagyon kicsi az esély arra, hogy akár egy MAN-el vagy Ivecoval, Mercedessel összebútorozva rentábilis legyen egy itthoni katonai teherautógyár.
Esetleg egy alapvetően civil piacra termelő teherautógyár, ahol futhatna a saját nem kimondottan nehéz terepre szánt katonai teherautók gyártása is.
Pl:. a katonai felhasználásra tervezett MAN KAT-okat vennénk a gyártól, az alapvetően civil piacra termelő gyárunk meg legyárthatna évente 30 TGS-t a Honvédség számára. Ezek a gépek nyugodtan használhatóak nyergesvontatónak, konténerszállítónak, üzemanyag szállítónak, dömpernek, járműdarunak stb... Alapvetően építkezéseken használt teherautók, szóval nem esnek kétségbe a tereptől sem, de elsősorban normális körülmények közötti használatra vannak tervezve. Minden nagyobb gyártó kínálatában, megtalálhatóak ezek az alapvetően civil gépek militarizált változatai, sőt olyan gyártók is kínálnak ilyen gépeket akik nem készítenek kimondottan katonai teherautókat pl: Volvo, Scania, de vannak cégek akik már ebből a szegmensből is távoztak pl:. DAF.
A lengyel, a román szintén nem engedi el a témát.
Lengyeleknél is gond, hogy a Jelcz éves kapacitása 500 darab lenne, ehhez képest ilyen 400 darabos rendelések érkeznek a gyárba 3 évre elnyújtva. Nagyából a sor negyede van kihasználva, külföldre gyakorlatilag eladhatatlan, hiszen egy ismeretlen márka.
A ROMAN is vegetál, ugye ennek a része a DAC is, 2015 körül csődbe mentek, pár alkalmazott maradt csak, néha beesik pár darabos rendelés, a 2017-es Taiwani volt a legkomolyabb 100 teherautóval, de az is csak 12 millió eurónyit ért. Ahogy nézem masszívan veszteségesek. Tavaly vagy tavalyelőtt volt hír, hogy a pakik 500 gépet akarnak venni tőlük 100 millió euróért, de nem emlékszem, hogy megegyeztek volna.
A csődbemenés előtti pár évben még tudtak minimális pozitív eredményeket elérni, igaz nem a teherautógyártással, hanem azzal, hogy a gyár körüli területeket szépen eladogatták.
S azért a Rába itt szorította magát a sarokba.... de persze lehet hogy marhaságot beszélek.
Nem beszélsz baromságot, talán annyi, hogy a Rába nem szorította magát, hanem szorították. Volt ott a 90-es évek elején tervben mikrobusz, kisteherautó, könnyű terepjáró teherautó, nyergesvontató de még speciális repülőtéri tűzoltó is.
Olyan pletykát hallottam, hogy a VW LT család jött volna, és abból szerettek volna kialakítani egy furgon, kisteherautó, kisbusz, midibusz családot. A videón minden esetre ilyen gépek is látszanak, szóval nem feltétlenül hülyeség, az Ikarusnál is legyártottak pár 521-est (ez is egy jó sztori), a Rábánál gyártásba került a H9 ami a VW és a MAN közös gyermekének a G90-nek a helyi változata.
Ha megnézed ezek nagyrészt a nyolcvanas években tervezett MAN/WV gépek. Mondjuk, hogy a Vasfogúakhoz honnan volt fülke nem értem, hiszen annak a gyártását tudomásom szerint 88'-ban befejezte a DAF, de ez most lényegtelen is. Annyi kellett volna, hogy szakítani a szoci felfogással, venni modern motorokat, baromi keményen megkövetelni a minőséget és mehettek volna a gépek a civil piacra meg a nagy állami megrendelésekre. Ezek se lettek volna rosszabbak mint a nyugaton már széthajtott ide meg aranyáron eladott használt szarok. Mondjuk az is vicces, mikor a negyedéért dolgozó kelet európai gyártósorral nem sikerül olcsóbbra kihozni a terméket...
Mondjuk erre is van egy jó példám. Diósgyőr, Acélmű. Mikor megjött a nyitás sokan azt gondolták, hogy majd milyen jól letaroljuk az olcsó munkaerővel előállított olcsó termékünkkel a piacot. Aztán jött a hideg zuhany, hogy egy modern gépesített üzem negyed annyi emberrel megcsinálja azt mint Diósgyőr, ráadásul a magasabb fokú gépesítés miatt a minőség is jobb.