[HUN] RAT-31DL háromdimenziós radar

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
612
113
hunter

Akkor legyen, leírom tárgyilagos stílusban is. Az itthoni radaros témában most úgy is benne vagyok egy infografika készítése miatt.

Szóval, a jelenlegi állapotot nézve (3. RAT-31DL még nincs, de ott vannak a radarszázadok) a radarok elméleti hatótávjával az ország 100%-osan lefedett. A bánkúti radarnak északon csak a Kárpátok jelentenek akadályt, egyébként ellátna a lengyelekig is, a békéscsabai radarnak meg elvileg nem kéne, hogy probléma legyen a Versecig való pásztázás. Ismétlem, elméleti hatótávval nézve. Ezenkívül még Kupon, Kaposváron és Debrecenben vannak radarszázadok jellemzően P-37M - PRV-11 kombóval, Medinán meg ott az Oborona, illetve kell még lennie valahol SZT-68U radarnak is. Ugye ezekben mind az a jó, hogy ezek mobil radarok, oda pakolássza az ember, ahova akarja (szerintem egyébként a legideálisabb megoldás ez lenne, mert a mobilitásnak köszönhetően védve van és mégse kerül egy vagyonba az üzemeltetése). Aztán még ott van a Phoenix által is említett két polgári radar is.

Na most ha megépül a medinai RAT-31DL az kap egy szép magas tornyot is, tehát máris előnyből indul, mint az ott levő Oborona, persze ettől még nem fog átlátni a Mecseken, akkor meg ugye kellenek a réskitöltők. Erre azt írtad, hogy az 90-180 milliárd forintba fáj 20 évre (ami nem tudom honnan jött, lehet igaz, lehet nem, nem lényeg, számoljunk ezzel), rosszabbik esetet véve, átváltva olyan 780 millió $, egy évre 39 m$., egy napra 106.850 $ (ezeket jegyezzük meg, később még kelleni fog).

Akkor nézzük a légtérellenőrzőt is, legyen mondjuk Saab-340, Embraer R-99 meg a Gulfstream G550, ezeknél nagyobbat úgy sincs értelme venni és így van turboprop meg jet is a felhozatalban. A nagyjából egymilliárd dollárba fájó vásárlástól és a háttér kiépítéstől most tekintsük el, tételezzük fel, hogy a NATO ezt mind bedobja nekünk a parlament ablakán, nézzük csak az üzemeltetési költségeket. (civil repórákkal számolva!)

Saab-340: a turboprop, a többihez képest vánszorog 460 km/h-ás sebességével, 7-8 órát képes a levegőben tölteni és elvileg 250-300 km-re lát el, tehát kevesebbre, mint a RAT-31DL elméleti hatósugara. Ebből fakadóan legalább kéne belőle 3 pár, amely az ország 3 pontján járőrözik non-stopban. Egy gépre egy repóra 2.165 $, egy "műszak" 17 320 $, három gépre 51 960 $, egy nap meg 3x8 óra, szóval az 155.880 $. Ha egy évre nézzük, akkor ~57 m$.

Embraer R-99: jet, 830 km/h, viszont ezen a sebességen csak ~4,5 órát tud fent maradni (mondjuk ez nekem meglepően kevés, tehát nem biztos, hogy így is van). Fedélzetén egy Erieye radar, ami a gyártó szerint 450 km tud, szóval ebből mondjuk csak két pár kéne keletre és nyugatra. Egy gép repórája 4.549 $, egy 4 órás műszak 18.196 $, két szimultán repülő gépre ez 36.392 $, egy napra jut 6 műszak, az összesen 218.352 $, egy évre ~80 m$.

Gulfstream G550: az igazi raketta, 900 km/h-val kettévágja az eget, mindezt akár 10 órán keresztül is. Radarja a EL/W-2085, amelynek a hatótávolsága 370 km körül van, tehát kb. lehet akkora, mint az olasz földi radaré, szóval elkél belőle az ország 3 pontján is. Repóra 4.944 $, egy műszak 49.440 $, három gépre 148.200 $, az napi 355.680 $. Egy évre nézve ~130 m$.

Legyünk azért precízek és osszuk vissza a réskitöltő radarokat is "repórára", akkor azt kapjuk, hogy egy radar fenntartása egy órára 2.226 $*. Hohó, mit is látunk itt, hiszen ez majdnem megegyezik a Saab-340 repórájával, ám ne dőljünk be a trükknek. Ezzel a repórával csak a baj, hogy ez egy civil gépé, ami arra lett számolva, hogy a gépet kitolják a hangárból, megtöltik, felszáll, leszáll, lecsutakolják és visszatolják a hangárba + az időszakos karbantartások. Ebben nincs benne a fedélzeten levő radar üzemeltetése, karbantartása, ami - katonai eszközről lévén szó - baromi sokba fáj + az azt kezelő személyzet bérezése (mert ugye a korábban említett réskitöltő radarok 180 milliárdos fenntartásában minden benne van ebből).

Ehhez még hozzájönnek olyan apróságok, hogy a repülés időjárásfüggő**, rengeteg infrastruktúrát igényel*** és az áránál fogva (150 m$ vs. 6 m$) egy elvesztett gép pótlása rendkívül nehézkes.

* Ez ugye a rosszabbik eset, az általad megadott 90 milliárd forintos fenntartásnál 1.113 $-ra jön ki egy óra.

** Ha mondjuk 3 napig vihar tombol az országban, akkor 3 napig nem lesz légtérellenőrzés?

*** Az országban két repülőtér jöhet csak számításba: Pápa és Kecskemét, ahol az időszakos karbantartási munkákat is meg kell tudniuk oldani a földieknek. Persze ezekről a repterekről el is kell jutni a járőrözési zónába is, ami idő, számolhatunk rá mondjuk egy órát egy-egy műszak alkalmával és akkor máris nőnek a fentebb, pusztán repórával számolt költségek.

Szóval nálam még mindig a földi telepítésű radar áll nyerésre.

Tessék, hoztam neten is visszakereshető költségeket, remélem ez már eléri a tény kategóriát. Itt az ideje, hogy te is villants valami számítást, hogy mégis miért érné meg nekünk a repülőgép, mert addig én is mondogathatom azt, hogy nincsen tényekkel alátámasztva és az összes meglátásod téves.

(Adatok sponsored by az Internet.)
 

Testudo

Member
2011. február 25.
45
1
6
<p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: 2014 közepéig hadrendbe állhat a Medinán épülő radar
Hunter

Egyetlen sötétzöldre sem haragszom, mert nekik az a dolguk, hogy hörögjenek és láncolgassák nyugodtan magukat, mert nem várom el tőlük, hogy képesek legyenek felfognia a nemzetbiztonság kontra pettyegetett tüdőfű különbséget.
De egy köztársasági elnöknek NEM lehet magán véleménye, neki tudnia kell értelmeznie nemzetbiztonsági és nemzetgazdasági szempontokat.
Neked, meg nekem lehet eltérő magánvéleményem.
Amúgy én rendszeres természetjáró vagyok. A zengőn is sokat kirándultam, totál elhanyagolt hely volt mindig is, egy rettenetesen ocsmány, kilátónak gúnyolt, beton geodéta toronnyal a tetején. A környezetvédőket egyszer sem láttam fent szemetet szedni, pedig volt bőven, egyszer le is vittünk a cserkészekkel egy zsákkal.
Szóval nem volt fontos az annyira, amíg nem lehetett belőle politikai kérdést csinálni.
Be kellett áldozni 3 hegycsúcsot a nemzetbiztonság oltárán.
Ennyi.
200 vár áll hegycsúcsokon korábbi korszakok nemzetbiztonságának maradványaként. Az nem zavarja a környezetvédőket.
Azt pedig nem gondolhatod komolyan, hogy a repülő olcsóbb lenne, mint a szárazföldi telepítésű?!
 

szittya88

Member
2010. október 23.
916
5
18
A megoldas egyszeu a Medinai lokatorallomas megmaradt volna akkor is ha a zengore epulna 3 d-s /laktam Medinan / tehat a megoldas a kovetkezo.
Az ezereves szutykokat /mert sajna tobbet altak mint mukodtek.../ rendbe kell tenni es el kell vinni Siklosra ott a villanyi hegysegbe / a honvedsegnek meg vanna teruletei pont/ vannak lakasok honvedsegi lakasok siklosba is es harkanyba is. Aztan meg van oldva a dolog... /a honvedseg eladja a harkanyi honvedsegi udulotelepet./ vevo lenne ra a ruszkik szemelyebe abbol a penzbol meg siman feltudnanak huzni a villanyi hegysegbe sajat telken 2_3 betongarazsd domboldalba vajva egy 3-400 nm es epulettel egy lebetonozott placcal amin a radarok lennenek. De ez tul olcso lenne
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 137
23 989
113
...jópár Ytube-os videón elcsíphető az a kép, amikor a készültségi riasztásnál bevágják a csabai lokátor képét, és azon tényleg szinte az egész szlovákiai részen is mocorognak a jelek, nembeszélve lefelé is...szóval jók ezek a radarok ha vannak, és ha borul valaha is a bili (mert azért ezért a "ha"-ért tartsuk a honvédséget-elméletileg), akkor úgy is az első 24 óra a döntő - főszerepben a pontos légi helyzetkép tökéletes ismeretével!
Ugyanakkor nem tartom hülyeségnek a légtérellenőrző repcsiket sem, de csak teljesen célirányos bevetési profillal, nem állandó légtérrendészeti szolgálatra.
 
K

kamm

Guest
Kicsit felelesztve - ebbe az ELM-2084 beszerzesek kapcsan most futottam bele: https://www.ncia.nato.int/about-us/...cceptance-for-czech-and-hungarian-radars.html

"Such complex projects are never without challenges; the Medina radar had to be relocated twice on environmental grounds and some performance issues were also identified by our electronic warfare experts which led to tremendous technical improvements achieved through years of performance testing and enhancements. In the end we can all be proud to affirm that the NATO Fixed Air Defence Radars are the best and most reliable of their generation."
 
  • Tetszik
Reactions: BJani and draken

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 137
23 989
113
Hm,...kb. mit lát Medina:
4022e588f2ba328a65ac4e8abd13490b.jpg
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 738
80 143
113

Zavarja a radart, ha túl közelre telepítik hozzá a szélerőműveket...

A minket elérő forrásunk például határozottan cáfolta a szelesek azon álláspontját, miszerint a különböző civil és katonai radaroktól tartandó 15, illetve 40 kilométeres telepítési távolság indokolatlan lenne.

Mint hallottuk, a windfarm mitigationnek (vagyis a szélerőművek okozta zavaroknak) széles nemzetközi szakirodalma van, és ahogy Magyarországon, úgy nálunk fejlettebb légi irányítási és katonai infrastruktúrával bíró európai országokban is jelentkeznek zavarok (Németországban, az Egyesült Királyságban). A brit Civil Aviation Authority (CAA) tanulmányban is bemutatta a problémákat.

A szélturbinák negatív hatásai között említhető az, hogy olykor fizikai akadályt jelenthetnek, nem kívánt (hamis) jelzéseket generálhatnak a radaroknak, de akár légörvényt is okozhatnak. A téma alapvető nemzetközi iránymutatásai itt érhetők el.

Mint hallottuk, a szélerőművek a legtöbb zavart az úgynevezett primer radaroknak okozzák. Ezek szerepüket tekintve biztonsági védőhálóként funkcionálnak a légi irányításban, ami fő tevékenységéhez a több információt nyújtó szekunder radart használja. A katonák számára viszont a primer radar a fő felderítőeszköz.

Minderről nehéz általánosan beszélni, mert egyedileg érdemes feltárni a kockázatokat, de általánosságban elmondható, hogy minél közelebb van a radarhoz a szélturbina és minél magasabb, annál valószínűbb, hogy gondot okoz.
Változó kihívás

Zavar korábban is előfordult Magyarországon, de ha az új szélerőművek ráadásul már magasabbak lesznek, nem 120, hanem akár 200 méter magasak, akkor a probléma fokozódhat – vélte forrásunk. Magyarországon jelenleg három civil radar működik (Püspökladány, Ferihegy, Kőris-hegy), a többi mind katonai, de az nem igaz, hogy a szélerőmű-tervezéseknél ne lehetne velük számolni, mert ezek elhelyezkedése is publikus.

Ugyanakkor arra a szakemberek szóban és a tanulmányokban is utalnak, hogy a probléma megoldásaként nemcsak a szélerőművek korlátozása (megújuló energiára mindenképpen szükség van), de a radarok fejlesztése is járható út. Mint hallottuk, a katonai radaroknál a kétdimenziós radarokat (távolság, irány) felváltó háromdimenziós radarok (távolság, magasság, irány) pontosabb információt adnak, jobban szűrhetik a hamis célokat.

Mindenesetre, mint megtudtuk, a mostani szélerőmű-rendelet kialakítása előtt volt is egyeztetés a légi irányítással, és az energiások azt is megismerhetik, megtudhatják, hogy a világ nagy radargyártói folyamatosan foglalkoznak azzal a kérdéssel, hogy a mind jobban elterjedt szélerőművek ne okozzanak problémákat. A modern technika tehát egyre inkább lehetővé teszi a repülőgépek és a szélturbinák megkülönböztetését. Ugyanakkor a modernebb eszközök sokba kerülnek, így a kisebb országok katonai költségvetéseihez vagy a civil légi irányítás kereteihez képest még túl drágák lehetnek.

1712298358-temp-NklieG_cover@4x.jpg