hunter
Akkor legyen, leírom tárgyilagos stílusban is. Az itthoni radaros témában most úgy is benne vagyok egy infografika készítése miatt.
Szóval, a jelenlegi állapotot nézve (3. RAT-31DL még nincs, de ott vannak a radarszázadok) a radarok elméleti hatótávjával az ország 100%-osan lefedett. A bánkúti radarnak északon csak a Kárpátok jelentenek akadályt, egyébként ellátna a lengyelekig is, a békéscsabai radarnak meg elvileg nem kéne, hogy probléma legyen a Versecig való pásztázás. Ismétlem, elméleti hatótávval nézve. Ezenkívül még Kupon, Kaposváron és Debrecenben vannak radarszázadok jellemzően P-37M - PRV-11 kombóval, Medinán meg ott az Oborona, illetve kell még lennie valahol SZT-68U radarnak is. Ugye ezekben mind az a jó, hogy ezek mobil radarok, oda pakolássza az ember, ahova akarja (szerintem egyébként a legideálisabb megoldás ez lenne, mert a mobilitásnak köszönhetően védve van és mégse kerül egy vagyonba az üzemeltetése). Aztán még ott van a Phoenix által is említett két polgári radar is.
Na most ha megépül a medinai RAT-31DL az kap egy szép magas tornyot is, tehát máris előnyből indul, mint az ott levő Oborona, persze ettől még nem fog átlátni a Mecseken, akkor meg ugye kellenek a réskitöltők. Erre azt írtad, hogy az 90-180 milliárd forintba fáj 20 évre (ami nem tudom honnan jött, lehet igaz, lehet nem, nem lényeg, számoljunk ezzel), rosszabbik esetet véve, átváltva olyan 780 millió $, egy évre 39 m$., egy napra 106.850 $ (ezeket jegyezzük meg, később még kelleni fog).
Akkor nézzük a légtérellenőrzőt is, legyen mondjuk Saab-340, Embraer R-99 meg a Gulfstream G550, ezeknél nagyobbat úgy sincs értelme venni és így van turboprop meg jet is a felhozatalban. A nagyjából egymilliárd dollárba fájó vásárlástól és a háttér kiépítéstől most tekintsük el, tételezzük fel, hogy a NATO ezt mind bedobja nekünk a parlament ablakán, nézzük csak az üzemeltetési költségeket. (civil repórákkal számolva!)
Saab-340: a turboprop, a többihez képest vánszorog 460 km/h-ás sebességével, 7-8 órát képes a levegőben tölteni és elvileg 250-300 km-re lát el, tehát kevesebbre, mint a RAT-31DL elméleti hatósugara. Ebből fakadóan legalább kéne belőle 3 pár, amely az ország 3 pontján járőrözik non-stopban. Egy gépre egy repóra 2.165 $, egy "műszak" 17 320 $, három gépre 51 960 $, egy nap meg 3x8 óra, szóval az 155.880 $. Ha egy évre nézzük, akkor ~57 m$.
Embraer R-99: jet, 830 km/h, viszont ezen a sebességen csak ~4,5 órát tud fent maradni (mondjuk ez nekem meglepően kevés, tehát nem biztos, hogy így is van). Fedélzetén egy Erieye radar, ami a gyártó szerint 450 km tud, szóval ebből mondjuk csak két pár kéne keletre és nyugatra. Egy gép repórája 4.549 $, egy 4 órás műszak 18.196 $, két szimultán repülő gépre ez 36.392 $, egy napra jut 6 műszak, az összesen 218.352 $, egy évre ~80 m$.
Gulfstream G550: az igazi raketta, 900 km/h-val kettévágja az eget, mindezt akár 10 órán keresztül is. Radarja a EL/W-2085, amelynek a hatótávolsága 370 km körül van, tehát kb. lehet akkora, mint az olasz földi radaré, szóval elkél belőle az ország 3 pontján is. Repóra 4.944 $, egy műszak 49.440 $, három gépre 148.200 $, az napi 355.680 $. Egy évre nézve ~130 m$.
Legyünk azért precízek és osszuk vissza a réskitöltő radarokat is "repórára", akkor azt kapjuk, hogy egy radar fenntartása egy órára 2.226 $*. Hohó, mit is látunk itt, hiszen ez majdnem megegyezik a Saab-340 repórájával, ám ne dőljünk be a trükknek. Ezzel a repórával csak a baj, hogy ez egy civil gépé, ami arra lett számolva, hogy a gépet kitolják a hangárból, megtöltik, felszáll, leszáll, lecsutakolják és visszatolják a hangárba + az időszakos karbantartások. Ebben nincs benne a fedélzeten levő radar üzemeltetése, karbantartása, ami - katonai eszközről lévén szó - baromi sokba fáj + az azt kezelő személyzet bérezése (mert ugye a korábban említett réskitöltő radarok 180 milliárdos fenntartásában minden benne van ebből).
Ehhez még hozzájönnek olyan apróságok, hogy a repülés időjárásfüggő**, rengeteg infrastruktúrát igényel*** és az áránál fogva (150 m$ vs. 6 m$) egy elvesztett gép pótlása rendkívül nehézkes.
* Ez ugye a rosszabbik eset, az általad megadott 90 milliárd forintos fenntartásnál 1.113 $-ra jön ki egy óra.
** Ha mondjuk 3 napig vihar tombol az országban, akkor 3 napig nem lesz légtérellenőrzés?
*** Az országban két repülőtér jöhet csak számításba: Pápa és Kecskemét, ahol az időszakos karbantartási munkákat is meg kell tudniuk oldani a földieknek. Persze ezekről a repterekről el is kell jutni a járőrözési zónába is, ami idő, számolhatunk rá mondjuk egy órát egy-egy műszak alkalmával és akkor máris nőnek a fentebb, pusztán repórával számolt költségek.
Szóval nálam még mindig a földi telepítésű radar áll nyerésre.
Tessék, hoztam neten is visszakereshető költségeket, remélem ez már eléri a tény kategóriát. Itt az ideje, hogy te is villants valami számítást, hogy mégis miért érné meg nekünk a repülőgép, mert addig én is mondogathatom azt, hogy nincsen tényekkel alátámasztva és az összes meglátásod téves.
(Adatok sponsored by az Internet.)
Akkor legyen, leírom tárgyilagos stílusban is. Az itthoni radaros témában most úgy is benne vagyok egy infografika készítése miatt.
Szóval, a jelenlegi állapotot nézve (3. RAT-31DL még nincs, de ott vannak a radarszázadok) a radarok elméleti hatótávjával az ország 100%-osan lefedett. A bánkúti radarnak északon csak a Kárpátok jelentenek akadályt, egyébként ellátna a lengyelekig is, a békéscsabai radarnak meg elvileg nem kéne, hogy probléma legyen a Versecig való pásztázás. Ismétlem, elméleti hatótávval nézve. Ezenkívül még Kupon, Kaposváron és Debrecenben vannak radarszázadok jellemzően P-37M - PRV-11 kombóval, Medinán meg ott az Oborona, illetve kell még lennie valahol SZT-68U radarnak is. Ugye ezekben mind az a jó, hogy ezek mobil radarok, oda pakolássza az ember, ahova akarja (szerintem egyébként a legideálisabb megoldás ez lenne, mert a mobilitásnak köszönhetően védve van és mégse kerül egy vagyonba az üzemeltetése). Aztán még ott van a Phoenix által is említett két polgári radar is.
Na most ha megépül a medinai RAT-31DL az kap egy szép magas tornyot is, tehát máris előnyből indul, mint az ott levő Oborona, persze ettől még nem fog átlátni a Mecseken, akkor meg ugye kellenek a réskitöltők. Erre azt írtad, hogy az 90-180 milliárd forintba fáj 20 évre (ami nem tudom honnan jött, lehet igaz, lehet nem, nem lényeg, számoljunk ezzel), rosszabbik esetet véve, átváltva olyan 780 millió $, egy évre 39 m$., egy napra 106.850 $ (ezeket jegyezzük meg, később még kelleni fog).
Akkor nézzük a légtérellenőrzőt is, legyen mondjuk Saab-340, Embraer R-99 meg a Gulfstream G550, ezeknél nagyobbat úgy sincs értelme venni és így van turboprop meg jet is a felhozatalban. A nagyjából egymilliárd dollárba fájó vásárlástól és a háttér kiépítéstől most tekintsük el, tételezzük fel, hogy a NATO ezt mind bedobja nekünk a parlament ablakán, nézzük csak az üzemeltetési költségeket. (civil repórákkal számolva!)
Saab-340: a turboprop, a többihez képest vánszorog 460 km/h-ás sebességével, 7-8 órát képes a levegőben tölteni és elvileg 250-300 km-re lát el, tehát kevesebbre, mint a RAT-31DL elméleti hatósugara. Ebből fakadóan legalább kéne belőle 3 pár, amely az ország 3 pontján járőrözik non-stopban. Egy gépre egy repóra 2.165 $, egy "műszak" 17 320 $, három gépre 51 960 $, egy nap meg 3x8 óra, szóval az 155.880 $. Ha egy évre nézzük, akkor ~57 m$.
Embraer R-99: jet, 830 km/h, viszont ezen a sebességen csak ~4,5 órát tud fent maradni (mondjuk ez nekem meglepően kevés, tehát nem biztos, hogy így is van). Fedélzetén egy Erieye radar, ami a gyártó szerint 450 km tud, szóval ebből mondjuk csak két pár kéne keletre és nyugatra. Egy gép repórája 4.549 $, egy 4 órás műszak 18.196 $, két szimultán repülő gépre ez 36.392 $, egy napra jut 6 műszak, az összesen 218.352 $, egy évre ~80 m$.
Gulfstream G550: az igazi raketta, 900 km/h-val kettévágja az eget, mindezt akár 10 órán keresztül is. Radarja a EL/W-2085, amelynek a hatótávolsága 370 km körül van, tehát kb. lehet akkora, mint az olasz földi radaré, szóval elkél belőle az ország 3 pontján is. Repóra 4.944 $, egy műszak 49.440 $, három gépre 148.200 $, az napi 355.680 $. Egy évre nézve ~130 m$.
Legyünk azért precízek és osszuk vissza a réskitöltő radarokat is "repórára", akkor azt kapjuk, hogy egy radar fenntartása egy órára 2.226 $*. Hohó, mit is látunk itt, hiszen ez majdnem megegyezik a Saab-340 repórájával, ám ne dőljünk be a trükknek. Ezzel a repórával csak a baj, hogy ez egy civil gépé, ami arra lett számolva, hogy a gépet kitolják a hangárból, megtöltik, felszáll, leszáll, lecsutakolják és visszatolják a hangárba + az időszakos karbantartások. Ebben nincs benne a fedélzeten levő radar üzemeltetése, karbantartása, ami - katonai eszközről lévén szó - baromi sokba fáj + az azt kezelő személyzet bérezése (mert ugye a korábban említett réskitöltő radarok 180 milliárdos fenntartásában minden benne van ebből).
Ehhez még hozzájönnek olyan apróságok, hogy a repülés időjárásfüggő**, rengeteg infrastruktúrát igényel*** és az áránál fogva (150 m$ vs. 6 m$) egy elvesztett gép pótlása rendkívül nehézkes.
* Ez ugye a rosszabbik eset, az általad megadott 90 milliárd forintos fenntartásnál 1.113 $-ra jön ki egy óra.
** Ha mondjuk 3 napig vihar tombol az országban, akkor 3 napig nem lesz légtérellenőrzés?
*** Az országban két repülőtér jöhet csak számításba: Pápa és Kecskemét, ahol az időszakos karbantartási munkákat is meg kell tudniuk oldani a földieknek. Persze ezekről a repterekről el is kell jutni a járőrözési zónába is, ami idő, számolhatunk rá mondjuk egy órát egy-egy műszak alkalmával és akkor máris nőnek a fentebb, pusztán repórával számolt költségek.
Szóval nálam még mindig a földi telepítésű radar áll nyerésre.
Tessék, hoztam neten is visszakereshető költségeket, remélem ez már eléri a tény kategóriát. Itt az ideje, hogy te is villants valami számítást, hogy mégis miért érné meg nekünk a repülőgép, mert addig én is mondogathatom azt, hogy nincsen tényekkel alátámasztva és az összes meglátásod téves.
(Adatok sponsored by az Internet.)