1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Diskurzus a(z) 'Vadász-/csapásmérő/kiképző repülőgépek' témában - Nightstalker által indítva @ 2011. április 4..

  1. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Számomra az nem világos, hogy ez miért kellett kb. huszadjára leírni... [fejvakarás]
     
  2. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Az a pilóta aki a saját feje után megy, és önhatalmúlag lelő egy utasszállítót, az a világ minden részén alkalmatlan a szolgálatra. Ezt nem neki kell eldönteni.
     
    rudi likes this.
  3. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ha a parancsnoki lánc magára hagyja, akkor ez van.
     
    endre likes this.
  4. Sharid

    Sharid Well-Known Member

  5. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Ezt hogy képzeled el a valóságban, hogy a parancsnoki lánc magára hagyja? Nincs rádiókapcsolat az irányítással? Mert az hogy gondolkodnak a felettesei az adott szituáción, és nem kap parancsot rá egyértelműen szerinte elég gyorsan hogy lőjön, ezért lelövi engedély nélkül az utasszállítót, az nem jelenti azt hogy magára hagyta a parancsnoki lánc. Egyébként valamit mondani fognak neki egyértelműen, tehát ez a felvetés szerintem értelmetlen.
     
  6. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Az, hogy döntési helyzet van és senki nem dönt. A pilóta meg ott ül és nézi, ahogy a gép megy a célpontja felé....

    Egyszerűen nincs referencia a helyzetre, de puszán a számokat nézve - a pilótákat alapvetően racionális embernek tartom - most te szétlőnéd mondjuk egy gép két hajtóművét, hogy vízresszálljon vagy lezuhanjon és meghaljon 100-300 ember, vagy hagynád, hogy egy toronyházv vezeses a gépet vagy egy stadionba?

    A történelem során (II. vh és Korea is) n+1 pilóta tagadta meg a parancsot, legyen az startparancs vagy az, hogy mit csináljon odafent. Utólag le lehetett barmolni, de közben semmit sem lehetett tenni...

    (Te hogyan döntenél? A folytatást lehet, hogy a Gondolatok topikban kéne írni, egy nagyon OFF már itt.)
     
    endre likes this.
  7. Sharid

    Sharid Well-Known Member

  8. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Mikor toronyház/stadion van már a közelben, akkor teljesen mindegy szinte, azok sűrűn lakott városok közepén vannak. Ott mindenképp sok plusz áldozat lesz az utasokon kívül is. Ezzel együtt a kérdést értem, de én azt mondom, hogy nem csak én, hanem a valós pilóták 99,9% a aki beszámítható, végrehajtaná a parancsot. Ebben a szituációban max annyit tudsz csinálni, hogy vázolod a helyzet röviden, és egyértelmű utasítást kérsz. Valamit mondani fognak.
     
  9. emel

    emel Well-Known Member

    Nem biztos hogy ezt a "magára hagyja" kifejezést szó szerint kell venni, de anno mi is úgy álltunk őrségben a kerítésnél, hogy bizonyos esetekben azonnal végrehajtandó tűzparancsunk volt (valami ilyen volt a szöveg, hogy "amennyiben támadás éri az általunk őrzött objektumot"). Ha a pilótáknak is van ilyen parancsuk manapság, akkor adott esetben személyesen nekik kell dönteni - főleg ha időhiányban vannak, magyarán az elfogás során az oda-vissza rádiózás nem fér bele a fenyegetettség előre kiszámítható idejébe. Pl. ha 2-3 percen belül az "eltévedt" és nem reagáló gép elérné mondjuk Paks tiltott légterét.
     
    endre likes this.
  10. Sharid

    Sharid Well-Known Member

    khmm... azért gondolom az a gép viselkedése is segítene... felszólításra nem reagál, vagy épp ellenkezőleg, irányt és magasságot vált, lehet látni hogy esetleg pont Paks, vagy horribile dictu a felcsúti stadion felé repül...
     
  11. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Egyértelmű parancs kell egy utasszállító lelövéséhez. Nem a pilóta dönti el, ez nem egy felállított őr/védendő objektum legalább 30m-re való megközelítése támadók általi egyszerű szituáció. Amíg megközelíted a géped, bőven kapsz utasításokat, radaron látod hamarabb mint szemmel, folyamatos kommunikáció lenne, és rendkívüli eseményként kezelnék, elég magas beosztású ember mondaná ki a végén a verdiktet, nem egy 35 éves százados a Gripen kabinjában, hogy most lő vagy sem, és ha igen akkor mikor.
     
    rudi likes this.
  12. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    Én még nem olvastam egyszer sem.
     
    molnibalage likes this.
  13. emel

    emel Well-Known Member

    Így van, és remélem hogy MINDIG így is lesz. De ha az eltévelyedett és elfogandó célgép előre láthatólag 10km-re fog elhúzni a paksi tiltott légtértől (3km-es körzet) majd tényleg így is történik, akkor mindenki fellélegzik. De ha ezután a gép ráfordul az atomerőműre, 800-as sebességgel /ennél még egy utasszállító is tud többet!) ez csak 45s!!, a tiltott légtér 3km-re lévő HATÁRÁTÓL a középpontjáig meg csak kb. 12s!! Szóval adott esetben nekem kicsit szerénynek tűnik a tiltott légtér mérete, ha minden esetben földi döntésre és rádióparancsra kell várni a pilótának.
     
    endre and blitzkrieg like this.
  14. emel

    emel Well-Known Member

    Ja, Izraelben például lelőtték.
     
  15. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Előzetes/feltételes tűzparancs nem létezik? Szerintem létezik, mert 1989-ben is úgy lőtték le a két MiG-23-at. Az 1981-es eset után már nem várták meg a folyamat végét... Ha adott feltétel telejesés a RoE engedi, akkor nem az lesz, hogy a rádió / data link túloldalán érkező parancsra várnak, hanem "fiam/lány, ha ez és ez van, akkor tűz".
     
    endre likes this.
  16. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Szerintem ez már nem élő dolog és amúgy is egy Navy-specifikus rendszer. Egy nyilt vizen úszó amerikai repülőgéphordozó az egy mozgó USA felségterület. Annak védelmét úgy látja el a fleet defender repülőgép vagy kötelék, ahogy csak a nagy üres vízfelület felett lehetséges. Ami 1989-ben ment a Navy-nek Líbia partjainál, az nem ment/nem mehetett az USAF-nak Európa felett szintén 1989-ben, amikor a pilóta nélküli MiG-23-as arra járt. Egyszerűen a sűrűn lakott terület felett nem lőhették csak úgy le a gépet.
    Mindezáltal a felpaprikázott hangulat is eredményezett téves lelövést, nem is egyszer. És most nem a szovjetek távol-keleti mutatványaira gondolok. A Perzsa-öböl felett lelőtt iráni Airbus esetén úgy adott ki a hajó kapitánya tűzparancsot, hogy a flottakötelék többi hajója nem igazolta vissza a cél jellegét. Meg is lepődtek, mikor az éles rakéták indítását meglátták a többi hajóról.
    1987-ben a Földközi tenger felett a US Navy F-14-ese úgy lőtte le az USAF RF-4C Phantomját egy hadgyakorlaton, hogy félreértette a USS Saratoga fedélzeti szlengjét ("red and free" a Saratogán a szimulált tűzmegnyitást jelentette, hadgyakorlatokon, de ezt a Tomcat tapasztalatlan repülőgépvezetője nem tudta. A RIO igen). Külön probléma volt, hogy a RIO a megrökönyödött pilóta visszakérdezésére a "Yes, shoot!" választ adta legnagyobb lelki nyugalommal, elvégre hadgyakorlaton voltak. A pilóta erre egy Sidewindert indított...volna, ha az működött volna, ugyanakkor ez utóbbi késlekedés csak nála volt tapasztalható. A RIO azt hitte, minden egy szimulált indítás szerint zajlik. Majd a második Sidewinder már tényleg el is indult a RIO legnagyobb megdöbbenésére. Telibe is találta az éppen nemrég légiutántöltött RF-4-est. A két USAF pilóta katapultált, ki is mentették őket, de az egyikük maradandó károsodást szenvedett, pilóta karrierjének vége is lett. Éles fegyverrel hadgyakorlaton ilyen fejetlenségek is előfordulhatnak, ezért nagyon szigorú a tűzparancshoz vezető kritériumrendszer.
     
    torsen, blitzkrieg, endre and 2 others like this.
  17. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Nem azért, mert nem volt tűzparancs hanem azért, mert nem voltak benne biztos, hogy a roncs hova este le. Faszájn jártak vele, mert így is városra zuhant és csak csak szerencse volt, hogy nem egy kórházra vagy iskolára zuhant, hanem egy házta és "csak" egy ember halt meg.

    A fenti gondolatkísérletek arról szólnak, hogy az airlinert követi egy ideije a pilóta és "dönteni kell, mielőtt" helyzet van. Szó nincs IFF problémáról. 1989-ben sem volt, pontosan tudták, hogy a két céljel honnan jön és a F-14-nek negyedik és ötödig irányváltását is lekövették.

    Jah, hát a lengyelek is durrantottak le Kub-bal Szu-22-est a 2000-es években.
     
    torsen and endre like this.
  18. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Az ukranok meg orosz Tu-154-est Vegaval. Ezt csak ugy irtam...
     
    torsen and fishbed like this.
  19. arbalest

    arbalest Well-Known Member

  20. torsen

    torsen Well-Known Member

Ezen oldal megosztása