[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 1586

Guest
Idén még nem írtam le, de tavaly többször is, hogy NEM számlázzák ki.Ez bizony költségvetésből megy.
Nem mondom hogy próbáld ki egyszer mert nem éri meg...
Minden ilyen eset incidensnek minősül amit a hatóság kivizsgál.
Ha bebizonyosodik hogy a személyzet hibázott egy időre ugrik a szakszó és megy a bünti.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek and Pal

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 671
12 082
113
Nem mondom hogy próbáld ki egyszer mert nem éri meg...
Minden ilyen eset incidensnek minősül amit a hatóság kivizsgál.
Ha bebizonyosodik hogy a személyzet hibázott egy időre ugrik a szakszó és megy a bünti.

Ez aranyos. :)
Hogy vennéd el egy ETIHAD pilóta szakszóját?
Pilóta ismerős mondta, hogy az arabok rendszeresen leszarják, ha éppen ima idő van, mert hát vallási szabadság. Legalábbis erre hivatkoznak, azt mondjuk Budapestnek és Pozsonynak nem jelentkeznek be. Nem is mindig riasztják a készültséget, ha látják, hogy amúgy rendben van, vagy már át is ment és ott meg bejelentkezett, akkor nem foglalkoznak vele.
Jó, én lerángatnék mindenkit a francba Kecsóra, kiszámláznám az egészet, a gépet meg vigyék haza a hátukon.
De nem ezt csinálják.
 
  • Tetszik
Reactions: Pal

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 476
2 834
113
Pilóta ismerős mondta, hogy az arabok rendszeresen leszarják, ha éppen ima idő van, mert hát vallási szabadság.

és még köszönjük meg, hogy nem fordulnak a géppel Mekka felé.....
 

Pal

Well-Known Member
2017. november 19.
2 018
1 519
113
Ez aranyos. :)
Hogy vennéd el egy ETIHAD pilóta szakszóját?
Pilóta ismerős mondta, hogy az arabok rendszeresen leszarják, ha éppen ima idő van, mert hát vallási szabadság. Legalábbis erre hivatkoznak, azt mondjuk Budapestnek és Pozsonynak nem jelentkeznek be. Nem is mindig riasztják a készültséget, ha látják, hogy amúgy rendben van, vagy már át is ment és ott meg bejelentkezett, akkor nem foglalkoznak vele.
Jó, én lerángatnék mindenkit a francba Kecsóra, kiszámláznám az egészet, a gépet meg vigyék haza a hátukon.
De nem ezt csinálják.
Szep kis vallas, ha szerintuk ezt jelenti a vallasi szabadsag.... jo, mondjuk eddig is tudtam, hogy az iszlam meg szektanak is tul primitiv, nem hogy rendes vallasnak...
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 534
12 328
113
Pilóta ismerős mondta, hogy az arabok rendszeresen leszarják, ha éppen ima idő van, mert hát vallási szabadság.

és még köszönjük meg, hogy nem fordulnak a géppel Mekka felé.....

Adnék én nekik olyan utasszállítót, amin random lefagy a robotpilóta...bár...erre is csak a szokásos mondattal reagálnának:eek:
 
  • Tetszik
Reactions: Pal
M

molnibalage

Guest
Na, lektorálására szétküldve. ;)
A "Gondolatok" című írás ráncfelvarrása merült még fel, de mivel ahhoz videóanyag is kellene azt lehet, hogy skippelem...
(Szerintem próbaképpen lefordítom egy fezetetét a HT összfoglalónak angolra. Nagy az év eleji pangás a cégnél. :D )
 
M

molnibalage

Guest
Jövő héten kiadásra kész állapotban lesz a Gripen FAQ még várok pár dolgot hozzá és még egyszer átolvasom.

(A HT összefogaló egy fejezetét próbaképpen angolra elkezdtem fordítani. Elég jól megy. :D)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 145
24 015
113
Jövő héten kiadásra kész állapotban lesz a Gripen FAQ még várok pár dolgot hozzá és még egyszer átolvasom.

12. fejezet. Bár harmadszor futok neki, de a szokásos "zavart" az erőben még mindig nem tudtam feloldani:

- USAF vs HuAF, egy beszerzés nem csak a gépről szól, le is irod, ezért bárminemű hasonlitás a beszerzési/fenntartási költségekről már eleve nem lehet korrekt.(37.oldal)
- az ellentételezésről szó sem esik, pedig elég nyomós "politikai" ill. gazdasági faktor
- a cseheknél is hivatalosan drága volt az F-16. Ez cáfolhatatlan tény. A Gripen kondiciók hasonlóak ott is. A szlovák pár gépes flottánál is a legesélyesebbek...valóban a világ "legdrágábban üzemeltethzető gépe"?! (36.oldal)
- szerintem nyilvánvaló, hogy ma drágábban bérelsz mindent, mint ha más forrásból megfinaszirozva megveszed és csak fenntartod...(pl. ingatlan, kocsi stb. -saját tapasztalat), minden bizonnyal a könnyebb anyagi terhekkel járó indulás kedvez a lízingnek a vadászgépeknél is.
- román példa nem jó, ha emliteni szeretnéd, a rakétavédelmi rendszer telepitése, patriot beszerzés, stb. világosan rámutat arra, miért is lett ott az ami...

Szóval a vége kicsit egyoldalú lett, de a lényeges pontokban jók a megállapitások, és korrekt az irás ;)
 
M

molnibalage

Guest
12. fejezet. Bár harmadszor futok neki, de a szokásos "zavart" az erőben még mindig nem tudtam feloldani:

- USAF vs HuAF, egy beszerzés nem csak a gépről szól, le is irod, ezért bárminemű hasonlitás a beszerzési/fenntartási költségekről már eleve nem lehet korrekt.(37.oldal)
Flottákat vetettem össze. Még azt sem lehet felhozni metegeni a mundért, hogy a magyar flotta 14 gépes, mert lényegében a svéd flotta 14 gépes külföldön állomásozó részének tekinthető. Ők adják hozzá a pótalkatrészt és a gépek az ő tulajdonuk, 800 órás nagyjavítást is ők csinálják. Mi lényegébem csak a "csík melletti üzemet" adjuk. Attól pl. nem repül sokkal dárgábban a szingapúri F-16, hogy nem otthon van a flotta egy része. Ehhez képest mi elég vicces áron kapjuk a világ legolcsóbban üzememlő (04.01-i viccnek még elmegy ez a kijelentés), de én ezen nevetni nem tudok. Ez már túl van a vastagbőrősség határán.

- az ellentételezésről szó sem esik, pedig elég nyomós "politikai" ill. gazdasági faktor
Az ellentételezésről sokkal, de sokkal korábban már volt szó (11. oldal), ami beszerzsnél faktor, nem az üzemeltetésnél...

- a cseheknél is hivatalosan drága volt az F-16. Ez cáfolhatatlan tény.
Ha meg kell venni egy gépet, akkor a drága értelmezését kérlek bontsd ki.

A 20 évre számolt költsége volt magas az F-16-nak vagy az, hogy 3 év alatt nem képesek kiköhögni az árát új gépeknek, de a 10+10 év lízing magasabb éves díja kiköhöghető minden évben, mert kevesebb ez, mint egy 3-4 éves időszaké, de összeségében mégis drágább? Isten hozott Észak-Balkánon, a szarunk a jövőbe világába...

Egy 3 millás autó is drága, ha hirtelen egy összegben kell kifizetni és olcsó (?) lesz, ha 100 hónap alatt 5% THM-re... A baj az, hogy a svéd gép részletekben és lízigben mért ára horror...

- szerintem nyilvánvaló, hogy ma drágábban bérelsz mindent, mint ha más forrásból megfinaszirozva megveszed és csak fenntartod...(pl. ingatlan, kocsi stb. -saját tapasztalat), minden bizonnyal a könnyebb anyagi terhekkel járó indulás kedvez a lízingnek a vadászgépeknél is.
Igen, de nem ennyire. Egy lízingelt autó és egyből fullra fizetett autó ára között nincs 2-3-szoros eltérés. Vagy tévednék? Egy Skoda Octavia azonnali elvitelre 4 milla és több éves hitelre meg 12 milla lenne?

Márpedig a Gripen ennyivel drágább úgy, hogy MEG SEM VESSZÜK. Mert a cikkben szereplő összegek után sem lesz a miek. Hoppácska. Majd ma nem közölt pénzért maradhatnak itt. A magyar viszonyokat ismerve előre fogadok, hogy kb. mennyit kell fizetin értük, csak a szokásos túlárazás lesz...

- román példa nem jó, ha emliteni szeretnéd, a rakétavédelmi rendszer telepitése, patriot beszerzés, stb. világosan rámutat arra, miért is lett ott az ami...
Ez mire és hanyadik oldalra vonatkozik?

Szóval a vége kicsit egyoldalú lett, de a lényeges pontokban jók a megállapitások, és korrekt az irás ;)
Én egyáltalán nem érzem egyoldalúnak. Sajnos az előrelépések is látszatelőrelépések meg egy lépes előre és kettő hátra.

  • Teszük egy vállalást (V4 EU BG), amihez baszunk beszerezni a dolgokat...
  • Amire végre megtörténik csak a vas függesztése 1,5-2 év késéssel - oldalás és képesítés még sehol - addigra meg a AIM-9 tűnik el a hadrendből...
  • Aztán a teljesen koncepciótlan Mi-24 történet...
  • Majd azt követően a kiképzőgépek beszerzésének teljesen agyament ötlete. Egy 14 vadászgépes légierőbe? Tessék? Ja persze, a NFTC-ből nem lehet lopni, de a gépek beszerzéséből igen. Aztán majd repülnek majd havi 4-5 órát, mint az Albák..
    http://legiero.blog.hu/2009/11/25/bucsu_az_albatol_az_alca_helyet_ker/full_commentlist/1#c7811836
  • Papíron hadrendben levő helik fegyvereinek és logisztikájának eladása az milyen büntetőjogi kategóriába esik vajon?

Te hol látsz fejlődést? Hány olyan eset volt, ami kb. szabotázs szinten van és kb. insta tarkónlövéssel járna egyes országokban?

Még igen kesztyűs kézzel bántam azokkal, akik illet és nagy levegőt véve számoltam el húszig. Ezeknek nem szemrehányó cikk, hanem instant lámpavas járna már lassan. Miért?

Mert a jelek szerint másból nem értenek.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 200
83 803
113
Flottákat vetettem össze. Még azt sem lehet felhozni metegeni a mundért, hogy a magyar flotta 14 gépes, mert lényegében a svéd flotta 14 gépes külföldön állomásozó részének tekinthető. Ők adják hozzá a pótalkatrészt és a gépek az ő tulajdonuk, 800 órás nagyjavítást is ők csinálják. Mi lényegébem csak a "csík melletti üzemet" adjuk. Attól pl. nem repül sokkal dárgábban a szingapúri F-16, hogy nem otthon van a flotta egy része. Ehhez képest mi elég vicces áron kapjuk a világ legolcsóbban üzememlő (04.01-i viccnek még elmegy ez a kijelentés), de én ezen nevetni nem tudok. Ez már túl van a vastagbőrősség határán.


Az ellentételezésről sokkal, de sokkal korábban már volt szó (11. oldal), ami beszerzsnél faktor, nem az üzemeltetésnél...


Ha meg kell venni egy gépet, akkor a drága értelmezését kérlek bontsd ki.

A 20 évre számolt költsége volt magas az F-16-nak vagy az, hogy 3 év alatt nem képesek kiköhögni az árát új gépeknek, de a 10+10 év lízing magasabb éves díja kiköhöghető minden évben, mert kevesebb ez, mint egy 3-4 éves időszaké, de összeségében mégis drágább? Isten hozott Észak-Balkánon, a szarunk a jövőbe világába...

Egy 3 millás autó is drága, ha hirtelen egy összegben kell kifizetni és olcsó (?) lesz, ha 100 hónap alatt 5% THM-re... A baj az, hogy a svéd gép részletekben és lízigben mért ára horror...


Igen, de nem ennyire. Egy lízingelt autó és egyből fullra fizetett autó ára között nincs 2-3-szoros eltérés. Vagy tévednék? Egy Skoda Octavia azonnali elvitelre 4 milla és több éves hitelre meg 12 milla lenne?

Márpedig a Gripen ennyivel drágább úgy, hogy MEG SEM VESSZÜK. Mert a cikkben szereplő összegek után sem lesz a miek. Hoppácska. Majd ma nem közölt pénzért maradhatnak itt. A magyar viszonyokat ismerve előre fogadok, hogy kb. mennyit kell fizetin értük, csak a szokásos túlárazás lesz...


Ez mire és hanyadik oldalra vonatkozik?


Én egyáltalán nem érzem egyoldalúnak. Sajnos az előrelépések is látszatelőrelépések meg egy lépes előre és kettő hátra.

  • Teszük egy vállalást (V4 EU BG), amihez baszunk beszerezni a dolgokat...
  • Amire végre megtörténik csak a vas függesztése 1,5-2 év késéssel - oldalás és képesítés még sehol - addigra meg a AIM-9 tűnik el a hadrendből...
  • Aztán a teljesen koncepciótlan Mi-24 történet...
  • Majd azt követően a kiképzőgépek beszerzésének teljesen agyament ötlete. Egy 14 vadászgépes légierőbe? Tessék? Ja persze, a NFTC-ből nem lehet lopni, de a gépek beszerzéséből igen. Aztán majd repülnek majd havi 4-5 órát, mint az Albák..
    http://legiero.blog.hu/2009/11/25/bucsu_az_albatol_az_alca_helyet_ker/full_commentlist/1#c7811836
  • Papíron hadrendben levő helik fegyvereinek és logisztikájának eladása az milyen büntetőjogi kategóriába esik vajon?

Te hol látsz fejlődést? Hány olyan eset volt, ami kb. szabotázs szinten van és kb. insta tarkónlövéssel járna egyes országokban?

Még igen kesztyűs kézzel bántam azokkal, akik illet és nagy levegőt véve számoltam el húszig. Ezeknek nem szemrehányó cikk, hanem instant lámpavas járna már lassan. Miért?

Mert a jelek szerint másból nem értenek.

Tudod csak azt nem értem,hogy miből gondolják sokan,hogy van fejlődés.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 145
24 015
113
Az ellentételezésről sokkal, de sokkal korábban már volt szó (11. oldal), ami beszerzsnél faktor, nem az üzemeltetésnél...

Az üzemeltetés résznél (pl 35/36.oldal) a beszerzésből is vezetsz le dolgokat...értelem szerűen a lízingnél nehéz szétválasztani a kettőt...

A 20 évre számolt költsége volt magas az F-16-nak vagy az, hogy 3 év alatt nem képesek kiköhögni az árát új gépeknek...

Pontosan erről van szó, egyel lejjebb pontosan erre utaltam. Ha valaki üres zsebbel akar villogni...bizony beleáll ilyesmibe (ezt nem pozitivumként értékelem, csak mondom)...természetesen értem a következtetésedet.

Ez mire és hanyadik oldalra vonatkozik?

...arra vonatkozott volna, ha a román példát emlitetted volna. Egyébként pont ők lesznek majd jó referencia pont, onnan kellen minnél több infót megszerezni...sokat segitene.

Én egyáltalán nem érzem egyoldalúnak...

Amit leirsz, abban teljesen igazad van, sőt a vázolt felelősségre vonást még enyhének is találom...De ugye ez a folyamat kormányokon átivelő dolog volt,...nem csak a 8 év termése...az csak sajnálatos, hogy még mindig nincs egészséges szemléletváltás...

Te hol látsz fejlődést?

Ilyesmiről nem beszéltem...,de a kiszenvedett "tudom hogy végre már vannak bombák" is kisebb orgazmussal felér nálam...,már ilyen kis csodának is tudok örülni annak ellenére hogy tényleg szánalamas az ami és ahogyan folyik...

A megjegyzéseimet term. teljesen épitő jelleggel irtam...
 
M

molnibalage

Guest
...arra vonatkozott volna, ha a román példát emlitetted volna. Egyébként pont ők lesznek majd jó referencia pont, onnan kellen minnél több infót megszerezni...sokat segitene.
A románok akciós árú MLU-kat vettek, amik 20-30 év közöttiek. Nagyon nem referencia a kismértékben használt szárnyas, de új C Griffekkel szemben, amik még át is vannak alakítva magyar igényeknek megfelelően.

Amit leirsz, abban teljesen igazad van, sőt a vázolt felelősségre vonást még enyhének is találom...De ugye ez a folyamat kormányokon átivelő dolog volt,...nem csak a 8 év termése...az csak sajnálatos, hogy még mindig nincs egészséges szemléletváltás.
..
Idevágó idézet a Tizedes Meg a Többiek című filmből.

És a válasz meg ez...

Ilyesmiről nem beszéltem...,de a kiszenvedett "tudom hogy végre már vannak bombák" is kisebb orgazmussal felér nálam...,már ilyen kis csodának is tudok örülni annak ellenére hogy tényleg szánalamas az ami és ahogyan folyik...
Az első érzésem ez volt. Aztán vártam, hogy akkor dobjanak vagy cipeljék őket. Meg ezek ugye kékek, tehát gyakorló.Hol van az éles? Aztán az AIM-9 kiesése után legyintettem, hogy semmi sem vátlozott. Ötletszerű elképzelések, vállalások nem teljesítése, fillérbaszó hülyeségek miatt képességvesztés. Ez a hungarikum nem a tokaji...

A megjegyzéseimet term. teljesen épitő jelleggel irtam..
RGR.
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 142
57 202
113
Elolvastam én is,nem kellett volna.:eek:
A műszaki része pontos,precíz munka,szinte tudtam is követni :D ,na jó,megértettem a lényegét,ha nem is elsőre.
Valahogy erre születni kell,minden sofőr,gépkezelő,targoncás,stb ismeri a munkaeszköze nyitott tanksapkája jóleső érzését,de minden említett kollégában van 0.0001%életösztön,hogy a holnap reggelnél tovább is van,jó lenne holnapután is ott settenkedni a betöltő nyílás körül,ezért csak ésszel.
Ezek b+ annyira magabiztosak,hogy én szégyellem magam miattuk,ennyire pofátlanul lopni,feláll a szőr a hátamon,és másnap ott mosolyognak a tévében. :hadonaszos:
Most először láttam így számokkal,illetve az arányokat is látva,mert az utca embere nem tud mit kezdeni a dollár 100 milliókkal,de azt már látom,hogy többe került a leves,mint a hús.
Summa-summárum az akkor,frissen felújított 29-esekkel még évekig elláthattuk volna a feladatainkat,és mondjuk minden 2. évben veszünk 1-2db F16-t,és 20 év alatt kicserélődik a flotta,esetleg a használt 29-eseket sorban eladni,ahogy jönnek az új gépek,ami olcsóbb is lett volna,mint a Grippenek,ami 20 év múlva sem lesz a mienk.
Hát bravó,nem találok szavakat.
 
M

molnibalage

Guest
Summa-summárum az akkor,frissen felújított 29-esekkel még évekig elláthattuk volna a feladatainkat,és mondjuk minden 2. évben veszünk 1-2db F16-t,és 20 év alatt kicserélődik a flotta,esetleg a használt 29-eseket sorban eladni,ahogy jönnek az új gépek,ami olcsóbb is lett volna,mint a Grippenek,ami 20 év múlva sem lesz a mienk..
Ez ebben a formában nem igaz. A tisztességesen üzemeltetett 29-es flotta azért sokkal drágább lett volna. A 29-esek meg kb. szart sem repültek, lásd HT összefoglaló. 43 óra/év gépenként. Nem pilótaként. Ez ma 120 óra/év. És nem szétrohasztva a flottát.

Olyan meg nincs, hogy az ember 1-2 db új gépet vesz, mert minden szempontból rossz ötlet ez. Ha azt mondod, hogy veszünk 8-at és utána évenként 1/2/1/2-őt az még igen. De az 1/2/1/2/2/1/ szerű beszerzés vicc. Ilyet még a világ nem látott szerintem.

A használt 29-esekre kb. lehetetlen vevőt találni azért, mert mostanta már tényleg végletesen elavultak, hogy most szerezze be őket bárki.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 200
83 803
113
Azt azért vegyük figyelembe két szívroham meg egy agyér görcs közt,hogy ha megvettül volna a Gripeneket/Falconokat akkor most már a fele szétrohadva állna a 29-esek mellett a pilóták neg évi 10-20 órát repülnének.