[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Ha minden igaz, akkor a sidewindereink üzemideje lejárt, és elfelejtették az üzemidő hosszabítást elvégezni( ennek oka nem ismert). Úgyhogy a készültség most csak AMRAAM-mal repül, nincs IR rakétánk Az IRIS-T szerintem csak Zord vágyálma.

De nem ezekhez létesült valami üzem Nyírteleken talán, hogy meg tudják oldani? Vagy csak a Mawerickhez van?
 
Azt azért nem árt tudni hogy ezeknek az elfogásoknak a költsége kiszámlázásra kerül az érintett légijármű üzemeltetőjének (és valószínűleg nem csak a puszta önköltség)
Ha meg nem fizet akkor az illető társaság akkor gépei kitilthatóak a hazai légtérből...

Idén még nem írtam le, de tavaly többször is, hogy NEM számlázzák ki.Ez bizony költségvetésből megy.
 
Idén még nem írtam le, de tavaly többször is, hogy NEM számlázzák ki.Ez bizony költségvetésből megy.
Pedig ki kellene... nekem is ki kell fizetnem ha a rendor megallit gyorshajtasert... de lehet direkt nem csinaljak mert jo gyakorlasnak, repora novelesnek? Igazabol nem hiszem, mert ezzel kb. semmit sem lehet gyakorolni amit ne lehetne amugy is.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek
Nálunk a Gripen kabinbelsője titkos (svéd kérésre), de itt van egy svéd videó a youtuberól, ahol 30m-es magasságban a nyílt tenger felett gyorsítanak igen szép nagy sebességre, majd belehúzva elérik a 11000 métert, kb egy perc alatt (10-11 sec-nél kezdődik a zoom climb és kb 1:20-nál már 33000 láb felett vannak. A videóból nem derül ki a pontos max magasság elérése, de a másfél perc se rossz, csak nekünk sajna nem releván, mivel sanszosan itt hangsebesség felett gyorsítottak, nyílván függesztények nélkül. Egy magyar keszi Gripen ezt nem teheti meg, mert vinne magával mindent.

2012-ben majdnem egy ilyen "ugrás" manőverrel sikerült leverni az égből egy Wizzair A-320-ast...
http://www.kbsz.hu/dokumentumok/2012-104.pdf
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
2012-ben majdnem egy ilyen "ugrás" manőverrel sikerült leverni az égből egy Wizzair A-320-ast...
http://www.kbsz.hu/dokumentumok/2012-104.pdf

Elolvasva az anyagot nekem az jön le, hogy ebben az esetben a Gripen pilóták voltak le legkevésbé felelősek a "majdnem" eseményért.
De a 13. oldalon van egy érdekes megállapítás miszerint "... a Gripen repülőgépen normál működés esetén a függőleges sebesség kijelzése nem biztosított, ezért a pilóta nem tudja pontosan, mekkora sebességgel emelkedik..."

Magyarán a Vizsgálóbizottság arra a következtetésre jutott, hogy a Gripen repülőgépben a normál működés az, hogy nincs benne variométer, vagy annak indikátora. A világ összes vadászgépében van variométer, vagy annak indikátora. Ez nekem így elég furcsa.
 
Elolvasva az anyagot nekem az jön le, hogy ebben az esetben a Gripen pilóták voltak le legkevésbé felelősek a "majdnem" eseményért.
De a 13. oldalon van egy érdekes megállapítás miszerint "... a Gripen repülőgépen normál működés esetén a függőleges sebesség kijelzése nem biztosított, ezért a pilóta nem tudja pontosan, mekkora sebességgel emelkedik..."

Magyarán a Vizsgálóbizottság arra a következtetésre jutott, hogy a Gripen repülőgépben a normál működés az, hogy nincs benne variométer, vagy annak indikátora. A világ összes vadászgépében van variométer, vagy annak indikátora. Ez nekem így elég furcsa.
A Gripen pilóták annyiban voltak felelősek hogy 800 lábbal túlemelkedték az engedélyezett 35000 lábat.
A videó alapján lehet hogy van olyan beállítása az MFD-nek hogy nincs varió kijelzés.
A képen a bal oldali MFD van a videóból.
image.jpg

Az MFD alsó részén műhorizonttól jobbra a nagyobbik karika a magasság mérő. Megy is felfelé mint a csuda.
A műhorizont jobb oldala a sebesség (Mach) mérő lehet mert az meg szép lassan megy lefele.

Az látszik hogy 3400 lábon indítja a belehúzást de én - a magasság mérőt kivéve - egyik más műszeren sem látom hogy az értékek hirtelen meglódulnának...
 
Mármint üzem közben? Mert a földön beleülhetett aki akart Ostravában.

Azt szokták kérni, hogy ha beleültél a földön a magyar Gripenbe, akkor ne fotózd le belsejét. (Vagy ha lefotózod, ne hozd nyilvánosságra.)
Én úgy tudtam, hogy ez magyar kérésre van így, nem a svédek találták ki.
 
szerintem emelkedhettek egy jót és túlszaladtak hangsebesség felet voltak doksiban is ezt írta.....
 
Elolvasva az anyagot nekem az jön le, hogy ebben az esetben a Gripen pilóták voltak le legkevésbé felelősek a "majdnem" eseményért.
De a 13. oldalon van egy érdekes megállapítás miszerint "... a Gripen repülőgépen normál működés esetén a függőleges sebesség kijelzése nem biztosított, ezért a pilóta nem tudja pontosan, mekkora sebességgel emelkedik..."

Magyarán a Vizsgálóbizottság arra a következtetésre jutott, hogy a Gripen repülőgépben a normál működés az, hogy nincs benne variométer, vagy annak indikátora. A világ összes vadászgépében van variométer, vagy annak indikátora. Ez nekem így elég furcsa.
Hóóóóóóóóóóóóó...
Ez ebben a formában túlzás, mert variométer hasznossága sok gépen egy adott emelkedés felett niccs. Azokat gépeket, amiket én láttam, nem mindegyik HUD-ján van (F-15 és F-16. F-18-on van) és a többin a mechanikus vario korlátos. Az F-16-nál (így fejből), asszem 2 vagy 6 ezer láb / perc perc.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
Ez most a cáfolat akart lenni, vagy valami pontosítás? Komolyan, hogy lehet egy vizsgálat megállapítása az, hogy a gépben normális(?) üzem szerint egyátalán nincs variométer?
Miféle gép az ilyen?
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7
Azt szokták kérni, hogy ha beleültél a földön a magyar Gripenbe, akkor ne fotózd le belsejét. (Vagy ha lefotózod, ne hozd nyilvánosságra.)
Én úgy tudtam, hogy ez magyar kérésre van így, nem a svédek találták ki.
Le is fotózta szinte mindenki...
Értelme kikapcsolt állapotban semmi nincs a tiltásnak. Semmi titok vagy extra érdekesség érdekes nincs a kabinban, a neten van kép róla sőt, mint láttuk még displayes videó is.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
Ez most a cáfolat akart lenni, vagy valami pontosítás? Komolyan, hogy lehet egy vizsgálat megállapítása az, hogy a gépben normális(?) üzem szerint egyátalán nincs variométer?
Miféle gép az ilyen?
A variométer tudtommal navigációhoz kell és főleg csak földközelben. Megmondom az őszintét, én repszimben kb. soha a büdös életben nem használtam, mert a korszerű navigációs segédeszközök mellett kb. semmi szükség rá. A HUD korszak előtt volt értelme, illetve ha az optiális hajtómű beállítás emelkedéshez tartozik vario, az optimum climbinghoz, akkor kellhez, de amikor nekiáll egy gép M0.9 táján 10 fokosnál nagyobb bólintási szöggel emelkedni senki nem variot nézi...
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
Azt szokták kérni, hogy ha beleültél a földön a magyar Gripenbe, akkor ne fotózd le belsejét. (Vagy ha lefotózod, ne hozd nyilvánosságra.)
Én úgy tudtam, hogy ez magyar kérésre van így, nem a svédek találták ki.

Mertem remélni, hogy ez nem így van és én tényleg úgy tudtam, hogy a svédek miatt van ez a döntés.
De az tény, hogy a MiG-21-es kabinja egészen a kivonásig titkos volt, csak a jófene se érti, miért. Pláne úgy volt titkos, hogy már nem volt ember a Földön, aki ne látta volna. Sőt, a MiG-21-es jópár anyaga titkos volt még jóval a kivonás után is.
De ha már itt tartunk, kis hazánkban bőven van még titkolni való. 2008-ban például az An-26-os legtöbb anyaga még titkos volt. Szolnokon a fegyverzetis terem anyaga (tablók, metszetek) nem fotózhatók, mert van rajtuk olyan anyag, ami még mindig titkos.
Namármos, ott nincs olyan anyag, ami nyugati. Azaz mi van ott? Negyven éves szovjet technika. Ami titkos egy NATO ország bázisán.
Ki elöl is titkolózunk? A NATO elől? Ejj, hát ennek az időnek már vége kéne, hogy legyen. Az oroszok elől? A saját, negyven évvel ezelőtti dolgaikat titkoljuk?

Az a baj, hogy nincs semmi titkolni való, csak a jó öreg begyepesedett bürokrácia találkozik a katonai gondolkodásmóddal. A parancs az parancs, akkor is, ha Ferenc Jóska adta ki. Ha nem volt visszavonva, akkor az parancs. Punk-tum!
 
A variométer tudtommal navigációhoz kell és főleg csak földközelben. Megmondom az őszintét, én repszimben kb. soha a büdös életben nem használtam, mert a korszerű navigációs segédeszközök mellett kb. semmi szükség rá. A HUD korszak előtt volt értelme, illetve ha az optiális hajtómű beállítás emelkedéshez tartozik vario, az optimum climbinghoz, akkor kellhez, de amikor nekiáll egy gép M0.9 táján 10 fokosnál nagyobb bólintási szöggel emelkedni senki nem variot nézi...

Értem én, hogy nincs, el is fogadom. Ha nincs, hát nincs, de akkor valakinek észnél kell lennie, aki koordinálja a gépek mozgását a légtérben.
Mindegy, végül is ezt állapította meg a jelentés is...
 
Mertem remélni, hogy ez nem így van és én tényleg úgy tudtam, hogy a svédek miatt van ez a döntés.
De az tény, hogy a MiG-21-es kabinja egészen a kivonásig titkos volt, csak a jófene se érti, miért. Pláne úgy volt titkos, hogy már nem volt ember a Földön, aki ne látta volna. Sőt, a MiG-21-es jópár anyaga titkos volt még jóval a kivonás után is.
De ha már itt tartunk, kis hazánkban bőven van még titkolni való. 2008-ban például az An-26-os legtöbb anyaga még titkos volt. Szolnokon a fegyverzetis terem anyaga (tablók, metszetek) nem fotózhatók, mert van rajtuk olyan anyag, ami még mindig titkos.
Namármos, ott nincs olyan anyag, ami nyugati. Azaz mi van ott? Negyven éves szovjet technika. Ami titkos egy NATO ország bázisán.
Ki elöl is titkolózunk? A NATO elől? Ejj, hát ennek az időnek már vége kéne, hogy legyen. Az oroszok elől? A saját, negyven évvel ezelőtti dolgaikat titkoljuk?

Az a baj, hogy nincs semmi titkolni való, csak a jó öreg begyepesedett bürokrácia találkozik a katonai gondolkodásmóddal. A parancs az parancs, akkor is, ha Ferenc Jóska adta ki. Ha nem volt visszavonva, akkor az parancs. Punk-tum!
És erre szoktam mondani, hogy az ilyen bürokratikus faszságok azok, amit tökéletesen leírják azt, hogy mekkora baj van a fejekben és hogy az tökéletes indikátora egy rendszer szellemi színvonaltalanságának. Olyan dolokat titkolnak, aminek semmi értelme, jenki NASA oldalról meg FADEC fejlesztési meg szélcsatorna mérési eredmények szedhetőek le.

Nehéz megállni, hogy ne temesse az ember az arcába a kezét, hogy ez az ország milyen és mennyivel túlhaladottak vagyunk hozzállásban...
 
Ez most a cáfolat akart lenni, vagy valami pontosítás? Komolyan, hogy lehet egy vizsgálat megállapítása az, hogy a gépben normális(?) üzem szerint egyátalán nincs variométer?
Miféle gép az ilyen?

Esetleg úgy, hogy valamilyen magyarázatot össze kellett hozni, hogy nem a pilóta volt a hibás?
 
  • Tetszik
Reactions: endre
De az tény, hogy a MiG-21-es kabinja egészen a kivonásig titkos volt, csak a jófene se érti, miért. Pláne úgy volt titkos, hogy már nem volt ember a Földön, aki ne látta volna. Sőt, a MiG-21-es jópár anyaga titkos volt még jóval a kivonás után is.
De ha már itt tartunk, kis hazánkban bőven van még titkolni való. 2008-ban például az An-26-os legtöbb anyaga még titkos volt. Szolnokon a fegyverzetis terem anyaga (tablók, metszetek) nem fotózhatók, mert van rajtuk olyan anyag, ami még mindig titkos.
Namármos, ott nincs olyan anyag, ami nyugati. Azaz mi van ott? Negyven éves szovjet technika. Ami titkos egy NATO ország bázisán.
Ki elöl is titkolózunk? A NATO elől? Ejj, hát ennek az időnek már vége kéne, hogy legyen. Az oroszok elől? A saját, negyven évvel ezelőtti dolgaikat titkoljuk?

Az a baj, hogy nincs semmi titkolni való, csak a jó öreg begyepesedett bürokrácia találkozik a katonai gondolkodásmóddal. A parancs az parancs, akkor is, ha Ferenc Jóska adta ki. Ha nem volt visszavonva, akkor az parancs. Punk-tum!


Ez pontosan így van, ahogy írod.