[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Status
Not open for further replies.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 179
61 056
113
2012-ben majdnem egy ilyen "ugrás" manőverrel sikerült leverni az égből egy Wizzair A-320-ast...
http://www.kbsz.hu/dokumentumok/2012-104.pdf

Elolvasva az anyagot nekem az jön le, hogy ebben az esetben a Gripen pilóták voltak le legkevésbé felelősek a "majdnem" eseményért.
De a 13. oldalon van egy érdekes megállapítás miszerint "... a Gripen repülőgépen normál működés esetén a függőleges sebesség kijelzése nem biztosított, ezért a pilóta nem tudja pontosan, mekkora sebességgel emelkedik..."

Magyarán a Vizsgálóbizottság arra a következtetésre jutott, hogy a Gripen repülőgépben a normál működés az, hogy nincs benne variométer, vagy annak indikátora. A világ összes vadászgépében van variométer, vagy annak indikátora. Ez nekem így elég furcsa.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Elolvasva az anyagot nekem az jön le, hogy ebben az esetben a Gripen pilóták voltak le legkevésbé felelősek a "majdnem" eseményért.
De a 13. oldalon van egy érdekes megállapítás miszerint "... a Gripen repülőgépen normál működés esetén a függőleges sebesség kijelzése nem biztosított, ezért a pilóta nem tudja pontosan, mekkora sebességgel emelkedik..."

Magyarán a Vizsgálóbizottság arra a következtetésre jutott, hogy a Gripen repülőgépben a normál működés az, hogy nincs benne variométer, vagy annak indikátora. A világ összes vadászgépében van variométer, vagy annak indikátora. Ez nekem így elég furcsa.
A Gripen pilóták annyiban voltak felelősek hogy 800 lábbal túlemelkedték az engedélyezett 35000 lábat.
A videó alapján lehet hogy van olyan beállítása az MFD-nek hogy nincs varió kijelzés.
A képen a bal oldali MFD van a videóból.
image.jpg

Az MFD alsó részén műhorizonttól jobbra a nagyobbik karika a magasság mérő. Megy is felfelé mint a csuda.
A műhorizont jobb oldala a sebesség (Mach) mérő lehet mert az meg szép lassan megy lefele.

Az látszik hogy 3400 lábon indítja a belehúzást de én - a magasság mérőt kivéve - egyik más műszeren sem látom hogy az értékek hirtelen meglódulnának...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 070
73 563
113
Mármint üzem közben? Mert a földön beleülhetett aki akart Ostravában.

Azt szokták kérni, hogy ha beleültél a földön a magyar Gripenbe, akkor ne fotózd le belsejét. (Vagy ha lefotózod, ne hozd nyilvánosságra.)
Én úgy tudtam, hogy ez magyar kérésre van így, nem a svédek találták ki.
 

zolkas

Well-Known Member
2016. október 19.
5 134
12 033
113
szerintem emelkedhettek egy jót és túlszaladtak hangsebesség felet voltak doksiban is ezt írta.....
 
M

molnibalage

Guest
Elolvasva az anyagot nekem az jön le, hogy ebben az esetben a Gripen pilóták voltak le legkevésbé felelősek a "majdnem" eseményért.
De a 13. oldalon van egy érdekes megállapítás miszerint "... a Gripen repülőgépen normál működés esetén a függőleges sebesség kijelzése nem biztosított, ezért a pilóta nem tudja pontosan, mekkora sebességgel emelkedik..."

Magyarán a Vizsgálóbizottság arra a következtetésre jutott, hogy a Gripen repülőgépben a normál működés az, hogy nincs benne variométer, vagy annak indikátora. A világ összes vadászgépében van variométer, vagy annak indikátora. Ez nekem így elég furcsa.
Hóóóóóóóóóóóóó...
Ez ebben a formában túlzás, mert variométer hasznossága sok gépen egy adott emelkedés felett niccs. Azokat gépeket, amiket én láttam, nem mindegyik HUD-ján van (F-15 és F-16. F-18-on van) és a többin a mechanikus vario korlátos. Az F-16-nál (így fejből), asszem 2 vagy 6 ezer láb / perc perc.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 179
61 056
113
Ez most a cáfolat akart lenni, vagy valami pontosítás? Komolyan, hogy lehet egy vizsgálat megállapítása az, hogy a gépben normális(?) üzem szerint egyátalán nincs variométer?
Miféle gép az ilyen?
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7
M

molnibalage

Guest
Azt szokták kérni, hogy ha beleültél a földön a magyar Gripenbe, akkor ne fotózd le belsejét. (Vagy ha lefotózod, ne hozd nyilvánosságra.)
Én úgy tudtam, hogy ez magyar kérésre van így, nem a svédek találták ki.
Le is fotózta szinte mindenki...
Értelme kikapcsolt állapotban semmi nincs a tiltásnak. Semmi titok vagy extra érdekesség érdekes nincs a kabinban, a neten van kép róla sőt, mint láttuk még displayes videó is.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
M

molnibalage

Guest
Ez most a cáfolat akart lenni, vagy valami pontosítás? Komolyan, hogy lehet egy vizsgálat megállapítása az, hogy a gépben normális(?) üzem szerint egyátalán nincs variométer?
Miféle gép az ilyen?
A variométer tudtommal navigációhoz kell és főleg csak földközelben. Megmondom az őszintét, én repszimben kb. soha a büdös életben nem használtam, mert a korszerű navigációs segédeszközök mellett kb. semmi szükség rá. A HUD korszak előtt volt értelme, illetve ha az optiális hajtómű beállítás emelkedéshez tartozik vario, az optimum climbinghoz, akkor kellhez, de amikor nekiáll egy gép M0.9 táján 10 fokosnál nagyobb bólintási szöggel emelkedni senki nem variot nézi...
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 179
61 056
113
Azt szokták kérni, hogy ha beleültél a földön a magyar Gripenbe, akkor ne fotózd le belsejét. (Vagy ha lefotózod, ne hozd nyilvánosságra.)
Én úgy tudtam, hogy ez magyar kérésre van így, nem a svédek találták ki.

Mertem remélni, hogy ez nem így van és én tényleg úgy tudtam, hogy a svédek miatt van ez a döntés.
De az tény, hogy a MiG-21-es kabinja egészen a kivonásig titkos volt, csak a jófene se érti, miért. Pláne úgy volt titkos, hogy már nem volt ember a Földön, aki ne látta volna. Sőt, a MiG-21-es jópár anyaga titkos volt még jóval a kivonás után is.
De ha már itt tartunk, kis hazánkban bőven van még titkolni való. 2008-ban például az An-26-os legtöbb anyaga még titkos volt. Szolnokon a fegyverzetis terem anyaga (tablók, metszetek) nem fotózhatók, mert van rajtuk olyan anyag, ami még mindig titkos.
Namármos, ott nincs olyan anyag, ami nyugati. Azaz mi van ott? Negyven éves szovjet technika. Ami titkos egy NATO ország bázisán.
Ki elöl is titkolózunk? A NATO elől? Ejj, hát ennek az időnek már vége kéne, hogy legyen. Az oroszok elől? A saját, negyven évvel ezelőtti dolgaikat titkoljuk?

Az a baj, hogy nincs semmi titkolni való, csak a jó öreg begyepesedett bürokrácia találkozik a katonai gondolkodásmóddal. A parancs az parancs, akkor is, ha Ferenc Jóska adta ki. Ha nem volt visszavonva, akkor az parancs. Punk-tum!
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 179
61 056
113
A variométer tudtommal navigációhoz kell és főleg csak földközelben. Megmondom az őszintét, én repszimben kb. soha a büdös életben nem használtam, mert a korszerű navigációs segédeszközök mellett kb. semmi szükség rá. A HUD korszak előtt volt értelme, illetve ha az optiális hajtómű beállítás emelkedéshez tartozik vario, az optimum climbinghoz, akkor kellhez, de amikor nekiáll egy gép M0.9 táján 10 fokosnál nagyobb bólintási szöggel emelkedni senki nem variot nézi...

Értem én, hogy nincs, el is fogadom. Ha nincs, hát nincs, de akkor valakinek észnél kell lennie, aki koordinálja a gépek mozgását a légtérben.
Mindegy, végül is ezt állapította meg a jelentés is...
 
M

molnibalage

Guest
Mertem remélni, hogy ez nem így van és én tényleg úgy tudtam, hogy a svédek miatt van ez a döntés.
De az tény, hogy a MiG-21-es kabinja egészen a kivonásig titkos volt, csak a jófene se érti, miért. Pláne úgy volt titkos, hogy már nem volt ember a Földön, aki ne látta volna. Sőt, a MiG-21-es jópár anyaga titkos volt még jóval a kivonás után is.
De ha már itt tartunk, kis hazánkban bőven van még titkolni való. 2008-ban például az An-26-os legtöbb anyaga még titkos volt. Szolnokon a fegyverzetis terem anyaga (tablók, metszetek) nem fotózhatók, mert van rajtuk olyan anyag, ami még mindig titkos.
Namármos, ott nincs olyan anyag, ami nyugati. Azaz mi van ott? Negyven éves szovjet technika. Ami titkos egy NATO ország bázisán.
Ki elöl is titkolózunk? A NATO elől? Ejj, hát ennek az időnek már vége kéne, hogy legyen. Az oroszok elől? A saját, negyven évvel ezelőtti dolgaikat titkoljuk?

Az a baj, hogy nincs semmi titkolni való, csak a jó öreg begyepesedett bürokrácia találkozik a katonai gondolkodásmóddal. A parancs az parancs, akkor is, ha Ferenc Jóska adta ki. Ha nem volt visszavonva, akkor az parancs. Punk-tum!
És erre szoktam mondani, hogy az ilyen bürokratikus faszságok azok, amit tökéletesen leírják azt, hogy mekkora baj van a fejekben és hogy az tökéletes indikátora egy rendszer szellemi színvonaltalanságának. Olyan dolokat titkolnak, aminek semmi értelme, jenki NASA oldalról meg FADEC fejlesztési meg szélcsatorna mérési eredmények szedhetőek le.

Nehéz megállni, hogy ne temesse az ember az arcába a kezét, hogy ez az ország milyen és mennyivel túlhaladottak vagyunk hozzállásban...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 070
73 563
113
Ez most a cáfolat akart lenni, vagy valami pontosítás? Komolyan, hogy lehet egy vizsgálat megállapítása az, hogy a gépben normális(?) üzem szerint egyátalán nincs variométer?
Miféle gép az ilyen?

Esetleg úgy, hogy valamilyen magyarázatot össze kellett hozni, hogy nem a pilóta volt a hibás?
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 070
73 563
113
De az tény, hogy a MiG-21-es kabinja egészen a kivonásig titkos volt, csak a jófene se érti, miért. Pláne úgy volt titkos, hogy már nem volt ember a Földön, aki ne látta volna. Sőt, a MiG-21-es jópár anyaga titkos volt még jóval a kivonás után is.
De ha már itt tartunk, kis hazánkban bőven van még titkolni való. 2008-ban például az An-26-os legtöbb anyaga még titkos volt. Szolnokon a fegyverzetis terem anyaga (tablók, metszetek) nem fotózhatók, mert van rajtuk olyan anyag, ami még mindig titkos.
Namármos, ott nincs olyan anyag, ami nyugati. Azaz mi van ott? Negyven éves szovjet technika. Ami titkos egy NATO ország bázisán.
Ki elöl is titkolózunk? A NATO elől? Ejj, hát ennek az időnek már vége kéne, hogy legyen. Az oroszok elől? A saját, negyven évvel ezelőtti dolgaikat titkoljuk?

Az a baj, hogy nincs semmi titkolni való, csak a jó öreg begyepesedett bürokrácia találkozik a katonai gondolkodásmóddal. A parancs az parancs, akkor is, ha Ferenc Jóska adta ki. Ha nem volt visszavonva, akkor az parancs. Punk-tum!


Ez pontosan így van, ahogy írod.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 070
73 563
113
Mertem remélni, hogy ez nem így van és én tényleg úgy tudtam, hogy a svédek miatt van ez a döntés.

Ha a svédek kérték ezt, akkor a csehektől miért nem kérték ugyanezt? Vagy mi lehet az a különbség, amit a magyar gépekben titkolni kell? (kikapcsolt állapotban)
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Ha a svédek kérték ezt, akkor a csehektől miért nem kérték ugyanezt? Vagy mi lehet az a különbség, amit a magyar gépekben titkolni kell? (kikapcsolt állapotban)
Szerintem azért nem kérték a csehektől, mert ez csak a MH felső vezetésének a VSz-időkből örökölt velük született hülye agyszüleménye, csak így egyszerűbb, hogy másra lehet tolni a saját hülyeségüket.
 
Status
Not open for further replies.