[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Vagy tesztelés volt.

Erre gondolok én is. Második eset, rövid időn belül. Lelőhettük volna, ha nem lép ki a légtérből ? Éjjel volt, gondolom vizuálisan nem lehetett azonosítani miféle gép. Felfegyverzett is lehetett volna, ami mondjuk Paksnak megy, vagy a fővárosnak.
 
Erre gondolok én is. Második eset, rövid időn belül. Lelőhettük volna, ha nem lép ki a légtérből ? Éjjel volt, gondolom vizuálisan nem lehetett azonosítani miféle gép. Felfegyverzett is lehetett volna, ami mondjuk Paksnak megy, vagy a fővárosnak.
Radarokon nem látszik, hogy mi az? Elég fejlett már a radartechnológia, hogy a gépek karakterisztikájából lássa mivel van dolga.
 
Én ezt nem tudom, laikusként ezért kérdezem én is, hogy lelőhettük volna, ha nem lép ki a légtérből ?
Biztosan megvan az az eset, amikor lekaphatják. Pl odamegy, meglesi milyen gép, ha kisgép, akkor a veszély is kicsi, ha nagygép, tehergép, nagy utasszállító, akkor nagyobb, ha katonai akkor már gondok vannak. Gondolom közben megy a rádiózás kideríteni mi a helyzet, ha ez nem megy, akkor fáklyázás vagy hasonló, ha nem vált irányt, nem reagál vagy "rossz" fele megy akkor egy sorozatot a gépágyúval eléje, ha erre sem reagál akkor mégegyszer, utána meg lelövik. Persze ezen változtathat, hogy mennyi idő mulva érne el egy kritikus célpontot, mekkora a gép, katonai gépnél (főleg vadásznál) valószínűleg másképp van a megközelítés és másak a manőverek, vagy ha egy nagygép direkt Paksnak megy lehet ha kevesebbet szaroznak.
 
A 37-es és a 44-es meg tart északnak, valószínűleg Svédországba. Gondolom már a Légi fölény 2018 gyakorlat miatt.


https://honvedelem.hu/cikk/110836_rendhagyo_elesloveszeten_a_gripenek

"Negyedik alkalommal vesznek részt a Magyar Honvédség JAS-39 Gripen vadászrepülőgépei a Légi Fölény elnevezésű éleslövészeti gyakorlaton, amelyet idén június 7-21. között rendeznek meg Svédországban."

"A levegő-levegő rakétalövészetet AIM-9L típusú Sidewinder rakétákkal folytatták le. Hétfőn összesen négy bal külső szárnyvégi indítóberendezésre függesztett rakétát lőttek el a feladatra kijelölt hajózók."

Nem derül ki az cikkből, hogy a rakétát a svédek adták vagy saját volt. A kép alapján ti mit gondoltok?

12.jpg
 
https://honvedelem.hu/cikk/110836_rendhagyo_elesloveszeten_a_gripenek

"Negyedik alkalommal vesznek részt a Magyar Honvédség JAS-39 Gripen vadászrepülőgépei a Légi Fölény elnevezésű éleslövészeti gyakorlaton, amelyet idén június 7-21. között rendeznek meg Svédországban."

"A levegő-levegő rakétalövészetet AIM-9L típusú Sidewinder rakétákkal folytatták le. Hétfőn összesen négy bal külső szárnyvégi indítóberendezésre függesztett rakétát lőttek el a feladatra kijelölt hajózók."

Nem derül ki az cikkből, hogy a rakétát a svédek adták vagy saját volt. A kép alapján ti mit gondoltok?

12.jpg
A vételkor nem vettünk "képzési" keretet? A képen rolleronos (vagy minek hívják) a rakéta... szerintem ilyet nem vettünk.
 
A vételkor nem vettünk "képzési" keretet? A képen rolleronos (vagy minek hívják) a rakéta... szerintem ilyet nem vettünk.
Minden Sidewinder rolleronos kivéve az AIM-9X-et szóval nincs olyan, hogy "nem ilyet vettünk", mert nincs olyan AIM-9 változat az X előtt.
Adott estben ne feltétlen látni rolleront, csak akkor a CATM-9-et viszi. Mivel azt nem indítják, ezért nincs szükséges rolleronra. A kék csík okkal van a rakétatesten.

file.php
 
A vételkor nem vettünk "képzési" keretet? A képen rolleronos (vagy minek hívják) a rakéta... szerintem ilyet nem vettünk.
AIM-9L rakétákat vettünk, azokon is van rolleron, mármint az éles rakétákon, mert a gyakorlókon nincs rá szükség (a rolleron csak rakétaindítás után, a rakéta önálló repülése közben működik).
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74
AIM-9L rakétákat vettünk, azokon is van rolleron, mármint az éles rakétákon, mert a gyakorlókon nincs rá szükség (a rolleron csak rakétaindítás után, a rakéta önálló repülése közben működik).
Köszönöm! Ott voltam lemaradva, hogy anno voltak cikkek, hogy a Gripeneken a sidewinder rolleron káros mértékű vibrációt okozott. Úgy látszik megoldódott a gond.
 
Köszönöm! Ott voltam lemaradva, hogy anno voltak cikkek, hogy a Gripeneken a sidewinder rolleron káros mértékű vibrációt okozott. Úgy látszik megoldódott a gond.

A csehek pl. pont ezért szinte soha nem reptetnek szárnyvégen rakétát, sem gyakorlásra, sem éleslövészeten, sem a baltikumban. A magyar gripenen ez valahogy nem számít, tudjafene miért...(fejvakarás)
 
A csehek pl. pont ezért szinte soha nem reptetnek szárnyvégen rakétát, sem gyakorlásra, sem éleslövészeten, sem a baltikumban. A magyar gripenen ez valahogy nem számít, tudjafene miért...(fejvakarás)
Számítani éppen számítana, de más a cseh Gripen és más a mi Griffünk, nem véletlenül van a mi gépünk típusjelzése végén a "Hu". Az AIM-9L külső nitrogén-táplálást igényel az infrafej hűtéséhez (a főfutóaknákban vannak a palackjai), és a mi gépeinken ez csak a szárnyvégi rakétasínbe van bekötve, így számunkra nem szabadon választható hova függesztik a Sidewindert. A cseh gépeken ez már nyilván meg van oldva a szárny alatti függesztőnél is, így ők válogathatnak a függesztők között.
 
Miből szűrted le, hogy megoldódott a gond?
A fentiekből. A prototípusoknál emlékeim szerint szerkezeti elem törésig (ne kérdezd mit takar) fajult a dolog. De ezt még a topgun hozta le, nem hajózó v. műszaki. A másik pedig, hogy ha jól tudom az utántöltős gépeknél szerkezeti megerősítések vannak. Jó lenne egy aktívot megkérdezni -ha nem hadititok- a tapasztalatairól.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Számítani éppen számítana, de más a cseh Gripen és más a mi Griffünk, nem véletlenül van a mi gépünk típusjelzése végén a "Hu". Az AIM-9L külső nitrogén-táplálást igényel az infrafej hűtéséhez (a főfutóaknákban vannak a palackjai), és a mi gépeinken ez csak a szárnyvégi rakétasínbe van bekötve, így számunkra nem szabadon választható hova függesztik a Sidewindert. A cseh gépeken ez már nyilván meg van oldva a szárny alatti függesztőnél is, így ők válogathatnak a függesztők között.
Az is a mi gyökérségünk, hogy ezt az átalakítást nem kértük 10+ év után sem...?
 
  • Tetszik
Reactions: endre