[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 200
24 211
113
:eek:
Nem egy, repülés közeli ember mondja ezt, + nincs ember a földön, aki látott már Sidewindert magyar szârny alatt, de persze marhaság... :D

Hajh, ha felsorolnám, mennyi mindent nem láttál még és mégis létezik :D
(ha kukacoskodni akarnák, hangárképen van 6-os függesztés gondolom még svéd gyakorlóval, lapozz kicsit vissza)
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 200
24 211
113
Az én erősségem nem a gépek konkrét rendszereinek ismeretében van. Azonban az, hogy milyen fajta sín és kábelezés van az nem élesen válik el. Az F-15-ös írásban találkozthatsz azzal, hogy két teljesen egyforma izraeli F-15-ös nem is volt, holott egy lot szériában voltak.

Az, hogy nálunk ilyen műszaki tartalommal érkeztek gépek a te megállapításoddal semmiféle logikai kapcsolatban nincs. Főleg úgy, hogy a gépek hibridek..

Lehetséges, bár ha belegondolunk abba, hogy az eredeti használt szárny kialakítása, kábelezése lehetővé tette ezt, akkor ez a hibrid A/B szárny - újabb C/D törzs kombóban miért is veszítené el ezt a "képességet"...?!...nem értem. Szerintem csak "magyarosan" egyszerűbb oda rakni, ill. a fegyveresek lusták papirozgatni a sínnel meg a tartozékokkal.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 113
80 927
113
:eek:


Hajh, ha felsorolnám, mennyi mindent nem láttál még és mégis létezik :D
(ha kukacoskodni akarnák, hangárképen van 6-os függesztés gondolom még svéd gyakorlóval, lapozz kicsit vissza)


Hogy pl. mit nem láttunk még.... Zord utólag betett egy képet az egyik blogbejegyzésébe az alábbi szöveggel:

"Az Ancsánkkal kiszállított A-G fegyverzet. Négy Mav (a két közelebbi AGM-65G2), és legalább hat Mk82 bombatest szállítókeretben. Forrás: FB via Aeromagazin"


406_lhke-espe_a-g_load.jpg
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 113
80 927
113
:eek:


Hajh, ha felsorolnám, mennyi mindent nem láttál még és mégis létezik :D
(ha kukacoskodni akarnák, hangárképen van 6-os függesztés gondolom még svéd gyakorlóval, lapozz kicsit vissza)

Erről én is lemaradtam. Mit keressek visszaolvasáskor? Magyar Gripent 6 svéd gyakorló mivel?
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Halkan jegyzem mey azt, hogy mit raknak fel gerendára az nincs összhangban azzal, hogy mit képes használni. Én is láttam mág 4xGBU-24-es F-16C-t reklámfotón....

Egyértelmű, másrészt áramlástanilag sokkal egészségesebb az AIM9-est a szárnyvégi indítósínre rakni.
(alacsonyabb Drag Index, lásd F-16 manual)
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 200
24 211
113
Halkan jegyzem mey azt, hogy mit raknak fel gerendára az nincs összhangban azzal, hogy mit képes használni. Én is láttam mág 4xGBU-24-es F-16C-t reklámfotón....

De ez nem is zárja ki, hogy ne tudnánk ott használni. Eddig ez hasonló urban legend mint a hiányzó Amraam "kulcsok". Legalább is számomra,...pedig az is szakmai berkekből kijutott "infó".
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Az a kérdés, hol reped a szárny. A szárnyrészen vagy a bekötéseknél?
Ha a rolleronokon keletkező örvénylés és az ebből következően a szárnyra átadódó vibráció miatt keletkeznek repedések, akkor inkább a szárny külső harmadában-negyedében valószínű. Erről soha semmiféle hivatalos tájékoztatót nem hallottam vagy olvastam, ami van az csak a kósza sajtópletyka szintjén mozog (viszont ősi magyar közmondás szerint nem zörög a haraszt ...)
 
  • Tetszik
Reactions: endre

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 200
24 211
113
Jéé, az ott egy Iris-T a földön. Valójában van magyar Iris-T?.. Na ennyit ér ez a kép... :D

Azt mondtad, senki nem látott még olyat.
Erre fel kapod képet. Emészthetetlen mi?!
Senki sem mondta hogy éles, sőt szerintem ez nem is magyar, csak kölcsön svéd...
Senki sem mondta, hogy ez bármit bizonyít...
...csak azt, hogy sokan láttak már olyat, amit te nem.
Erre inkább beállsz majomkodni. Gratula.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 714
12 203
113
Misi, lakott terület felett éjjel, NVG nélkül és nem ajánlanám a Pelle használatát a Mauserben, mert szépen megsorozhat egy falut, házat tök tudja miatt. Az NVG nem általános, szinte biztos, hogy nincs a KESZI-nél, az első levegő-föld éleslövészet is most volt vele csak éjjel...

Miért, AMRAAM-el lövöldözhetnének?
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 864
6 053
113
Azt mondtad, senki nem látott még olyat.
Erre fel kapod képet. Emészthetetlen mi?!
Senki sem mondta hogy éles, sőt szerintem ez nem is magyar, csak kölcsön svéd...
Senki sem mondta, hogy ez bármit bizonyít...
...csak azt, hogy sokan láttak már olyat, amit te nem.
Erre inkább beállsz majomkodni. Gratula.

Ahogy Molni is írta, szárazon felrakhatsz rá bármit, aminek passzol a zárszerkezete, attól még ez nem jelenti azt, hogy működik is. De persze mindig van valaki, aki ellen megy a többieknek, most te vállaltad ezt a szerepet.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 113
80 927
113
Egyértelmű, másrészt áramlástanilag sokkal egészségesebb az AIM9-est a szárnyvégi indítósínre rakni.
(alacsonyabb Drag Index, lásd F-16 manual)

Az F-16-nál mégis az AIM-120-at függesztik a szárnyvégre, az AIM-9 meg megy a szárny alá...

Persze a Gripennél ezt nem lehet megcsinálni.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 113
80 927
113
Lehet, hogy egyszerűbb ha a fotókat próbáljuk meg összehasonlítani...

Légi fölény 2008
"Az észak-svédországi Vidsel közelében fekvő lőtéren 2008. június 9-14. között hat JAS-39 Gripen fedélzetéről levegő-levegő rakétákkal hajtotta végre a típus első - és sikeres - éles lőgyakorlatát. A gépekre a délelőtti bevetések során régi svéd Rb74-est (AIM-9L) légiharc-rakétákat függesztettek, míg a magyar készletből származó, felújított BGT AIM-9L/I-1-es rakétát az egyik délutáni sorban felszálló gépre helyezték fel a müszakiak."

06.jpg



Légi fölény 2012

"A lövészeten felhasználásra kerülő hét darab magyar Sidewinder rakéta kiszállítására ugyanis – a szlovák, lengyel és svéd hatóságok átrepülési engedélye alapján, az igazi NATO-szövetségesi hozzáállás példájaként – a Gripenekre függesztett, nem élesített állapotban sor kerülhetett."

http://www.mh59.hu/rovatok/hu/galeria/legi_foleny_2012_gal/

vidsel_27.jpg


120320_Legi_Foleny_29.jpg
120320_Legi_Foleny_24.jpg


legi_01_n.jpg



Légi fölény 2015
"Az AIM-9-es Sidewindereket (csörgőkígyó) a légibázis svéd műszaki katonái március 16-án, hétfőn, kora reggel adták át magyar kollégáiknak, akik azonnal megkezdték a rakéták rögzítését a Gripenek szárnyvégeire."

_DSC0537.jpg


_DSC0578.jpg


vidsel_2015-03-16-10-49-29-mc3a1solc3a1s.jpg



Légi fölény 2018

???


Mintha a feliratokban és a biztosító szalagokban látnék különbséget a 2012-hez viszonyítva. Szerintetek?

12.jpg







Ez a "képzési keret" jó gondolat, de senki se látott még olyan embert, aki pontosan tudja hogy mi van benne a legutóbbi szerződésmódosításban :)
"A módosított szerződés immár a kiképzést is tartalmazza. A konkrét számok a szerződés minősítése miatt nem hozhatók nyilvánosságra."




Ahol még éles AIM-9 volt a gépeken, az a Baltic Air Policing:

http://airbase.blog.hu/2015/11/10/baltic_air_policing_hangarok_vilaga

http://airbase.blog.hu/2015/11/13/baltic_air_policing_felhok_kozott_a_bap


Más is arra jutott, amire én.... svédek voltak a 2018-ban indított Sidewinderek.
 
  • Tetszik
Reactions: rappali_
T

Törölt tag 1945

Guest
Az F-16-nál mégis az AIM-120-at függesztik a szárnyvégre, az AIM-9 meg megy a szárny alá...

Persze a Gripennél ezt nem lehet megcsinálni.

Ööö, hogy jön most ide az AMRAAM???
Eddig arról ment a polémia, hogy a szárnyvégre vagy a szárny alá jobb az AIM9-est függeszteni.
Mi a szárnyvégen hordtuk, aminek oka lehetett az is, hogy így kisebb a gép légellenállása.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 200
24 211
113
Ahogy Molni is írta, szárazon felrakhatsz rá bármit, aminek passzol a zárszerkezete, attól még ez nem jelenti azt, hogy működik is. De persze mindig van valaki, aki ellen megy a többieknek, most te vállaltad ezt a szerepet.

Szövegértési problémákkal egyesek néha küszködnek, most te vállaltad ezt a szerepet. (De lehet olvasni nem tudsz, fuss neki mégegyszer...pls)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 113
80 927
113
Ööö, hogy jön most ide az AMRAAM???
Eddig arról ment a polémia, hogy a szárnyvégre vagy a szárny alá jobb az AIM9-est függeszteni.
Mi a szárnyvégen hordtuk, aminek oka lehetett az is, hogy így kisebb a gép légellenállása.

Bocs, kicsit elkalandoztam.

Egyetértek veled, a Gripennél is a szárnyvégre függesztett AIM-9 szerintem is valószínűleg kisebb légellenállást okoz, mint a szárny alá függesztve.


Ha már az F-16-ost említetted...

Hogy is volt az F-16-osnál?
A szárnyakon erős volt a flutter/flatter jelenség, ha nem volt a szárnyvégekre függesztve semmi?
Ha ott volt AIM-9, akkor ez kisebb lett vagy nagyobb?
Aztán meg rájöttek, hogy ha AIM-120 van a szárnyvégen akkor az a legjobb és a légellenállás is kedvezőbb így?