[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Status
Not open for further replies.
T

Törölt tag 1945

Guest
Voltam egyszer egy zártkörű előadáson, ahol egy általam hozzáértőnek gondolt honvédségi szakember nagyon sok furcsa dolgot mondott a régen- és jelenleg rendszeresített légiharc rakétákról. Ott hangzott el pl. hogy "az AIM-9 rakétáink első használata előtt választható volt hogy mivel akarjuk hűteni. Lehetett volna a sűrített levegős hűtést is választani." És akkor nem lett volna probléma a szárny alá függesztéssel sem. Én argon gázos belső hűtés vagy külső nitrogénes hűtésről tudok az AIM-9-nél, vagyis szerintem inkább még a rendszeresítésnél kellett volna ezt eldönteni, máshogy dönteni, hogy ne legyen probléma a függeszthetőséggel.

A Sidewinder változatától függ mivel kell hűteni az érzékelőt:
(benne van a fenti anyagban, amit linkeltem)

Nitrogén
AIM-9D/G/H

Peltier
AIM-9E/J/N

CO2
AIM-9F

Argon
AIM-9L/M
 
M

molnibalage

Guest
A Sidewinder változatától függ mivel kell hűteni az érzékelőt:
(benne van a fenti anyagban, amit linkeltem)

Nitrogén
AIM-9D/G/H

Peltier
AIM-9E/J/N

CO2
AIM-9F

Argon
AIM-9L/M
Ehhez képes Ostravában a szaki azt mondta, hogy sűrített levegős hűtés van. Én is csak pislogtam.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 903
8 192
113
Ehhez képes Ostravában a szaki azt mondta, hogy sűrített levegős hűtés van. Én is csak pislogtam.
Én is alátámsztom Balázs által leírtakat, sima sűrített levegős hűtés van (lehetne más gázzal is, de így olcsóbb).
Ismereteim szerint viszont a kábelezés a rákfene, egyszerűen így lett átépítve az ESB-HU változat. A cseh gépek új C-k voltak, némileg downgradelve - földi csapásmérés, Link16 nélkül és metrikus rendszerekkel) de a nagyjavítások során felhozták őket..
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 903
8 192
113
egyébként jelenleg akadémikus kérdés az AIM-9-mert nincs hadrafogható.. (A Keszi AMRAAM-mal repül). Ezért is volt nem semmi az ukrán csempészgép elfogása, amikor infracsapával jelzett neki a hajózó, de, hogy mivel lőtte volna le??? hmmm.. Éppen erre jó pld. a infra/hőkövető rakéta.. Viszont ugyanaz a cég modernizálja a rakétákat, mint aki az Iris-T gyártója, és amelyet terveztünk a hadrendbe állítani a Griffnél, ezért is minimális mennyiségű AIM-9-et vettünk. A többit találjátok ki :)
 

ZRÍNYI 20!026

Well-Known Member
2017. szeptember 20.
2 056
4 006
113
egyébként jelenleg akadémikus kérdés az AIM-9-mert nincs hadrafogható.. (A Keszi AMRAAM-mal repül). Ezért is volt nem semmi az ukrán csempészgép elfogása, amikor infracsapával jelzett neki a hajózó, de, hogy mivel lőtte volna le??? hmmm.. Éppen erre jó pld. a infra/hőkövető rakéta.. Viszont ugyanaz a cég modernizálja a rakétákat, mint aki az Iris-T gyártója, és amelyet terveztünk a hadrendbe állítani a Griffnél, ezért is minimális mennyiségű AIM-9-et vettünk. A többit találjátok ki :)

Gondolom a Sidewinderek üzemidő hosszabbítása helyett a gyártó az Iris-T-t szeretné eladni, de mi sokalljuk érte a darabonkénti több mint 500 000€-s árat.
Ezért képesek vagyunk évekig vacilálni, hogy most mi is legyen, ahogyan azt az ejtőernyőknél is tesszük!
Tehát kivárunk! Az, hogy közben semmink sincs, a kutyát nem érdekli!
 
  • Tetszik
Reactions: endre and Luthero

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 903
8 192
113
Gépágyú. A jó öreg Mauser szépen megszegecsel bármilyen csempészgépet. Akár éjjel is.
Misi, lakott terület felett éjjel, NVG nélkül és nem ajánlanám a Pelle használatát a Mauserben, mert szépen megsorozhat egy falut, házat tök tudja miatt. Az NVG nem általános, szinte biztos, hogy nincs a KESZI-nél, az első levegő-föld éleslövészet is most volt vele csak éjjel...
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 179
61 056
113
Ne feledd, nemhogy a Mauserrel nem lőnek le semmilyen csempészgépet, de IR rakétával se. Az kb ugyanaz a balhé, ha mellé megy, csak még messzebbre is repül. Amúgy, ha mindenáron tűzparancs lenne egy ilyen kisgép ellen, akkor se a drága rakétát fogják eldurrantani, hanem egy sorozatot engednek meg, aztán az egy erősen James Bond-féle tudd, hogy értsd helyzet lesz.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 335
76 983
113
Ezeket a kis gépeket nem lehet leverni az égről úgy,hogy elmész mellettük nagy sebességgel?Vagy ahogy az amerikaiak csinálták annak idején a TU-95-ösökkel(beálltak eléjük és utánégetőt kapcsoltak amitől leállt a hajtómű).
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Ezeket a kis gépeket nem lehet leverni az égről úgy,hogy elmész mellettük nagy sebességgel?Vagy ahogy az amerikaiak csinálták annak idején a TU-95-ösökkel(beálltak eléjük és utánégetőt kapcsoltak amitől leállt a hajtómű).
Lehetőleg inkább előttük ferdén keresztbe kell repülni, futót-fékszárnyat-lehetőleg mindent kinyitva, hogy minél nagyobb legyen a légörvény amibe aztán belerepül. Persze ezt éjszaka megcsinálni enyhén problémás, mert egy tilosban sunnyogó pilóta nyilván nem teszi meg azt a szívességet hogy felkapcsolja a helyzetlámpáit, így könnyen karambol lenne a vége. Eléjük beállni meg "kissé" nehézkes, mert olyan lassúak hogy a Gripen folyamatosan távolodna tőlük. Még az An-2-nek is 200 alatt van az utazósebessége, de kényelmesen tud repülni lassabban is, a Griff meg 200 alatt már csak zuhanó tégla.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 627
5 351
113
egyébként jelenleg akadémikus kérdés az AIM-9-mert nincs hadrafogható.. (A Keszi AMRAAM-mal repül). Ezért is volt nem semmi az ukrán csempészgép elfogása, amikor infracsapával jelzett neki a hajózó, de, hogy mivel lőtte volna le??? hmmm.. Éppen erre jó pld. a infra/hőkövető rakéta.. Viszont ugyanaz a cég modernizálja a rakétákat, mint aki az Iris-T gyártója, és amelyet terveztünk a hadrendbe állítani a Griffnél, ezért is minimális mennyiségű AIM-9-et vettünk. A többit találjátok ki :)

Szóval a tegnapi lövészet is svéd rakétákkal ment?
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 894
22 338
113
Az is a mi gyökérségünk, hogy ezt az átalakítást nem kértük 10+ év után sem...?

Ez marhaság, azt, amit az alap A/B gép tud, miért ne tudná átalakítás nélkül a C/D-re felhozott EBS-HU?!...Direkt mi kértünk "Nato" pillonokat stb. hogy a kompatibilitással ne legyen gond.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 627
5 351
113
Ez marhaság, azt, amit az alap A/B gép tud, miért ne tudná átalakítás nélkül a C/D-re felhozott EBS-HU?!...Direkt mi kértünk "Nato" pillonokat stb. hogy a kompatibilitással ne legyen gond.

Nem egy, repülés közeli ember mondja ezt, + nincs ember a földön, aki látott már Sidewindert magyar szârny alatt, de persze marhaság... :D
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
M

molnibalage

Guest
Misi, lakott terület felett éjjel, NVG nélkül és nem ajánlanám a Pelle használatát a Mauserben, mert szépen megsorozhat egy falut, házat tök tudja miatt. Az NVG nem általános, szinte biztos, hogy nincs a KESZI-nél, az első levegő-föld éleslövészet is most volt vele csak éjjel...
TGP-s keszi kell. HUD-ra felvetíthető a TGP képe?
 
M

molnibalage

Guest
Ez marhaság, azt, amit az alap A/B gép tud, miért ne tudná átalakítás nélkül a C/D-re felhozott EBS-HU?!...Direkt mi kértünk "Nato" pillonokat stb. hogy a kompatibilitással ne legyen gond.
Az én erősségem nem a gépek konkrét rendszereinek ismeretében van. Azonban az, hogy milyen fajta sín és kábelezés van az nem élesen válik el. Az F-15-ös írásban találkozthatsz azzal, hogy két teljesen egyforma izraeli F-15-ös nem is volt, holott egy lot szériában voltak.

Az, hogy nálunk ilyen műszaki tartalommal érkeztek gépek a te megállapításoddal semmiféle logikai kapcsolatban nincs. Főleg úgy, hogy a gépek hibridek..
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Voltam egyszer egy zártkörű előadáson, ahol egy általam hozzáértőnek gondolt honvédségi szakember nagyon sok furcsa dolgot mondott a régen- és jelenleg rendszeresített légiharc rakétákról. Ott hangzott el pl. hogy "az AIM-9 rakétáink első használata előtt választható volt hogy mivel akarjuk hűteni. Lehetett volna a sűrített levegős hűtést is választani." És akkor nem lett volna probléma a szárny alá függesztéssel sem. Én argon gázos belső hűtés vagy külső nitrogénes hűtésről tudok az AIM-9-nél, vagyis szerintem inkább még a rendszeresítésnél kellett volna ezt eldönteni, máshogy dönteni, hogy ne legyen probléma a függeszthetőséggel.




Valahogy így gondolom ezt én is.

Ez a szárnyrepedés téma érdekes. Állítólag a svédek találtak repedéseket az A/B gépeken (vagy a fárasztási/terhelés teszteknek alávetett gépeken?). De már kivonták az összes A/B-t, így ez már nem derülhet ki ténylegesen. Mások szerint még a C/D-n is előfordulhat, mert nem oldották meg teljesen a problémát. De a svédek már IRIS-T-t használnak.
Hiába vonták ki a svédek az A/B Gripeneket, a mi gépeink azoknak a szárnyait kapták meg, egy új - légi-utántöltő rendszerrel felszerelt - törzsre felszerelve (olcsóbban lett megoldva az üzlet használt szárnyakkal). Így lettek a mi gépeink olyan Griffek, amilyenek sehol máshol nincsenek a világon - nem azonos a szárnyaik és a törzsek lerepült ideje!!
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 903
8 192
113
A svédek információim szerint bár rendszeresítették az Iris-T rakétákat, de nem vonták ki az AIM-9-est sem, sőt a kiképző ezredüknél Sátánosban nincs is Iris-T. A másik két (első vonalas) ezrednél úgy tudom megtörtént az átfegyverzés .
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 060
73 558
113
Hiába vonták ki a svédek az A/B Gripeneket, a mi gépeink azoknak a szárnyait kapták meg, egy új - légi-utántöltő rendszerrel felszerelt - törzsre felszerelve (olcsóbban lett megoldva az üzlet használt szárnyakkal). Így lettek a mi gépeink olyan Griffek, amilyenek sehol máshol nincsenek a világon - nem azonos a szárnyaik és a törzsek lerepült ideje!!

Az a kérdés, hol reped a szárny. A szárnyrészen vagy a bekötéseknél?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 060
73 558
113
A Sidewinder változatától függ mivel kell hűteni az érzékelőt:
(benne van a fenti anyagban, amit linkeltem)

Nitrogén
AIM-9D/G/H

Peltier
AIM-9E/J/N

CO2
AIM-9F

Argon
AIM-9L/M


Én nem értek hozzá, csak próbálom rendszerezni az információkat.
Ezekből a mondatokból indultam ki:



"To cool the seeker head, a 5,000 psi (35 MPa) argon bottle (TMU-72/B or A/B) is carried internally in Air Force AIM-9L/M variants, while the Navy uses a rail-mounted nitrogen bottle."

"AIM-9X also includes an internal cooling system eliminating the need for use of nitrogen bottles (U.S. Navy and Marines) in the launch rail or argon internal bottle (USAF)."
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Status
Not open for further replies.