[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 031
113
Voltam egyszer egy zártkörű előadáson, ahol egy általam hozzáértőnek gondolt honvédségi szakember nagyon sok furcsa dolgot mondott a régen- és jelenleg rendszeresített légiharc rakétákról. Ott hangzott el pl. hogy "az AIM-9 rakétáink első használata előtt választható volt hogy mivel akarjuk hűteni. Lehetett volna a sűrített levegős hűtést is választani." És akkor nem lett volna probléma a szárny alá függesztéssel sem. Én argon gázos belső hűtés vagy külső nitrogénes hűtésről tudok az AIM-9-nél, vagyis szerintem inkább még a rendszeresítésnél kellett volna ezt eldönteni, máshogy dönteni, hogy ne legyen probléma a függeszthetőséggel.




Valahogy így gondolom ezt én is.

Ez a szárnyrepedés téma érdekes. Állítólag a svédek találtak repedéseket az A/B gépeken (vagy a fárasztási/terhelés teszteknek alávetett gépeken?). De már kivonták az összes A/B-t, így ez már nem derülhet ki ténylegesen. Mások szerint még a C/D-n is előfordulhat, mert nem oldották meg teljesen a problémát. De a svédek már IRIS-T-t használnak.
Hiába vonták ki a svédek az A/B Gripeneket, a mi gépeink azoknak a szárnyait kapták meg, egy új - légi-utántöltő rendszerrel felszerelt - törzsre felszerelve (olcsóbban lett megoldva az üzlet használt szárnyakkal). Így lettek a mi gépeink olyan Griffek, amilyenek sehol máshol nincsenek a világon - nem azonos a szárnyaik és a törzsek lerepült ideje!!
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 649
10 997
113
A svédek információim szerint bár rendszeresítették az Iris-T rakétákat, de nem vonták ki az AIM-9-est sem, sőt a kiképző ezredüknél Sátánosban nincs is Iris-T. A másik két (első vonalas) ezrednél úgy tudom megtörtént az átfegyverzés .
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 294
90 773
113
Hiába vonták ki a svédek az A/B Gripeneket, a mi gépeink azoknak a szárnyait kapták meg, egy új - légi-utántöltő rendszerrel felszerelt - törzsre felszerelve (olcsóbban lett megoldva az üzlet használt szárnyakkal). Így lettek a mi gépeink olyan Griffek, amilyenek sehol máshol nincsenek a világon - nem azonos a szárnyaik és a törzsek lerepült ideje!!

Az a kérdés, hol reped a szárny. A szárnyrészen vagy a bekötéseknél?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 294
90 773
113
A Sidewinder változatától függ mivel kell hűteni az érzékelőt:
(benne van a fenti anyagban, amit linkeltem)

Nitrogén
AIM-9D/G/H

Peltier
AIM-9E/J/N

CO2
AIM-9F

Argon
AIM-9L/M


Én nem értek hozzá, csak próbálom rendszerezni az információkat.
Ezekből a mondatokból indultam ki:



"To cool the seeker head, a 5,000 psi (35 MPa) argon bottle (TMU-72/B or A/B) is carried internally in Air Force AIM-9L/M variants, while the Navy uses a rail-mounted nitrogen bottle."

"AIM-9X also includes an internal cooling system eliminating the need for use of nitrogen bottles (U.S. Navy and Marines) in the launch rail or argon internal bottle (USAF)."
 
  • Tetszik
Reactions: endre

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 855
27 124
113
:eek:
Nem egy, repülés közeli ember mondja ezt, + nincs ember a földön, aki látott már Sidewindert magyar szârny alatt, de persze marhaság... :D

Hajh, ha felsorolnám, mennyi mindent nem láttál még és mégis létezik :D
(ha kukacoskodni akarnák, hangárképen van 6-os függesztés gondolom még svéd gyakorlóval, lapozz kicsit vissza)
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 855
27 124
113
Az én erősségem nem a gépek konkrét rendszereinek ismeretében van. Azonban az, hogy milyen fajta sín és kábelezés van az nem élesen válik el. Az F-15-ös írásban találkozthatsz azzal, hogy két teljesen egyforma izraeli F-15-ös nem is volt, holott egy lot szériában voltak.

Az, hogy nálunk ilyen műszaki tartalommal érkeztek gépek a te megállapításoddal semmiféle logikai kapcsolatban nincs. Főleg úgy, hogy a gépek hibridek..

Lehetséges, bár ha belegondolunk abba, hogy az eredeti használt szárny kialakítása, kábelezése lehetővé tette ezt, akkor ez a hibrid A/B szárny - újabb C/D törzs kombóban miért is veszítené el ezt a "képességet"...?!...nem értem. Szerintem csak "magyarosan" egyszerűbb oda rakni, ill. a fegyveresek lusták papirozgatni a sínnel meg a tartozékokkal.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 294
90 773
113
:eek:


Hajh, ha felsorolnám, mennyi mindent nem láttál még és mégis létezik :D
(ha kukacoskodni akarnák, hangárképen van 6-os függesztés gondolom még svéd gyakorlóval, lapozz kicsit vissza)


Hogy pl. mit nem láttunk még.... Zord utólag betett egy képet az egyik blogbejegyzésébe az alábbi szöveggel:

"Az Ancsánkkal kiszállított A-G fegyverzet. Négy Mav (a két közelebbi AGM-65G2), és legalább hat Mk82 bombatest szállítókeretben. Forrás: FB via Aeromagazin"


406_lhke-espe_a-g_load.jpg
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 294
90 773
113
:eek:


Hajh, ha felsorolnám, mennyi mindent nem láttál még és mégis létezik :D
(ha kukacoskodni akarnák, hangárképen van 6-os függesztés gondolom még svéd gyakorlóval, lapozz kicsit vissza)

Erről én is lemaradtam. Mit keressek visszaolvasáskor? Magyar Gripent 6 svéd gyakorló mivel?
 
T

Törölt tag

Guest
Halkan jegyzem mey azt, hogy mit raknak fel gerendára az nincs összhangban azzal, hogy mit képes használni. Én is láttam mág 4xGBU-24-es F-16C-t reklámfotón....

Egyértelmű, másrészt áramlástanilag sokkal egészségesebb az AIM9-est a szárnyvégi indítósínre rakni.
(alacsonyabb Drag Index, lásd F-16 manual)
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 855
27 124
113
Halkan jegyzem mey azt, hogy mit raknak fel gerendára az nincs összhangban azzal, hogy mit képes használni. Én is láttam mág 4xGBU-24-es F-16C-t reklámfotón....

De ez nem is zárja ki, hogy ne tudnánk ott használni. Eddig ez hasonló urban legend mint a hiányzó Amraam "kulcsok". Legalább is számomra,...pedig az is szakmai berkekből kijutott "infó".
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 031
113
Az a kérdés, hol reped a szárny. A szárnyrészen vagy a bekötéseknél?
Ha a rolleronokon keletkező örvénylés és az ebből következően a szárnyra átadódó vibráció miatt keletkeznek repedések, akkor inkább a szárny külső harmadában-negyedében valószínű. Erről soha semmiféle hivatalos tájékoztatót nem hallottam vagy olvastam, ami van az csak a kósza sajtópletyka szintjén mozog (viszont ősi magyar közmondás szerint nem zörög a haraszt ...)
 
  • Tetszik
Reactions: endre

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 855
27 124
113
Jéé, az ott egy Iris-T a földön. Valójában van magyar Iris-T?.. Na ennyit ér ez a kép... :D

Azt mondtad, senki nem látott még olyat.
Erre fel kapod képet. Emészthetetlen mi?!
Senki sem mondta hogy éles, sőt szerintem ez nem is magyar, csak kölcsön svéd...
Senki sem mondta, hogy ez bármit bizonyít...
...csak azt, hogy sokan láttak már olyat, amit te nem.
Erre inkább beállsz majomkodni. Gratula.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
9 349
13 646
113
Misi, lakott terület felett éjjel, NVG nélkül és nem ajánlanám a Pelle használatát a Mauserben, mert szépen megsorozhat egy falut, házat tök tudja miatt. Az NVG nem általános, szinte biztos, hogy nincs a KESZI-nél, az első levegő-föld éleslövészet is most volt vele csak éjjel...

Miért, AMRAAM-el lövöldözhetnének?
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 951
6 327
113
Azt mondtad, senki nem látott még olyat.
Erre fel kapod képet. Emészthetetlen mi?!
Senki sem mondta hogy éles, sőt szerintem ez nem is magyar, csak kölcsön svéd...
Senki sem mondta, hogy ez bármit bizonyít...
...csak azt, hogy sokan láttak már olyat, amit te nem.
Erre inkább beállsz majomkodni. Gratula.

Ahogy Molni is írta, szárazon felrakhatsz rá bármit, aminek passzol a zárszerkezete, attól még ez nem jelenti azt, hogy működik is. De persze mindig van valaki, aki ellen megy a többieknek, most te vállaltad ezt a szerepet.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 294
90 773
113
Egyértelmű, másrészt áramlástanilag sokkal egészségesebb az AIM9-est a szárnyvégi indítósínre rakni.
(alacsonyabb Drag Index, lásd F-16 manual)

Az F-16-nál mégis az AIM-120-at függesztik a szárnyvégre, az AIM-9 meg megy a szárny alá...

Persze a Gripennél ezt nem lehet megcsinálni.