[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Status
Not open for further replies.

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
Én ezt nem tudom, laikusként ezért kérdezem én is, hogy lelőhettük volna, ha nem lép ki a légtérből ?
Biztosan megvan az az eset, amikor lekaphatják. Pl odamegy, meglesi milyen gép, ha kisgép, akkor a veszély is kicsi, ha nagygép, tehergép, nagy utasszállító, akkor nagyobb, ha katonai akkor már gondok vannak. Gondolom közben megy a rádiózás kideríteni mi a helyzet, ha ez nem megy, akkor fáklyázás vagy hasonló, ha nem vált irányt, nem reagál vagy "rossz" fele megy akkor egy sorozatot a gépágyúval eléje, ha erre sem reagál akkor mégegyszer, utána meg lelövik. Persze ezen változtathat, hogy mennyi idő mulva érne el egy kritikus célpontot, mekkora a gép, katonai gépnél (főleg vadásznál) valószínűleg másképp van a megközelítés és másak a manőverek, vagy ha egy nagygép direkt Paksnak megy lehet ha kevesebbet szaroznak.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 126
73 649
113
A 37-es és a 44-es meg tart északnak, valószínűleg Svédországba. Gondolom már a Légi fölény 2018 gyakorlat miatt.


https://honvedelem.hu/cikk/110836_rendhagyo_elesloveszeten_a_gripenek

"Negyedik alkalommal vesznek részt a Magyar Honvédség JAS-39 Gripen vadászrepülőgépei a Légi Fölény elnevezésű éleslövészeti gyakorlaton, amelyet idén június 7-21. között rendeznek meg Svédországban."

"A levegő-levegő rakétalövészetet AIM-9L típusú Sidewinder rakétákkal folytatták le. Hétfőn összesen négy bal külső szárnyvégi indítóberendezésre függesztett rakétát lőttek el a feladatra kijelölt hajózók."

Nem derül ki az cikkből, hogy a rakétát a svédek adták vagy saját volt. A kép alapján ti mit gondoltok?

12.jpg
 

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 589
16 190
113
https://honvedelem.hu/cikk/110836_rendhagyo_elesloveszeten_a_gripenek

"Negyedik alkalommal vesznek részt a Magyar Honvédség JAS-39 Gripen vadászrepülőgépei a Légi Fölény elnevezésű éleslövészeti gyakorlaton, amelyet idén június 7-21. között rendeznek meg Svédországban."

"A levegő-levegő rakétalövészetet AIM-9L típusú Sidewinder rakétákkal folytatták le. Hétfőn összesen négy bal külső szárnyvégi indítóberendezésre függesztett rakétát lőttek el a feladatra kijelölt hajózók."

Nem derül ki az cikkből, hogy a rakétát a svédek adták vagy saját volt. A kép alapján ti mit gondoltok?

12.jpg
A vételkor nem vettünk "képzési" keretet? A képen rolleronos (vagy minek hívják) a rakéta... szerintem ilyet nem vettünk.
 
M

molnibalage

Guest
A vételkor nem vettünk "képzési" keretet? A képen rolleronos (vagy minek hívják) a rakéta... szerintem ilyet nem vettünk.
Minden Sidewinder rolleronos kivéve az AIM-9X-et szóval nincs olyan, hogy "nem ilyet vettünk", mert nincs olyan AIM-9 változat az X előtt.
Adott estben ne feltétlen látni rolleront, csak akkor a CATM-9-et viszi. Mivel azt nem indítják, ezért nincs szükséges rolleronra. A kék csík okkal van a rakétatesten.

file.php
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
A vételkor nem vettünk "képzési" keretet? A képen rolleronos (vagy minek hívják) a rakéta... szerintem ilyet nem vettünk.
AIM-9L rakétákat vettünk, azokon is van rolleron, mármint az éles rakétákon, mert a gyakorlókon nincs rá szükség (a rolleron csak rakétaindítás után, a rakéta önálló repülése közben működik).
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 589
16 190
113
AIM-9L rakétákat vettünk, azokon is van rolleron, mármint az éles rakétákon, mert a gyakorlókon nincs rá szükség (a rolleron csak rakétaindítás után, a rakéta önálló repülése közben működik).
Köszönöm! Ott voltam lemaradva, hogy anno voltak cikkek, hogy a Gripeneken a sidewinder rolleron káros mértékű vibrációt okozott. Úgy látszik megoldódott a gond.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 902
22 369
113
Köszönöm! Ott voltam lemaradva, hogy anno voltak cikkek, hogy a Gripeneken a sidewinder rolleron káros mértékű vibrációt okozott. Úgy látszik megoldódott a gond.

A csehek pl. pont ezért szinte soha nem reptetnek szárnyvégen rakétát, sem gyakorlásra, sem éleslövészeten, sem a baltikumban. A magyar gripenen ez valahogy nem számít, tudjafene miért...(fejvakarás)
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
A csehek pl. pont ezért szinte soha nem reptetnek szárnyvégen rakétát, sem gyakorlásra, sem éleslövészeten, sem a baltikumban. A magyar gripenen ez valahogy nem számít, tudjafene miért...(fejvakarás)
Számítani éppen számítana, de más a cseh Gripen és más a mi Griffünk, nem véletlenül van a mi gépünk típusjelzése végén a "Hu". Az AIM-9L külső nitrogén-táplálást igényel az infrafej hűtéséhez (a főfutóaknákban vannak a palackjai), és a mi gépeinken ez csak a szárnyvégi rakétasínbe van bekötve, így számunkra nem szabadon választható hova függesztik a Sidewindert. A cseh gépeken ez már nyilván meg van oldva a szárny alatti függesztőnél is, így ők válogathatnak a függesztők között.
 

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 589
16 190
113
Miből szűrted le, hogy megoldódott a gond?
A fentiekből. A prototípusoknál emlékeim szerint szerkezeti elem törésig (ne kérdezd mit takar) fajult a dolog. De ezt még a topgun hozta le, nem hajózó v. műszaki. A másik pedig, hogy ha jól tudom az utántöltős gépeknél szerkezeti megerősítések vannak. Jó lenne egy aktívot megkérdezni -ha nem hadititok- a tapasztalatairól.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
Számítani éppen számítana, de más a cseh Gripen és más a mi Griffünk, nem véletlenül van a mi gépünk típusjelzése végén a "Hu". Az AIM-9L külső nitrogén-táplálást igényel az infrafej hűtéséhez (a főfutóaknákban vannak a palackjai), és a mi gépeinken ez csak a szárnyvégi rakétasínbe van bekötve, így számunkra nem szabadon választható hova függesztik a Sidewindert. A cseh gépeken ez már nyilván meg van oldva a szárny alatti függesztőnél is, így ők válogathatnak a függesztők között.
Az is a mi gyökérségünk, hogy ezt az átalakítást nem kértük 10+ év után sem...?
 
  • Tetszik
Reactions: endre

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Az is a mi gyökérségünk, hogy ezt az átalakítást nem kértük 10+ év után sem...?
Mivel ez nincs benne a lízingdíjban, plusz pénzbe kerülne - nekünk. Ha meg valami probléma lenne a szárnyvégi Sw.-függesztésekből (pl. szárny-repedések miatti megerősítések), az is plusz pénzbe kerülne - de a svédeknek!! Ők ui. a lízingdíjért vállalták, hogy folyamatosan a gépállomány 80% (?)-ban rendelkezésünkre áll, így ha repedezni kezdene bármi (és nem volt az engedélyezettnél nagyobb g-túlterhelése a gépnek), akkor ezt nekik a lízingdíjból kell kiállítani, javítani/erősíteni a gépeken.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 126
73 649
113
Számítani éppen számítana, de más a cseh Gripen és más a mi Griffünk, nem véletlenül van a mi gépünk típusjelzése végén a "Hu". Az AIM-9L külső nitrogén-táplálást igényel az infrafej hűtéséhez (a főfutóaknákban vannak a palackjai), és a mi gépeinken ez csak a szárnyvégi rakétasínbe van bekötve, így számunkra nem szabadon választható hova függesztik a Sidewindert. A cseh gépeken ez már nyilván meg van oldva a szárny alatti függesztőnél is, így ők válogathatnak a függesztők között.


Az is a mi gyökérségünk, hogy ezt az átalakítást nem kértük 10+ év után sem...?

Voltam egyszer egy zártkörű előadáson, ahol egy általam hozzáértőnek gondolt honvédségi szakember nagyon sok furcsa dolgot mondott a régen- és jelenleg rendszeresített légiharc rakétákról. Ott hangzott el pl. hogy "az AIM-9 rakétáink első használata előtt választható volt hogy mivel akarjuk hűteni. Lehetett volna a sűrített levegős hűtést is választani." És akkor nem lett volna probléma a szárny alá függesztéssel sem. Én argon gázos belső hűtés vagy külső nitrogénes hűtésről tudok az AIM-9-nél, vagyis szerintem inkább még a rendszeresítésnél kellett volna ezt eldönteni, máshogy dönteni, hogy ne legyen probléma a függeszthetőséggel.


Mivel ez nincs benne a lízingdíjban, plusz pénzbe kerülne - nekünk. Ha meg valami probléma lenne a szárnyvégi Sw.-függesztésekből (pl. szárny-repedések miatti megerősítések), az is plusz pénzbe kerülne - de a svédeknek!! Ők ui. a lízingdíjért vállalták, hogy folyamatosan a gépállomány 80% (?)-ban rendelkezésünkre áll, így ha repedezni kezdene bármi (és nem volt az engedélyezettnél nagyobb g-túlterhelése a gépnek), akkor ezt nekik a lízingdíjból kell kiállítani, javítani/erősíteni a gépeken.

Valahogy így gondolom ezt én is.

Ez a szárnyrepedés téma érdekes. Állítólag a svédek találtak repedéseket az A/B gépeken (vagy a fárasztási/terhelés teszteknek alávetett gépeken?). De már kivonták az összes A/B-t, így ez már nem derülhet ki ténylegesen. Mások szerint még a C/D-n is előfordulhat, mert nem oldották meg teljesen a problémát. De a svédek már IRIS-T-t használnak. Ha előfordult volna már valahol, a cseh vagy a svéd média biztos hisztizett volna miatta, mert a média mindenhol ilyen és a magyar egyből át is vette volna. A csehek továbbra is függesztik a rakétát a szárnyvégekre is... pl.
http://www.airfighters.com/photo/209428/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9244/
http://www.airfighters.com/photo/209427/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9235/

Persze, lehet hogy ők is úgy vannak vele, mint nálunk, bár a cseheket azért nem ilyeneknek gondoljuk.


Igen, ahogy a jobb alsó sarokban írják: AIM-9L/I-1
http://www.diehl.com/fileadmin/diehl-defence/user_upload/flyer/Flyer_DRM_1.pdf


Lehet, hogy egyszerűbb ha a fotókat próbáljuk meg összehasonlítani...

Légi fölény 2008
"Az észak-svédországi Vidsel közelében fekvő lőtéren 2008. június 9-14. között hat JAS-39 Gripen fedélzetéről levegő-levegő rakétákkal hajtotta végre a típus első - és sikeres - éles lőgyakorlatát. A gépekre a délelőtti bevetések során régi svéd Rb74-est (AIM-9L) légiharc-rakétákat függesztettek, míg a magyar készletből származó, felújított BGT AIM-9L/I-1-es rakétát az egyik délutáni sorban felszálló gépre helyezték fel a müszakiak."

06.jpg



Légi fölény 2012

"A lövészeten felhasználásra kerülő hét darab magyar Sidewinder rakéta kiszállítására ugyanis – a szlovák, lengyel és svéd hatóságok átrepülési engedélye alapján, az igazi NATO-szövetségesi hozzáállás példájaként – a Gripenekre függesztett, nem élesített állapotban sor kerülhetett."

http://www.mh59.hu/rovatok/hu/galeria/legi_foleny_2012_gal/

vidsel_27.jpg


120320_Legi_Foleny_29.jpg
120320_Legi_Foleny_24.jpg


legi_01_n.jpg



Légi fölény 2015
"Az AIM-9-es Sidewindereket (csörgőkígyó) a légibázis svéd műszaki katonái március 16-án, hétfőn, kora reggel adták át magyar kollégáiknak, akik azonnal megkezdték a rakéták rögzítését a Gripenek szárnyvégeire."

_DSC0537.jpg


_DSC0578.jpg


vidsel_2015-03-16-10-49-29-mc3a1solc3a1s.jpg



Légi fölény 2018

???


Mintha a feliratokban és a biztosító szalagokban látnék különbséget a 2012-hez viszonyítva. Szerintetek?

12.jpg







Ez a "képzési keret" jó gondolat, de senki se látott még olyan embert, aki pontosan tudja hogy mi van benne a legutóbbi szerződésmódosításban :)
"A módosított szerződés immár a kiképzést is tartalmazza. A konkrét számok a szerződés minősítése miatt nem hozhatók nyilvánosságra."




Ahol még éles AIM-9 volt a gépeken, az a Baltic Air Policing:

http://airbase.blog.hu/2015/11/10/baltic_air_policing_hangarok_vilaga

http://airbase.blog.hu/2015/11/13/baltic_air_policing_felhok_kozott_a_bap
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 627
5 351
113
Számítani éppen számítana, de más a cseh Gripen és más a mi Griffünk, nem véletlenül van a mi gépünk típusjelzése végén a "Hu". Az AIM-9L külső nitrogén-táplálást igényel az infrafej hűtéséhez (a főfutóaknákban vannak a palackjai), és a mi gépeinken ez csak a szárnyvégi rakétasínbe van bekötve, így számunkra nem szabadon választható hova függesztik a Sidewindert. A cseh gépeken ez már nyilván meg van oldva a szárny alatti függesztőnél is, így ők válogathatnak a függesztők között.

Volt olyan hír is, hogy a csehek újabb Sidewindert használnak, ennél máshogyan van a hűtés, így rakhatják szárny alá is, nincsenek korlátozva.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and endre
Status
Not open for further replies.