[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 031
113
Az is a mi gyökérségünk, hogy ezt az átalakítást nem kértük 10+ év után sem...?
Mivel ez nincs benne a lízingdíjban, plusz pénzbe kerülne - nekünk. Ha meg valami probléma lenne a szárnyvégi Sw.-függesztésekből (pl. szárny-repedések miatti megerősítések), az is plusz pénzbe kerülne - de a svédeknek!! Ők ui. a lízingdíjért vállalták, hogy folyamatosan a gépállomány 80% (?)-ban rendelkezésünkre áll, így ha repedezni kezdene bármi (és nem volt az engedélyezettnél nagyobb g-túlterhelése a gépnek), akkor ezt nekik a lízingdíjból kell kiállítani, javítani/erősíteni a gépeken.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 294
90 773
113
Számítani éppen számítana, de más a cseh Gripen és más a mi Griffünk, nem véletlenül van a mi gépünk típusjelzése végén a "Hu". Az AIM-9L külső nitrogén-táplálást igényel az infrafej hűtéséhez (a főfutóaknákban vannak a palackjai), és a mi gépeinken ez csak a szárnyvégi rakétasínbe van bekötve, így számunkra nem szabadon választható hova függesztik a Sidewindert. A cseh gépeken ez már nyilván meg van oldva a szárny alatti függesztőnél is, így ők válogathatnak a függesztők között.


Az is a mi gyökérségünk, hogy ezt az átalakítást nem kértük 10+ év után sem...?

Voltam egyszer egy zártkörű előadáson, ahol egy általam hozzáértőnek gondolt honvédségi szakember nagyon sok furcsa dolgot mondott a régen- és jelenleg rendszeresített légiharc rakétákról. Ott hangzott el pl. hogy "az AIM-9 rakétáink első használata előtt választható volt hogy mivel akarjuk hűteni. Lehetett volna a sűrített levegős hűtést is választani." És akkor nem lett volna probléma a szárny alá függesztéssel sem. Én argon gázos belső hűtés vagy külső nitrogénes hűtésről tudok az AIM-9-nél, vagyis szerintem inkább még a rendszeresítésnél kellett volna ezt eldönteni, máshogy dönteni, hogy ne legyen probléma a függeszthetőséggel.


Mivel ez nincs benne a lízingdíjban, plusz pénzbe kerülne - nekünk. Ha meg valami probléma lenne a szárnyvégi Sw.-függesztésekből (pl. szárny-repedések miatti megerősítések), az is plusz pénzbe kerülne - de a svédeknek!! Ők ui. a lízingdíjért vállalták, hogy folyamatosan a gépállomány 80% (?)-ban rendelkezésünkre áll, így ha repedezni kezdene bármi (és nem volt az engedélyezettnél nagyobb g-túlterhelése a gépnek), akkor ezt nekik a lízingdíjból kell kiállítani, javítani/erősíteni a gépeken.

Valahogy így gondolom ezt én is.

Ez a szárnyrepedés téma érdekes. Állítólag a svédek találtak repedéseket az A/B gépeken (vagy a fárasztási/terhelés teszteknek alávetett gépeken?). De már kivonták az összes A/B-t, így ez már nem derülhet ki ténylegesen. Mások szerint még a C/D-n is előfordulhat, mert nem oldották meg teljesen a problémát. De a svédek már IRIS-T-t használnak. Ha előfordult volna már valahol, a cseh vagy a svéd média biztos hisztizett volna miatta, mert a média mindenhol ilyen és a magyar egyből át is vette volna. A csehek továbbra is függesztik a rakétát a szárnyvégekre is... pl.
http://www.airfighters.com/photo/209428/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9244/
http://www.airfighters.com/photo/209427/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9235/

Persze, lehet hogy ők is úgy vannak vele, mint nálunk, bár a cseheket azért nem ilyeneknek gondoljuk.


Igen, ahogy a jobb alsó sarokban írják: AIM-9L/I-1
http://www.diehl.com/fileadmin/diehl-defence/user_upload/flyer/Flyer_DRM_1.pdf


Lehet, hogy egyszerűbb ha a fotókat próbáljuk meg összehasonlítani...

Légi fölény 2008
"Az észak-svédországi Vidsel közelében fekvő lőtéren 2008. június 9-14. között hat JAS-39 Gripen fedélzetéről levegő-levegő rakétákkal hajtotta végre a típus első - és sikeres - éles lőgyakorlatát. A gépekre a délelőtti bevetések során régi svéd Rb74-est (AIM-9L) légiharc-rakétákat függesztettek, míg a magyar készletből származó, felújított BGT AIM-9L/I-1-es rakétát az egyik délutáni sorban felszálló gépre helyezték fel a müszakiak."

06.jpg



Légi fölény 2012

"A lövészeten felhasználásra kerülő hét darab magyar Sidewinder rakéta kiszállítására ugyanis – a szlovák, lengyel és svéd hatóságok átrepülési engedélye alapján, az igazi NATO-szövetségesi hozzáállás példájaként – a Gripenekre függesztett, nem élesített állapotban sor kerülhetett."

http://www.mh59.hu/rovatok/hu/galeria/legi_foleny_2012_gal/

vidsel_27.jpg


120320_Legi_Foleny_29.jpg
120320_Legi_Foleny_24.jpg


legi_01_n.jpg



Légi fölény 2015
"Az AIM-9-es Sidewindereket (csörgőkígyó) a légibázis svéd műszaki katonái március 16-án, hétfőn, kora reggel adták át magyar kollégáiknak, akik azonnal megkezdték a rakéták rögzítését a Gripenek szárnyvégeire."

_DSC0537.jpg


_DSC0578.jpg


vidsel_2015-03-16-10-49-29-mc3a1solc3a1s.jpg



Légi fölény 2018

???


Mintha a feliratokban és a biztosító szalagokban látnék különbséget a 2012-hez viszonyítva. Szerintetek?

12.jpg







Ez a "képzési keret" jó gondolat, de senki se látott még olyan embert, aki pontosan tudja hogy mi van benne a legutóbbi szerződésmódosításban :)
"A módosított szerződés immár a kiképzést is tartalmazza. A konkrét számok a szerződés minősítése miatt nem hozhatók nyilvánosságra."




Ahol még éles AIM-9 volt a gépeken, az a Baltic Air Policing:

http://airbase.blog.hu/2015/11/10/baltic_air_policing_hangarok_vilaga

http://airbase.blog.hu/2015/11/13/baltic_air_policing_felhok_kozott_a_bap
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 951
6 327
113
Számítani éppen számítana, de más a cseh Gripen és más a mi Griffünk, nem véletlenül van a mi gépünk típusjelzése végén a "Hu". Az AIM-9L külső nitrogén-táplálást igényel az infrafej hűtéséhez (a főfutóaknákban vannak a palackjai), és a mi gépeinken ez csak a szárnyvégi rakétasínbe van bekötve, így számunkra nem szabadon választható hova függesztik a Sidewindert. A cseh gépeken ez már nyilván meg van oldva a szárny alatti függesztőnél is, így ők válogathatnak a függesztők között.

Volt olyan hír is, hogy a csehek újabb Sidewindert használnak, ennél máshogyan van a hűtés, így rakhatják szárny alá is, nincsenek korlátozva.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and endre
T

Törölt tag

Guest
Voltam egyszer egy zártkörű előadáson, ahol egy általam hozzáértőnek gondolt honvédségi szakember nagyon sok furcsa dolgot mondott a régen- és jelenleg rendszeresített légiharc rakétákról. Ott hangzott el pl. hogy "az AIM-9 rakétáink első használata előtt választható volt hogy mivel akarjuk hűteni. Lehetett volna a sűrített levegős hűtést is választani." És akkor nem lett volna probléma a szárny alá függesztéssel sem. Én argon gázos belső hűtés vagy külső nitrogénes hűtésről tudok az AIM-9-nél, vagyis szerintem inkább még a rendszeresítésnél kellett volna ezt eldönteni, máshogy dönteni, hogy ne legyen probléma a függeszthetőséggel.

A Sidewinder változatától függ mivel kell hűteni az érzékelőt:
(benne van a fenti anyagban, amit linkeltem)

Nitrogén
AIM-9D/G/H

Peltier
AIM-9E/J/N

CO2
AIM-9F

Argon
AIM-9L/M
 
M

molnibalage

Guest
A Sidewinder változatától függ mivel kell hűteni az érzékelőt:
(benne van a fenti anyagban, amit linkeltem)

Nitrogén
AIM-9D/G/H

Peltier
AIM-9E/J/N

CO2
AIM-9F

Argon
AIM-9L/M
Ehhez képes Ostravában a szaki azt mondta, hogy sűrített levegős hűtés van. Én is csak pislogtam.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 649
10 997
113
Ehhez képes Ostravában a szaki azt mondta, hogy sűrített levegős hűtés van. Én is csak pislogtam.
Én is alátámsztom Balázs által leírtakat, sima sűrített levegős hűtés van (lehetne más gázzal is, de így olcsóbb).
Ismereteim szerint viszont a kábelezés a rákfene, egyszerűen így lett átépítve az ESB-HU változat. A cseh gépek új C-k voltak, némileg downgradelve - földi csapásmérés, Link16 nélkül és metrikus rendszerekkel) de a nagyjavítások során felhozták őket..
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 649
10 997
113
egyébként jelenleg akadémikus kérdés az AIM-9-mert nincs hadrafogható.. (A Keszi AMRAAM-mal repül). Ezért is volt nem semmi az ukrán csempészgép elfogása, amikor infracsapával jelzett neki a hajózó, de, hogy mivel lőtte volna le??? hmmm.. Éppen erre jó pld. a infra/hőkövető rakéta.. Viszont ugyanaz a cég modernizálja a rakétákat, mint aki az Iris-T gyártója, és amelyet terveztünk a hadrendbe állítani a Griffnél, ezért is minimális mennyiségű AIM-9-et vettünk. A többit találjátok ki :)
 

ZRÍNYI 20!026

Well-Known Member
2017. szeptember 20.
2 679
5 950
113
egyébként jelenleg akadémikus kérdés az AIM-9-mert nincs hadrafogható.. (A Keszi AMRAAM-mal repül). Ezért is volt nem semmi az ukrán csempészgép elfogása, amikor infracsapával jelzett neki a hajózó, de, hogy mivel lőtte volna le??? hmmm.. Éppen erre jó pld. a infra/hőkövető rakéta.. Viszont ugyanaz a cég modernizálja a rakétákat, mint aki az Iris-T gyártója, és amelyet terveztünk a hadrendbe állítani a Griffnél, ezért is minimális mennyiségű AIM-9-et vettünk. A többit találjátok ki :)

Gondolom a Sidewinderek üzemidő hosszabbítása helyett a gyártó az Iris-T-t szeretné eladni, de mi sokalljuk érte a darabonkénti több mint 500 000€-s árat.
Ezért képesek vagyunk évekig vacilálni, hogy most mi is legyen, ahogyan azt az ejtőernyőknél is tesszük!
Tehát kivárunk! Az, hogy közben semmink sincs, a kutyát nem érdekli!
 
  • Tetszik
Reactions: endre and Luthero

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 649
10 997
113
Gépágyú. A jó öreg Mauser szépen megszegecsel bármilyen csempészgépet. Akár éjjel is.
Misi, lakott terület felett éjjel, NVG nélkül és nem ajánlanám a Pelle használatát a Mauserben, mert szépen megsorozhat egy falut, házat tök tudja miatt. Az NVG nem általános, szinte biztos, hogy nincs a KESZI-nél, az első levegő-föld éleslövészet is most volt vele csak éjjel...
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 314
70 936
113
Ne feledd, nemhogy a Mauserrel nem lőnek le semmilyen csempészgépet, de IR rakétával se. Az kb ugyanaz a balhé, ha mellé megy, csak még messzebbre is repül. Amúgy, ha mindenáron tűzparancs lenne egy ilyen kisgép ellen, akkor se a drága rakétát fogják eldurrantani, hanem egy sorozatot engednek meg, aztán az egy erősen James Bond-féle tudd, hogy értsd helyzet lesz.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 770
91 011
113
Ezeket a kis gépeket nem lehet leverni az égről úgy,hogy elmész mellettük nagy sebességgel?Vagy ahogy az amerikaiak csinálták annak idején a TU-95-ösökkel(beálltak eléjük és utánégetőt kapcsoltak amitől leállt a hajtómű).
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 031
113
Ezeket a kis gépeket nem lehet leverni az égről úgy,hogy elmész mellettük nagy sebességgel?Vagy ahogy az amerikaiak csinálták annak idején a TU-95-ösökkel(beálltak eléjük és utánégetőt kapcsoltak amitől leállt a hajtómű).
Lehetőleg inkább előttük ferdén keresztbe kell repülni, futót-fékszárnyat-lehetőleg mindent kinyitva, hogy minél nagyobb legyen a légörvény amibe aztán belerepül. Persze ezt éjszaka megcsinálni enyhén problémás, mert egy tilosban sunnyogó pilóta nyilván nem teszi meg azt a szívességet hogy felkapcsolja a helyzetlámpáit, így könnyen karambol lenne a vége. Eléjük beállni meg "kissé" nehézkes, mert olyan lassúak hogy a Gripen folyamatosan távolodna tőlük. Még az An-2-nek is 200 alatt van az utazósebessége, de kényelmesen tud repülni lassabban is, a Griff meg 200 alatt már csak zuhanó tégla.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 951
6 327
113
egyébként jelenleg akadémikus kérdés az AIM-9-mert nincs hadrafogható.. (A Keszi AMRAAM-mal repül). Ezért is volt nem semmi az ukrán csempészgép elfogása, amikor infracsapával jelzett neki a hajózó, de, hogy mivel lőtte volna le??? hmmm.. Éppen erre jó pld. a infra/hőkövető rakéta.. Viszont ugyanaz a cég modernizálja a rakétákat, mint aki az Iris-T gyártója, és amelyet terveztünk a hadrendbe állítani a Griffnél, ezért is minimális mennyiségű AIM-9-et vettünk. A többit találjátok ki :)

Szóval a tegnapi lövészet is svéd rakétákkal ment?
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 855
27 124
113
Az is a mi gyökérségünk, hogy ezt az átalakítást nem kértük 10+ év után sem...?

Ez marhaság, azt, amit az alap A/B gép tud, miért ne tudná átalakítás nélkül a C/D-re felhozott EBS-HU?!...Direkt mi kértünk "Nato" pillonokat stb. hogy a kompatibilitással ne legyen gond.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 951
6 327
113
Ez marhaság, azt, amit az alap A/B gép tud, miért ne tudná átalakítás nélkül a C/D-re felhozott EBS-HU?!...Direkt mi kértünk "Nato" pillonokat stb. hogy a kompatibilitással ne legyen gond.

Nem egy, repülés közeli ember mondja ezt, + nincs ember a földön, aki látott már Sidewindert magyar szârny alatt, de persze marhaság... :D
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
M

molnibalage

Guest
Misi, lakott terület felett éjjel, NVG nélkül és nem ajánlanám a Pelle használatát a Mauserben, mert szépen megsorozhat egy falut, házat tök tudja miatt. Az NVG nem általános, szinte biztos, hogy nincs a KESZI-nél, az első levegő-föld éleslövészet is most volt vele csak éjjel...
TGP-s keszi kell. HUD-ra felvetíthető a TGP képe?
 
M

molnibalage

Guest
Ez marhaság, azt, amit az alap A/B gép tud, miért ne tudná átalakítás nélkül a C/D-re felhozott EBS-HU?!...Direkt mi kértünk "Nato" pillonokat stb. hogy a kompatibilitással ne legyen gond.
Az én erősségem nem a gépek konkrét rendszereinek ismeretében van. Azonban az, hogy milyen fajta sín és kábelezés van az nem élesen válik el. Az F-15-ös írásban találkozthatsz azzal, hogy két teljesen egyforma izraeli F-15-ös nem is volt, holott egy lot szériában voltak.

Az, hogy nálunk ilyen műszaki tartalommal érkeztek gépek a te megállapításoddal semmiféle logikai kapcsolatban nincs. Főleg úgy, hogy a gépek hibridek..