[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Az, hogy használt Gripen mennyiért ad a svéd nem tudjuk, mert a magyar szerződés azon része nem nyilvános, hogy mennyiért maradhatnak itt tulajdonban 20 év után.
Szerintem ez két mondatként lenne értelmes és nem kell bele a "mert".
Kb. így:
Az, hogy használt Gripen mennyiért ad a svéd nem tudjuk. - ...de meg tudjuk tippelni...
Az említett Izraeli példa alapján kb. az új ár 40%-50%-a ami úgy kb. $40m / gép

A magyar szerződés azon része nem nyilvános, hogy mennyiért maradhatnak itt tulajdonban 20 év után - ...ez így van, ezt is csak tippelni lehet. A lízing szerződések logikája alapján szerintem komoly meglepetés lenne ha a maradványérték 20 év után több lenne mint az erediti bekerülési érték 10%-a
 
Szerintem ez két mondatként lenne értelmes és nem kell bele a "mert".
Legyen.

Kb. így:
Az, hogy használt Gripen mennyiért ad a svéd nem tudjuk. - ...de meg tudjuk tippelni...
Mi alapján? Adott el használt Gripen C/D-t a svéd már úgy, hogy az HUN AF konfigos?
Érdekes, hogy amikor az USAF F-16 fajlagos repórát mérem, a Gripen lízinghez, akkor páran csúnyán néztek rá, hogy "de há az nem azonos".
Ha meg referencia ár kell, akkor az amerikai gyártású használt F-16 hirtelen referencia lesz.

Az említett Izraeli példa alapján kb. az új ár 40%-50%-a ami úgy kb. $40m / gép
Milyen változatot adtak volna el amúgy? Mert ennyi erővel lehetne a referencia F-16AM MLU, amit csupaszon mindenféle extra munka nélkül valami 15M USD-ért is adtak el valahova Dél-Amerikába.

http://www.f-16.net/f-16_users_article9.html

Operating costs are soaring and spare parts are getting hard to obtain. It is believed that negiotiations are underway with the Dutch government to aqcuire a batch of 20 second-hand RNlAF F-16s with the MLU update. This deal is supposed to be worth $150 million

150 / 20 = 7,5 M USD/gép, bár ez nem mai USD. Mostanában is volt eladás, csak már nem emlékszem hova.

Románoknak ez volt.

http://www.f-16.net/f-16-news-article1843.html
290 /12 = 24 M USD / gép

A magyar szerződés azon része nem nyilvános, hogy mennyiért maradhatnak itt tulajdonban 20 év után - ...ez így van, ezt is csak tippelni lehet. A lízing szerződések logikája alapján szerintem komoly meglepetés lenne ha a maradványérték 20 év után több lenne mint az erediti bekerülési érték 10%-a
Sajnos ez is csak tipp, mert se F-16 se Gripenre nincs ilyen szerződés. Én persze örülnék, ha ennyiért itt maradhatna.
 
Bár a román árhoz kieg.

(EDITOR’S NOTE: Portugal will supply nine single-seat F-16s from its own air force, and three used two-seaters it is buying from the United States, but all will be updated to the same standard by OGMA - Indústria Aeronáutica de Portugal, based in Vila Franca de Xira. The deal was announced during Portuguese defense minister José Pedro Aguiar Branco’s Oct. 11 visit to OGMA.
Romania is paying 186 million euros for the deal, including 108 million euros for the aircraft, their refurbishing and training of its personnel. Portugal will clear 78 million euros on the deal, which it will use to upgrade its military, according to Aguiar Branco.
Romania, on its side, will invest a total of 628 million euros, according to local media reports, the difference going to renovate and equip an air force base.
The sale will reduce Portugal’s F-16 fleet to 30 aircraft, many of which are not operational.)
 
Az a probléma Balázs, hogy egy beszerzés és egy lízingszerződés, amely más-más tartalommal bír, nem összehasonlítható. Különösen úgy nem, hogy a full összeget faszán szétosztjuk a mennyiséggel. (és még úgy sem igaz, ha értelmezésed szerint, mivel nekünk ennyibe kerül, ez a gripen üzemeltetés önköltésge). A lízingszerződés/ tartós bérleti szerződésben óriási a pénzügyi mozgástér, tehát még azonos műszaki tartalom esetén (persze kivéve, hogy a svéd és nem te állod a karbantartás, az alkatrészek, stb árát) sem lehet ugyanaz a két eredmény. A lízing a legdrágább beszerzési forma, olyankor használják, közlekedésre vetítve ha nincs megfelelő üzemeltetési háttere egy cégnek/államnak stb. az adott eszközhöz. Például azért vannak flottakezelők, akik ebből élnek..
A SAAB lízing is ilyen. Egyébként valami miatt (tehát még az is elképzelhető, hogy ilyen számunkra bődületes összeg ellenére) napjainkban már a SAAB sem kínál lízingszerződéseket..
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and arcas
Adott el használt Gripen C/D-t a svéd már úgy, hogy az HUN AF konfigos?

Az osszetort ketuleses gep helyett amit adtak a svedek? Az mennyi volt?

Pontosan ugyanilyen gepeket vehetunk toluk majd kb 10 ev mulva. Valamilyen szerzodest meg ugy is kotni kell veluk, mert a Honvegseg valoszinuleg akkor sem lesz kepes onalloan a 800 oras es egyeb nagyobb javitasokra.

Az a kerdes hogy hasznalt gepet venni vagy lizingelni erdemesebb a Honvedsegnek, hogy 10 ev mulva is repulokepes legyen a flotta 90 %-a.
 
Az a kerdes hogy hasznalt gepet venni vagy lizingelni erdemesebb a Honvedsegnek, hogy 10 ev mulva is repulokepes legyen a flotta 90 %-a.
Erre szoktam mondani, hogy talán szerencse, hogy lizingeltünk, mert igy legalább nem rohadtak a gépek a földön. A teljesen új üzemeltetési kultúra eltanulásának gyakorlatilag a lizingdij volt az ára. A hadrafoghatósági aránynak dettó. Ez van.
 
Lényegében akkor 9 milliárd forint egy gép?
Idézet a cikkből:
"A pótlás annak a korábban bejelentett, mintegy kilencmilliárd forintos ügyletnek a része, amelyet a svéd és a magyar fél a honvédség két tavalyi Gripen-balesete nyomán kötött." Darabonként ~4,5 Mrd Ft, azaz ~12-15 Mio EUR. De azt figyelembe kell venni, hogy ezek továbbra is svéd tulajdonban vannak.
 
  • Tetszik
Reactions: BiancoGasto
Lényegében akkor 9 milliárd forint egy gép?
A kétüléses kb. ennyi, de az együlésesnél ez kicsit drágább lehet, mert két katapultülés, dupla műszerezettség és kabinberendezés kell bele, és csak a gépágyúval kevesebb mint az együléses.
 
Idézet a cikkből:
"A pótlás annak a korábban bejelentett, mintegy kilencmilliárd forintos ügyletnek a része, amelyet a svéd és a magyar fél a honvédség két tavalyi Gripen-balesete nyomán kötött." Darabonként ~4,5 Mrd Ft, azaz ~12-15 Mio EUR. De azt figyelembe kell venni, hogy ezek továbbra is svéd tulajdonban vannak.
Nem éppen: a szövegből következően szerintem az a helyzet, hogy az együléses javítási költségei a műszaki hiba miatt elvileg a SAAB-ot terhelik, a mi pénztárcánkat csak a magyar pilótahiba miatti kétüléses terheli.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas
Idézet a cikkből:
"A pótlás annak a korábban bejelentett, mintegy kilencmilliárd forintos ügyletnek a része, amelyet a svéd és a magyar fél a honvédség két tavalyi Gripen-balesete nyomán kötött." Darabonként ~4,5 Mrd Ft, azaz ~12-15 Mio EUR. De azt figyelembe kell venni, hogy ezek továbbra is svéd tulajdonban vannak.
Ez már eleve nem igaz így. Az egyik gép megsemmisült, a másik meg nem, javítható maradt.

Nem éppen: a szövegből következően szerintem az a helyzet, hogy az együléses javítási költségei a műszaki hiba miatt elvileg a SAAB-ot terhelik, a mi pénztárcánkat csak a magyar pilótahiba miatti kétüléses terheli.
Pontosan.

A fentiekből igen erős hasalás, hogy kb. 30M USD-be fájt.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and arcas
Ez már eleve nem igaz így. Az egyik gép megsemmisült, a másik meg nem, javítható maradt.


Pontosan.

A fentiekből igen erős hasalás, hogy kb. 30M USD-be fájt.
Gyakorlatilag a magyar igényekre átalakitott használt svéd D gép hardware-ára ennyi. Azaz a vas ára tisztán ennyi.
 
Tango alert
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Olyan régi ez a videó, hogy akkor még volt bevethető AIM-9 rakétája a Honvédségnek...

Megint eltelt egy hónap. Már csak 3 hónap az újabb Baltic Air Policing küldetés.

Gondolom egy új rakétatípussal nem vágnak neki egy éles küldetésnek. Azt előtte még rendszerbe kell állítani és éleslövészettel kipróbálni.
Valószínűleg ez az AIM-9X-re is igaz, nem csak az IRIS-T-re.

Így két lehetőség marad: most is a svédektől kérnek kölcsön AIM-9-et vagy valahogy mégis bevethetőnek nyilvánítanak kb. 10 db AIM-9L(I-1)-et.

Vagy ott is csak AIM-120-szal adják majd a készültséget? Meglátjuk...
 
Kell, hogy legyen addigra valami - de NATO készletből is kényelmesen megoldhatják ott helyben.
Szégyenszemre IR rakétát kell majd kunyerálni? Éljenek a magyar reformok és nagy bejelentések...
Ez kb. olyan, mintha bejelentenéd, hogy 6 év múlva luxus merci lesz....
..de most kb. egy kilincsre sem telik a Skoda Octaviához. Mert kb. ilyen arányban van az, hogy mit kellene megoldani, hogy legyen IR AAM legalább keszira. És ezt nem sikerül megoldani.

Kicsit éles a kontraszt. Nagy tervek és bejelentések mellett valahogy a napi szintű üzem biztosítása nem megy azon a területen, amit nem a svédek adnak. Ej...
 
Gripen Falcon-ból nézve?
62d16163656169093eb456700692b18e.jpg