1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Diskurzus a(z) 'Vadász-/csapásmérő/kiképző repülőgépek' témában - Nightstalker által indítva @ 2011. április 4..

  1. rudi

    rudi Well-Known Member

    - Csigalassan repül a gép...szerinted célpontot hangsebesség felett fog keresgélni éjjellátóval a fején?
    - Tudja, hogy már ott van...ha csak nem süket a MANPAD team akkor bizony tudni fogják.
    - A videón pár fokos látószög van...szerintem kb 30 fokos. Szerinted mennyi kéne?
    - A videón levő gépek talán 500 méteren sem voltak...szerintem meg jóval magasabban.
    Aha..éjjel, éjellátóval a fején földközeli rácsapásnál. Ezt gondold át villámgyorsan..
    Erről beszéltem...ez volt a kérdés...minek gyakorolnak olyat amire - nagyon remélem - soha nem fog sor kerülni?
    A lézer és a GPS koordináta csak arra elég hogy megtalálja a célpontot. Ha megtalálta akkor pozitív módon azonosítania kell 100%-os biztonsággal. Ez a pilóta szemével fog történni. Maradjunk a Toyota célpontnál..Ahhoz hogy egy terepjárót felismerjen, ellenségként azonosítson max. 5-6000 lábra le kell mennie. Ezt nem lehet FL30-ról megcsinálni és nem is egy szempillantás az egész. Ha valamit elnéz akkor vagy nekimegy a földnek vagy öngólt lő.
    Na ezzel egyetértek...
    Ha van tanker akkor elég egy század, ha nincs tanker akkor meg kettő.
    Persze azt is feltételezhetjük hogy a Toyotás harcosok inkább megadják magukat, de mi van ha mégse.
    Mi van ha azt a négy darab (? ha jól tudom annyi van?) TGP-t nem tudják egyszerre mind a 14 Gripenre felakasztani. Akkor marad a pilóta szeme.
    Mi van ha mégis csak van éjjellátója a buckalakóknak és felnéznek vele az égre?
    stb..stb..
    szerintem nem jó ötlet abból kiindulni hogy majd az ellenség is olyan szarul felszerelt mit mi.
     
    Szittya likes this.
  2. Luthero

    Luthero Well-Known Member

    JTACT támogatású nappali és éjszakai lővészet volt.
     
    Terminator likes this.
  3. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  4. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  5. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Álljunk meg. Te sajnálod a Gripeneinktől az éjszakai gépágyús éleslövészetet, mert kevés a TGP. Igen, irreálisan kevés a TGP, ahogy az AMRAAM is, ahogy a gépek darabszáma is, pilótáról, műszakiról nem is beszélve. Sidewinder már nincs is.
    Ennyi erővel keszit se kéne adni.
    Mert elárulom, egyszerre nem lehet mind a 14 gépünket felfegyverezni ugyanúgy, illetve reguláris haderő ellen ha mind a 14 gépet emeljük valamilyen függesztménnyel, akkor a második körre (ha lenne ilyen) már csak pótossal mennének a gépek.
    Felesleges azon kiakadni, hogy csak 4 TGP van, mert másból sincs nagy készlet.
    Majd akkor szólj, ha 48 gépünk lesz gépenként nyolc javadalmazásnyi teljes fegyverzettel, két váltásnyi hajózó és műszaki állománnyal. Kb ez kell ahhoz, hogy a toyotás harcosoknál komolyabb haderő ellen is érdemben bevethető legyen a Gripen flotta.

    Azt pedig feletsd el, hogy éjszaka a pilóta a szemével keres földi célokat. A Szuhojok is RSzBN-el repültek éjszakai bombavetéshez Nagyivánra Taszárról, hogy eltalálják a messzire ellátszó égő gázolajos hordókból kirakott jókora célzónát.
     
    fishbed, Python, Luthero and 5 others like this.
  6. arcas

    arcas Well-Known Member

    ...én már azzal is beérném, ha a meglévőkhöz már meglenne a gépenként nyolc javadalmazás teljes fegyverzettel ill. a szükséges személyi állomány.
    Aki szerint meg felesleges a gépágyú használatának gyakorlása, üljön bele abba a Toyotába, és próbálja ki milyen az, amikor jön az égi áldás...
     
  7. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ne haragudj, de láthatólag egészen mást képzelsz el és más a valóság. A pilóta CAS-nál soha nem a két szép szemével önállóan keresi a célt. Már Vietnamban sem úgy volt. Odalentről megjelölték neki a helyet füsttel legalább a referencia pontot vagy szóban megadták, hogy legalább hol keresse a két szép szemével, de nem önálló célkeresés volt.

    4 éve Szajolban mértem fel a bázistelepet. A 2 km-re levő Gripen, ami kb 500 méter magasan volt hangtalan volt, nem hallatszott. Ennek fényében szerintem gondold már ezt át. Még videó is van róla talán, mert éppen volt nálam fényképezőgép.
    (Azt mai napig nem vágtam, hogy miért a bázistelep széle felett körözgetett.)

    Felszálló pályán videózó utasszállító kitölti úgy a képernyő tizedét. Ez alapján inkább 5-6 fokos, mert láttam már elég gépet életem során így és tudom, hogy mekkorák a két szép szememnek, aminek a FOV-ja 60 fok. Ezek a gépek 1 km-re sem voltak.

    Tisztán látszott, hogy leszálltak a gépek (vajon miért is mindig azonos volt a repülés irány?)
    30+ évet életem légifolyosó alatt. Elhiheted, hogy eléggé gyakorlott vagyok a repülési magasság megítélésében a látószög és gépméret alapján...

    • Melyik részét nem érted annak, hogy a pilóta CAS esetén kb. a HUD-on levő TD box-ot célozza meg? Az, hogy a TD box hogyan kerül oda, arra több módszer is van.
    • Egyébként meg mi zárja ki azt, hogy NVG-vel gyorsan repülj...? Az égvilágon semmi. Az NVG lényege pont az, hogy robotpilóta és TFR nélkül is vezethet lehet a géppel éjszaka repülni úgy, hogy nem mész neki semminek. Elég sok pilótával beszélgettem már arról, hogy az NVG-t mire és hogyan használják.
    Ja értem. Bár érteném, hogy akkor a B-1-esek miért gyakorolták a nukleáris csapásmérést és mindenki más, amiknek egyetlen feladata volt a hh alatt. Azért gyakorolják, mert nincs bomba. Sajnos ez a "kínunkban" esete. Mk bombákat kellene hajigálni.

    A TGP szerinted mire való? A pilóta szeménél hányszor is jobb? Akár FL30-ről is megtehetné - azért már korlátokkal - , de elég lesz a FL12 8 km-ről. A MANPAD-os meg legfeljebb az öklét rázogathatja, már ha egyáltalán látná a gépet, mert nem látja.

    Basszus, a svédországi lövészetről volt TGP felvétel. Ez alapján te tényleg azt hiszed, hogy nem az MFD TGP képernyőn, hanem a két szép szemével a kabinból kinézve van VID? Uh...


    TGP nélkül nincs éjszakai CAS képesség. Ez fel sem tűnt eddig...? Ha meg jenkit kérdezel, akkor már nappal sem... 2018 és nem 1988-at írunk.

    Ne haragudj rudi, de ezt most nagyon rosszul látod, orbitális dolgokat nézel be egymás után. Olyas féle metódust képzelsz el, ami régen túlhaladott. A TGP, SAR radar, data link és JTAC felszereléssel ma a Gripen tud olyat, hogy nincs semmiféle körözgetés. Megkapja a koordinátát, odacsap és lelép.

    Irreálisan kevés? Miért? Itt tényleg azt hiszik egyesek, hogy minden USAF F-16-hoz van Sniper konténer? A 14 gépnél a feladatkör megosztása miatt eleve nem reális az, hogy minden gépre jusson TGP. Vagy csak azért jusson minden gépre, hogy jó időben VID képes legyen ASF feladatkörben a gép? Azért ez luxus...

    14 gépre van 5 vagy 6 db TGP. Kb. ez a realitás. Az USAF-nál azért magasabb ez az arány, mert vannak szinte tisztán AG/SEAD feladatkörű F-16 századok és F-15-höz meg nagyon sokáig úgy gondolták, hogy IRST sem kell.
     
  8. borisz

    borisz Well-Known Member

    Nem csak 4?
     
  9. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    borisz likes this.
  10. arcas

    arcas Well-Known Member

    Nem is tudtam, hogy amerikában AN/AAQ–28(V) a neve...mármint a Litening III-nak. Én úgy olvastam eredetileg 6db-ot terveztek.
    Tegyük hozzá, ha minden igaz, lesz nekünk a testvéréből is - Reccelite - csak ugye a földi állomás konténerei végett drágább történetről van szó.
     
  11. rudi

    rudi Well-Known Member

    Tehát…
    Néhány alap dolog:
    A Svédországi videón egyetlen olyan pillanat sincs ami TGP-n keresztül készült AG gépágyú lövészetet mutat;
    A TGP arra való hogy megkeressék vele a célpontot, azonosítsák, kövessék esetleg megjelöljék
    lézerrel és célravezessenek lézer vezérlésű fegyvereket.
    A TGP képe álltalában a pilcsi jobb térde fölött lévő MFD-n jelenik meg. Ahhoz hogy a fenti funkciókat ellássa a pilcsinek le kell néznie a kabinba a kijelzőre.
    A TGP nem ad fel céljelet a HUD-ra, viszont A-G gépágyús lövészetnél a HUD-on kersztül kell célozni GUN-CCIP vagy MAN üzemmódban.
    Tehát a pilcsi ha éjszaka megkeresheti és azonosíthatja a célpontot TGP-vel (és NEM, ez nem áthúzásból fog történni...keresgélni kell) de a végén amikor ráfordul a célra fel kell hogy nézzen a HUD-ra.
    A fején az éjjellátóval a két szép szemével a HUD-on keresztül IS meg kell találnia célpontot. Utána úgy manőverezik hogy a HUD-on a markert fedésbe hozza a céllal és tüzel.
    Kurvára nem fog TGP-n keresztül földi célra gépágyúval lőni. Símán nekimenne a földnek ha befelé a kabinba nézne és nem kifelé…
    Na ennyit erről...
     
    Szittya and Matróz Kommandó like this.
  12. rudi

    rudi Well-Known Member

    Csak hogy értsd mekkora butaságot írtál pl olvasd el ezt a baleseti zárójegyzőkönyvet (milyen amikor sikerül alaposan elb..ni egy éjszakai gépágyús lövészetet...)
    Ha nem szeretsz sokat olvasni kezd innen 18.oldal: "...After the MIP acknowledged and read back the coordinates to MJ1, the MIP confirmed with MJ1 that he was “tally target,” (which meant he was able to see the intended target through his NVGs)…"
    Érdemes végigolvasni. pontosan leírja az éjszakai gépágyús lövészet mikéntjét. A lényeg a TGP-vel keresgélnek , a végén a HUN-on keresztül céloznak és lőnek.
     
  13. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Most akkor ki írt butaságot?
    Az utolsó mondatod alapján te végül velem értesz egyet és nem magaddal.
     
    Python, fishbed and molnibalage like this.
  14. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A link arról szólt, hogy a TGP felbontását mutassa. Lazán azonosítás vele egy technikcalt 10 km távolságból is, ahol nem hall semmit a MANPAD operátor és nem is lát téged. Te meg a célpontot igen.

    Ez ebben a formában nem pontos. Autonóm célkeresésre nem alkalmas. Ha kb. 400x400 méteres területet megadnak neki, akkor gyorsan megtalálja a célt a pilóta.

    Igen. És....?

    És ezt honnan veszed? Eddig minden általam ismert gép esetén a lockolt cél esetén a HUD-t TD megjelenik TGP vagy SAR radar mód befogásnál is.

    Igen. És? A gépágyú marker is oda van vetítve, nappal is így céloz. Akkor meg...?

    Nem, nem kell. Mozgó célt a SAR módban követi vagy TGP és van TD box, álló cél esetén is HUD-ra lehet vetíteni a célkoordinátát. Baszus a 20+ éves Block 50 tudta ezt, nemhogy a Gripen.

    Akkor szerinted hogy a a lópikulába lőttek az éjszakai lövészeten...?

    Na ennyit erről...

    Meglol, velem és Allesmorral értesz egyet. Probléma meg sehol.
     
  15. dudi

    dudi Well-Known Member

    Mi akadályozua meg abban a Gripent,hogy arra a képernyőre rakja a HUD képét amin a TPG képe is van?Mert így nem kell egy pillanatra sem ránézni a HUD-ra hisz ott van a képe a azon a képernyőn amint a TPG képe van.

    Ami pedig a CAS módszereket illeti.A CAS-hez nem csak JTAC kell hanem CAS-re kiképzett pilóta is.Ami azt is jelenti többek közt,hogy a JTAC szóbeli helymeghatározása alapján azonnal megtalálja azt a célt amit kell.Nem véletlen nem adhat minden pilóta CAS-t csak az aki ki van rá képezve.
     
    fishbed, borisz and Pocok75 like this.
  16. dudi

    dudi Well-Known Member

    A Gripen nem képes a TPG-k képét a HUD-ra vetíteni?
     
  17. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Én úgy tudom, hogy nem képes rá. Kérdeztem pilótákat anno a Block 40/42-vel összevetésként. A Block 40/42-őn is csak a FLIR képét vetíthették ki, a LANTIRN TGP-ét nem.


    Ez viszont a jövő lehet.
    https://saab.com/air/avionics-systems/avionics-equipment/aviguide-aircraft/
     
  18. dudi

    dudi Well-Known Member

    Nem tudja sem a HUD-ra vetítenu a TGP képét sem a HUD-ot megjeleníteni az egyik képernyőn amin a TGP-képe is van?Az előbbit még el lehet fogadni na de az utóbbira milyen logikus magyarázat van?
     
  19. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Az, hogy az utóbbinak semmi értelme nem lenne.
     
  20. dudi

    dudi Well-Known Member

    Szerntem igen.Élyszaka keresel valamit a TGP-vel(nyilván nem vaktában) és ha ott a HUD képe is akkor nem kell felpillantanod a HUD-ra így könnyebb vezetni a gépet meg nézni a mi a TGP-lát mintha mindig fel kellene pillantanod.
     

Ezen oldal megosztása